Uitgaven

6,77%
€ -4.425.061
6,77% Complete

Inkomsten

65,33%
€ 43.140.773
65,33% Complete

Saldo

6026,4%
€ 38.715.712

Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Uitgaven

6,77%
€ -4.425.061
6,77% Complete

Inkomsten

65,33%
€ 43.140.773
65,33% Complete

Saldo

6026,4%
€ 38.715.712

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.1 Bestuur J. ten Kate
0.2 Burgerzaken L. Mulder
0.5 Treasury L. Mulder
0.61 OZB woningen L. Mulder
0.62 OZB niet-woningen L. Mulder
0.64 Belastingen overig L. Mulder
0.7 Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds L. Mulder
0.8 Overige baten en lasten L. Mulder
0.9 Vennootschapsbelasting L. Mulder
0.10 Mutatie reserves L. Mulder
0.11 Resultaat baten en lasten L. Mulder

Speerpunten

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Speerpunten

0.1 Regionale, strategische en pragmatische samenwerking

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Speerpunten - 0.1 Regionale, strategische en pragmatische samenwerking

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Als zelfstandige gemeente werken we strategisch en pragmatisch samen. We bundelen en benutten krachten en kijken naar mogelijkheden om zo goed en efficiënt mogelijk samen te kunnen werken, zowel binnen de eigen organisatie, als met andere gemeenten, partners of andere marktpartijen.

Wat willen we bereiken?
We willen de opgaven, waar de gemeente Staphorst nu voor staat en die nog op ons afkomen in de komende jaren, goed kunnen uitvoeren. Daarbij willen we de kwaliteit van onze producten en diensten en de kracht van de organisatie op peil houden. We staan met ons gezicht naar buiten, richten ons op de regio Zwolle en laten onze meerwaarde door een goede samenwerking in de regio blijken.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat we de huidige processen zo efficiënt mogelijk kunnen blijven uitvoeren binnen de ambtelijke organisatie. We willen kunnen inspelen op maatschappelijke- of overheidsontwikkelingen en de veranderende ambities en prioriteiten die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij gaan we gebruik maken van de uitkomsten van het rapport ‘Op weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ en de strategische personeelsontwikkeling. Daar gaan we mee aan de slag. 

In de tweede plaats zullen we actief collega’s van andere gemeenten en samenwerkingspartners in de regio blijven benaderen om opgaven samen op te pakken waar dat mogelijk is. Een zelfstandige gemeente van onze omvang heeft veel baat bij samenwerking. Dit vraagt om onderhoud en eventueel opzetten van nieuwe netwerken of samenwerkingen. Samenwerking vraagt inzet van beide partijen, maar levert ook voor beiden voordelen op. We brengen in beeld wat we (zelf) doen en wat we niet, of laten doen. We kijken vervolgens naar kansen om zo efficiënt en slim mogelijk (samen te) werken.

Stand van zaken begroting 2026
Door een stap naar voren te zetten in de (boven)regionale zoektocht naar ruimte voor bedrijvigheid wil de gemeente Staphorst er zorg voor dragen dat de lokale behoefte aan uitbreiding van bedrijvigheid geborgd wordt en verbonden aan belangrijke randvoorwaarden als bereikbaarheid en energievoorziening. In 2026 zal dit moeten leiden tot concrete (integraal -met alle betrokken partners- afgewogen) zoekgebieden die haalbaar en, voor Staphorst, acceptabel zijn. Dit doen we samen met partners in verschillende samenwerkingsverbanden en gremia maar altijd vanuit het Staphorster belang.  

Verder werkt Staphorst samen in de kop van Overijssel op het gebied van, het versterken van, de brede welvaart aan de hand van een gezamenlijk opgesteld gebiedsarrangement. In 2026 hopen we, met een positieve toekenning van een Regio Deal aanvraag, hier additionele rijksmiddelen voor in te kunnen zetten.

0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Speerpunten - 0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving. Wij stimuleren het functioneren van wijk- en dorpsraden en hechten waarde aan het betrekken van inwoners bij beleid (burgerparticipatie). De ondersteuning van initiatieven komt ook tot uiting in het Stimuleringsfonds. Het Stimuleringsfonds wordt na vaststelling van de nota Burgerkracht 2.0 door de raad geïntroduceerd.

