Uitgaven

3,15%
€ -2.062.751
3,15% Complete

Inkomsten

0,13%
€ 87.576
0,13% Complete

Saldo

307,45%
€ -1.975.175

Programma 1 - Openbare orde en veiligheid

Uitgaven

3,15%
€ -2.062.751
3,15% Complete

Inkomsten

0,13%
€ 87.576
0,13% Complete

Saldo

307,45%
€ -1.975.175

Speerpunten

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid - Speerpunten

1.1 Een veilige gemeente

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid - Speerpunten - 1.1 Een veilige gemeente

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Staphorst is een veilige gemeente en we zetten ons ervoor in om de gemeente veilig te houden. We willen een weerbare samenleving blijven tegen invloeden van (ondermijnende) criminaliteit.

Wat willen we bereiken?
We willen de gemeente Staphorst veilig houden en de weerbaarheid van de samenleving vergroten waar dat wenselijk is.

Wat gaan we daarvoor doen?
Het is belangrijk dat de gemeente Staphorst overlast en criminaliteit in een vroegtijdig stadium signaleert. Dat vraagt om ogen en oren in de wijk, niet alleen van politie en gemeentelijke handhavers en toezichthouders, maar ook van onze inwoners. Er zullen acties worden ingezet om bewustwording te vergroten. Bewustwording draagt bij aan het vergroten van weerbaarheid, zowel van onze inwoners als van onze (gemeentelijke) organisatie. Ook zullen er lokaal gerichte veiligheidsactiviteiten worden georganiseerd.

We willen graag in goed contact staan met de jeugd. Er zijn jongeren die extra aandacht, ondersteuning en bijsturing nodig hebben. De gemeente heeft daarin een taak, binnen zowel het jeugddomein als het veiligheidsdomein. We zetten ons ervoor in dat het contact met de jeugd verbetert, omdat dit bijdraagt aan veiligheidsbeleving, aan het bieden en benutten kansen voor risicojongeren en aan afname van (jeugd)criminaliteit.

Stand van zaken begroting 2026
Vanuit landelijke ondermijningsgelden is bij de provincie een expertiseteam ondermijning ingericht om gemeenten te ondersteunen. De gemeente Staphorst maakt in 2026 gebruik van deze expertise in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Daarnaast heeft het thema maatschappelijke weerbaarheid landelijke prioriteit gekregen. In nauwe samenwerking met de veiligheidsregio IJsselland wordt een lokale aanpak voor 2026 ontwikkeld. 

Ook wordt in 2026 het integraal veiligheidsbeleid opnieuw opgesteld. De uitkomsten van de Veiligheidsmonitor worden hierin meegenomen. Bij alle werkzaamheden streven we naar een aanpak, passende bij de gemeenschap van gemeente Staphorst. 

1.2 Goed beschikbare en toegeruste hulpdiensten

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid - Speerpunten - 1.2 Goed beschikbare en toegeruste hulpdiensten

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij zetten ons in voor een goede beschikbaarheid van en voldoende toegeruste hulpdiensten. We willen de brandweerkazerne, een ambulancepost en het politiebureau behouden. Wij hechten veel waarde aan de zichtbaarheid van wijkagenten.

Wat willen we bereiken?
Hulpdiensten moeten goed en adequaat hulp kunnen verlenen. We willen dat aanrijtijden op orde blijven en we monitoren dat periodiek. Ook willen we graag een goede zichtbaarheid van de politie in de verschillende wijken, mede door de inzet van vaste wijkagenten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We blijven monitoren of hulpdiensten goed beschikbaar en toegerust zijn. Waar nodig en mogelijk worden projecten gezamenlijk opgepakt. We vinden het belangrijk dat de wijkagent zichtbaar is. Zo sturen wij er op aan dat de wijkagent vaker aansluit bij verschillende overleggen met bewoners in bijvoorbeeld wijk- en dorpsraden.

Stand van zaken begroting 2026
De gemeente Staphorst streeft ernaar om in 2026 de bereikbaarheid en zichtbaarheid van hulpdiensten te behouden en waar mogelijk te verbeteren. Dit betreft onder andere de brandweerkazerne, de ambulancepost, het politiebureau en de inzet van wijkagenten. We zetten lokale initiatieven in om de zichtbaarheid van deze diensten te vergroten. Daarnaast investeren we in innovatieve vormen van dienstverlening, zoals digitale aangifte en online voorlichting, om de toegankelijkheid voor inwoners verder te verbeteren.  

