Paragraaf 5 - Verbonden partijen

Inleiding op de paragraaf

Terug naar navigatie - Inleiding op de paragraaf

Algemeen
Deze paragraaf gaat in op de doelstellingen, activiteiten en de financiële mate van betrokkenheid van de samenwerkingsverbanden waarin onze gemeente in financieel opzicht participeert en (tevens) een bestuurlijke invloed kan uitoefenen. Voor de visie op de verbonden partijen wordt verwezen naar de nota verbonden partijen.

Beleidskader
De nota verbonden partijen is door de raad op 11 mei 2021 vastgesteld.

2 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - 2 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
 De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland te Zwolle
Bestuurlijk belang 11 deelnemende gemeenten. Deelname in algemeen bestuur wethouder A. Mussche. Iedere gemeente heeft 1 stem.
Financieel belang gemeente Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage van € 926.000  voor 2024. Dit is 3,7% van het totaal van de ontvangen bijdragen door de GGD IJsselland.
Openbaar belang/ doelstelling GGD IJsselland voor een gezonde samenleving.

Positieve gezondheid is het uitgangspunt. Dit betekent dat gezondheid wordt gezien als het vermogen je aan te passen en eigen regie te voeren bij fysieke, emotionele  en sociale uitdagingen in het leven. 

Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om mee te kunnen doen in de maatschappij.
GGD zet zich in voor publieke gezondheid.
Publieke gezondheid staat voor het beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Ook gaat publieke gezondheid over het in kaart brengen en volgen van de gezondheidssituaties in onze regio.  Voor de definitie van gezondheid volgen we het concept Positieve Gezondheid, waarin veerkracht en eigen regie centraal staan.

GGD opereert in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. GGD werkt voor en met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.

GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
 
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022) Begroting 2024 (stand 31-12-2023) Begroting 2024 (stand 31-12-2024)
Eigen vermogen 1.705 1.705 1.705
Vreemd vermogen 4.585 4.290 4.020
Resultaat 811  0 0
Risico's Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.
Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.
Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein.
Ontwikkelingen In de programmabegroting zijn de verwachte ontwikkelingen verwerkt. Op basis van de eerste bestuursrapportage 2023 is een wijziging op de begroting 2023 van €1.641.000 verwerkt. deze komt o.a. door de ontwikkeling van loon- en prijsindex en er is sprake van nieuwe beleid en investeringen in de basis van de GGD.
Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle
Bestuurlijk belang 11 deelnemende gemeenten. Deelname in het algemeen bestuur door burgemeester J. ten Kate.
Financieel belang gemeente Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage die is vastgesteld in december 2021. Betreft 2,82% voor de gemeente Staphorst.
Openbaar belang/ doelstelling  Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022) Begroting 2024 (stand 31-12-2023) Begroting 2024 (stand 31-12-2024)
Eigen vermogen 5.345 4.899 4.578
Vreemd vermogen 33.604 33.840 35.046
Resultaat -34 0 0
Risico's Recent is een externe toets uitgevoerd op de meerjarenbegroting 2024 – 2027 van Veiligheidsregio IJsselland. Hierbij is mede gekeken naar de risico’s die door IJsselland worden gesignaleerd ook in vergelijking met vier andere vergelijkbare veiligheidsregio’s. Veiligheidsregio IJsselland heeft 27 risico’s gesignaleerd en dat is meer dan gemiddeld. Dit is een indicatie dat IJsselland relatief meer risico’s onderkent in haar P&C cyclus. Hoewel IJsselland relatief veel risico’s signaleert, dateert de meer gedetailleerde risicoanalyse van 2017. Met gebruikmaking van de geïnventariseerde risico’s in de vierandere veiligheidsregio’s wordt voor medio 2023 een gedetailleerde risico-inventarisatie en -analyse uitgevoerd. Deze inventarisatie wordt uitgevoerd met alle leidinggevenden en leidt tot een vastlegging van de risico’s in een geactualiseerde risicomatrix.