Wat willen we bereiken?
We willen goed in verbinding staan met inwoners, ondernemers, verenigingen, kerken, maatschappelijke organisaties, partners en ruimte geven voor goede, en bij Staphorst passende, initiatieven. We geven ruimte aan initiatieven en streven naar minder belemmerende regels. Daarmee willen wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat gaan we daarvoor doen?
Initiatieven vanuit de samenleving geven we de ruimte en faciliteren we. We versterken de verbinding en het gesprek met de samenleving en staan open voor nieuwe vormen van samenwerking. Bij belangrijke onderwerpen staan wij in goed contact met onze inwoners en betrekken we daarbij de wijk- en dorpsraden. We zullen actief terugkoppelen wat de stand van zaken is, zowel bij grote als kleine onderwerpen.

Stand van zaken begroting 2026
Er is brede betrokkenheid van inwoners, stichtingen en verenigingen bij het Ontwikkelfonds Staphorst. Het enthousiasme onder initiatiefnemers is groot, en het is positief dat tot nu toe alle ingediende aanvragen zijn gehonoreerd. Tegelijkertijd zijn er enkele aandachtspunten naar voren gekomen die we willen aanpakken om de werking van het fonds verder te verbeteren. Deze aandachtspunten worden actief opgepakt met als doel het aanvraagproces efficiënter en effectiever te maken voor alle betrokkenen.

0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Speerpunten - 0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We zijn een dienstbare en dienstverlenende gemeente. Dat betekent onder meer goed bereikbaar en laagdrempelig toegankelijk. We spelen in op de verschillende behoeften van inwoners, ondernemers en andere partijen waarmee we in verbinding staan. De coronapandemie heeft een versnelling van de digitale dienstverlening teweeggebracht. De digitale dienstverlening blijven we (door-)ontwikkelen en de fysieke dienstverlening ontwikkelt daar in mee.
We willen een toegankelijk gemeentehuis houden. De mogelijkheid voor direct contact is en blijft waardevol. We richten ons daarom op een toekomstbestendige hybride dienstverlening, zodat daarmee zoveel mogelijk in de verschillende behoeften en ontwikkelingen wordt voorzien.

Wat willen we bereiken?
De gemeente heeft van alle overheden het beste zicht op wat zich bij haar inwoners afspeelt. De gemeente heeft de rol van eerste overheid en is ook eerste aanspreekpunt voor de overheid. Om die rol goed uit te kunnen voeren, moet de gemeente laagdrempelig en goed te bereiken zijn.

We willen dat onze bereikbaarheid, beschikbaarheid en dienstverlening op een bij Staphorst passend (ambitie)niveau is. Dat we doen wat we beloven en dat inwoners weten wanneer en wat zij van de gemeente kunnen verwachten. Wij informeren actief en tijdig over de voortgang, we communiceren daarover helder door middel van een bij de aanvrager passend communicatiemiddel. Fysieke dienstverlening vanuit het gemeentehuis blijft het uitgangspunt. Dienstverlening op afspraak in spreekruimten verlenen we als dat mogelijk is. Huisbezoeken worden, waar nodig en mogelijk, geïntensiveerd. We passen digitale dienstverlening toe als dit voor de inwoner leidt tot betere dienstverlening of als dit wettelijk noodzakelijk is en sturen, zonder iemand daartoe te verplichten, aan op zoveel mogelijk laagdrempelige digitale communicatie en informatievoorziening.

Wat gaan we daarvoor doen?
De visie op dienstverlening zal worden herijkt. Dit doen we met de ambtelijke organisatie en betrokken inwoners (burgerpanel/burgerparticipatie). Op basis hiervan stellen we een activiteitenplan op, waarin ook is aangegeven welke middelen nodig zijn. Acties betreffen een mix van systeem- en procesinrichting, optimalisatie daarvan en investeringen in opleiding van medewerkers (kennis en competenties, houding en gedrag).

We zorgen er ook voor dat informatie digitaal beschikbaar is en dat telefonische bereikbaarheid, binnen vooraf vastgestelde en gecommuniceerde tijden, op orde is.

