Paragraaf 7 - Lokale heffingen

Inleiding op de paragraaf

Terug naar navigatie - Inleiding op de paragraaf

Algemeen
Belastingen

De uitvoeringsbepalingen van de lokale lasten is vastgesteld in de diverse belastingverordeningen.

Vergelijking omliggende gemeenten

In sommige alinea's wordt een vergelijking gemaakt met omliggende gemeenten. Hiervan maken we gebruik van de Coelo lokale lasten calculator.

Belastingen en heffingen

In deze paragraaf worden de ontvangen belastingen toegelicht. We maken onderscheid in de verwachte opbrengst en de werkelijke opbrengst van afgelopen jaren met bijbehorende tarieven. Gemeentelijke heffingen bestaan uit bestemmingsheffingen en leges die kostendekkend zijn. Daarnaast kennen we heffingen, waarvan de opbrengst naar de algemene middelen gaat. Een voorbeeld van bestemmingsheffingen zijn riool- en afvalstoffenheffing. Voorbeelden van leges zijn aanvragen voor rijbewijs, omgevingsvergunningen, evenementen etc.

De gemeenteraad stelt alle belastingverordeningen vast.

Toerekening overhead op basis van directe personele lasten:

De systematiek van toerekenen van de overhead via de personeelslasten rekent een relatief groter bedrag toe aan arbeidsintensieve taken, dus meer aan de dienstverlening (leges) en minder aan de investeringen (rioolheffing). De rechtvaardiging hiervoor is dat de ondersteuning, de middelen en de leiding voornamelijk zijn gericht op de mensen die de taken uitvoeren. Er is een causaal verband gelegd tussen de directe personele lasten in kader van een lokale heffing en de doorbelasting van de overhead.

Een uitwerking van overheaddoorrekening op basis van personeelslasten ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. Het bijbehorende overheadpercentage (op de directe personele lasten van de taakvelden) betreft 90,54% voor de begroting 2024.

Deze methodiek voor het  toerekenen van overhead aan de kostprijs van rechten en heffingen is opgenomen in de vastgestelde financiële verordening 2021. 

Onroerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelasting

Onder de naam ‘onroerende zaakbelastingen’ worden ter zake van binnen de gemeente gelegen onroerende zaken een eigenaren- en gebruikersbelasting geheven.

Soort heffing Begrote opbrengst 2024
x 1.000
Begrote opbrengst 2023 (na wijz.)
x 1.000
Begrote opbrengst 2022
x 1.000
Werkelijke opbrengst 2022
x 1.000
Tarief 2024
%
Tarief 2023
%
Tarief 2022
%
OZB E W € 2.266 € 2.221 € 1.963 € 1.964 0,1060 0,1072 0,1067
OZB E NW € 1.295 € 1.304 € 1.127 € 1.121 0,2359 0,2415 0,2188
OZB G NW € 860 € 839 € 750 € 745 0,1978 0,1962 0,1777
Totalen € 4.421 € 4.364 € 3.840 € 3.830    
*E=eigenaar, G=gebruiker, W=woning, NW=niet woning
Landelijke OZB-aanslag/tarief Laagste Gemiddelde Hoogste
OZB woningen eigenaar € 140 € 403 € 1.148
OZB niet-woningen 0,0902% 0,5381% 1,3025%

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

I. Vast-recht-tarief
Het vast-recht-tarief stijgt in 2024 met € 10. Dit is een stijging van (afgerond) 5%. Dit is noodzakelijk gelet op het grote verschil tussen de kosten en opbrengsten van het product afval. Een deel van de kosten wordt gedekt uit de reserve matiging afvalstoffenheffing. Zonder dekking uit de reserve zou het tarief met ongeveer € 25 moeten stijgen, gelet op de toegenomen kosten. 

Tarief 2024 Tarief 2023 Tarief 2022
€ 207 € 197 € 197

 II. Ledigingstarief containers

Overzicht van de tarieven in €
  Tarief 2024 Tarief 2023 Tarief 2022
Vast recht 207 197 179
Variabel deel 40 40  40
Gemiddelde tarief  247 237 237
Tarief per container R240 10,60 10,60 10,60
Gemiddeld aantal ledigingen v.d. grijze container 3,8  3,8 3,8

Tariefvergelijking afvalstoffenheffing met enkele andere omliggende gemeenten
Hieronder vindt u de gemiddelde tarieven van omliggende gemeenten voor het jaar 2023. Afwijkingen zijn, naast tarieven, ook te verklaren doordat het gemiddeld aantal ledigingen per gemeente verschillend is.