Bij deze exercitie zal meer aandacht, dan in 2017, worden besteed aan:
  • het formuleren van beheermaatregelen waarmee de effecten van risico’s worden verminderd of voorkomen.
  • het benoemen van eigenaren van risico’s en beleggen van de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de beheermaatregelen.
Ontwikkelingen In de aanloop naar de begroting 2024 heeft de Veiligheidsregio een toets laten uitvoeren op de toekomstbestendigheid van de meerjarenbegroting. De algemene conclusie is dat de meerjarenbegroting 2024-2027 een goede basis is voor de continuïteit van de organisatie. Echter, een aantal ontwikkelingen, zoals informatieveiligheid en de invoering van de omgevingswet, leidt mogelijk tot meerkosten die niet structureel uit de begroting gefinancierd kunnen worden. Dit geldt ook voor de opgave om een toekomstbestendige uitrukorganisatie voor de brandweer te creëren, binnen de kaders die door Europese regelgeving gesteld worden. Dergelijke ontwikkelingen leiden tot nieuw beleid, zonder dat bestaand beleid kan worden afgebouwd. Bestuurlijk is het van belang de begroting goed te blijven monitoren om steeds vroegtijdig te kunnen beoordelen in welke mate “nieuw voor oud” als leidend principe voor de begroting kan gelden.

Verder zorgt de Veiligheidsregio ervoor dat ze aangesloten zijn bij de 'drie grote werken' die de komende jaren door de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio (RCDV) voorrang hebben gekregen. Dit zijn:
  1. Toekomstbestendige brandweerzorg
  2. Herziening van het brandweeronderwijs
  3. Bovenregionale crisisbeheersing en daaraan gekoppelde informatievoorziening
Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel
Bestuurlijk belang De gemeenten Meppel, Westerveld en Staphorst nemen deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Reestmond. Wethouders L. Mulder en A. Mussche zijn vertegenwoordigd het Algemeen Bestuur namens de gemeente Staphorst. In het Dagelijks Bestuur is de gemeente vertegenwoordigd door wethouder A. Mussche.
Financieel belang gemeente In de begroting 2024 is een gemeentelijke bijdrage  van €910.000 opgenomen.
Openbaar belang/ doelstelling Het zorg dragen voor aangepaste werkgelegenheid voor personen met medische of sociale beperkingen.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022) Begroting 2024 (stand 31-12-2024)
Gemeentelijk belang in verbonden partij 8%  
Eigen vermogen € 2.618 € 2.618
Vreemd vermogen € 2.382 € 2.137
Operationeel resultaat (voor gem. bijdr.) -/- € 10.091 -/- € 10.916
Risico's De impact van de risico's is geschat op € 845.000 met een waarschijnlijke impact van € 261.000. Deze verwachting is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van alle inschattingen van kansen en impact. De algemene reserve, die ultimo 2022 € 1.030.000 bedraagt is momenteel van voldoende omvang teneinde dit risico op te vangen.
Ontwikkelingen
De hoofdtaak van Reestmond is Beschut Werken goed te organiseren, waarbij medewerkers continue worden uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen. Daarnaast is de bestaande structuur beschikbaar voor Nieuw Beschut en trajecten om mensen naar ieders vermogen te ontwikkelen om deel te nemen aan de reguliere arbeidsmarkt. Dit proces vraagt constante aandacht.
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (BVO)