Stand van zaken begroting 2026
We ontwikkelen onze dienstverlening door met verschillende invalshoeken te kijken naar verbeterkansen, mede naar aanleiding van het rapport ‘Mooi Wark’. De focus ligt op het versterken van een toekomstbestendige, hybride dienstverlening die aansluit bij de uiteenlopende behoeften van inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners.

Digitalisering zetten we in samenhang met procesoptimalisatie in om efficiënter te werken en onze dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk te houden. Voorbeelden hiervan zijn de volledige digitale verwerking van facturen en de inrichting van een moderne digitale werkomgeving. Daarnaast onderzoeken we de inzet van kunstmatige intelligentie via een aantal pilots, met als doel om zowel de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren als aantrekkelijk werkgeverschap te bevorderen binnen de bestaande personele capaciteit. 

Binnen het sociaal domein werken we aan integrale dienstverlening door middel van sociale regie (één klantbeeld per gezin) en de ontwikkeling van een inwonersportaal. Hierbij worden verschillende applicaties samengevoegd en gebruiksvriendelijk ingericht, zodat inwoners eenvoudig toegang hebben tot ondersteuning en informatie.

0.4 In verbinding met de samenleving (Nieuw)

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Speerpunten - 0.4 In verbinding met de samenleving (Nieuw)

Actualisatie Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Om beter in verbinding te zijn met (groepen in) de samenleving, willen we actiever ophalen wat er leeft in de Staphorster samenleving. Welke onderwerpen zijn actueel en belangrijk, hoe wordt hierover gedacht, welke emoties (zorgen en verlangens) spelen mee en hoe kan de gemeente hiermee omgaan? Om de verbinding te versterken, willen we vervolgens de vraagstukken bespreekbaar maken, interactie op gang brengen tussen (relevante groepen) inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties en met elkaar nieuwe handelingsperspectieven ontwikkelen om met vraagstukken om te gaan. 

Wat willen we bereiken?
We willen beter in verbinding staan met (groepen in) de samenleving, zodat we tijdig weten wat er leeft en speelt in Staphorst. Het gaat daarbij om actuele thema’s, belangrijke zorgen en verlangens van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Door deze inzichten te benutten, kunnen we vraagstukken gezamenlijk bespreken, interactie op gang brengen en samen nieuwe handelingsperspectieven ontwikkelen. Zo versterken we niet alleen de relatie tussen gemeente en samenleving, maar ook de onderlinge verbondenheid binnen de gemeenschap.

Wat gaan we daarvoor doen?
De afgelopen periode hebben we al belangrijke stappen gezet. We organiseerden bijeenkomsten en intervisies met experts, hebben een bondgenotennetwerk opgebouwd en voeren gesprekken met inwoners en maatschappelijke partners. De basis die we al hebben gecreëerd willen we eerst zien te structureren en verder uit te werken. Nadat we de basis hebben gestructureerd willen we verder gaan met hoe we als overheid het gesprek met de samenleving voeren bij gevoelige onderwerpen en willen we bouwen aan de weerbaarheid van de gemeenschap ten tijde van maatschappelijke onrust.

Stand van zaken begroting 2026
We nemen de komende twee jaar deel aan de Town Deal Krachtige Kernen. Middels deze samenwerking tussen verschillende departementen en gemeenten kunnen we gebruik maken van kennis, netwerk en ondersteuning vanuit dit landelijke programma en aansluiten bij verschillende middelen en initiatieven die beschikbaar komen. 

Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?
Exploitatie Meerjarenbegroting 2025 - Jaarschijf 2026 Begroting 2026 Verschil Begroting 2026 vs MJB 25 jaarschijf 26 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2027 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2028 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2029
Lasten -3.575.396 -4.425.061 -849.665 -4.020.854 -4.216.522 -4.515.645
Baten 39.411.397 41.774.970 2.363.573 42.849.970 44.279.896 45.871.808
Saldo van baten en lasten voor bestemming 35.836.001 37.349.909 1.513.908 38.829.116 40.063.374 41.356.163
Onttrekkingen 82.803 1.365.803 1.283.000 528.803 339.803 69.803
Mutaties reserves 82.803 1.365.803 1.283.000 528.803 339.803 69.803

Afwijkingen toegelicht

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Afwijkingen toegelicht
Omschrijving  (bedragen x € 1.000) Voordeel Nadeel

Onderstaand worden de verschillen groter dan € 10.000 tussen de meerjarenschijf 2026 uit de begroting 2025-2028 versus de huidige begroting 2026 geanalyseerd.

