Uitgaven

33,98%
€ -21.065.507
33,98% Complete

Inkomsten

14,31%
€ 9.035.059
14,31% Complete

Saldo

1044,26%
€ -12.030.448

Programma 6 - Sociaal domein

Uitgaven

33,98%
€ -21.065.507
33,98% Complete

Inkomsten

14,31%
€ 9.035.059
14,31% Complete

Saldo

1044,26%
€ -12.030.448

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie J. ten Kate / mr. A. Mussche
6.2 Wijkteams A. Mussche
6.3 Inkomensregelingen A. Mussche
6.4  Begeleide participatie A. Mussche
 6.5  Arbeidsparticipatie A. Mussche
 6.6  Maatwerkvoorzieningen (WMO) A. Mussche
 6.71  Maatwerkdienstverlening 18+ A. Mussche
 6.72  Maatwerkdienstverlening 18- A. Mussche
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ A. Mussche
6.82 Geëscaleerde zorg 18- A. Mussche

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

6.1 Uitvoering ambities integraal beleidsplan 'Iedereen doet mee'

Terug naar navigatie - 6.1 Uitvoering ambities integraal beleidsplan 'Iedereen doet mee'

“Op 15 februari 2022 is het integrale beleidsplan ‘Iedereen doet mee’ vastgesteld. We willen uitvoering geven aan de ambities in het beleidsplan, ingedeeld naar de vier pijlers ‘opgroeien en ontwikkelen’, ‘meedoen’, ‘samenleven’ en ‘gezondheid’.”

Opgroeien en ontwikkelen
“We willen graag dat iedereen tussen de -9 maanden en 27 jaar in Staphorst gezond, veilig en kansrijk opgroeit (pijler 1). Dit betekent dat:
- er ruimte is om eigenheid te laten zien, vaardigheden te leren om weerbaar te zijn en dat vroegtijdig preventieve hulp wordt geboden als dat nodig is;
- we voor de opgave staan om huiselijk geweld te voorkomen, terug te dringen en te stoppen. Juist in de privéomgeving moet iedereen zich veilig voelen en veilig zijn. Om veilig op te kunnen groeien is stabiele thuissituatie een belangrijke voorwaarde;
- een goed voorschools aanbod, dat voor iedereen toegankelijk is, is noodzakelijk om alle kinderen een gelijke start op de basisschool te kunnen geven. Voor een kansrijke toekomst in onze maatschappij is het belangrijk om toegerust te zijn op de arbeidsmarkt van nu en in de toekomst.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven, te behalen. Voor de pijler Opgroeien en ontwikkelen betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Gezond opgroeien, Veilig opgroeien en Kansrijk opgroeien.

Wat gaan we daarvoor doen?
We maken concrete afspraken (via de subsidiebeschikking en/of de subsidie-overeenkomst) met organisaties over het realiseren, monitoren (onder andere gesprekstafels en accountgesprekken) en evalueren van indicatoren. Hiervoor zijn we met de ketenpartners in het voorliggende veld in gesprek. Door middel van het nieuw vormgegeven subsidieproces kunnen we scherper sturen op de maatschappelijke resultaten. Dit doen we zowel vooraf (door antwoord te geven op de vragen: Wat zijn de acties die onder de indicatoren hangen? Wat gaan de partijen daadwerkelijk doen? Welke resultaten willen ze daarmee behalen?) als achteraf (door antwoord te geven op de vragen: Wat heeft hieraan bijgedragen? Wat doen we niet meer? Wat moet ontwikkeld worden?). We zitten in de startfase van deze vorm van samenwerken.

