Uitgaven

9,25%
€ -6.049.732
9,25% Complete

Inkomsten

7,25%
€ 4.787.506
7,25% Complete

Saldo

196,48%
€ -1.262.227

Programma 7 - Gezondheid en milieu

Uitgaven

9,25%
€ -6.049.732
9,25% Complete

Inkomsten

7,25%
€ 4.787.506
7,25% Complete

Saldo

196,48%
€ -1.262.227

Speerpunten

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Speerpunten

7.1 Warmtetransitie

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Speerpunten - 7.1 Warmtetransitie

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Het goed en beter isoleren van woningen en gebouwen is voor verduurzaming een eerste belangrijke en noodzakelijke stap. Daarin valt de eerste en forse winst te behalen.

Wat willen we bereiken?
We willen dat in 2030 alle woningen in Staphorst – met uitzondering van de monumentale panden – voldoen aan de landelijke standaard voor woningisolatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
In 2025 stellen wij een Isolatieprogramma op om bewoners een handelingsperspectief te bieden. Hierbij zetten wij in op een breed palet van instrumenten dat aansluit bij de zogenaamde klantreis van bewoners. Het palet bestaat globaal uit twee aanpakken met daarin gerichte onderdelen per doelgroep waaronder energieadvies (energiecoach, energieadvies aan huis en het Duurzaam Bouwloket) en woningisolatie (doe-het-zelf subsidie, Lokale Aanpak Isolatie en Isolatieaanpak energiearmoede). De vaststelling van het Isolatieprogramma wordt voorzien eind 2025.

Stand van zaken begroting 2026
In 2026 en verder voeren we het vastgestelde Isolatieprogramma uit. 

7.2 Tegengaan energiearmoede

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Speerpunten - 7.2 Tegengaan energiearmoede

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We zien graag dat landelijke maatregelen om energiearmoede tegen te gaan, zo goed en efficiënt mogelijk worden benut.

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat optimaal gebruik wordt gemaakt van landelijke maatregelen en subsidies die wij hebben ontvangen om energiearmoede tegen te gaan.

Wat gaan we daarvoor doen?
Op dit moment is er een subsidieregeling voor bewoners met een smalle beurs. Daarnaast kunnen zij gebruikmaken van een energiecoach.

Stand van zaken begroting 2026
Wij zetten de energiecoach in bij bewoners. De coach geeft adviezen over energiebesparing. Daarnaast kan de coach waar nodig kleine energiebesparende maatregelen achtergelaten die passend zijn voor het huishouden. 

7.3 Lokale en grootschalige opwek via zon en wind

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Speerpunten - 7.3 Lokale en grootschalige opwek via zon en wind

7.3 a Zonnepanelen op daken van gebouwen en niet op landbouwgrond
Wij werken aan een klimaatneutrale gemeente in 2050 en zetten ons vol in om dat te bereiken en werken de startnotitie ‘Grootschalige opwek’ uit. We willen zonnepanelen zoveel mogelijk op daken van gebouwen (ook gemeentelijke- en schoolgebouwen). Landbouwgrond willen we niet opofferen voor zonnevelden. Met zes windmolens in onze gemeente leveren we een passende bijdrage aan de opgave die hier ligt.

Wat willen we bereiken?
Met het vaststellen van de Regionale Energiestrategie (RES) West-Overijssel heeft de gemeenteraad ingestemd met de ambitie om 50 gigawattuur (GWh) aan zon op daken in Staphorst te realiseren in 2030. Het is daarbij de wens om landbouwgrond te vrijwaren van grootschalige opwek door zonneparken.

Wat gaan we daarvoor doen?
In samenspraak met de provincie en bedrijven (ICC) is onderzoek gedaan naar zon op dak bij bedrijven. Uit dit onderzoek is gekomen dat het plaatsen van zonnepanelen op daken alleen mogelijk is door middel van een energiehub vanwege netcongestie. De ontwikkeling van een energiehub vindt plaats onder verantwoordelijkheid van ICC. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol.

