Uitgaven

6,34%
€ -4.147.490
6,34% Complete

Inkomsten

3,52%
€ 2.323.007
3,52% Complete

Saldo

283,99%
€ -1.824.483

Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Uitgaven

6,34%
€ -4.147.490
6,34% Complete

Inkomsten

3,52%
€ 2.323.007
3,52% Complete

Saldo

283,99%
€ -1.824.483

Speerpunten

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Speerpunten

8.1 Beschermingsmaatregelen beschikbaarheid woningen benutten

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Speerpunten - 8.1 Beschermingsmaatregelen beschikbaarheid woningen benutten

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Het recht om te wonen is een grondrecht. Er is veel urgentie bij de aanpak van de krapte op de woningmarkt. Er is woningnood onder meerdere doelgroepen, zoals starters, gezinnen, ouderen, inwoners met een beperking, inwoners die aangewezen zijn op een sociale (huur-)woning, arbeidsmigranten en statushouders. We willen al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben, een plek kunnen bieden en voelen de urgentie.
We willen de woningbouw versnellen en voeren daarvoor – daar waar het kan – een actief grondbeleid. Wettelijke mogelijkheden op een krappe woningmarkt om onze inwoners te beschermen tegen beleggers, benutten we, bijvoorbeeld door een zelfbewoningsplicht op te leggen bij de koop van een woning. Wij zetten ons in om kavels uit te geven waardoor er zelf (CPO) gebouwd kan worden.

Wat willen we bereiken?
We willen dat er meer en voldoende woningen gebouwd worden om in de behoefte te voorzien van al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente (kunnen) wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben. Binnen de wettelijke instrumenten willen we dat de woningen die gebouwd worden, ook benut kunnen worden door mensen die binding hebben met de gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?
Binnen de gemeente Staphorst blijkt dat ruim 50% van de beschikbaar komende woningen verhuurd of verkocht worden aan mensen met een sociaaleconomische binding met de gemeente, daarom is het niet effectief om een lokale binding vast te leggen in een gemeentelijke huisvestingsverordening en bijbehorend vergunningstelsel. Wel voeren we een actief grondbeleid en we ondersteunen initiatieven die leiden tot een versnelling van woningbouw. Daarnaast zullen we gevalideerde instrumenten inzetten – met mogelijk differentiatie naar kernen – om te borgen dat woningen die gebouwd worden, ook door de doelgroepen kunnen worden benut. We willen voorkomen dat woningen in handen komen van beleggers en daardoor niet in de behoefte van onze doelgroepen wordt voorzien. We staan hier in nauw contact met het Rijk en de Provincie Overijssel en volgen de ontwikkelingen op de voet.

Stand van zaken begroting 2026
In 2026 blijft gemeente Staphorst gebruik maken van de reeds beschikbare instrumenten voor de huisvesting van mensen met een binding met de gemeente Staphorst.   

8.2 Woningbouw voor alle doelgroepen in alle kernen

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Speerpunten - 8.2 Woningbouw voor alle doelgroepen in alle kernen

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We zetten ons ervoor in dat er voor alle doelgroepen in alle kernen gebouwd wordt, zowel op inbreidings- als op uitbreidingslocaties. Het college krijgt de opdracht om inzet te plegen om dit te realiseren. Voor de sociale woningbouw werken wij nauw samen met onze partner Woonstichting Vechthorst.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Het college heeft de ambitie om in alle kernen van de gemeente Staphorst woningen te bouwen voor alle doelgroepen. Dat betekent zowel koop- als huur woningen, waarbij het streven is om het aandeel sociale koopwoningen in de nieuwbouwplannen te verhogen. Ook zet het college in op het realiseren van een substantieel aantal flexwoningen. Conform de woonvisie en prestatieafspraken die de gemeente heeft gemaakt met Woonstichting VechtHorst, zet het college erop in om voor minimaal 300 (flex)woningen plannen uit te werken en dat een substantieel deel daarvan daadwerkelijk is gerealiseerd. In 2023 wil het college samen met Woonstichting VechtHorst de behoefte onderzoeken en herijken. Door middel van een Aanjaagteam gemeentelijke woningbouw, waarin betrokken partijen deelnemen, maar waarin de gemeente de lead heeft, willen we ervoor zorgen dat de plannen worden (door)ontwikkeld en uitgevoerd. Begin 2023 wordt een actieprogramma woningbouw aan de raad voorgelegd.

Stand van zaken begroting 2026
In 2025 is het meerjarenprogramma Woningbouw (MPW) 2030 vastgesteld en zijn ook de benodigde financiële kaders vastgesteld in een programma grond(prijs)beleid en kostenverhaal. We werken ook in 2026 aan de hand van dit MPW samen met alle partners om de woningbouw zoveel mogelijk te faciliteren en versnellen. 

We bereiden ons verder voor op de verwachte inwerkingtreding van de wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting (die nu ter consultatie bij de Eerste Kamer ligt) en werken aan een Volkshuisvestingsprogramma als nieuwe basis voor ons woonbeleid.

8.3 Herijken Omgevingsvisie als onderdeel van invoering beleidshuis

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Speerpunten - 8.3 Herijken Omgevingsvisie als onderdeel van invoering beleidshuis

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De in 2018 vastgestelde Omgevingsvisie 'Staphorst voor elkaar' wordt herijkt. Door uitstel van de invoering van de Omgevingswet is de herijking uitgesteld naar 2023. We willen de herijking van de Omgevingsvisie als onderwerp voor een raadsagenda agenderen. De mogelijkheden om vergunningstrajecten te vergemakkelijken verkennen we, die deels ook door de nieuwe Omgevingswet worden voorzien.