Meedoen
“We onderschrijven het belang dat inwoners, op een wijze die bij hen past, kunnen meedoen in de samenleving in Staphorst (pijler 2). Dit betekent dat:
- participatie van belang is om te voorkomen dat onvoldoende financiële mogelijkheden meedoen belemmert. Vroegsignalering moet ervoor zorgen dat inwoners eerder ondersteuning geboden kan worden om te voorkomen dat schulden verder oplopen. Meegaan in veranderingen in de arbeidsmarkt is ook belangrijk. Vrijwilligerswerk is ook een manier om mee te doen in de samenleving en daarom waardevol;
- we prioriteit geven aan vraag- en handelingsverlegenheid (durf te vragen) uit oogpunt van preventie en vroegsignalering;
- het belangrijk is dat inwoners die te maken hebben met onbegrip en uitsluiting gerespecteerd worden en meedoen in onze samenleving (inclusie).”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Meedoen betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Participatie, Durf te vragen en Inclusie. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

Samenleven
“We zetten ons ervoor in dat inwoners naar elkaar om kijken, invulling geven aan hun verantwoordelijkheden en zijn betrokken bij hun omgeving (pijler 3). Dit betekent dat:
- mantelzorg belangrijk is voor het kunnen meedoen in de samenleving. Mantelzorg is zorg die mensen vrijwillig en onbetaald verlenen aan mensen met een fysieke, verstandelijke en/of psychische beperking, binnen hun familie, huishouden of sociale netwerk. We kijken naar elkaar om, maar de druk op mantelzorg is groot;
- we vinden het waardevol dat veel inwoners zich (vrijwillig) inzetten voor de eigen leefomgeving. Dat willen we behouden en onze waardering willen we laten blijken. We willen afstand tussen de inwoner en de gemeente verkleinen door ruimte te geven aan burgerparticipatie, waarin verbeteringen mogelijk zijn.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Samenleven betekent dit dat we op twee thema’s actief zijn: Mantelzorg en Voor elkaar, met elkaar. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

Gezondheid
“We zien graag dat inwoners hun leven als gezond ervaren vanuit het gedachtegoed ‘positieve gezondheid’. Dit betekent dat:
- het er niet om gaat wat iemand niet meer kan, maar juist om wat iemand wel kan, belangrijk vindt en eventueel wil veranderen. Vanuit die positieve gedachte werken wij ook met onze partners samen;
- er ook aandacht moet zijn voor mentaal welzijn. Onderdeel daarvan is aandacht voor suïcide preventie. Ook hebben we oog voor vereenzaming, waar blijvende inzet nodig is;
- ingezet wordt op een gezonde leefomgeving, die als prettig wordt ervaren, die uitnodigt tot gezond gedrag en waar de druk op de gezondheidzorg zo laag mogelijk is. In een gezonde leefomgeving is het ook van belang dat drempels voor personen met een beperking zo veel mogelijk worden weggenomen, zodat zij volledig kunnen deelnemen aan de samenleving.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Gezondheid betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Gezonde leefstijl, Psychische gezondheid en Gezonde leefomgeving. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

Stand van zaken begroting 2024
Samen met de partijen in het voorveld werken we aan de ambities uit het integraal beleidsplan sociaal domein ‘Iedereen doet mee’.  Onder de paraplu van Gezond Meedoen Staphorst vindt een veelheid aan activiteiten en projecten plaats. De stuurgroep Gezond Meedoen Staphorst bewaakt de afstemming, samenhang en samenwerking tussen partijen, projecten en activiteiten. Middels de leercirkel van het kwaliteitskompas van Movisie geven we in gezamenlijkheid met alle betrokkenen invulling aan het wat, wanneer en hoe. Door ook weer in gezamenlijkheid de aan de maatschappelijke effecten gekoppelde indicatoren te monitoren leren we wat wel en wat niet werkt. Zo sturen we scherper op de te behalen resultaten. De inzet op het beleidsplan wordt versterkt door het in begin 2023 getekende Gezond Actief Leven Akkoord (GALA). Dit akkoord is ondertekend door VNG, GGD GHOR Nederland, Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en het ministerie van VWS. In het akkoord staan gezamenlijke afspraken op het gebied van gezondheid en welbevinden om te kunnen bouwen aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak van preventie, gezondheid en sociale basis. Inhoudelijk sluit dit naadloos aan waar we in het voorveld mee bezig zijn en maakt extra inzet daarop mogelijk. Een andere versterkende factor van de inzet op het beleidsplan is het Integraal Zorgakkoord (IZA) dat in het najaar 2022 is ondertekend door VNG, het ministerie van VWS en overkoepelende organisaties van ziekenhuizen, de geestelijke gezondheidszorg, de ouderenzorg, patiëntenorganisaties en zorgverzekeraars. Het IZA heeft als doel de zorg voor de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Het IZA heeft een overlap met het GALA op het gebied van preventie: het bevorderen van een gezonde leefstijl en het versterken van de zelfredzaamheid van mensen. Er wordt, regio breed,  samen met inwoners (Zorgbelang), zorgpartijen, zorgverzekeraar en gemeenten gewerkt aan een regionaal plan om passende zorg in de toekomst beschikbaar te houden. Gelijke toegang tot zorg, van goede kwaliteit, voor alle groepen in de samenleving zodat men zo dichtbij mogelijk in eigen omgeving kan blijven wonen.