Staphorst Dalfsen Zwartewaterland Steenwijkerland Meppel
237 251 228 254 € 212
Ontwikkeling kosten inzameling en reserve matiging afvalstoffenheffing (bedragen x €1.000)
Afvalstoffenheffing Begroting 2024 Begroting 2023 Werkelijk 2022
Kosten ophalen huisvuil (incl. automatisering) 1.334 1.233 1.213
Kosten straatreiniging (25%) 14 19 19
BTW  257 239 240
Kwijtschelding 27 27 29
Personeelslasten 108 88 88
Overhead
97 83 85
Baten afvalstoffenheffing -1.481 -1.408 -1.397
Overige baten (oa dividend en vergoeding verpakkingsmateriaal) -273 -261 -310
Dotatie aan (egalisatie)voorziening     33
Onttrekking uit de reserve -50 -20 n.v.t.
Onttrekking uit de voorziening -33    
Saldo 0 0 0

De geraamde stand en verloop van de reserve en de voorziening matiging afvalstoffenheffing wordt gepresenteerd in de financiële begroting, onderdeel "Overzicht reservepositie". Er dient opgemerkt te worden dat de kostendekkendheidsberekening jaarlijks opnieuw gemaakt wordt bij het opstellen van de begroting en het bepalen van het tarief op basis van de meest recente ontwikkelingen.

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

In 2022 is een kostendekkingsplan vastgesteld. Hierbij is een doorrekening gemaakt voor de rioolheffing. Voor 2024 kan het tarief gelijk blijven aan 2023 (en 2022).

Soort Tarief 2024 Tarief 2023 Tarief 2022
Rioolheffing (elk huishouden) € 208 € 208 € 208

Tariefvergelijking met enkele andere omliggende gemeenten
Hieronder ziet u de tarieven voor rioolheffing bij woningen zoals die in de gemeente Staphorst gedurende het jaar 2023 zijn gehanteerd voor huishoudens met 2 personen in vergelijking met enkele omliggende gemeenten (bron Coelo lokale lasten calculator).

Staphorst Dalfsen Zwartewaterland Steenwijkerland Meppel
€ 208 € 139 € 285 € 203 € 177
Overzicht baten/lasten riolering: (x €1.000
Rioolheffing Begroting  2024 Begroting 2023   Werkelijk 2022
Kosten riolering (incl. automatisering) 1.002 1.095 1.078
Kosten straatreiniging (25%) 14 19 19
BTW 139 157 135
Kwijtschelding 36 36  25 
Personeelslasten 198 174 171
Overhead
180 163 166
Baten rioolheffing -1.500 -1.487 -1.479
 Onttrekking uit de reserve   -157 -115
 Onttrekking uit de voorziening -69    
Saldo 0

De geraamde stand en verloop van de reserve en de voorziening rioolbeheer wordt gepresenteerd in de financiële begroting, onderdeel "Overzicht reservepositie". Er dient opgemerkt te worden dat de kostendekkendheidsberekening jaarlijks opnieuw gemaakt wordt bij het opstellen van de begroting en het bepalen van het tarief op basis van de meest recente ontwikkelingen. In de kolom begroting 2023 is de primitieve begroting 2023 gepresenteerd en is rekening gehouden met begrotingswijzigingen (vanuit de voortgangsrapportage 2023). 

Rioolaansluitbijdrage

Terug naar navigatie - Rioolaansluitbijdrage

Rioolaansluitrecht is een eenmalige bijdrage die men moet betalen voor de totstandkoming van een rioolaansluiting op gemeentelijke voorzieningen. Dit komt voor bij nieuw te bouwen woningen, met uitzondering van de vrijstellingsgebieden, zoals gemeentelijke uitbreidingsplannen. Daar is de bijdrage verrekend in de grondprijs.

Soort Tarief 2024 Tarief 2023 Tarief 2022
Éenm. primaire aansluiting € 4.156 € 4.156 € 4.156
Overzicht baten/lasten riolering: (x €1.000)
Riool aansluitbijdrage Begroting  2024 Begroting 2023  Werkelijk 2022 
Kosten riolering  86 85  68 
BTW  18 18  14 
Loonkosten 21 19  19 
Overhead
19 18  18 
Opbrengst aansluitbijdrage -121 -121  -64 
Saldo 23 20  56 

De rioolaansluitbijdrage heeft een kostendekkendheid percentage van (afgerond) 84%.