Raadsagenda
Herijking van de Omgevingsvisie brengen wij als suggestie in om door de raad op te pakken in de raadsagenda.

Stand van zaken begroting 2026
In 2026 zal de herijkte Omgevingsvisie ter vaststelling worden aangeboden aan de gemeenteraad. Na vaststelling van de omgevingsvisie, willen we instrumenten van de omgevingswet gaan toepassen in een cyclisch proces. Dit noemen we het beleidshuis – het kwaliteitskompas van de fysieke leefomgeving. 

8.4 Opwaardering Marktplein in kern Staphorst

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Speerpunten - 8.4 Opwaardering Marktplein in kern Staphorst

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij willen het Marktplein opwaarderen, waarbij er meer ruimte is voor groen en het plein meer gericht is op beleving en ontmoeting. Dit onderwerp willen we ook onderdeel laten uitmaken van een raadsagenda.

Dit willen we betrekken bij de totstandkoming van een centrumvisie, zie hiervoor onder speerpunt 3.2 ‘Een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst’.

Stand van zaken begroting 2026
De opwaardering van het Marktplein is door de gemeenteraad vastgesteld. De totale kosten voor dit project bedragen € 69.750 en zijn gedekt uit de reserve zonder bestemming. 

8.5 Kijken naar mogelijkheid voor een afscheidshuis in kern Staphorst

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Speerpunten - 8.5 Kijken naar mogelijkheid voor een afscheidshuis in kern Staphorst

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De komende periode onderzoeken we de mogelijkheden voor een afscheidshuis in de kern Staphorst.

Wat willen we bereiken?
We willen de behoefte voor een afscheidshuis in de kern Staphorst peilen en de mogelijkheden daarvoor in beeld brengen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan hiervoor een (verkennend) onderzoek doen.

Stand van zaken begroting 2026
Binnen het plan “ontwikkeling locatie gemeentewerf” wordt in fase 2 het kunnen faciliteren van een mogelijk initiatief voor een afscheidshuis meegenomen. In deze verkenning wordt gekeken naar een ruimtereservering voor een toekomstig initiatief waarbij er sprake is van een niet-gemeentelijke taak. 

Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten?

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten?
Exploitatie Meerjarenbegroting 2025 - Jaarschijf 2026 Begroting 2026 Verschil Begroting 2026 vs MJB 25 jaarschijf 26 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2027 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2028 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2029
Lasten -4.198.293 -4.147.490 50.803 -2.313.601 -2.402.841 -2.505.821
Baten 3.111.643 2.323.007 -788.635 893.014 955.397 957.861
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.086.650 -1.824.483 -737.833 -1.420.588 -1.447.443 -1.547.960

Afwijkingen toegelicht

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Afwijkingen toegelicht
Omschrijving  (bedragen x € 1.000) Voordeel Nadeel
Onderstaand worden de verschillen groter dan € 10.000 tussen de meerjarenschijf 2026 uit de begroting 2025-2028 versus de huidige begroting 2026 geanalyseerd.

Loonkosten
De doorbelasting van de loonkosten naar de taakvelden leidt tot mutaties in programma's. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht en geanalyseerd in de paragraaf bedrijfsvoering.

  154
Kadernota 2026 - Invoering omgevingswet Omzetting bestemmingsplannen naar Omgevingsplannen
Voor het omzetten van de bestemmingsplannen naar omgevingsplannen is capaciteit benodigd.
  104
 Kadernota 2026 - Beleidshuis / Leren en organiseren (incidenteel - onttrekking reserve)
Het ontwikkelen van een 'beleidshuis' komt voort uit de omgevingswet. De Omgevingswet is een resultaatgerichte wet. De kern van deze benadering is dat wordt gestuurd op doelen, ambities en beleid. De juridische regels zijn daarbij ondersteunend en worden gezien als een middel om die doelen te bereiken. Als blijkt dat regels niet bijdragen aan het behalen van de gestelde doelen, dan is het noodzakelijk om te onderzoeken wat wél werkt. Deze manier van denken maakt het onvermijdelijk om periodiek te monitoren en te evalueren. Ook is het noodzakelijk om beleid en regels regelmatig te herzien.  
  125
Kadernota 2026 - Omgevingsplan (incidenteel - onttrekkking reserve)
De bestemmingsplannen worden met plaatselijke verordeningen, beleidsregels en regels vanuit het Rijk, de Provincie en het Waterschap samengevoegd tot één omgevingsplan. Ook worden regels over veiligheid en gezondheid geïntegreerd in het omgevingsplan. Deze transitie duurt tot 2032 en vergt extra capaciteit. 
  250
 Kadernota 2026 - Meerjarenprogramma Wonen (incidenteel - onttrekking reserve)
Voor het opstellen van het Meerjarenprogramma Wonen is incidenteel geld nodig. De benodigde bouwstenen voor regie op de woningbouwopgave zijn opgesteld; woonbehoefteonderzoek, stedenbouwkundige doorvertaling, Meerjarenprogramma Wonen en programma grond(prijs)beleid en kostenverhaal als randvoorwaardelijk programma om de financiële effecten van de woningbouwopgave als gemeente zo goed/eerlijk mogelijk op te kunnen vangen.
  100