Op 19 september 2023 is de raad in een informerende bijeenkomst meer in detail geïnformeerd over het GALA en IZA. Inwoners kunnen informatie over activiteiten en organisaties vinden in de Digitale Sociale Kaart van Staphorst. Daarnaast komt er elk kwartaal een nieuwsbrief Gezond Meedoen Staphorst uit met informatie over lopende projecten en activiteiten. We werken er aan om alle informatie voor inwoners inzichtelijk te maken en onderzoeken momenteel in het project ‘Versterking dienstverlening voorveld’ hoe de bekendheid en toegankelijkheid van voorzieningen verbeterd kunnen worden.

6.2 Gemeenschappelijke regeling Reestmond wijzigen naar inkoopmodel voor doelgroep

Terug naar navigatie - 6.2 Gemeenschappelijke regeling Reestmond wijzigen naar inkoopmodel voor doelgroep

“We streven naar een andere samenwerking met Reestmond, waarbij een inkooprelatie wordt aangegaan in plaats van een gemeenschappelijke regeling. Het welzijn van de doelgroep staat hierbij voorop en goed overleg is het uitgangspunt.”

Wat willen we bereiken?
We blijven gebruik maken van de diensten van Reestmond, maar zijn geen mede-eigenaar of medebestuurder. De bestuurlijke bemoeienis verdwijnt daarmee. De ambtelijke bemoeienis zal veranderen van een adviserende rol naar een meer juridische rol (inkoop, contract en contractbeheer). Bij dat wat wij voor ogen hebben ten aanzien van de rechtsvorm van Reestmond, staat het welzijn en belang van de doelgroep voorop.

Wat gaan we daarvoor doen?
Het heeft onze voorkeur Reestmond een andere rechtsvorm te geven en de gemeenschappelijke regeling te beëindigen. Daar moeten zowel het bestuur van Reestmond als de gemeenteraden van Meppel, Westerveld en Staphorst mee instemmen. Ons streven wordt ingebracht in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur van Reestmond.

Stand van zaken begroting 2024
In de brief van 2 juni 2022 heeft de gemeenteraad Staphorst onder andere de heroverweging van de rechtsvorm en governance van een ontwikkelbedrijf aan de orde gesteld (onderwerp ‘Reestmond: ontwerpbegroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026’). Als reactie hierop heeft het Dagelijks Bestuur Reestmond in een brief gedateerd 17 oktober 2022 laten weten dat: De governance van Reestmond is aangescherpt en daardoor verbeterd en de huidige vorm past bij het ontwikkelbedrijf. Mede hierdoor hebben de gemeenten Meppel en Westerveld aangegeven geen noodzaak te zien om de huidige governance te herzien dan wel te wijzigen. Het Dagelijks Bestuur Reestmond zal hierom geen voorstel sturen voor herziening van de rechtsvorm of governance aan de gemeenteraden. Voor het omzetten van de gemeenschappelijke regeling Reestmond naar een inkoopmodel is het nu aan de gemeente Staphorst om zelfstandig stappen tot uittreding te zetten. Het college van burgemeester en wethouders ziet hiertoe geen mogelijkheid gezien ook de te verwachten negatieve financiële consequentie als beschreven in het rapport van Radar Advies (scenario 2).