1.3 Voorlichting en bewustwording

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid - Speerpunten - 1.3 Voorlichting en bewustwording

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Een goede voorlichting en bewustwording versterkt de alertheid en meldingsbereidheid en daarmee de veiligheid en de veiligheidsbeleving. Digitale veiligheid verdient, als onderdeel van voorlichting en bewustwording, aandacht. De hoge deelname aan Burgernet en buurtpreventieapps waarderen wij. We maken gebruik van middelen die nodig zijn om de veiligheid te borgen.

Wat willen we bereiken?
We willen de gemeente Staphorst veilig houden en de weerbaarheid van de samenleving vergroten waar dat wenselijk is.

Wat gaan we daarvoor doen?
Een goede voorlichting en bewustwording – zowel bij onze inwoners als bij onze (gemeentelijke) organisatie – draagt bij aan weerbaarheid en versterkt dus in het tegengaan van criminaliteit. Door preventieve maatregelen en het herkennen van signalen van criminaliteit, kan criminaliteit (eerder) worden opgespoord. We kunnen dit niet alleen en hebben daarbij de ogen en oren van onze inwoners nodig.

Om meldingsbereidheid te vergemakkelijken en te vergroten, zijn we per 1 april 2022 aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem (MMA). Van belang is dat inwoners op de hoogte zijn van dit meldpunt en daarom verdient MMA de nodige aandacht in communicatie.

Toenemende digitalisering maakt het verbeteren van de informatieveiligheid bij overheidsorganisaties en het creëren van bewustzijn bij onze inwoners steeds belangrijker. Digitale kwetsbaarheden en dreigingen zijn aan de orde van de dag. We monitoren die kwetsbaarheden en dreigingen continu en geven uitvoering aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheden (BIO).

Stand van zaken begroting 2026
We blijven investeren in het vergroten van de weerbaarheid van onze inwoners door middel van bewustwordingscampagnes, met speciale aandacht voor digitale veiligheid en maatschappelijke weerbaarheid. We sluiten aan bij landelijke campagnes en vertalen deze naar de lokale context. Zo blijven we aanhaken bij campagnes van Meld Misdaad Anoniem, organiseren we educatieve acties gericht op de jeugd, en bieden we ondersteuning bij het gebruik van buurtpreventieapps en Burgernet. 

In het bijzonder zal er aandacht worden besteed aan voorlichting aan met name ouderen over digitale oplichting en nepagenten. 

Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten?

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid - Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten?
Exploitatie Meerjarenbegroting 2025 - Jaarschijf 2026 Begroting 2026 Verschil Begroting 2026 vs MJB 25 jaarschijf 26 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2027 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2028 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2029
Lasten -2.078.004 -2.062.751 15.252 -2.097.718 -2.163.218 -2.196.853
Baten 79.664 79.394 -270 80.045 80.706 81.377
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.998.340 -1.983.357 14.982 -2.017.673 -2.082.512 -2.115.476
Onttrekkingen 8.182 8.182 0 8.182 8.182 8.182
Mutaties reserves 8.182 8.182 0 8.182 8.182 8.182

Afwijkingen toegelicht

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid - Afwijkingen toegelicht
Omschrijving  (bedragen x € 1.000) Voordeel Nadeel
Onderstaand worden de verschillen groter dan € 10.000 tussen de meerjarenschijf 2026 uit de begroting 2025-2028 versus de huidige begroting 2026 geanalyseerd.
Kadernota 2026 - Verhoging bijdrage GR Veiligheidsregio 2026
Betreft de verhoging van de jaarlijkse bijdrage, zoals opgenomen in de Programmabegroting 2026 Veiligheidsregio IJsselland. 
  45

Loonkosten
De doorbelasting van de loonkosten naar de taakvelden leidt tot mutaties in programma's. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht en geanalyseerd in de paragraaf bedrijfsvoering.

24  

Indexatie
De herijking van de prijsindexatie leidt tot een bijstelling. 

12  
Voorziening groot onderhoud gebouwen
De jaarlijkse dotatie aan de voorziening groot onderhoud wordt bepaald aan de hand van het meerjarig beheersplan. In de oorspronkelijke raming van het (meerjarig) beheersplan is een aantal aanpassingen doorgevoerd. Dit leidt tot mutaties in verschillende programma's. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf onderhoud en kapitaalgoederen.
16