Stand van zaken begroting 2026
Hiervoor blijven we met ICC in gesprek over de voortgang van de ontwikkeling van een energiehub en we bezien daarvanuit welke bijdrage we als gemeente daarin kunnen bieden.

7.3b Zonnepanelen op daken van gemeentelijke gebouwen

Wat willen we bereiken?
Met het vaststellen van de Regionale Energiestrategie (RES) West-Overijssel heeft de gemeenteraad ingestemd met de ambitie om 50 gigawattuur (GWh) aan zon op daken in Staphorst te realiseren in 2030. Het is daarbij de wens om landbouwgrond te vrijwaren van grootschalige opwek door zonneparken.

Wat gaan we daarvoor doen?
Voor de gemeentewerf is de investering in zonnepanelen uitgesteld in afwachting van het locatieonderzoek.

Stand van zaken begroting 2026
Voor de gemeentewerf is de investering in zonnepanelen uitgesteld in afwachting van het locatieonderzoek.

7.3c Opwek via wind (Nieuw)

Wat willen we bereiken?
De provincie heeft de opgave van windbeleid naar haar toegetrokken en heeft hiervoor programmeringsafspraken met gemeenten gemaakt. Hierin is afgesproken dat in de gemeente Staphorst maximaal 100 GWh aan duurzame energie door wind op land wordt opgewekt in 2030, waarvan reeds 60 GWh is gerealiseerd. Bij de beoordeling van initiatieven gaan we uit van maximaal 20 GWh aan opgewekt vermogen per windturbine.

Stand van zaken begroting 2026
Conform de programmeringsafspraken heeft de provincie in 2025 een gebied voor windenergie opengesteld. Wij Duurzaam Staphorst is de enige initiatiefnemer die hier op heeft ingeschreven. De besluitvorming en uitwerking vindt plaats onder regie van de provincie Overijssel als bevoegd gezag. In 2026 zullen wij vanuit onze rol deze ontwikkelingen volgen waarbij we specifiek aandacht hebben voor lokaal eigendom. De gemeente streeft naar een zo groot mogelijk aandeel lokaal eigendom. Over de invulling hiervan gaan wij met de initiatiefnemer en provincie Overijssel in gesprek.

7.4 Ondersteuning initiatieven groen gas en andere hernieuwbare gassen

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Speerpunten - 7.4 Ondersteuning initiatieven groen gas en andere hernieuwbare gassen

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Initiatieven voor groen gas of andere hernieuwbare gassen zoals biogas en waterstof worden door ons ondersteund.

Wat willen we bereiken?
We streven ernaar dat in 2030 uitsluitend duurzame gassen op het netwerk ingevoed worden. We staan open voor initiatieven op gebied van technische aanpassingen en die ervoor zorgen dat er meer groen gas, andere hernieuwbare gassen of waterstof als energiebron, worden gebruikt. Dit draagt bij aan een oplossing voor het stikstof- en klimaatprobleem binnen de energietransitie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Bij groen gas maken wij onderscheid tussen productie en gebruik. De productie van groen gas faciliteren wij door planologische obstakels voor realisatie van monomestvergisters op boerderijschaal zoveel mogelijk weg te nemen. Voor het gebruik van groen gas gaan we een onderzoek doen naar de betekenis binnen het gehele energiesysteem. Hierbij kijken wij ook naar groen gas in relatie tot andere energiebronnen/dragers.

Stand van zaken begroting 2026
Op het gebied van groen gas reageert de gemeente op voorstellen en initiatieven vanuit het werkveld. Wij blijven ook in 2026, samen met RENDO, Wij Duurzaam Staphorst en betrokken ondernemers ondersteunen voor zover dat binnen onze gemeentelijke taak valt. 

7.5 Ondersteuning initiatieven tegengaan zwerfafval

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Speerpunten - 7.5 Ondersteuning initiatieven tegengaan zwerfafval

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We ondersteunen en faciliteren initiatieven om zwerfafval tegen te gaan.

Wat willen we bereiken?
Door initiatieven te faciliteren en te ondersteunen is er geen of minder zwerfafval.