6.3 Deelname aan maatschappelijke activiteiten door jong en oud

Terug naar navigatie - 6.3 Deelname aan maatschappelijke activiteiten door jong en oud

“Deelname aan maatschappelijke activiteiten, door jong en oud en in welke vorm dan ook, juichen we toe. Wij stimuleren dat jongeren en ouderen bij elkaar komen en elkaar versterken.”

Wat willen we bereiken?
Doelstelling van de ambities in het integrale beleidsplan ‘Iedereen doet mee’ is gericht op het mee kunnen doen van inwoners in de samenleving. Maatschappelijke activiteiten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen in het sociaal domein. Dit zouden niet alleen activiteiten moeten zijn die voor speciale doelgroepen zijn, zoals jongeren of ouderen, maar ook voor jongeren én ouderen. We willen ook dat jong en oud elkaar ontmoet.

Wat gaan we daarvoor doen?
We zullen maatschappelijke activiteiten stimuleren die de verbinding tussen jong en oud kunnen versterken. De intensievere samenwerking tussen Stichting Welzijn Staphorst en SAAM-Welzijn draagt hieraan bij. Het personeel van beide organisaties wordt bij elkaar gehuisvest waardoor er intensiever contact ontstaat. Ook de directeur en de coördinator zijn voor beide organisaties werkzaam. Dit leidt tot betere samenwerking, afstemming en verbinding met het oog op de te organiseren activiteiten. Een voorbeeld is de verbreding van de doelgroep met betrekking tot het project inloop en ontmoeten (voorheen Het Klaverblad). Ingezet wordt nu op oud én jong, waarbij activiteiten niet naast elkaar maar gezamenlijk georganiseerd worden. Afspraken hierover worden vastgelegd in de subsidieovereenkomsten.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit is al in gang gezet en hier wordt de komende jaren extra op gestuurd.

Stand van zaken begroting 2024
De kruisbestuiving tussen jong en oud vindt momenteel allereerst plaats doordat sinds enkele maanden Stichting Welzijn Staphorst en SAAM-Welzijn samen zijn gehuisvest in de bibliotheek. Juist in de bibliotheek, aangezien deze organisatie ook inloop- en ontmoeting wil bevorderen en hierdoor een nog meer laagdrempelige toegankelijke voorziening wil zijn voor jong en oud. De sociaal werkers en jongerenwerkers organiseren gezamenlijke activiteiten bijv. middels het opbouwwerk, waar jong en oud elkaar treffen. Dat zijn veelal al bestaande activiteiten, maar ook nieuwe vanuit het Sport- en Beweegakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). 

Wat mag het sociaal domein ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het sociaal domein ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -14.039.485 -20.040.140 -21.065.507 -21.116.448 -21.087.681 -15.564.460
Baten 4.932.457 8.069.313 8.759.059 8.695.117 8.637.297 2.859.679
Saldo van baten en lasten voor bestemming -9.107.028 -11.970.827 -12.306.448 -12.421.331 -12.450.383 -12.704.781
Stortingen -1.214.760 -1.074.784 0 0 0 0
Onttrekkingen 74.629 1.784.791 276.000 61.500 0 0
Mutaties reserves -1.140.132 710.007 276.000 61.500 0 0

Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 10.717 naar € 12.030. De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzigingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
  684
Versterking dienstverlening
Deze middelen zijn overgeheveld van de post onvoorzien en toegekend aan het projectplan "versterken integrale samenwerking voorveld Staphorst" met als hoofddoel om de dienstverlening van de gemeente aan de inwoners in een kwetsbare positie te versterken.
  57
Brede SPUK
Voor de jaren 2023-2026 is een specifieke uitkering aangevraagd via de regeling Specifieke Uitkering voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Deze regeling is budgetneutraal verwerkt, deze regeling dient verantwoord te worden middels het SISA-systeem bij de jaarrekening.
288  
Verhoging subsidie Vluchtelingenwerk
De instroom van statushouders is onverminderd hoog en stijgt zelfs, dit heeft een verhoogde taakstelling voor de gemeente tot gevolg. De maatschappelijke begeleiding wordt uitgevoerd door Vluchtelingenwerk, dit heeft een verhoging van de subsidie tot gevolg. De verwachting is dat er compensatie voor maatschappelijke begeleiding volgt vanuit het Rijk maar hierover is nog geen zekerheid.
  23
Verhoging subsidies maatschappelijke dienstverlening
Door een uitbreiding van de basisvoorziening zoals  maatschappelijk werk / psychosociale hulpverlening en versterken vroegsignalering en diverse actieplannen is een verhoging van de subsidies noodzakelijk om dure maatwerkvoorzieningen te voorkomen.  Er is sprake van een duidelijke toename van het aantal aanvragen bij vrij toegankelijke organisaties in het voorveld, zoals is opgenomen in het projectplan "versterken integrale samenwerking/toekomstige basisstructuur voorveld". Dit alles draagt bij aan een verdere versterking van het voorveld.
  149
Bijstelling budget ondersteuning team Samenleving / RSJ
Er wordt een hogere bijdrage gevraagd aan de GR Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) en de inzet van de gedragswetenschapper ter ondersteuning van de consulenten.
  15
Inkomensvoorziening - toename bijstandscliënten
Het aantal verstrekte uitkeringen is toegenomen ten opzichte van de afgelopen jaren, deze toename is structureel o.a. door de opgelegde taakstelling voor het huisvesten van statushouders.
  190
Inkomensvoorziening - afname IOA uitkeringen
Het aantal verstrekte IOA uitkeringen (inkomensvoorzieningen oudere werklozen) neemt af, er zijn de afgelopen jaren geen nieuwe aanvragen ingediend.
61  
Sociale recherche
De inzet van de sociale recherche wordt per uur afgerekend, Staphorst maakt geen deel uit van het samenwerkingsverband. Op basis van de afgenomen uren de afgelopen jaren is verlaging van het budget mogelijk.
10  
Bijzondere bijstand
Op basis van de uitgaven zoals bewindvoeringskosten, reiskosten voor arbeid en scholing en inrichtingskosten voor statushouders, is het noodzakelijk een bedrag ad. € 50.000 bij te ramen voor de jaren 2024 en 2025. De inrichtingskosten voor statushouders zullen de komende 2 jaren hoger zijn door de inhaalslag op de taakstelling. 
  50
Participatiebudget - inzet re-integratietrajecten
De re-integratieconsulenten hanteren een nieuwe werkwijze, waarbij er een toename is in het aantal cliëntcontacten en hierdoor wordt meer doorverwezen naar trajecten voor taal of werk in een passende omgeving. Daarnaast leidt de toename van het aantal statushouders tot meer taallessen, begeleidings-, tolkkosten en advisering.  Er worden extra taallessen aangeboden in de bibliotheek.
  52
Individuele hulp bij het huishouden
Een aanpassing van de begroting voor de jaren 2024 en 2025 is noodzakelijk door de aanzuigende werking van het abonnementstarief. Volgens recente berichtgeving wordt het abonnementstarief in 2026 aangepast en wordt deze inkomensafhankelijk, dit leidt naar verwachting tot een stabilisering / afname van het aantal aanvragen voor individuele hulp bij het huishouden.
  112
Groepsbegeleiding WMO
