Uitgaven

2,82%
€ -1.750.183
2,82% Complete

Inkomsten

0,14%
€ 85.753
0,14% Complete

Saldo

144,48%
€ -1.664.429

Programma 1 - Openbare orde en veiligheid

Uitgaven

2,82%
€ -1.750.183
2,82% Complete

Inkomsten

0,14%
€ 85.753
0,14% Complete

Saldo

144,48%
€ -1.664.429

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

1.1 Een veilige gemeente

Terug naar navigatie - 1.1 Een veilige gemeente

“Staphorst is een veilige gemeente en we zetten ons ervoor in om de gemeente veilig te houden. We willen een weerbare samenleving blijven tegen invloeden van (ondermijnende) criminaliteit.”

Wat willen we bereiken?
We willen de gemeente Staphorst veilig houden en de weerbaarheid van de samenleving vergroten waar dat wenselijk is.

Wat gaan we daarvoor doen?
Het is belangrijk dat de gemeente Staphorst overlast en criminaliteit in een vroegtijdig stadium signaleert. Dat vraagt om ogen en oren in de wijk, niet alleen van politie en gemeentelijke handhavers en toezichthouders, maar ook van onze inwoners. Er zullen acties worden ingezet om bewustwording te vergroten. Bewustwording draagt bij aan het vergroten van weerbaarheid, zowel van onze inwoners als van onze (gemeentelijke) organisatie. Ook zullen er lokaal gerichte veiligheidsactiviteiten worden georganiseerd.

We willen graag in goed contact staan met de jeugd. Er zijn jongeren die extra aandacht, ondersteuning en bijsturing nodig hebben. De gemeente heeft daarin een taak, binnen zowel het jeugddomein als het veiligheidsdomein. We zetten ons ervoor in dat het contact met de jeugd verbetert, omdat dit bijdraagt aan veiligheidsbeleving, aan het bieden en benutten kansen voor risicojongeren en aan afname van (jeugd)criminaliteit.

Stand van zaken begroting 2024
In 2024 zal een veiligheidsavond georganiseerd worden. Vanuit het RIEC is een weerbaarheidsscan opgeleverd, waarbij in 2024 gehoor wordt gegeven aan de aanbevelingen. We gaan actief inzetten op de bewustwording onder onze inwoners met de nadruk op de geprioriteerde thema's uit het Integraal Veiligheid Plan (IVP 2023-2026). Het IVP geeft een richting aan waar we deze bestuursperiode aandacht aan besteden. We werken nauw samen met onze (regionale) partners. Regionaal ligt er een commitment om op het gebied van ondermijning en bestuurlijke instrumenten toe te werken naar ‘de basis op orde’. Onder andere zijn er landelijke versterkingsgelden beschikbaar gesteld waarbij de gemeente moet aanhaken om een actualisatie van het BIBOB beleid te bewerkstelligen. 

1.2 Goed beschikbare en toegeruste hulpdiensten

Terug naar navigatie - 1.2 Goed beschikbare en toegeruste hulpdiensten

“Wij zetten ons in voor een goede beschikbaarheid van en voldoende toegeruste hulpdiensten. We willen de brandweerkazerne, een ambulancepost en het politiebureau behouden. Wij hechten veel waarde aan de zichtbaarheid van wijkagenten.”

Wat willen we bereiken?
Hulpdiensten moeten goed en adequaat hulp kunnen verlenen. We willen dat aanrijtijden op orde blijven en we monitoren dat periodiek. Ook willen we graag een goede zichtbaarheid van de politie in de verschillende wijken, mede door de inzet van vaste wijkagenten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We blijven monitoren of hulpdiensten goed beschikbaar en toegerust zijn. Waar nodig en mogelijk worden projecten gezamenlijk opgepakt. We vinden het belangrijk dat de wijkagent zichtbaar is. Zo sturen wij er op aan dat de wijkagent vaker aansluit bij verschillende overleggen met bewoners in bijvoorbeeld wijk- en dorpsraden.

Stand van zaken begroting 2024
Inmiddels hebben de wijkagenten extra inloopmomenten op verschillende dagen en tijdstippen waarbij inwoners van onze gemeente laagdrempelig informatie, meldingen etc. kunnen geven. Ook kan men digitaal aangifte doen middels beeldbellen. Mede door onze inzet zal een deel van het geld uit de motie-Hermans worden ingezet om in 2024 een extra wijkagent aan cluster Staphorst te koppelen. Een extra wijkagent zorgt voor een betere zichtbaarheid van de politie in onze gemeente. Ook is de politie hierdoor beter vertegenwoordigd in onze lokale overleggen. 

1.3 Voorlichting en bewustwording

Terug naar navigatie - 1.3 Voorlichting en bewustwording

“Een goede voorlichting en bewustwording versterkt de alertheid en meldingsbereidheid en daarmee de veiligheid en de veiligheidsbeleving. Digitale veiligheid verdient, als onderdeel van voorlichting en bewustwording, aandacht. De hoge deelname aan Burgernet en buurtpreventieapps waarderen wij. We maken gebruik van middelen die nodig zijn om de veiligheid te borgen.”

Wat willen we bereiken?
We willen de gemeente Staphorst veilig houden en de weerbaarheid van de samenleving vergroten waar dat wenselijk is.

Wat gaan we daarvoor doen?
Een goede voorlichting en bewustwording – zowel bij onze inwoners als bij onze (gemeentelijke) organisatie – draagt bij aan weerbaarheid en versterkt dus in het tegengaan van criminaliteit. Door preventieve maatregelen en het herkennen van signalen van criminaliteit, kan criminaliteit (eerder) worden opgespoord. We kunnen dit niet alleen en hebben daarbij de ogen en oren van onze inwoners nodig.

Om meldingsbereidheid te vergemakkelijken en te vergroten, zijn we per 1 april 2022 aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem (MMA). Van belang is dat inwoners op de hoogte zijn van dit meldpunt en daarom verdient MMA de nodige aandacht in communicatie.

Toenemende digitalisering maakt het verbeteren van de informatieveiligheid bij overheidsorganisaties en het creëren van bewustzijn bij onze inwoners steeds belangrijker. Digitale kwetsbaarheden en dreigingen zijn aan de orde van de dag. We monitoren die kwetsbaarheden en dreigingen continu en geven uitvoering aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheden (BIO).

Stand van zaken begroting 2024
In 2024 gaan we de verschillende buurt preventie-apps optimaliseren en 
professionaliseren. Tevens maken we deze groepen inzichtelijk. We optimaliseren de meldingen via MMA. De geprioriteerde thema's uit het IVP, waar digitale veiligheid en ondermijning onderdeel van zijn krijgen extra aandacht.

Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -1.405.425 -1.605.661 -1.750.183 -1.798.518 -1.834.829 -1.873.424
Baten 76.038 75.580 77.572 78.466 79.373 80.294
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.329.387 -1.530.082 -1.672.611 -1.720.052 -1.755.456 -1.793.130
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 14.207 43.182 8.182 8.182 8.182 8.182
Mutaties reserves 14.207 43.182 8.182 8.182 8.182 8.182

Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 1.488 naar € 1.664. De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzigingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
  179
Diverse posten
In programma 1 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 3.000 voordelig.
3