Bestuurlijk belang De (bedrijfs) uitvoeringsorganisatie - BVO is opgericht door 11 gemeenten: Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. Bovengenoemde 11 gemeenten nemen in deze nieuwe vorm van een GR , waar geen sprake is van een algemeen bestuur, alleen van een dagelijks bestuur. In dit dagelijks bestuur is Staphorst vertegenwoordigd door wethouder A. Mussche. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen.
Financieel belang gemeente Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage: voor 2024 is een bijdrage van € 43.521 opgenomen in de begroting. Dit betreft 2,39% van de totale bijdrage uit de GR die RSJ IJsselland ontvangt. Betreft de kosten van de uitvoeringsorganisatie sec; derhalve exclusief het budget voor de zorg kosten.
Openbaar belang/ doelstelling De uitvoeringsorganisatie is opgericht door 11 gemeenten die in opdracht van deze samenwerkende gemeenten verantwoordelijk is voor de inkoop, contractmanagement, monitoring, (financiële) administratie en regionale inhoudelijke thema's van de jeugdhulp.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022) Begroting 2023 (stand 31-12-2023) Begroting 2024 (stand 31-12-2024)
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 558 0 0
Resultaat 0 0 0
Risico's Gezien de risico's, de mitigerende maatregelen en de huidige bijdrageregeling is het niet nodig om een eigen weerstandsvermogen op te bouwen binnen het RSJ IJsselland. In de huidige begroting is ook een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen (ca. € 80.000) om de nodige budgetflexibiliteit.
Ontwikkelingen In 2024 zetten we verder in op het verbeteren van de samenwerking, afstemming en samenhang. In 2024 gaan we vanuit contractuele afspraak het nieuwe inkoopmodel evalueren en doorontwikkelen. er is een budget van 50.000 begroot
Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle
Bestuurlijk belang Deelname in Algemeen Bestuur. Portefeuillehouder: wethouder H. Brinkman
Financieel belang gemeente Op basis van de begroting 2024 is de bijdrage van de gemeente Staphorst: € 678.000
Openbaar belang/ doelstelling De Omgevingsdienst behartigt de individuele en gezamenlijke belangen van de deelnemers op het gebied van de fysieke leefomgeving en ziet op de vergunningverlening, het toezicht op de naleving en de handhaving van de voorschriften zoals opgenomen in de relevante regelgeving. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is gelegen in de uitvoering van milieutaken. De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. 
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2021) Begroting 2024 (stand 31-12-2023) Begroting 2024 (stand 31-12-2024)
Eigen vermogen 516 316 316
Vreemd vermogen 3.058 3.258 3248
Resultaat 201 0 0
 Risico's In de begroting van de Omgevingsdienst is aangegeven dat de risico-inventarisatie zoals deze nu is vastgesteld resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van 311.000 euro. 
Ontwikkelingen Bij het opstellen van begroting 2023 zijn de uitgangspunten gehanteerd die zijn bepaald in spoor 1 van het programma Samen Toekomstbestendig. De OD geeft aan dat een aantal posten zijn geraamd op
basis van beperkt inzicht en ervaring, deze ervaring is er inmiddels wel. Ook moet er bij het bedrijfsbureau in 2023 nog inhuur plaatsvinden. Hierdoor acht de OD een wijziging van de begroting 2023 noodzakelijk. De gewijzigde begroting 2023 is vervolgens de basis geworden voor de begroting 2024. De toegenomen kosten voor 2024 (t.o.v. de gewijzigde begroting 2023) worden met name veroorzaakt door loonindexatie.