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - Forensenbelasting

Deze belasting wordt geheven van personen die binnen de gemeente voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden, zonder in de gemeente het hoofdverblijf te hebben. De opbrengst wordt aan de algemene middelen toegevoegd. De grondslag voor deze belasting is de (WOZ)-waarde. Het belastingbedrag wordt door middel van tariefklassen vastgesteld. De tarieven bedragen:

Waarde o.a. Tarief 2024 Tarief 2023  Tarief 2022
Minder dan € 55.000 (stacaravans) € 139 € 137 € 135
€ 55.000 - € 70.000 € 425 € 419 € 413
€ 70.000 - € 80.000 € 491 € 484 € 477
€ 80.000 - € 90.000 € 549 € 541 € 533
€ 90.000 - € 100.000 € 614 € 605 € 596
€ 100.000 - € 110.000 € 677 € 667 € 657
€ 110.000 - € 120.000 € 721 € 710 € 690
€ 120.000 - € 130.000 € 774 € 763 € 752
€ 130.000 - € 140.000 € 829 € 817 € 815
€ 140.000 - € 150.000 € 881 € 868 € 855
Meer dan € 150.000 € 921 € 907 € 894

Opbrengsten forensenbelasting:

 Begroting 2024 Begroting 2023 Begroting 2022 Werkelijk 2022
84.800 83.500 82.600 87.512

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Deze belasting wordt geheven van personen die tegen betaling verblijf houden binnen onze gemeente en niet zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van onze gemeente. De opbrengst moet worden gezien als een bijdrage in de kosten van de algemene voorzieningen die de gemeente treft en kunnen dus naar eigen inzicht worden aangewend.

Uitgangspunten
Het tarief voor 2024 wordt gelijk gehouden aan 2023. Het tarief bedraagt per overnachting € 1,00 en  is hiermee 3 jaar op rij constant gebleven.


In onderstaand overzicht is uitgegaan van de cijfers van 2023.

Staphorst Dalfsen Zwartewaterland Steenwijkerland Meppel
€ 1,00 € 1,40 € 1,05 € 1,10 n.v.t

Opbrengsten toeristenbelasting:

  Begroting 2024 Begroting 2023 Begroting 2022 Werkelijk 2022
Opbrengst € 127.000 € 126.000 € 124.000 € 111.000
Tarief € 1,00 € 1,00 € 1,00 € 1,00

Marktgelden/standplaatsvergunningen

Terug naar navigatie - Marktgelden/standplaatsvergunningen

Onder de naam marktgelden wordt een recht geheven voor het innemen van standplaatsen voor de wekelijkse markt te Staphorst. Daarnaast worden leges geheven voor standplaats en ventvergunningen in de gemeente. 

  Tarief 2024 Tarief 2023 Tarief 2022
Weekmarkt € 1,75 / € 2,50 € 1,70 / € 2,43 € 1,67 / € 2,39

De opbrengsten en kosten markten bedragen afgerond:

  Begroting 2024 Begroting 2023 Begroting 2022 Werkelijk 2022
Opbrengsten € 36.500 € 31.500 € 31.000 33.000
Overige kosten € 44.500 € 31.500 € 31.500 49.000
Saldo  € 8.000  € 0 € 500 € 16.000

De kosten zijn met name gestegen door de hogere energietarieven.

Begraafrechten

Terug naar navigatie - Begraafrechten

De kosten van begraven en begraafplaatsen zijn (in €)

  Begroting 2024 Begroting 2023
Begroting 2022 Werkelijk 2022
Loonkosten taakveld begraven 287.000 255.000 262.000 262.000
Kosten excl. rente 116.000 132.000 132.000 145.000
Overhead 260.000 239.000 253.000 253.000
Totaal 663.000 626.000 647.000 660.000

De opbrengsten van begraven en begraafplaatsen zijn (in €)

  Begroting 2024 Begroting 2023
Begroting 2022 Werkelijk 2022
Totaal 378.000 356.000 350.000 371.00

Percentage kostendekkendheid

  Begroting 2024 Begroting 2023 Begroting 2022 Werkelijk 2022
Totaal 57% 57% 54% 56%

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

Er wordt een belasting geheven van houders van honden. De volgende tarieven zijn van toepassing:

  2024 2023 2022
Tarief 1e hond € 48 € 47 € 46,50
Tarief 2e en volgende € 95 € 94 € 93
Kennels € 301 € 297 € 293
 De opbrengst hondenbelasting: (in €)
Begroting 2024 Begroting 2023 Begroting 2022 Werkelijk 2022
63.300 62.300 61.500 64.000

Overige heffingen/leges

Terug naar navigatie - Overige heffingen/leges

Legesverordening
Onder de naam 'leges' worden een aantal verschillende rechten geheven. Deze heffing wordt opgelegd doordat de gemeente diensten verstrekt. 

