Uitgaven

4,19%
€ -2.595.136
4,19% Complete

Inkomsten

58,76%
€ 37.105.577
58,76% Complete

Saldo

2995,57%
€ 34.510.441

Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Uitgaven

4,19%
€ -2.595.136
4,19% Complete

Inkomsten

58,76%
€ 37.105.577
58,76% Complete

Saldo

2995,57%
€ 34.510.441

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.1 Bestuur J. ten Kate
0.2 Burgerzaken L. Mulder
0.5 Treasury L. Mulder
0.61 OZB woningen L. Mulder
0.62 OZB niet-woningen L. Mulder
0.64 Belastingen overig L. Mulder
0.7 Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds L. Mulder
0.8 Overige baten en lasten L. Mulder
0.9 Vennootschapsbelasting L. Mulder
0.10 Mutatie reserves L. Mulder
0.11 Resultaat baten en lasten L. Mulder

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

0.1 Strategische en pragmatische samenwerking

Terug naar navigatie - 0.1 Strategische en pragmatische samenwerking

“Als zelfstandige gemeente werken we strategisch en pragmatisch samen. We bundelen en benutten krachten en kijken naar mogelijkheden om zo goed en efficiënt mogelijk samen te kunnen werken, zowel binnen de eigen organisatie, als met andere gemeenten, partners of andere marktpartijen.”

Wat willen we bereiken?
We willen de opgaven waar de gemeente Staphorst nu voor staat en die nog op ons afkomen in de komende jaren, goed kunnen uitvoeren. Daarbij willen we de kwaliteit van onze producten en diensten en de kracht van de organisatie op peil houden. We staan met ons gezicht naar buiten, richten ons op de regio Zwolle en laten onze meerwaarde door een goede samenwerking in de regio blijken.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat we de huidige processen zo efficiënt mogelijk kunnen blijven uitvoeren binnen de ambtelijke organisatie. We willen kunnen inspelen op maatschappelijke- of overheidsontwikkelingen en de veranderende ambities en prioriteiten die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij gaan we gebruik maken van de uitkomsten van het rapport ‘Op weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ en de strategische personeelsontwikkeling. Daar gaan we mee aan de slag.

In de tweede plaats zullen we actief collega’s van andere gemeenten en samenwerkingspartners in de regio blijven benaderen om opgaven samen op te pakken waar dat mogelijk is. Een zelfstandige gemeente van onze omvang heeft veel baat bij samenwerking. Dit vraagt om onderhoud en eventueel opzetten van nieuwe netwerken of samenwerkingen. Samenwerking vraagt inzet van beide partijen, maar levert ook voor beiden voordelen op. We brengen in beeld wat we (zelf) doen en wat we niet, of laten doen. We kijken vervolgens naar kansen om zo efficiënt en slim mogelijk (samen te) werken.

Stand van zaken begroting 2024
Als gemeente Staphorst investeren we nadrukkelijk in en nemen we weloverwogen deel aan de regionale samenwerking in de regio Zwolle. Dit zowel politiek (klankbordgroep), bestuurlijk (op portefeuilleniveau en gemeentebreed) als ook ambtelijk (op directieniveau en door de inhoudelijk betrokken ambtenaren). 

De regionale samenwerking gaat vanaf 2024 een nieuwe fase in met een nieuwe agenda (die zich naast economie en arbeidsmarkt nadrukkelijker richt op ruimtelijke, klimaatadaptieve ontwikkeling en verstedelijking) en governance structuur die in de 2e helft van 2023 wordt voorbereid. Als Staphorst nemen we hier actief aan deel. Hiermee versterken we ons netwerk en behartigen (daarmee) onze (gezamenlijke) belangen zo goed mogelijk. 
Op het gebied van bereikbaarheid is een meer lokale samenwerking met de provincie en de omliggende gemeenten (Meppel, Zwartewaterland, Dalfsen en Zwolle) aan de A28 minstens zo belangrijk. Bij de opzet van een zogeheten regionaal mobiliteitsprogramma (RMP) worden hier de lokale belangen nog nadrukkelijker samengebracht en uitgewerkt in een programma. 
Bij dit alles is het belangrijk om als gemeente scherpe, strategische, keuzes te maken in de eigen ambities (waar ga je voor en wat laat je los?) en de consequenties die dat heeft aanvaarden (wat moet je daarvoor doen en wat moet je laten?). De ambities staan goed vertaald in de omgevingsvisie en in het collegeprogramma. Aan de hand daarvan zal de komende periode een politieke discussie moeten plaatsvinden over prioriteren en het maken van strategische keuzes.

0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving

Terug naar navigatie - 0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving

“We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving. Wij stimuleren het functioneren van wijk- en dorpsraden en hechten waarde aan het betrekken van inwoners bij beleid (burgerparticipatie). De ondersteuning van initiatieven komt ook tot uiting in het Stimuleringsfonds. Het Stimuleringsfonds wordt na vaststelling van de nota Burgerkracht 2.0 door de raad geïntroduceerd.”

