Uitgaven

3,05%
€ -1.893.061
3,05% Complete

Inkomsten

1,43%
€ 904.293
1,43% Complete

Saldo

85,83%
€ -988.769

Programma 4 - Onderwijs

Uitgaven

3,05%
€ -1.893.061
3,05% Complete

Inkomsten

1,43%
€ 904.293
1,43% Complete

Saldo

85,83%
€ -988.769

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

4.1 In iedere kern basisonderwijs

Terug naar navigatie - 4.1 In iedere kern basisonderwijs

“Wij zetten ons ervoor in dat iedere kern basisonderwijs kan behouden.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat iedere kern binnen de gemeente Staphorst (aanbod van) basisonderwijs behoudt.

Wat gaan we daarvoor doen?
In Staphorst werken de tien basisscholen, met de daaraan verbonden peutergroepen, aan goed onderwijs voor alle leerlingen in onze gemeente. Hierover vindt onderling en met de gemeente goede samenwerking en afstemming plaats. Deze samenwerking en afstemming krijgt vanuit de scholen vorm binnen een uitvoeringsorganisatie die samengebracht is in de stichting ‘Jong in Staphorst’ waar alle scholen aan deelnemen. Als gemeente haken wij hierop aan. Om in iedere kern binnen de gemeente Staphorst (aanbod van) basisonderwijs te behouden monitoren we de leerlingenaantallen en ontwikkeling van de scholen en blijven we hierover goed in gesprek met de scholen.

Stand van zaken begroting 2024
We volgen de leerlingenprognoses en spelen in op ontwikkelingen. Aandachtspunt van dit moment is het behoud van openbaar onderwijs in de kern Staphorst. 

4.2 Verbinding onderwijs met bedrijfsleven

Terug naar navigatie - 4.2 Verbinding onderwijs met bedrijfsleven

“Wij verbinden onderwijs en bedrijfsleven met elkaar, zodat leerlingen daarmee ondersteund worden in hun ontwikkeling en beroepskeuze en het bedrijfsleven in het aantrekken van en investeren in toekomstig (vak-)personeel.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat leerlingen worden ondersteund in hun ontwikkeling en beroepskeuze en het bedrijfsleven in het aantrekken van en investeren in toekomstig (vak-) personeel.

Wat gaan we daarvoor doen?
We initiëren en faciliteren het contact tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zo is er onder andere een bijeenkomst geweest met alle scholen in het voortgezet onderwijs (VO) waar leerlingen uit Staphorst naartoe gaan. Eén school is daarop invulling gaan geven aan een koppeling van praktijk en theorie voor de havo en heeft vervolgens samen met bedrijven een stageprogramma opgezet voor havo 4-leerlingen. We hebben als gemeente de scholen met de bedrijven in contact gebracht en de meeste leerlingen uit Staphorst hebben een passende stageplek gevonden. De school en betrokken bedrijven zijn positief over de opgedane ervaringen. Onze activiteiten zijn er op gericht om de ontwikkeling van het praktijkonderwijs binnen de havo te borgen en ook binnen de andere scholen in te zetten.

Stand van zaken begroting 2024
De contacten tussen onderwijs en bedrijfsleven zijn gelegd. Binnen het voortgezet onderwijs (VO) zijn projecten opgezet om meer praktijk in de HAVO te brengen. Vanuit de gemeente hebben we het initiatief genomen om het VO en het bedrijfsleven in Staphorst met elkaar te verbinden. Onze rol is nu vooral het bieden we ondersteuning op verzoek. 

4.3 Behoud van bibliotheken

Terug naar navigatie - 4.3 Behoud van bibliotheken

“De bibliotheken vervullen in de gemeente een belangrijke functie, waar ook veel gebruik van wordt gemaakt. Een bibliotheek is een voorziening die een wezenlijke bijdrage levert aan ontwikkeling, onderwijs en aan het tegengaan (of verhelpen) van laaggeletterdheid. Daarom zetten wij ons ervoor in om de bibliotheken te behouden.”

Wat willen we bereiken?
We zetten in op een toekomstbestendige bibliotheek met een brede maatschappelijke functie.

