Het BBV heeft voorgeschreven dat in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing een verplichte basisset van vijf financiële kengetallen moet worden opgenomen.
Naast het opnemen van de tabel met de basisset dient een beoordeling gegeven te worden van de onderlinge verhoudingen van de kengetallen, in relatie tot de financiële positie van onze gemeente. De wijze waarop de kengetallen meewegen in de uiteindelijke beoordeling van de financiële positie van de mede overheid is voorbehouden aan het horizontale controle- en verantwoordingsproces. Zonder normering zijn de kengetallen moeilijk te duiden. In de nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is de volgende normering opgenomen. Bij de normering is aansluiting gezocht bij de normering zoals voortgevloeid is uit onder meer de stresstest van 100.000+ gemeenten.
Hierdoor ontstaat onderstaande tabel, waarbij categorie A het minst risicovol is en categorie C het meest.
Kengetallen financiële positie |
Categorie |
A |
B |
C |
Netto schuldquote |
<90% |
90-130% |
>130% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
<90% |
90-130% |
>130% |
Solvabiliteitsrisico |
>50% |
20-50% |
<20% |
Grondexploitatie |
<20% |
20-35% |
>35% |
Structurele exploitatieruimte |
Begr. en mrj >0% |
Begr. of mjr >0% |
Begr. en mjr<0% |
Belastingcapaciteit |
<100% |
100-105% |
>105% |
Als beleidsuitgangspunt wordt genomen dat getracht wordt alle kencijfers te laten voldoen aan het minst risicovolle profiel is A. |
Signaleringsoverzicht
Bovenstaande kerncijfers en de ontwikkeling ervan in de gemeente Staphorst leidt tot onderstaand signaleringsoverzicht:
Kengetallen financiële positie |
Werkelijk |
Begroting |
|
2024
|
2025 |
2026 |
2027 |
2028
|
2029 |
Netto schuldquote |
-42 |
-14 |
-4 |
9 |
11 |
7 |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
-45 |
-12 |
-2 |
11 |
13 |
8 |
Solvabiliteitsratio |
81 |
87 |
78 |
77 |
78 |
79 |
Quick ratio |
3,4 |
3,3 |
1,1 |
0,5 |
0,3 |
0,5 |
Grondexploitatie |
2 |
9 |
4 |
6 |
4 |
5 |
Structurele exploitatieruimte |
4 |
3 |
2 |
1 |
1 |
1 |
Belastingcapaciteit |
87 |
85 |
84 |
|
|
|
Toelichting:
De netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de mede overheid ten opzichte van de eigen middelen (negatief teken is geen schuld). Het geeft een indicatie in welke mate de rentelasten en aflossingen op de exploitatie drukken. Staphorst is één van de weinige gemeenten in Nederland die per saldo geen schuld heeft.
De solvabiliteitsratio geeft een inzicht in de mate waarin de mede overheid in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteit, hoe beter in staat om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Van alle gemeenten heeft de gemeente Staphorst een van de hoogste solvabiliteitsratio's. De solvabiliteitsratio is voor onze gemeente dan ook bijzonder goed.
De quick ratio is de verhouding tussen de vlottende activa (minus de voorraden) en de vlottende schulden. De dalende ratio geeft aan dat de vlottende activa, met name de liquide middelen, aan het afnemen zijn.
Het kengetal grondexploitatie geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten. Deze waarde moet in de komende jaren worden terugverdiend bij de verkoop van de gronden.
Het kengetal structurele exploitatieruimte is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte een gemeente of provincie heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Een begroting/rekening waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten is meer flexibel dan een begroting/rekening, waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn (een sluitende begroting met geen of een klein saldo op onvoorzien).
De belastingcapaciteit geeft een inzicht hoe de belastingdruk in de gemeente of provincie zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De gemiddelde lastendruk per woning in onze gemeente ligt lager dan het landelijk gemiddelde.