De kosten van leges omgevingswet zijn (in €)

  Begroting 2024
Direct toerekenbare loonkosten taakveld ruimtelijke ordening & bouwen en wonen 788.000
Kosten excl. rente 115.000
Overhead 714.000
Totaal 1.617.000

De opbrengsten van leges omgevingswet zijn (in €)

  Begroting 2024
 Bouwleges 636.000
 Bestemmingsplan 64.000
 Bouwplan 50.000
 Welstand 25.000
Totaal 775.000

Percentage kostendekkendheid

  Begroting 2024
Totaal 48%

In bovenstaande ramingen is rekening gehouden met de invoering van de omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouw per 01-01-2024.

De opbrengsten van de overige leges worden in onderstaande tabel weergegeven:

Soort Raming 2024 Raming 2023 Raming 2022 Werkelijk 2022
Leges burgerzaken (incl. rijksl.) 327 222 204 235
APV (evenementen)vergunningen 13  12 12 19
Totaal 339 234 216 254
(x € 1.000)

Het evenementenbeleid wordt in de komende periode herijkt. Deze herijking vindt plaats nadat het college daarover in een interactieve sessie met de raad over gesproken heeft. 0ok het thema wel of niet volledige  kostendekkendheid van de leges zal daarbij aan bod komen.  

Gemeentelijke accommodaties
De gemeente Staphorst beschikt over een aantal accommodaties die elk jaar een huur of gebruikersvergoeding genereren. De tarieven worden elk jaar vastgesteld. 

Soort Raming 2024 Raming 2023
Raming 2022 Werkelijk 2022
Dienstencentrum incl. consumpties 40 39 44 54
Sporthal 62  62 59 63
Gymzalen 23 23 22 21
Voetbalaccommodaties 47 46 45 45
Totaal 172 170 170 183
(x € 1.000)

Kwijtschelding
Belastingplichtingen voor wie het buitengewoon bezwaarlijk is om de aanslag gemeentelijke belastingen te betalen vanwege het lage inkomen kunnen voor kwijtschelding voor riool- en afvalstoffenheffing in aanmerking komen. In de 'Leidraad Invordering' staan de voorwaarden en berekeningen voor het verlenen van kwijtschelding. Voor welke belastingsoorten en welke mate kwijtschelding mogelijk is heeft de gemeente geregeld in de "Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen".

Aantal in behandeling genomen verzoeken om kwijtschelding riool- en afvalstoffenheffing:
Kwijtscheldingsverzoeken
Raming 2024 Raming 2023 Raming 2022 Werkelijk 2022
Afgewezen 31 31 31 32
Toegekend 125 125 125 124
Gedeeltelijk toegekend 3 3 3 2
Totaal 159 159 159 158

Verleend bedrag aan kwijtschelding afgerond op duizendtallen:

Raming 2024 Raming 2023 Raming 2022 Werkelijk 2022
€ 63.000 € 62.000 € 60.000 € 54.000

De kwijtschelding mag evenals de hieraan gewerkte eigen uren en eventuele overige kosten verstrekkingen kwijtschelding meegenomen worden als kostenpost bij de betreffende belastingen. Hierdoor betaalt uiteindelijk de belastingbetaler voor degene die kwijtschelding krijgt.

Lastendruk
In het bovenstaande hebben wij per belastingsoort aangegeven hoeveel de geraamde opbrengst in het begrotingsjaar 2024 zal zijn. Om dit enigszins 'tastbaar' te maken geven wij u aan hoe de belastingdruk over 2023 en voorgaande jaren bedroeg. In deze berekening zijn alleen die belastingen betrokken die nagenoeg voor iedereen van toepassing zijn. Uitgangspunt zijn de lasten voor een eigenaar en bewoner van een “standaardwoning” met een gemiddelde waarde. De daadwerkelijke gemiddelde woning waarde in 2023 was € 337.000. In de vergelijking hieronder is rekening gehouden met de daadwerkelijke gemiddelde waarden 2023 en de verwachte stijging 2024. In de jaren ervoor is het ook gebaseerd op de toen gemiddelde woningwaarden. Voor de raming 2024 is uitgangspunt standaardwoning met waarde van € 344.000 (rekening houdend met waardeontwikkeling).

Soort 2024 2023 2022 2021
Afvalstoffenheffing (vast + variabel) 247 237 237 209
Rioolheffing 208 208 208 208
OZB 364 361 324 310
Totaal 819 806 769 727