Uitgaven

7,59%
€ -4.706.587
7,59% Complete

Inkomsten

2,33%
€ 1.471.368
2,33% Complete

Saldo

280,82%
€ -3.235.219

Programma 2 - Verkeer en vervoer

Uitgaven

7,59%
€ -4.706.587
7,59% Complete

Inkomsten

2,33%
€ 1.471.368
2,33% Complete

Saldo

280,82%
€ -3.235.219

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

2.1 Ontwikkelen plan voor verbetering ontsluiting A28

Terug naar navigatie - 2.1 Ontwikkelen plan voor verbetering ontsluiting A28

“Staphorst groeit. Het aantal inwoners neemt toe, de economie floreert en het aantal bedrijven stijgt. Dat houden we graag zo. Voor Staphorst is het essentieel om een infrastructuur te creëren die bij de ontwikkelingen past. Een wegennet dat de toenemende drukte aankan, onveilige verkeerssituaties in de dorpskernen voorkomt door bijvoorbeeld zwaar verkeer om te leiden, het bedrijfsleven een impuls geeft, het centrum een plek maakt voor ontmoetingen en woonwijken veilig en gezond houdt. Om dit te bereiken willen we de komende bestuursperiode een eenduidig en breed gesteund plan uitdragen voor het (deels) verplaatsen van de toe- en afritten van de A28. Wij zetten krachtig in op een plan om de toe- en afrit aan de noordkant van Staphorst op de A28 te behouden en de toe- en afrit aan de zuidkant van Staphorst op de A28 in zuidelijke richting te verplaatsen naar de Gorterlaan/Dekkersweg. Met dit eenduidig en breed gesteund plan zoeken we de verbinding met medeoverheden zoals de provincie Overijssel voor het verkrijgen van draagvlak voor de uitvoering.”

Wat willen we bereiken?
We willen een veilige en goed bereikbare ontsluiting van de A28 naar Staphorst. Dat betekent onder meer dat de bereikbaarheid van Staphorst voor gemotoriseerd verkeer moet worden verbeterd. We willen dit bereiken met uitvoering van een breed gesteund en eenduidig plan, waarmee we de verbinding zoeken met medeoverheden.

Wat gaan we daarvoor doen?
Er zal eerst tot een gemeentebreed gesteund en eenduidig plan gekomen worden, waarmee we vervolgens bij medeoverheden draagvlak voor de uitvoering zoeken. Daarna volgt concrete planvorming.

Stand van zaken begroting 2024
In 2024 werken we verder aan een gemeentebreed gesteund en eenduidig plan.  We streven ernaar dat in deze bestuursperiode een start kan worden gemaakt met het zoeken van draagvlak bij medeoverheden en, vervolgens, met planvorming. Voor dat plan zetten we een lobbytraject op (2024-2025) wat leidt tot een concreet plan in 2026.

2.2 Een krachtige lobby voor een treinhalte in Staphorst

Terug naar navigatie - 2.2 Een krachtige lobby voor een treinhalte in Staphorst

“Wij zetten in op de realisatie van een treinhalte in Staphorst en gaan door met de ingezette dialoog met betrokken organisaties.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat Staphorst met het openbaar vervoer goed bereikbaar is. Een treinhalte draagt daaraan bij. Hoewel openbaar vervoer niet direct een verantwoordelijkheid van de gemeente is, kan de gemeente wel een belangrijke rol spelen bij het signaleren van knelpunten en het op de kaart zetten van initiatieven.

Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren een krachtige lobby en hebben de NS, ProRail en de Provincie Overijssel nodig voor de gewenste komst van een treinhalte. De ingezette dialoog met deze betrokken organisaties wordt voortgezet, waarbij wij steeds Staphorst actief op de kaart (blijven) zetten.

Stand van zaken begroting 2024
De contacten met betrokken partijen die in 2023 zijn opgebouwd krijgen een vervolg.

2.3 Fietspadenplan voor de raadsagenda

Terug naar navigatie - 2.3 Fietspadenplan voor de raadsagenda

“Wij zijn voornemens de uitwerking van het fietspadenplan, met daarin een vaststelling van prioritering, onderdeel uit te laten maken van een raadsagenda.”

Raadsagenda
Het fietspadenplan brengen wij als suggestie in om door de raad op te pakken in de raadsagenda.

Stand van zaken begroting 2024
Het fietspadenplan is in 2023 geactualiseerd. In 2024 worden de geprioriteerde fietspaden verder uitgewerkt ten behoeve van definitieve besluitvorming. 

2.4 Herinrichting Schipgravenweg in Rouveen

Terug naar navigatie - 2.4 Herinrichting Schipgravenweg in Rouveen

“De herinrichting van de Schipgravenweg in Rouveen wordt aangepakt. Hierbij wordt zoveel mogelijk gelet op de wensen van de bewoners.”

