Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
0.1 | Bestuur | J. ten Kate |
0.2 | Burgerzaken | L. Mulder |
0.5 | Treasury | L. Mulder |
0.61 | OZB woningen | L. Mulder |
0.62 | OZB niet-woningen | L. Mulder |
0.64 | Belastingen overig | L. Mulder |
0.7 | Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds | L. Mulder |
0.8 | Overige baten en lasten | L. Mulder |
0.9 | Vennootschapsbelasting | L. Mulder |
0.10 | Mutatie reserves | L. Mulder |
0.11 | Resultaat baten en lasten | L. Mulder |
“Als zelfstandige gemeente werken we strategisch en pragmatisch samen. We bundelen en benutten krachten en kijken naar mogelijkheden om zo goed en efficiënt mogelijk samen te kunnen werken, zowel binnen de eigen organisatie, als met andere gemeenten, partners of andere marktpartijen.”
Wat willen we bereiken?
We willen de opgaven waar de gemeente Staphorst nu voor staat en die nog op ons afkomen in de komende jaren, goed kunnen uitvoeren. Daarbij willen we de kwaliteit van onze producten en diensten en de kracht van de organisatie op peil houden. We staan met ons gezicht naar buiten, richten ons op de regio Zwolle en laten onze meerwaarde door een goede samenwerking in de regio blijken.
Wat gaan we daarvoor doen?
In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat we de huidige processen zo efficiënt mogelijk kunnen blijven uitvoeren binnen de ambtelijke organisatie. We willen kunnen inspelen op maatschappelijke- of overheidsontwikkelingen en de veranderende ambities en prioriteiten die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij gaan we gebruik maken van de uitkomsten van het rapport ‘Op weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ en de strategische personeelsontwikkeling. Daar gaan we mee aan de slag.
In de tweede plaats zullen we actief collega’s van andere gemeenten en samenwerkingspartners in de regio blijven benaderen om opgaven samen op te pakken waar dat mogelijk is. Een zelfstandige gemeente van onze omvang heeft veel baat bij samenwerking. Dit vraagt om onderhoud en eventueel opzetten van nieuwe netwerken of samenwerkingen. Samenwerking vraagt inzet van beide partijen, maar levert ook voor beiden voordelen op. We brengen in beeld wat we (zelf) doen en wat we niet, of laten doen. We kijken vervolgens naar kansen om zo efficiënt en slim mogelijk (samen te) werken.
Stand van zaken begroting 2024
Als gemeente Staphorst investeren we nadrukkelijk in en nemen we weloverwogen deel aan de regionale samenwerking in de regio Zwolle. Dit zowel politiek (klankbordgroep), bestuurlijk (op portefeuilleniveau en gemeentebreed) als ook ambtelijk (op directieniveau en door de inhoudelijk betrokken ambtenaren).
De regionale samenwerking gaat vanaf 2024 een nieuwe fase in met een nieuwe agenda (die zich naast economie en arbeidsmarkt nadrukkelijker richt op ruimtelijke, klimaatadaptieve ontwikkeling en verstedelijking) en governance structuur die in de 2e helft van 2023 wordt voorbereid. Als Staphorst nemen we hier actief aan deel. Hiermee versterken we ons netwerk en behartigen (daarmee) onze (gezamenlijke) belangen zo goed mogelijk.
Op het gebied van bereikbaarheid is een meer lokale samenwerking met de provincie en de omliggende gemeenten (Meppel, Zwartewaterland, Dalfsen en Zwolle) aan de A28 minstens zo belangrijk. Bij de opzet van een zogeheten regionaal mobiliteitsprogramma (RMP) worden hier de lokale belangen nog nadrukkelijker samengebracht en uitgewerkt in een programma.
Bij dit alles is het belangrijk om als gemeente scherpe, strategische, keuzes te maken in de eigen ambities (waar ga je voor en wat laat je los?) en de consequenties die dat heeft aanvaarden (wat moet je daarvoor doen en wat moet je laten?). De ambities staan goed vertaald in de omgevingsvisie en in het collegeprogramma. Aan de hand daarvan zal de komende periode een politieke discussie moeten plaatsvinden over prioriteren en het maken van strategische keuzes.