Uitgaven

7,1%
€ -4.400.570
7,1% Complete

Inkomsten

5,49%
€ 3.467.821
5,49% Complete

Saldo

80,96%
€ -932.749

Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Uitgaven

7,1%
€ -4.400.570
7,1% Complete

Inkomsten

5,49%
€ 3.467.821
5,49% Complete

Saldo

80,96%
€ -932.749

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

8.1 Beschermingsmaatregelen beschikbaarheid woningen benutten

Terug naar navigatie - 8.1 Beschermingsmaatregelen beschikbaarheid woningen benutten

“Het recht om te wonen is een grondrecht. Er is veel urgentie bij de aanpak van de krapte op de woningmarkt. Er is woningnood onder meerdere doelgroepen, zoals starters, gezinnen, ouderen, inwoners met een beperking, inwoners die aangewezen zijn op een sociale (huur-)woning, arbeidsmigranten en statushouders. We willen al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben, een plek kunnen bieden en voelen de urgentie.
We willen de woningbouw versnellen en voeren daarvoor – daar waar het kan – een actief grondbeleid. Wettelijke mogelijkheden op een krappe woningmarkt om onze inwoners te beschermen tegen beleggers, benutten we, bijvoorbeeld door een zelfbewoningsplicht op te leggen bij de koop van een woning. Wij zetten ons in om kavels uit te geven waardoor er zelf (CPO) gebouwd kan worden.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat er meer en voldoende woningen gebouwd worden om in de behoefte te voorzien van al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente (kunnen) wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben. Binnen de wettelijke instrumenten willen we dat de woningen die gebouwd worden, ook benut kunnen worden door mensen die binding hebben met de gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan onderzoek doen naar de behoefte en daarop beleid vaststellen. We voeren een actief grondbeleid en we ondersteunen initiatieven die leiden tot een versnelling van woningbouw. Daarnaast zullen we gevalideerde instrumenten inzetten – met mogelijk differentiatie naar kernen – om te borgen dat woningen die gebouwd worden, ook door de doelgroepen kunnen worden benut. We willen voorkomen dat woningen in handen komen van beleggers en daardoor niet in de behoefte van onze doelgroepen wordt voorzien. We staan hier in nauw contact met het Rijk en de Provincie Overijssel en volgen de ontwikkelingen op de voet.

Stand van zaken begroting 2024
Op dit moment is het niet mogelijk om op de kopersmarkt mensen met een sociaaleconomische binding voorrang te geven bij de koop van een woning. Met de wet 'versterking regie op de volkshuisvesting' komt deze ruimte er mogelijk wel en dan specifiek voor nieuwbouw. Vanwege de val  van het kabinet  is de ontwikkeling van de wetgeving onduidelijk. We volgen de ontwikkeling van deze wetgeving.  

8.2 Woningbouw voor alle doelgroepen in alle kernen

Terug naar navigatie - 8.2 Woningbouw voor alle doelgroepen in alle kernen

“We zetten ons ervoor in dat er voor alle doelgroepen in alle kernen gebouwd wordt, zowel op inbreidings- als op uitbreidingslocaties. Het college krijgt de opdracht om inzet te plegen om dit te realiseren. Voor de sociale woningbouw werken wij nauw samen met onze partner Woonstichting Vechthorst.”

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Het college heeft de ambitie om in alle kernen van de gemeente Staphorst woningen te bouwen voor alle doelgroepen. Dat betekent zowel koop- als huur woningen, waarbij het streven is om het aandeel sociale koopwoningen in de nieuwbouwplannen te verhogen. Ook zet het college in op het realiseren van een substantieel aantal flexwoningen. Conform de woonvisie en prestatieafspraken die de gemeente heeft gemaakt met Woonstichting VechtHorst, zet het college erop in om voor minimaal 300 (flex)woningen plannen uit te werken en dat een substantieel deel daarvan daadwerkelijk is gerealiseerd. In 2023 wil het college samen met Woonstichting VechtHorst de behoefte onderzoeken en herijken. Door middel van een Aanjaagteam gemeentelijke woningbouw, waarin betrokken partijen deelnemen, maar waarin de gemeente de lead heeft, willen we ervoor zorgen dat de plannen worden (door)ontwikkeld en uitgevoerd. Begin 2023 wordt een actieprogramma woningbouw aan de raad voorgelegd.

Stand van zaken begroting 2024
In 2024 zal het Actieprogramma Wonen van start gaan. Het actieprogramma bestaat uit een zestal actielijnen waaronder actielijn 2: Woningbouw en gebiedsontwikkeling. Op basis van het in 2023 gehouden woonbehoefte onderzoek wordt er in 2024 een stedenbouwkundige structuurvisie opgesteld. Deze structuurvisie geeft ruimtelijk richting aan de benodigde woningbouwontwikkeling in de kernen van Staphorst (aantallen, type woningen, koop of huur etc.). Op basis hiervan wordt een woningbouwprogramma tot 2030 opgesteld. De gemeenteraad levert hier, vanuit haar kaderstellende rol, een belangrijke bijdrage aan. Er is een dringende behoefte aan woningen voor verschillende doelgroepen. Daarvoor realiseren we de woningbouw Poeleweg en Rouveen Zuid fase 1. Ook nemen we het eerste deel van Rouveen Zuid fase 2 in ontwikkeling. We zetten in op een versnelling in de Slagen.