Wat willen we bereiken?
We willen een veilige wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen. Rouveen groeit en dat betekent dat het drukker wordt op de wegen. Verschillende weggebruikers zoals automobilisten en fietsers delen de wegen. De inrichting van wegen moet voor iedere weggebruiker veilig zijn en verdere groei van Rouveen aankunnen. Dat betekent dat de Schipgravenweg ingericht moet worden voor twee functies: als veilige ontsluitingsweg voor het gemotoriseerde verkeer en als recreatieve route voor wandelaars en fietsers. Ook willen we graag een goede en veilige verbinding richting het activiteitenterrein, de school en het dorpspark.

Wat gaan we daarvoor doen?
In deze bestuursperiode wordt de wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen opnieuw ingericht.

Stand van zaken begroting 2024
In 2024 zal het besluit over de herinrichting van de Schipgravenweg genomen worden en verder worden uitgewerkt. 

Wat mag verkeer en vervoer ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag verkeer en vervoer ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -3.453.147 -3.710.348 -3.363.587 -3.800.746 -3.960.737 -4.090.882
Baten 247.191 129.701 130.882 132.125 133.492 135.179
Saldo van baten en lasten voor bestemming -3.205.957 -3.580.647 -3.232.706 -3.668.621 -3.827.245 -3.955.703
Stortingen -919.174 -1.428.000 -1.343.000 -1.354.310 -1.379.501 -1.354.501
Onttrekkingen 1.751.805 1.835.010 1.340.486 1.416.365 1.411.174 1.398.966
Mutaties reserves 832.630 407.010 -2.514 62.055 31.673 44.465

Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 2.834 naar € 3.235. De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzigingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
  5. Conform het BBV moeten de kosten van straatreiniging extracomptabel toegerekend worden aan de kostendekkendheid van de producten riool en afval en mogen deze niet direct doorbelast worden aan de taakvelden afval en riool. Deze mutatie is een verschuiving tussen programma 2 en 7.
  537
Lagere afschrijvingslasten 
Door uitstel van investeringen (bijv. reconstructie J.C. van Andelweg, afkoppelen en herinrichten diverse straten Rouveen, reconstructie Groensland, fietspad Heerenweg) zijn de afschrijvingslasten in 2024 lager. 
125  
Kleine aanpassingen infra
Er wordt voorgesteld om een algemeen budget van € 10.000 beschikbaar te stellen voor kleine verkeerskundige aanpassingen, dit betreffen kosten die niet geactiveerd hoeven te worden. 
  10
Verhaalbare schade in de openbare ruimte 
Sinds 2022 wordt een externe partij ingeschakeld om schade in de openbare ruimte te verhalen op een derde. Deze partij heeft de juridische expertise in huis, wat vervolgens resulteert in meer verhaalbare schade en daarmee hogere opbrengsten dan voorheen.
21  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse dotatie reserve wegen (motie 131)
Zoals vermeld in de zomernota 2023 wordt jaarlijks een bedrag beschikbaar gesteld voor vervangingsinvesteringen wegen en het (groot) onderhoudsbudget wordt structureel verlaagd met € 400.000. Het verschil tussen de kapitaalslasten van de vervangingsinvesteringen en de verlaging van het onderhoudsbudget (€ 400.000) wordt in de reserve wegen gestort. Voor 2024 betreft de storting € 400.000, deze storting zal de komende jaren afnemen, naarmate er meer vervangingsinvesteringen plaatsvinden.
  400
Jaarlijkse dotatie wegenbeheerplan   943
Jaarlijkse onttrekking wegenbeheerplan 923  
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van asfaltwegen, betonverhardingen, elementenverhardingen, kunstwerken, openbare verlichting, straatmeubilair, parkeren 305  
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van middelen gladheidsbestrijding 32  
Herijking verkeersbeleid (incidenteel)
In 2017 heeft de raad het Integraal Verkeersplan vastgesteld met de bijbehorende uitvoeringsprogramma’s. De herijking van het gemeentelijke verkeersbeleid is nodig om ervoor te zorgen dat het beleid blijft aansluiten bij veranderende behoeften en omstandigheden. De actualisatie van het integrale verkeersbeleid beperkt zich tot de onderdelen die niet meer (helemaal) actueel zijn. De structuur blijft verder hetzelfde. De actualisatie van de uitvoeringsprogramma’s per kern zal ingrijpender zijn dan de actualisatie van het integrale verkeersbeleid. De actualisatie gebeurt grotendeels door een in te huren verkeerskundige die het beleid door vertaalt naar een uitvoeringsprogramma per kern. De kosten voor totale actualisatie zijn maximaal € 30.000. 
30  
Projectgelden aanjaagteam A28 (incidenteel)
Om te komen tot een eenduidig en breed gesteund plan voor het (deels) verplaatsen van de toe- en afritten van de A28 is een aanjaagteam nodig om de doelstellingen van speerpunt 2.1 te behalen. 
50