Wat gaan we daarvoor doen?
We zetten het faciliteren van bestaande acties, zoals de Week van Mooi Schoon en de Jan Vos dag, voort. Daarnaast willen we samen met lokale ambassadeurs werken aan een intensivering van acties die inwoners ondersteunen en motiveren om minder afval weg te gooien en meer afval op te ruimen. Specifiek aandachtspunt is blikjes in bermen, omdat we het bermmaaisel willen verwerken tot bodemverbeteraar.

Stand van zaken begroting 2026
Wij ondersteunen en faciliteren ook in 2026 meerdere afval-initiatieven, waaronder de Jan Vosdag, de e-waste race en de Landelijke opschoondag. 

7.6 Netwerkversterking (Nieuw)

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Speerpunten - 7.6 Netwerkversterking (Nieuw)

Actualisatie collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
We ondersteunen de verbetering van het energienetwerk

Wat willen we bereiken?
Het elektriciteitsnetwerk in heel Nederland moet versterkt worden om de netcongestie op te lossen én het elektriciteitsnet klaar te maken voor de toekomst. Omdat het elektriciteitsgebruik in ons land snel stijgt door de energietransitie én omdat we steeds meer duurzame energie opwekken via bijvoorbeeld wind- en zonneparken.  Ook in Staphorst speelt deze problematiek en we willen bijdragen aan een oplossing van dit landelijke probleem.

Wat gaan we daarvoor doen?
Ten aanzien van netwerkversterking spelen een aantal ontwikkelingen

Hoogspanning
TenneT is netbeheerder voor hoogspanning en werkt tussen 2023 en 2029, samen met de regionale netbeheerders, aan versterking van het (hoofspanning) elektriciteitsnetwerk in Noordwest-Overijssel en Zuidwest-Drenthe (DON West). Onderdeel hiervan is een nieuwe ondergrondse kabelverbinding tussen Meppel-Noord en Zwolle. Dit doorkruist de gemeente Staphorst. Via een PIP wordt dit mogelijk gemaakt.

Midden- en laagspanning
Enexis is netbeheerder voor de midden- en laagspanning. Ook hiervoor moet het elektriciteitsnetwerk worden versterkt. Om stroomuitval in de gemeente Staphorst te voorkomen, komen er meer elektriciteitskabels  en midden- en laagspanningstations (elektriciteitshuisjes of transformatorhuisjes). De gemeente Staphorst heeft een intentieovereenkomst getekend met Enexis voor de buurtaanpak.

Systeemonderzoek
Uit onderzoek blijkt dat nieuwe ontwikkelingen binnen het huidige systeem niet of moeilijk te realiseren zijn. Wij willen uitgaan van mogelijk maken. Vandaar dat wij onderzoeken hoe wij nieuwe ontwikkeling in Staphorst toch gerealiseerd kunnen krijgen.

Stand van zaken begroting 2026
Met DON-West (110kv kabel, in combinatie met een nieuw onderstation in Zwolle) komt er veel nieuwe capaciteit beschikbaar op hoogspanningsniveau. Besluitvorming over het definitieve voorkeurstracé wordt eind 2025 voorzien door provincie Overijssel (als bevoegd gezag). In 2026 zal de verdere uitwerking van dit besluit plaatsvinden.

Wat betreft de buurtaanpak met Enexis vindt momenteel een uitwerking plaats. Als onderdeel van de uitwerking zullen ook gesprekken plaatsvinden  met stakeholders uit de samenleving waaronder dorps- en wijkraden. De uitwerking loopt door in 2026.

7.7 Warmteprogramma (nieuw)

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Speerpunten - 7.7 Warmteprogramma (nieuw)

Actualisatie collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wat willen we bereiken?
“De gemeente Staphorst kiest ervoor om met gerichte en pragmatische stappen over te gaan op hernieuwbare warmtebronnen aan de hand van natuurlijke momenten” 

Wat gaan we daarvoor doen?
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat Nederland in 2050 van het aardgas af is. De Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) geeft gemeenten de bevoegdheden die nodig zijn om hierin de regie te nemen. De Wgiw treedt gefaseerd in werking. Wij verwachten dat de Wet op 1 januari 2026 volledig in werking zal treden. Het warmteprogramma is – conform WgiW – een verplicht programma onder de omgevingswet. Het is de opvolger van de Transitievisie Warmte (vastgesteld in 2022).