8.3 Herijking Omgevingsvisie agenderen voor raadsagenda

Terug naar navigatie - 8.3 Herijking Omgevingsvisie agenderen voor raadsagenda

“De in 2018 vastgestelde Omgevingsvisie 'Staphorst voor elkaar' wordt herijkt. Door uitstel van de invoering van de Omgevingswet is de herijking uitgesteld naar 2023. We willen de herijking van de Omgevingsvisie als onderwerp voor een raadsagenda agenderen. De mogelijkheden om vergunningstrajecten te vergemakkelijken verkennen we, die deels ook door de nieuwe Omgevingswet worden voorzien.”

Raadsagenda
Herijking van de Omgevingsvisie brengen wij als suggestie in om door de raad op te pakken in de raadsagenda.

Stand van zaken begroting 2024
Op 1 januari 2024 treedt de omgevingswet in werking. De inzet van de organisatie in 2025 is er opgericht om de ‘winkel’ open te kunnen houden zodat ontwikkelingen mogelijk blijven. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan, onderdelen van, een nieuw omgevingsplan. De huidige omgevingsvisie dateert van januari 2018 en de herijking daarvan behoort niet tot de minimale invoeringseisen voor de Omgevingswet. Daarom wordt er ook in 2024 geen prioriteit gegeven aan herijking.  Temeer omdat er in 2024 verschillende ontwikkelingen spelen  in de provincie en de regio. Denk hierbij aan de groei van bedrijvigheid, woningbouw en ontwikkelingen van/in het landelijk gebied waarvan de (deel)uitkomsten meegenomen zouden moeten worden bij het herijken van de visie. Daarom is het verstandig om het herijken van de omgevingsvisie te plannen in 2025. 

8.4 Opwaardering Marktplein in kern Staphorst

Terug naar navigatie - 8.4 Opwaardering Marktplein in kern Staphorst

“Wij willen het Marktplein opwaarderen, waarbij er meer ruimte is voor groen en het plein meer gericht is op beleving en ontmoeting. Dit onderwerp willen we ook onderdeel laten uitmaken van een raadsagenda.”

Dit willen we betrekken bij de totstandkoming van een centrumvisie, zie hiervoor onder speerpunt 3.2 ‘Een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst’.

Stand van zaken begroting 2024
In 2023 is er een brede stakeholdersbijeenkomst gehouden over het marktplein. De opbrengst hiervan wordt (ook) in 2024 verder uitgewerkt binnen de commissie lokale democratie van de gemeenteraad. In de begroting 2024 is een PM post opgenomen voor (evt.) voorbereidende kosten die gemaakt moeten worden. Grotere ingrepen zullen niet voor 2025 plaatsvinden.

8.5 Kijken naar mogelijkheid voor een afscheidshuis in kern Staphorst

Terug naar navigatie - 8.5 Kijken naar mogelijkheid voor een afscheidshuis in kern Staphorst

“De komende periode onderzoeken we de mogelijkheden voor een afscheidshuis in de kern Staphorst.”

Wat willen we bereiken?
We willen de behoefte voor een afscheidshuis in de kern Staphorst peilen en de mogelijkheden daarvoor in beeld brengen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan hiervoor een (verkennend) onderzoek doen.

Stand van zaken begroting 2024
Dit project wordt in 2025 opgepakt. 

Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -2.671.797 -4.757.087 -4.400.570 -4.057.236 -3.891.352 -3.967.574
Baten 3.606.292 3.258.050 3.232.821 2.941.978 2.806.840 2.818.892
Saldo van baten en lasten voor bestemming 934.495 -1.499.037 -1.167.749 -1.115.259 -1.084.513 -1.148.683
Stortingen -1.442.453 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 161.113 605.210 235.000 100.000 0 0
Mutaties reserves -1.281.340 605.210 235.000 100.000 0 0

Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 814 naar € 933. De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzigingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
  119
Doorbelasting software
Vanuit de BBV is het verplicht om de directe kosten zoveel mogelijk toe te rekenen aan de desbetreffende taakvelden. De begrote doorbelasting van de directe kosten is gewijzigd. Dit leidt tot een voordeel van € 13.000 in programma 8.
13  
Diverse posten
In programma 8 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 13.000 nadelig.
  13

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Omgevingswet (incidenteel)
Betreft het projectbudget voor de jaarschijf 2024. Hierbij moet opgemerkt worden dat in november 2020 de gemeenteraad amendement 73 Omgevingswet heeft aangenomen. Dit amendement vraagt om een financiële toelichting in de vorm van een onderbouwd voorstel met betrekking tot de ontwikkeling van een gemeentebreed omgevingsplan.
135  
Uitvoering actieprogramma Wonen (incidenteel)
In de begroting 2023 is opgenomen dat het college, aan de hand van een aanjaagteam gemeentelijke woningbouw, samen met betrokken partijen zorgdraagt voor het (door)ontwikkelen en uitvoeren van woningbouwplannen. Dit wordt op basis van een woonbehoefte onderzoek vertaald in een actieprogramma Wonen. De uitvoering van dit actieprogramma zal in de jaren 2024 en 2025 moeten lopen. Vooralsnog wordt uitgegaan van een bedrag van € 100.000 per jaar voor de uitvoering van het actieprogramma.
100