Uitgaven

18,21%
€ -11.289.762
18,21% Complete

Inkomsten

3,33%
€ 2.105.495
3,33% Complete

Saldo

797,21%
€ -9.184.267

Programma 9 - Overhead en financiën

Uitgaven

18,21%
€ -11.289.762
18,21% Complete

Inkomsten

3,33%
€ 2.105.495
3,33% Complete

Saldo

797,21%
€ -9.184.267

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.4 Overhead  -
Onderverdeeld in: Personeel en Organisatie H. Brinkman
Gegevensbeheer L. Mulder
Wet open overheid H. Brinkman
Financiën L. Mulder
Inkoop en aanbesteding A. Mussche
Algemene zaken J. ten Kate
Communicatie J. ten Kate
Huisvesting L. Mulder

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie

Terug naar navigatie - 9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie

“Wij willen een goed werkgever zijn. We investeren in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Er wordt een strategisch personeelsplan opgezet om in te toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent, zijn passende arbeidsvoorwaarden, met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming, belangrijk. We werken zoveel mogelijk vanuit de eigen organisatie, maar als zelfstandige gemeente benutten we ook externe expertise waar dat nodig is.
We streven naar een toekomstbestendige organisatie waarbij optimale dienstverlening richting inwoners, ondernemers en partners vooropstaat. Hiertoe wordt reeds een brede organisatiescan uitgevoerd met daarbij de focus op wat een passende formatieomvang voor een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie zou zijn met de opgaven waar de gemeente Staphorst voor staat, de ambities die we hebben en wat nog op ons af komt in de komende jaren. De uitkomsten van deze organisatiescan vormen het vertrekpunt voor de begroting van 2023 en verder.”

Wat willen we bereiken?
We gaan accuraat om met de veranderde verhouding tussen inwoner en overheid en we willen dat de organisatie aansluit op de veranderde vraag van inwoners. De (ambtelijke) organisatie moet – in een ook veranderde arbeidsmarkt – voldoende toegerust zijn en blijven op een zelfstandig voortbestaan en alle bestaande en toekomstige opgaven het hoofd kunnen bieden. We willen nu en in de toekomst beschikken over een kwalitatief (prestatie, houding, kennen en kunnen) en kwantitatief (aantallen) optimale personeelsbezetting.

Wat gaan we daarvoor doen?
De kernwaarden van waaruit de gemeente haar inwoners tegemoet treedt, zijn neergelegd in een organisatievisie. Dit is visueel vormgegeven in een praatplaat ‘Onze Staphorster stip op de horizon’. Die Staphorster stip is een innovatieve plattelandseconomie en een gezonde en dynamische samenleving met verantwoorde vernieuwing. Met nabuurschap en een no-nonsense mentaliteit als basis: ‘In Staphorst zijn we er voor elkaar en komt het voor elkaar’. Vanuit deze visie wordt met inwoners en medewerkers samengewerkt. Dat vraagt om daarop aansluitende competenties van medewerkers. Om in te kunnen spelen op veranderingen en ontwikkelingen, is een strategisch personeelsontwikkelingstraject gestart.

We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het is, net als voor andere werkgevers geldt, ook voor de gemeente Staphorst lastiger geworden om vacatures in te vullen. Voor werving wordt gebruik gemaakt van de Talentenregio, die een belangrijke rol speelt bij personeelsmobiliteit in de regio Zwolle. We blijven inzetten op het behouden, boeien en binden van kwalitatief goed personeel.

We behouden wat goed is, ontwikkelen door op de ingezette lijnen en denken strategisch na over de stappen die gezet moeten worden. Dit alles om een vitale gemeente te zijn en te blijven.

Stand van zaken begroting 2024
In het najaar van 2023 wordt gestart met het opzetten van een Strategisch Personeelsontwikkelplan. In dit SPO wordt een grondige analyse gemaakt van de benodigde formatie, de beschikbare formatie, het natuurlijk personeelsverloop en de hiaten die hier mogelijk tussen zitten. Hierbij wordt gekeken naar de benodigde formatie voor de reguliere werkzaamheden, maar ook naar de verwachte benodigde formatie voor het uitvoeren van de ambities van onze gemeente (zie ook ambitie 0.1).  Dit SPO kan als uitgangspunt dienen voor de door de raad gewenste kerntakendiscussie. Deze starten we samen met de raad begin 2024 op. 