Wat gaan we daarvoor doen?
De bibliotheek heeft een belangrijke functie die bijdraagt aan lezen, schrijven en taalverwerving. Daarnaast heeft de bibliotheek ook een maatschappelijke functie als de plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten, informatie kunnen halen en basisvaardigheden kunnen ontwikkelen. Ook speelt de bibliotheek een belangrijke rol in het aan elkaar verbinden van maatschappelijke organisaties. Sinds kort heeft de bibliotheek dan ook zitting in de Stuurgroep Gezond Meedoen Staphorst waar de belangrijkste voorliggende partijen in Staphorst deelnemer van zijn.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit betreft een (door)lopend proces, dat gedurende de hele bestuursperiode wordt voortgezet.
Tot 30 juni 2024 kan een provinciale subsidie aangevraagd worden voor projecten om de bibliotheek toekomstbestendig te maken.

Stand van zaken begroting 2024
De SPUK aanvraag voor het verstevigen van de huidige locaties is afgekeurd (gemeenten zonder bibliotheekvestiging gingen voor). Eind 2023 dienen we opnieuw een aanvraag in. Hiermee willen we de openingstijden in Staphorst verruimen en de voorzieningen in Rouveen uitbreiden. De provinciale subsidie Toekomstkracht is wel toegekend. Deze is gericht op het toekomstbestendig maken van het bibliotheekwerk en op de samenwerking van de bibliotheek met lokale partners. 

4.4 Stimulering verduurzamings- en binnenklimaatprogramma's schoolgebouwen

Terug naar navigatie - 4.4 Stimulering verduurzamings- en binnenklimaatprogramma's schoolgebouwen

“Verduurzaming en een goed binnenklimaat van schoolgebouwen juichen wij toe. Door de gestegen energieprijzen is het belang groter dan ooit om op een duurzame(re) manier energie te gebruiken.
Wij stimuleren verduurzamings- en binnenklimaatprogramma’s voor schoolgebouwen.”

Wat willen we bereiken?
Goede en duurzame onderwijshuisvesting is cruciaal voor goed onderwijs. Ten behoeve van goed onderwijs zijn duurzame schoolgebouwen nodig waarin het gezond en fijn is om te leren en werken. Dit leidt tot een hoger leerrendement en minder ziekteverzuim. We willen daarom een gedragen integraal huisvestingsplan waarin verduurzaming en klimaat een wezenlijk onderdeel is.

Wat gaan we daarvoor doen?
We stellen, samen met schoolbesturen en andere betrokkenen, een integraal huisvestingsplan (IHP) op.

Stand van zaken begroting 2024
Op 11 juli 2023 heeft er een OOGO (op overeenstemming gericht overleg) plaats gevonden tussen gemeente en schoolbesturen. Hierbij is akkoord gegaan met het concept Integraal Huisvestingspan (IHP), waar de ambities voor verduurzaming en binnenklimaat zijn opgenomen. Het IHP is in september 2023 vastgesteld. In het najaar van 2023 is, in samenwerking met de scholen, gestart met het opstellen van de businesscases. 

Wat mag onderwijs ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag onderwijs ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -1.730.711 -1.877.250 -1.893.061 -1.880.694 -1.875.693 -1.876.672
Baten 573.414 420.504 426.470 432.527 438.599 444.762
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.157.297 -1.456.746 -1.466.591 -1.448.167 -1.437.095 -1.431.911
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 498.640 482.951 477.822 439.822 405.439 383.339
Mutaties reserves 498.640 482.951 477.822 439.822 405.439 383.339

Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 922 naar € 989. De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzigingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
  68
Leerlingenvervoer
Er is sprake van een behoorlijke toename van het aantal leerlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en het bovenlokaal vervoer. 
  118
Budget Onderwijs Achterstandenbeleid (OAB) en peutergroepen
De budgetten voor Onderwijs Achterstandenbeleid (OAB) en Peutergroepen zijn samengevoegd. Op basis van de cijfers voor het jaar 2023 en van de afgelopen jaren is aframing van het budget mogelijk, dit heeft o.a. te maken met het nieuw opgezette financieringsmodel voor de peutergroepen.
110  
Diverse posten
In programma 4 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 9.000 voordelig.
9  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van peuterspeelzalen en schoolgebouwen 443  
Opstellen business cases Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (incidenteel)
Naar verwachting zal er in 2024 voor elf scholen een businesscase worden opgesteld. De incidentele kosten bedragen € 35.000.
35