De aanvragen en het aantal indicaties voor groepsbegeleiding zijn sinds de corona-periode aanzienlijk afgenomen, dit is terug te zien in de jaarrekening van de afgelopen jaren maar ook op basis van de prognose voor het jaar 2023 is een structurele aframing van het budget mogelijk.
257  
Individuele begeleiding WMO
Op basis van de uitgaven van de afgelopen jaren en de prognose voor het jaar 2023 is een structurele verhoging van het budget individuele begeleiding noodzakelijk.
  69
Persoonsgebonden budget (PGB) WMO
Het aantal PGB houders is in 2022 gedaald naar 5. Er zijn veel passende zorgaanbieders gecontracteerd, waardoor het PGB minder ingezet wordt.
46  
Schuldregeling
De professionele schuldhulpverlening is ondergebracht bij de GKB Drenthe. Wij maken geen onderdeel uit van de Gemeenschappelijke Regeling maar kopen jaarlijkse producten in, de toezegging is gedaan dat wij in ieder geval tot het jaar 2025 op dezelfde manier kunnen blijven inkopen. Op basis van de uitgaven over het jaar 2022 en de prognose over het jaar 2023 is het mogelijk om een bedrag ad. € 30.000 af te ramen.
30  
Bijdrage huiselijk geweld
Door diverse financiële ontwikkelingen m.b.t. huiselijk geweld IJsselland is een verhoogde bijdrage noodzakelijk. Deze ontwikkelingen hebben met name betrekking op CAO stijgingen en ontwikkelingen binnen het CSG (Centrum Seksueel Geweld).
  12
Jeugd
Door de invoering van het nieuwe inkoopmodel jeugd zijn de tarieven fors gestegen. Dit model is gebaseerd op reële tarieven. Om tot die tarieven te komen heeft RSJ IJsselland een kostprijsonderzoek uitgevoerd. De daaruit voortvloeiende tarieven zijn hoger dan de basistarieven die gehanteerd zijn bij de aanbesteding van het inkoopmodel. Daarnaast zijn de cao’s fors verhoogd wat doorwerkt in de indexering van de tarieven. Ook dit zorgt voor een kostenstijging. Het jaar 2023 is een overgangsjaar, op dit moment is er nog geen volledig inzicht in de kosten voor het jaar 2024 en verder, maar de verwachting is dat deze fors toenemen door het inkoopmodel alsmede door de prijs-en loonstijgingen.
  178
Geëscaleerde zorg 18-
In verband met een wijziging taakvelden IV3 vindt er een administratieve overboeking plaats van product ZIN jeugd naar product Jeugdbescherming (geëscaleerde zorg 18-). Op deze manier worden de kosten van jeugdbescherming en jeugdreclassering beter in beeld gebracht. De tarieven voor jeugdbescherming zijn behoorlijk toegenomen (+14%) door het nieuwe inkoopmodel dat gebaseerd is op reële tarieven als ook door prijs- en loonstijgingen.
  425
Opvang ontheemden Oekraïne
De taakstelling voor de opvang van ontheemden Oekraïne is voorlopig voor gemeente Staphorst vastgesteld op 192 personen. De huidige bekostigingsregeling (€ 83 per opvangplek per dag) is budgetneutraal opgenomen  in de begroting, ervan uitgaande dat deze regeling tot en met 2026 wordt voortgezet.
5.817 5.817
Doorbelasting software
Vanuit de BBV is het verplicht om de directe kosten zoveel mogelijk toe te rekenen aan de desbetreffende taakvelden. De begrote doorbelasting van de directe kosten is gewijzigd. Dit leidt tot een voordeel van € 11.000 in programma 6.
11  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor de gemeentelijke bijdrage de Herberg tot en met 2024 10  
Training herkenning huiselijk geweld (incidenteel)
Binnen het beleidsplan sociaal domein is veel aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling, daarbij met name het signaleren hiervan. Hiertoe willen we partners in het voorveld trainingen aanbieden.
20  
Dekking tekort tijdelijke huisvesting statushouders (incidenteel)
Binnen de middelen voor de opvang van vluchtelingen in brede zin is voldoende ruimte op het negatieve saldo voor deze huisvesting te compenseren.
246  

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Betrokkenheid verbonden partijen

Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel
Betrokkenheid Reestmond als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) IJsselland
Betrokkenheid Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg (RSJ ) als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.