9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - 9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting

“Om onze taken, opgaven en ambities te kunnen uitvoeren moeten we beschikken over een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding.”

Wat willen we bereiken?
Een structureel sluitende meerjarenbegroting is voor ons het leidende principe, waarbij we onze ondergrens van € 6,2 miljoen hanteren voor de algemene reserves en investeringen dekken uit de exploitatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Onze taken, opgaven en ambities moeten worden uitgevoerd binnen de middelen die tot onze beschikking staan. We teren niet verder in op onze algemene reserves. Om inzicht te krijgen in de toekomstige vervangingsopgave wordt een inventarisatie van de aanwezige beheerplannen gemaakt en een doorkijk naar de vervangingsopgave voor de komende tien tot twintig jaar. De kosten van deze toekomstige vervangingsopgave worden als structurele kosten verwerkt in de begroting.

Stand van zaken begroting 2024
In 2023 is het onderzoek 'kostendekking instandhouding kapitaalgoederen' afgerond. Dit onderzoek behelsde het inventariseren van de beheerplannen en van de huidige budgetten. Ook de langetermijn raming voor de vervangingsopgave is in kaart gebracht. De uitkomsten van dit onderzoek zijn verwerkt in de begroting 2024 door een deel van het groot onderhoudsbudget (€ 400.000) toe te voegen aan de reserve wegen, voor kapitaallasten voor toekomstige vervangingsinvesteringen. Hiermee sluit de werkwijze weer aan bij het BBV en wordt tegelijkertijd extra investeringsruimte gecreëerd voor vervanging van wegen.  Dit betreft de uitwerking van motie 131 'zorgen voor voldoende structurele middelen voor toekomstige investeringen'.  Daarnaast is in het voorjaar van 2023 een liquiditeitsbegroting opgesteld, die voortaan in de begroting en in de jaarrekening wordt opgenomen.  De uitwerking van het IHP volgt in de zomernota 2024/begroting 2025. 

Wat mag overhead en financiën ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag overhead en financiën ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -8.174.062 -9.772.462 -11.289.762 -11.921.925 -10.406.810 -10.568.092
Baten 666.875 200.223 108.646 110.576 112.235 112.373
Saldo van baten en lasten voor bestemming -7.507.187 -9.572.239 -11.181.116 -11.811.349 -10.294.575 -10.455.719
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 738.098 1.295.509 1.996.849 2.138.849 197.157 58.749
Mutaties reserves 738.098 1.295.509 1.996.849 2.138.849 197.157 58.749

Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 8.272 naar € 9.184. De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzigingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
  685
Vitaliteitsbeleid
In de begroting 2023 is € 50.000 opgenomen op de post onvoorzien voor het vitaliteitsbeleid. In maart 2023 heeft het MT besloten om het introductieprogramma te starten. Hiervoor is €10.000  structureel uit de post onvoorzien overgeboekt naar het budget vitaliteitsbeleid, voor de uitbreiding van de nieuwe regeling 'Persoonlijk Gezondsheidsmenu'. Deze nieuwe regeling past beter bij het plaats- en tijdonafhankelijk werken. 
  10
ICT (licentiekosten en cloudmigratie)
Door ICT is een plan  opgesteld ter verantwoording van het visie & strategisch plan informatiehuishouding  2021. Dit plan bevat de actualisatie van de IMPC projecten en investeringen die in het plan van 2021 waren opgenomen. Op basis van het IMPC  zal het software budget van ICT worden bijgeraamd in de jaren 2024 t/m 2027. 
  66
Hogere dotatie onderhoudsvoorziening
De hoogte van de jaarlijkse dotatie aan de voorziening groot onderhoud wordt bepaald op basis van een recent (meerjarig) beheerplan. De dotatie dient minimaal gebaseerd te zijn op de onderhoudslasten die in het beheerplan zijn opgenomen voor het begrotingsjaar plus de drie jaren van de meerjarenraming. Bij het opstellen van de begroting 2023 is een periode gehanteerd van vier jaar (2023-2026). Echter hoe langer de gehanteerde periode waarover de jaarlijkse dotatie wordt berekend, hoe meer er sprake is van het egaliserende karakter van de voorziening. Om te kunnen voldoen aan het doel van een voorziening, het egaliseren van kosten, zijn de dotaties voor de (meerjaren)begroting gebaseerd op de onderhoudslasten die voor de jaren 2024 tot en met 2029 zijn opgenomen in het beheerplan. Dit leidt tot een nadeel van € 61.000 in programma 9. 
  61
Functieherwaardering
Zoals aangegeven in de zomernota worden enkele functies onderzocht. Hierbij wordt gekeken of deze functies in vergelijking met buurgemeenten van eenzelfde omvang en takenpakket, lager zijn gewaardeerd. Vooralsnog is de inschatting dat een functieherwaardering van deze functies € 100.000 zal kosten. 
  100
Lagere afschrijvingslasten 
Door uitstel van investeringen (bijv. aanschaf grote trekker) zijn de afschrijvingslasten in 2024 lager. 
23  
Diverse posten
In programma 9 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 13.000 nadelig.
  13

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van gemeentehuis, werkplaats, vervoermiddelen, trekker, vrachtauto en toebehoren 74  
Informatiemanagement (incidenteel)
Er is een plan (IMPC) opgesteld ter verantwoording en actualisatie van het visie & strategisch plan informatiehuishouding 2021. De incidentele kosten die uit dit plan voortvloeien zijn geraamd op € 205.000
205  
Aanhanger Kipper (incidenteel)
Deze aanhanger is een vervangingsinvestering die onder de activeringsgrens blijft. Deze activeringsgrens is vastgesteld in de nota waardering & afschrijving op € 10.000. Hierdoor is er geen sprake van (structurele) jaarlijkse kapitaalslasten.
7  
Inspectie gebouwen (incidenteel)
Om bij brandschade zeker te zijn van een juiste schadevergoeding moeten de gemeentelijke gebouwen periodiek getaxeerd worden. De laatste taxatie heeft plaatsgevonden in 2018. Taxatierapporten zijn officieel 6 jaar geldig, dus is het verstandig om ze in 2024 opnieuw te laten taxeren. Daarmee hebben we een juiste onderbouwing van de verzekerde waarde en voorkomen we dat we onderverzekerd zijn. De kosten van taxatie worden geraamd op € 8.000.
8  
Strategisch personeelsbeleid (incidenteel)
In het collegeprogramma 2022-2026 is opgenomen dat we een goede werkgever willen zijn en investeren in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Hiervoor wordt een strategische personeelsontwikkelplan opgezet om in de toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent zijn passende arbeidsvoorwaarden met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming belangrijk. Voor het opstellen van een strategisch personeelsontwikkelplan is een budget benodigd van € 30.000. 
30  
Invoering Wet Open Overheid (incidenteel)
De incidentele kosten voor de invoering van de Wet Open Overheid worden geraamd op € 53.000.
53  
Projectenbureau (incidenteel)
Projectmatig werken en projectmanagement zijn niet nieuw binnen de gemeente, alleen ontbreekt het aan een uniforme werkwijze. Daarnaast zijn er steeds meer projecten die binnen de organisatie opgepakt (moeten) worden. Om hiermee een start te maken is het projectenbureau opgericht. De doelstelling is om in 2023 en 2024 projectmatig werken te borgen binnen de organisatie, middels het opstellen van een handboek en het implementeren van projectmatig werken. Hiermee wordt ook uitvoering gegeven aan de motie bij de evaluatie van het project fietspad Kanlaan.
110  
Incidentele formatie
De gevraagde incidentele formatieuitbreiding is nader gespecificeerd per functie in de paragraaf bedrijfsvoering, onderdeel personeel / HRM.
1.510