Kadernota 2026 - Hogere algemene uitkering - meicirculaire 2025
Vanwege met name een hogere Loon-/prijsontwikkeling en een demping van de terugval van het gemeentefonds stijgt de algemene uitkering in de meicirculaire 2025. Daarnaast een verwacht bedrag vanwege een teruggave van het BTW-compensatiefonds ad €237.000 opgenomen. 
1.005  
Kadernota 2026 - Hogere algemene uitkering - meicirculaire 2025
De 'demping terugval gemeentefonds' wordt in de meicirculaire 2025 volledig toegerekend aan het cluster Jeugdzorg. In de kadernota 2026 (en deze begroting)  is hier een stelpost van € 700.000 tegenover gezet i.v.m. de planvorming omtrent de welzijnsfunctie. 
1.077  
Kadernota 2026 - Invulling hervormingsagenda/welzijnsfunctie (Advies VNG)
Wij volgen het begrotingsadvies van de VNG inzake de Hervormingsagenda jeugd door toepassing van de stelpost Van Ark aan de batenkant met nog te verwachten middelen voor jeugdzorg. Aan de kostenkant nemen we, eveneens conform het VNG-advies, gerichte investeringen op die op termijn tot besparingen moeten leiden. De uitwerking van deze investeringen en de wijze waarop wij hier concreet invulling aan geven, maakt onderdeel uit van politieke besluitvorming.
  700
Kadernota 2026 - Incidentele formatie omzetten naar structurele formatie (Mooi Wark)
Op basis van het Mooi Wark-rapport van  de incidentele formatie-uitbreiding een analyse gemaakt om te beoordelen in hoeverre de inzet structureel moet zijn. 
  336
Kadernota 2026 -  OZB-opbrengsten (indexatie obv CPI, areaaluitbreiding)
Vanwege de verwachte areaaluitbreiding verwachten we hogere OZB-opbrengsten.  We houden er echter rekening mee dat hier ook kosten mee gemoeid zijn. 
278  
 Kadernota 2026 - Incidentele uitbreiding capaciteit (incidenteel - onttrekking reserve)
Voor de ondersteuning m.b.t. de K80 is tijdelijk extra capaciteit nodig. 
  80
Loonkosten
De doorbelasting van de loonkosten naar de taakvelden leidt tot mutaties in programma's. De totale loonsombegroting is nader toegelicht en geanalyseerd in de paragraaf bedrijfsvoering.
258  

Indexatie
De herijking van de prijsindexatie leidt tot een bijstelling. 

11  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting

Onderstaand worden de verschillen tussen de meerjarenschijf 2026 uit de begroting 2025-2028 versus de huidige begroting 2026 in reservemutaties weergegeven.

Kadernota 2026:  onttrekkingen aan de reserve zonder bestemming wegens de dekking van diverse incidentele budgetten waarvan de uitgaven zijn gebudgetteerd op andere programma's:
Beleidshuis/Leren en organiseren (pr. 8)
Omgevingsplan (pr. 8)
Herijking groenbeheersplan (pr. 5)
Meerjarenprogramma Wonen (pr. 8)
Agrarische coaching (pr. 3)
Informatiemanagement-uitvoeringsplan 2025/2027 (pr. 9)
Incidentele uitbreiding capaciteit (pr. 9)
Incidentele uitbreiding capaciteit (pr. 0)

 

 


125
250
35
100
29
129
535
80

 

 

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie - Betrokkenheid verbonden partijen

N.V. BNG te Den Haag
Betrokkenheid Bank Nederlandse Gemeenten als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Rendo te Meppel

Betrokkenheid Rendo als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Vitens te Zwolle
Betrokkenheid Vitens als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Enexis te 's-Hertogenbosch
Betrokkenheid Enexis als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Wadinko B.V. te Zwolle
Betrokkenheid Wadinko als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.