Wat willen we bereiken?
We willen goed in verbinding staan met inwoners, ondernemers, verenigingen, kerken, maatschappelijke organisaties, partners en ruimte geven voor goede, en bij Staphorst passende, initiatieven. We geven ruimte aan initiatieven en streven naar minder belemmerende regels. Daarmee willen wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat gaan we daarvoor doen?
Initiatieven vanuit de samenleving geven we de ruimte en faciliteren we. We versterken de verbinding en het gesprek met de samenleving en staan open voor nieuwe vormen van samenwerking. Bij belangrijke onderwerpen staan wij in goed contact met onze inwoners en betrekken we daarbij de wijk- en dorpsraden. We zullen actief terugkoppelen wat de stand van zaken is, zowel bij grote als kleine onderwerpen.

Stand van zaken begroting 2024
Naar aanleiding van het raadsvoorstel van 11 juli 2023 en het positieve raadsbesluit – namelijk het beschikbaar stellen van een incidenteel budget om de nota Burgerkracht tot stand te brengen – is er een externe begeleider aangetrokken voor het schrijven van de nota. De begeleider wordt ondersteund door een werkgroep bestaande uit de griffier, beleidsadviseurs van het sociaal en fysieke domein, een adviseur P&O en een communicatieadviseur. In 2023 wordt het stuk in het besluitvormingsproces gebracht.

Met de vier dorps-/wijkraden is er regelmatig contact. Zo is er in het eerste kwartaal van 2024 wederom een gezamenlijke bijeenkomst waarin elkaar tegenkomen en het onderling delen van ervaringen centraal staan. In het tweede kwartaal sluiten het college van burgemeester en wethouders en de beleidsadviseur burgerparticipatie aan bij een dorps-/wijkoverleg van de vier dorps-/wijkraden om de behoeften van de inwoners op te halen, maar ook de eigen behoeften te delen. 
Op dit moment is er een beperkt budget (€ 10.000) om initiatieven vanuit de samenleving (financieel) de ruimte te geven en te faciliteren. In de nota Burgerkracht zal een voorstel voor een Stimuleringsfonds worden gedaan.

0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente

Terug naar navigatie - 0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente

“We zijn een dienstbare en dienstverlenende gemeente. Dat betekent onder meer goed bereikbaar en laagdrempelig toegankelijk. We spelen in op de verschillende behoeften van inwoners, ondernemers en andere partijen waarmee we in verbinding staan. De coronapandemie heeft een versnelling van de digitale dienstverlening teweeggebracht. De digitale dienstverlening blijven we (door-)ontwikkelen en de fysieke dienstverlening ontwikkelt daar in mee.
We willen een toegankelijk gemeentehuis houden. De mogelijkheid voor direct contact is en blijft waardevol. We richten ons daarom op een toekomstbestendige hybride dienstverlening, zodat daarmee zoveel mogelijk in de verschillende behoeften en ontwikkelingen wordt voorzien.”

Wat willen we bereiken?
De gemeente heeft van alle overheden het beste zicht op wat zich bij haar inwoners afspeelt. De gemeente heeft de rol van eerste overheid en is ook eerste aanspreekpunt voor de overheid. Om die rol goed uit te kunnen voeren, moet de gemeente laagdrempelig en goed te bereiken zijn.

We willen dat onze bereikbaarheid, beschikbaarheid en dienstverlening op een bij Staphorst passend (ambitie)niveau is. Dat we doen wat we beloven en dat inwoners weten wanneer en wat zij van de gemeente kunnen verwachten. Wij informeren actief en tijdig over de voortgang, we communiceren daarover helder door middel van een bij de aanvrager passend communicatiemiddel. Fysieke dienstverlening vanuit het gemeentehuis blijft het uitgangspunt. Dienstverlening op afspraak in spreekruimten verlenen we als dat mogelijk is. Huisbezoeken worden, waar nodig en mogelijk, geïntensiveerd. We passen digitale dienstverlening toe als dit voor de inwoner leidt tot betere dienstverlening of als dit wettelijk noodzakelijk is en sturen, zonder iemand daartoe te verplichten, aan op zoveel mogelijk laagdrempelige digitale communicatie en informatievoorziening.

Wat gaan we daarvoor doen?
De visie op dienstverlening zal worden herijkt. Dit doen we met de ambtelijke organisatie en betrokken inwoners (burgerpanel/burgerparticipatie). Op basis hiervan stellen we een activiteitenplan op, waarin ook is aangegeven welke middelen nodig zijn. Acties betreffen een mix van systeem- en procesinrichting, optimalisatie daarvan en investeringen in opleiding van medewerkers (kennis en competenties, houding en gedrag).

We zorgen er ook voor dat informatie digitaal beschikbaar is en dat telefonische bereikbaarheid, binnen vooraf vastgestelde en gecommuniceerde tijden, op orde is.

Stand van zaken begroting 2024
De actualisatie van de visie op dienstverlening wordt in 2023 gestart en loopt door in 2024. 

Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -2.005.597 -2.636.304 -2.595.136 -2.751.215 -3.094.278 -3.179.294
Baten 33.407.963 34.947.406 37.073.736 39.033.540 37.522.078 38.364.275
Saldo van baten en lasten voor bestemming 31.402.366 32.311.102 34.478.600 36.282.324 34.427.800 35.184.980
Stortingen -2.313 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 74.000 118.000 31.841 32.319 82.803 32.803
Mutaties reserves 71.687 118.000 31.841 32.319 82.803 32.803

Afwijkingen t.o.v. begroting 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. begroting 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 30.710 naar € 34.510. De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzigingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
2.102  
Hogere algemene uitkering
De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een groot deel bepaald door de ontwikkeling van het accres, er is een nieuwe accresraming voor het jaar 2023 en verder opgenomen. Het accres is voor de jaren tot en met 2025 gesplitst in een vaststaand volumedeel en een loon- en prijsdeel dat per circulaire bijgesteld wordt op basis van de laatste inzichten van het CPB over de loon- en prijsontwikkeling. Vanaf het jaar 2026 is het accres niet langer gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksuitgaven ("trap op trap af"-systeem). Dit zorgt niet voor een vloeiende overgang van de oude systematiek naar de nieuwe systematiek. 
Vooruitlopend op de nieuwe financieringssystematiek is het incidentele bedrag ad. € 1 miljard vanaf het jaar 2027 structureel beschikbaar gesteld. 
1.199  
Hogere renteopbrengst
We verwachten voor het jaar 2024 een renteopbrengst van € 321.000. Dit is gebaseerd op een verwacht gemiddeld rentepercentage van 2,5% over het jaar 2024. De rente op de schatkist beweegt mee met de depositorente van de ECB. Het streven van de ECB is om de depositorente in 2025 terug te brengen naar 2%. We gaan er daarom vanuit dat we in 2025 ook 2% zullen ontvangen en vanaf 2026 en verder worden nog geen prognoses afgegeven. De rente voor 2026 en verder kunnen we daarom (gelet op het voorzichtigheidsprincipe) niet structureel ramen. 
321  
Bijstelling dotatie pensioenvoorziening naar € 0,-
Zoals eerder gecommuniceerd in de zomernota wordt de jaarlijkse dotatie (voorlopig) vastgesteld op € 0, gelet op het schommelende karakter.
102  
Geen dividend vanuit Vitens de komende jaren
Gezien de financiële positie van Vitens en hun investeringsopgave voor de komende jaren, is versterking van het eigen vermogen van Vitens essentieel om tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten financiering aan te kunnen trekken. Hierdoor wordt de komende jaren waarschijnlijk geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders, maar wordt dit toegevoegd aan het eigen vermogen. In de zomernota 2023 is dit nog uitgebreider toegelicht.
  16
Accountantscontrole
Door een toename van het aantal SISA- en SPUK regelingen nemen de controlewerkzaamheden en daarmee de kosten toe. 
  15
Doorbelasting software
Vanuit de BBV is het verplicht om de directe kosten zoveel mogelijk toe te rekenen aan de desbetreffende taakvelden. In totaal leidt dit tot een nadeel van € 16.000 in programma 0
  16
Hogere kosten en opbrengsten reisdocumenten
In verband met de reisdocumentenpiek vanaf 2024 worden er fors meer aanvragen verwacht. Daarnaast heeft het rijk de maximale leges op de reisdocumenten verhoogd. Hierdoor nemen de opbrengsten toe met € 117.000, maar ook de afdracht aan het rijk, waardoor de kosten stijgen met € 60.000. Per saldo een voordeel van € 57.000.
117 60
Post onvoorzien
Vitaliteitsbeleid - in de begroting 2023 is € 50.000 opgenomen op de post onvoorzien voor het vitaliteitsbeleid. In maart 2023 heeft het MT besloten om het introductieprogramma te starten. Hiervoor is € 10.000 structureel uit de post onvoorzien overgeboekt naar het budget vitaliteitsbeleid, voor de uitbreiding van de nieuwe regeling 'Persoonlijk Gezondheidsmenu'. Deze nieuwe regeling past beter bij het plaats- en tijdonafhankelijk werken. 
Dienstverlening - deze middelen zijn toegekend aan het projectplan "versterken integrale samenwerking voorveld Staphorst" met als hoofddoel om de dienstverlening van de gemeente aan de inwoners in een kwetsbare positie te versterken. Het budget van € 57.000 is volledig overgeheveld. In het hoofdstuk "toelichting op het overzicht van baten en lasten" is de post onvoorzien nader gespecificeerd.
67  
Diverse posten
In programma 0 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 1.000 nadelig.
  1

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Betrokkenheid verbonden partijen

N.V. BNG te Den Haag
Betrokkenheid Bank Nederlandse Gemeenten als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Rendo te Meppel

Betrokkenheid Rendo als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Vitens te Zwolle
Betrokkenheid Vitens als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Enexis te 's-Hertogenbosch
Betrokkenheid Enexis als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Wadinko B.V. te Zwolle
Betrokkenheid Wadinko als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.