3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties

Terug naar navigatie - 3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V. , Den Haag 
Bestuurlijk belang Eén stem per aandeel van € 2.50. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder
Financieel belang gemeente 30.030 aandelen ad € 2,50 totale waarde € 75.075. 
Openbaar belang/ doelstelling BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Financiële kengetallen
(x €1 milj.)
BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. Provincies en gemeenten worden geacht vooruit te kijken tot en met het komende begrotingsjaar, maar de BNG bank deze financiële informatie niet verstrekken. BNG Bank emitteert leningen, die beursgenoteerd zijn. Om die reden is BNG Bank gehouden aan de regels die de Autoriteit Financiële Markten stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen. Gegeven de complexiteit van de boekhoudkundige regelgeving die voor het bankwezen geldt en de omvang van de balans van BNG Bank, kunnen de definitieve gegevens over het lopende jaar 2023 in de loop van 2024 beschikbaar worden gesteld. De laatst bekende financiële kengetallen zijn:
  Jaarrekening 2022  (geen begroting aanwezig, stand 31-12-2022)
Eigen vermogen 4.600                                                -    2021:       4.329
Vreemd vermogen 107.500                                        -    2021:  143.995
Netto resultaat  2022:  300                                     -    2021:           236 
Resultaat per aandeel 2022: € 2,50 per aandeel     -     2021: € 2,28 per aandeel
Risico's Beperkt, tot deelname in het aandelenkapitaal. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. Verwacht wordt dat de impact van de oorlog in Oekraïne en de (sterk) oplopende inflatie hun weerslag op de winstontwikkeling zullen hebben.
N.V. Rendo te Meppel
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 4,3%, portefeuillehouder: wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente 43 aandelen ad € 453,77, totale waarde € 19.512.
Openbaar belang/ doelstelling De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022)
Eigen vermogen 76.941
Vreemd vermogen 103.373
Resultaat 5.917
Risico's Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal. Zie ook financieel belang.
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten.
N.V. Rova te Zwolle
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 3,09%.
Portefeuillehouder L . Mulder.
Financieel belang gemeente
  1. 217 aandelen A, betreft domein Afval en Grondstoffen en exploitatie stortplaats. Per 31 december 2022 heeft NV ROVA Holding in totaal 11.681 aandelen (A, B en C) verdeeld over de verschillende aandeelhouders. De nominale waarde per aandeel bedraagt voor € 113,45.
  2. Achtergestelde lening van: € 378.903. Rentevergoeding: 8%.
Openbaar belang/ doelstelling Werken aan het terugdringen van afval en het bevorderen van hergebruik van grondstoffen. De gemeente Staphorst draagt zorg voor onze publieke leefomgeving en alles wat daarin gebeurt. Is verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van het afval van inwoners. Omdat beheer in alle dynamiek en hectiek van het dagelijkse leven efficiënt en effectief uit te kunnen voeren werken gemeenten w.o. Staphorst veelal samen. Zo ook binnen ROVA. Als gemeentelijke uitvoeringsorganisatie in dienst van 23 samenwerkende gemeenten heeft deze zich verbonden aan bovengenoemde maatschappelijke verantwoordelijkheid. ROVA heeft zich ontwikkeld tot een duurzaam dienstenbedrijf. Duurzame ontwikkeling begint bij het besef van het dragen van verantwoordelijkheid naar toekomstige generaties en het zuinig moeten zijn op de schaarse grondstoffen die worden verbruikt.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2022 ( stand 31-12-2022)
Eigen vermogen 37.617
Vreemd vermogen 59.641
Resultaat 4.369
Risico's Beperkt, tot:
  1. Deelname aandelenkapitaal.
  2. Verstrekte achtergestelde lening ad € 379.000 (afgerond).
    In het geval van faillissement van de ROVA worden de gemeenten achtergesteld: de achtergestelde gemeenten komen in de volgorde van schuldeisers dus achter de concurrente schuldeisers, en heeft slechts voorrang ten opzichte van de aandeelhouders.
  3. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten (maakt onderdeel uit van de kostendekkendheid van het product afval).
N.V. Vitens te Zwolle
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 0,32%, aantal aandelen: 18.531. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente 18.531 aandelen ad € 1, in totaliteit € 18.531.
Openbaar belang/ doelstelling Het produceren, distribueren en leveren van drinkwater aan onze inwoners en andere afnemers en de daarbij horende dienstverlening.
Financiële kengetallen
(x €1 mln.)
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022)
Eigen vermogen 649,5
Vreemd vermogen 1.446,6
Resultaat 8,2
Risico's Beperkt tot deelname aandelenkapitaal. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten.
Enexis Holding N.V. te 's Hertogenbosch
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 0,0226%.
Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente Totaal aantal aandelen: 33.779. 
Daarnaast heeft de gemeente Staphorst in 2020 een converteerbare hybride aandeelhouderslening verstrekt aan Enexis Holding N.V. voor een bedrag van € 112.836.

Begin 2023 heeft een aandelenwaarding plaatsgevonden, de puntschatting bedraagt € 38,83 per aandeel.
Openbaar belang/ doelstelling Doelstelling: Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