De gemeente Staphorst is in 2025 gestart met een technisch-economische analyse naar kansrijke alternatieven voor aardgas. Dit vormt de technische bouwsteen van het warmteprogramma.

Stand van zaken begroting 2026
In 2026 werken we de regierol verder uit. We trekken hierin op met diverse stakeholders, van inwoners tot professionele stakeholders. Medio 2026 wordt het warmteprogramma ter besluitvorming aangeboden.

Wat mag gezondheid en milieu ons kosten?

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Wat mag gezondheid en milieu ons kosten?
Exploitatie Meerjarenbegroting 2025 - Jaarschijf 2026 Begroting 2026 Verschil Begroting 2026 vs MJB 25 jaarschijf 26 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2027 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2028 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2029
Lasten -6.532.415 -6.049.732 482.682 -6.490.533 -5.961.842 -6.071.855
Baten 4.238.350 4.251.316 12.966 4.291.850 4.345.228 4.355.202
Saldo van baten en lasten voor bestemming -2.294.065 -1.798.417 495.648 -2.198.683 -1.616.613 -1.716.652
Onttrekkingen 652.119 536.190 -115.929 696.925 49.119 49.119
Mutaties reserves 652.119 536.190 -115.929 696.925 49.119 49.119

Afwijkingen toegelicht

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Afwijkingen toegelicht
Omschrijving  (bedragen x € 1.000) Voordeel Nadeel
Onderstaand worden de verschillen groter dan € 10.000 tussen de meerjarenschijf 2026 uit de begroting 2025-2028 versus de huidige begroting 2026 geanalyseerd.

Kostendekkendheid heffingen
In programma 7 wordt jaarlijks de kostendekkendheidberekening van riool en afval gemaakt. De toerekening van minder extracomptabele kosten, zoals de btw en overhead, leiden tot een nadeel in de exploitatierekening en een voordeel in de kostprijs van de producten afval en riool (gesloten systemen).

12  

Kadernota 2026 - Verhoging bijdrage GR Omgevingsdienst 2026
Betreft de verhoging van de jaarlijkse bijdrage, zoals opgenomen in de Ontwerpbegroting 2026 van de Omgevingsdienst IJsselland . 

  109

Kadernota 2026 - Verhoging bijdrage GR GGD 2026
Betreft de verhoging van de jaarlijkse bijdrage, zoals opgenomen in de Programmabegroting 2026 Veiligheidsregio IJsselland. 

  48

Loonkosten
De doorbelasting van de loonkosten naar de taakvelden leidt tot mutaties in programma's. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht en geanalyseerd in de paragraaf bedrijfsvoering.

265  

Lagere afschrijvingslasten 
Door bijstelling van het investeringsplan zijn bepaalde investeringen uitgesteld of hebben een langere doorlooptijd t.o.v. de planning. Hierdoor zijn de afschrijvingslasten in 2026 lager. 

58  
Voorziening groot onderhoud gebouwen
De jaarlijkse dotatie aan de voorziening groot onderhoud wordt bepaald aan de hand van het meerjarig beheersplan. In de oorspronkelijke raming van het (meerjarig) beheersplan is een aantal aanpassingen doorgevoerd. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
22  
Samenvoeging budget naar Gezond Meedoen Staphorst
De budgetten doorontwikkeling voorveld, versterking dienstverlening voorveld en lokaal gezondheidsbeleid zijn samengevoegd naar één budget Gezond Meedoen Staphorst. Het budget lokaal gezondheidsbeleid gaat hierdoor over van programma 7 naar programma 6.
88  

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 7 - Gezondheid en milieu - Betrokkenheid verbonden partijen

GGD IJsselland te Zwolle
Betrokkenheid GGD als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Rova te Zwolle
Betrokkenheid ROVA als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Betrokkenheid Omgevingsdienst IJsselland bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.