Beleidsvoornemens:
In de AVA van 2022 is het nieuwe strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
  1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
    Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
  2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie
    Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.
  3. Klanten weten wat ze aan ons hebben
    Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
    Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties
Financiële kengetallen
(x €1 mln.)
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022)
Eigen vermogen 5.441
Vreemd vermogen 4.907
Resultaat na belasting 1.300
Risico's  Verkenningen van netbeheer NL en de individuele netbeheerders geven aan dat de energietransitie een enorme investeringsopgave en daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte tot gevolg heeft. Uitgangspunt is dat Enexis financieel solide blijft, geen financiële risico’s neemt en tenminste een A credit-rating behoudt. In 2022 heeft Enexis de commerciële dochter Fudura verkocht, met een opbrengst van 1,3 miljard (boekwinst € 1,1 mld).
Eind 2022 hebben de 3 regionale netbeheerders (Enexis, Alliander en Stedin) en hun aandeelhouders een onderhandelaarsakkoord bereikt met het Rijk over de voorwaarden en het proces voor een toekomstige participatie door het Rijk als de kapitaalbehoefte de mogelijkheden van het bedrijf en de huidige aandeelhouders overstijgt. 
Wadinko B.V. te Zwolle
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 1,67%.
Portefeuillehouder wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente 40 aandelen, geen balanswaarde.
Openbaar belang/ doelstelling De vennootschap heeft tot doel het deelnemen in ondernemingen en vennootschappen, met name die welke ten doel hebben het stimuleren van en het deelnemen in ontwikkelingen en projecten op het gebied van milieu, techniek en innovatie, alsmede het daartoe deelnemen in andere ondernemingen en vennootschappen.
Financiële kengetallen
(x €1 mln.)
  Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022)
Eigen vermogen 82,3
Vreemd vermogen 8,5
Resultaat (netto winst) 12,9
Risico's Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico’s. Door de interne maatregelen, met betrekking tot risicobeheersing, zoals beschreven in de jaarrekening, zijn de risico’s voor de aandeelhouders beperkt. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten.
CSV Amsterdam B.V. te 'S-Hertogenbosch 
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 0,0216%.
Portefeuillehouder wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente 432 aandelen : 0,0216% van gestort aandelenkapitaal ad € 20.000,- € 4,32.
Openbaar belang/ doelstelling Publiek belang: Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero).

De organisatie vervult drie doelstellingen:
a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;
b. namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort.

CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie,  het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.
 
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Financiële kengetallen Balans Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022)
Eigen vermogen € 210.079
Waarvan reserves € 110.079
Vreemd vermogen € 13.351
Waarvan voorzieningen € 0
 Resultaat na belasting  € -102.300
Risico's Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap. 
Publiek belang elektriciteitsproductie B.V. te 's-Hertogenbosch 
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 0,0216%.
Portefeuillehouder wethouder L. Mulder.
 Financieel belang gemeente  432 aandelen. Nominale waarde per aandeel: € 0,01. Totale waarde aandelen: € 1,00.
Openbaar belang/ doelstelling Publiek belang: Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent. (namens de verkopende aandeelhouders Essent).

Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Financiële kengetallen Balans Jaarrekening 2022 (stand 31-12-2022)
Eigen vermogen € 1.480.014
Waarvan reserves - € 16.808
Vreemd vermogen € 9.914
Waarvan voorzieningen € 0
Resultaat na belasting € - 52.060
Risico's Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap. 

4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - 4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
Stichting dagelijks beheer MCR te Rouveen
Bestuurlijk belang Via stemrecht in dagelijks bestuur van de MCR.
Andere partijen in de stichting: basisschool de Triangel en basisschool de Levensboom.   
Financieel belang gemeente De exploitatiebijdrage aan de stichting voor de kosten van de sportzalen en peuterspeelzaal. Voor het jaar 2024 is geraamd op: € 45.044.
Openbaar belang/ doelstelling De gemeente geeft het publieksbelang en de behartiging hiervan vorm via de privaatrechtelijke weg door:
  • De wettelijke zorgplicht voor het aanbieden van een ruimte voor gymlessen;
  • Het initiëren en te faciliteren van het multifunctionele karakter van de MCR vorm en inhoud te geven;
  • Ruimte te beiden aan het peuterspeelzaalwerk;
  • De openbare bibliotheek een uitleenruimte ter beschikking te stellen.
Door deze constructie worden de beide andere gebruikers hierbij betrokken.
Financiële kengetallen
(x € 1.000)
  2022 (stand 31-12-2021)
Eigen vermogen 109.810                       2021:   108.312
Vreemd vermogen   89.127                        2021:  89.127   
  Resultaat    1.498                          2021:    -8.192
Risico's Doordat de exploitatie en beheer van de bijzondere scholen wettelijk op afstand zijn gezet, is er geen sprake van volledige betrokkenheid.  De gemeente heeft een (gering) aandeel in deze stichting n.l.: 27 %.  Basis: vloeroppervlakte.