Samenvatting

Inleiding

Terug naar navigatie - Samenvatting - Inleiding

In dit hoofdstuk gaan we onder andere in op de gehanteerde uitgangspunten van deze begroting. Het structurele begrotingssaldo wordt gespecificeerd en er wordt een samenvatting gegeven van de grootste / belangrijkste mutaties in deze begroting en de opbouw van de begroting. Verder is een prognose opgenomen van de 'nieuwe' investeringen en de reserves voor de periode 2026 - 2029, waardoor u in deze samenvatting op hoofdlijnen een beeld hebt van de financiële positie van de gemeente Staphorst.

Algemene uitgangspunten

Terug naar navigatie - Samenvatting - Algemene uitgangspunten

De volgende uitgangspunten zijn gehanteerd voor het opstellen van de meerjarenbegroting 2026-2029:

  • Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de eigen financiële beleidsregels van de gemeente Staphorst (zoals de financiële verordening en de nota reserves en voorzieningen) zijn het uitgangspunt.
  • De gemeentebegroting moet voldoen aan eisen voor het repressief toezicht die de provincie stelt in haar toezichtkader. De colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies hebben hiervoor een "gemeenschappelijk toezichtkader (GTK 2020)" vastgesteld. Deze is van toepassing op de begroting 2026 en verder.
  • Het financiële kader vormt het coalitieakkoord 2022 - 2026 'Bouwen en verbinden' en de uitwerking hiervan in het collegeprogramma.
  • De Kadernota 2026 vormt het uitgangspunt voor het opstellen van de begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029.
  • Alle (structurele) begrotingswijzingen die zijn doorgevoerd na vaststelling van de begroting 2025 worden niet nogmaals toegelicht in de programma's.
  • De lonen zijn geïndexeerd met 5,1% (2027), 4,2% (2028) en 4,5% (2029), conform de prijsindexen CPB en CEP, loonvoet sector overheid.
  • Bovenop de standaard prijsindexatie voor de overige budgetten van 1,5%, zijn de subsidies conform de subsidieregeling aanvullend geïndexeerd.
  • Bijstelling van de bijdragen aan verbonden partijen zijn opgenomen op basis van de begroting 2026 van de betreffende verbonden partijen.
  • De meicirculaire 2025 (o.b.v. lopende prijzen) is de basis voor geraamde algemene uitkering voor de begroting 2026 en verder.

Financiële samenvatting 2026 - 2029

Terug naar navigatie - Samenvatting - Financiële samenvatting 2026 - 2029

De uitkomst van de begroting en meerjarenraming is als volgt:

Exploitatie Meerjarenbegroting 2025 - Jaarschijf 2026 Begroting 2026 Verschil Begroting 2026 vs MJB 25 jaarschijf 26 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2027 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2028 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2029
Lasten -59.907.069 -64.015.055 -4.107.986 -62.182.875 -61.998.953 -62.362.767
Baten 56.894.197 60.354.339 3.460.142 59.007.390 60.708.164 61.373.049
Saldo van baten en lasten voor bestemming -3.012.872 -3.660.716 -647.843 -3.175.485 -1.290.789 -989.718
Stortingen -1.379.501 -1.379.501 0 -1.354.501 -1.329.501 -1.329.501
Onttrekkingen 4.343.581 5.682.652 1.339.071 4.529.671 2.722.276 2.452.276
Mutaties reserves 2.964.080 4.303.151 1.339.071 3.175.170 1.392.775 1.122.775

Structurele begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Samenvatting - Structurele begrotingssaldo

De begroting 2026 zoals die voor u ligt is structureel (en reëel) in evenwicht. Dat wil zeggen dat de structurele lasten worden gedekt door structurele baten.

De jaarschijven 2027 tot en met 2029 zijn ook positief, conform de prognose in de Kadernota 2026. 

Het structurele begrotingssaldo is als volgt opgebouwd:

Begrotingssaldo zonder incidentele baten en lasten 2026 2027 2028 2029
Begrotingssaldo 642V 0 102V 133V
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 403 367 327 327
Structureel begrotingssaldo 1.045V 367V 429V 460V
(x € 1.000 - N = Nadelig, V = Voordelig)

 

Samenvatting begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Samenvatting - Samenvatting begrotingssaldo

Onderstaande tabel laat zien hoe het saldo is veranderd in een jaar tijd, het startpunt is de primitieve begroting 2025 -2028, vervolgens zijn er begrotingswijzigingen vastgesteld en de Kadernota 2026 is opgesteld en dit heeft vervolgens geresulteerd in de (primitieve) begroting 2026 - 2029 zoals deze voor u ligt.

Opbouw begroting  2026 2027 2028 2029
Begrotingssaldo 2025 - 2028 (incl. inc. baten en lasten) -290 -386 -698 -698
Begrotingswijziging septembercirculaire 2024  543 523 610 610
Begrotingswijziging decembercirculaire 2024 312 363 414 414
Uitkomsten meicirculaire 2025 768 608 562 669
Mutaties Kadernota 2026 -1.054 -1.029 -636 -712
Saldo Kadernota 2026 279 79 252 283
Corr. inc. baten en lasten -377 -352 -327 -327
Structurele technische mutaties begroting 2026-2029 740 273 177 177
 Begrotingssaldo 2026-2029 642 0 102 133
(x € 1.000)

Onderstaand overzicht laat de mutaties van de begroting 2026 zien ten opzichte van de Kadernota 2026. In de programma's 0 t/m 9 worden de posten per programma nader toegelicht. Onderstaande posten en bijbehorende financiële uitwerking kunnen betrekking hebben op meerdere programma's.

  2026
Mutaties begroting 2026 740
Bijstelling prijs- en loonindexatie 303
Bijstelling afschrijvingslasten 466
Bijstelling overig -29

(x € 1.000)

 

Meerjaren Investeringsprognose

Terug naar navigatie - Samenvatting - Meerjaren Investeringsprognose

In onderstaande tabel zijn de nieuwe investeringen opgenomen, zoals opgenomen in de Kadenota 2026. Voor een totaaloverzicht van investeringen wordt verwezen naar de bijlage 'Overzicht investeringen'. Dit betreft een overzicht van alle nieuwe investeringen aangevuld met de lopende investeringen, waarover in het verleden een besluit heeft plaatsgevonden.

 Omschrijving van de investering 2026 2027 2028 2029 Dekking
           
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte          
Vervangingsinvesteringen wegen       500.000 Exploitatie
Fietspad Heerenweg fase 2 - Kadernota 2026 945.000       Exploitatie
Reconstructie Poeleweg - Kadernota 2026 125.000       Exploitatie
Ontbrekende fietsschakels - Kadernota 2026 300.000       Exploitatie
Verbeteren oversteek zwembad - Kadernota 2026 200.000       Exploitatie
Renovatie lichtmastenareaal 2029       25.000 Exploitatie
Vervangen straatmeubilair - vervangingsinvesteringen 20.000       Exploitatie
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Multifunctioneel complex Noorderslag - Kadernota 2026 1.500.000       Exploitatie
Vervangingsbudget speelruimte fase 1 - Kadernota 2026 260.000       Exploitatie
Programma 9 | overhead
Hardware ICT 2029       140.000 Exploitatie
Voertuig met laadbak - vervangingsinvestering 80.000       Exploitatie
Voertuig gesloten ruimte - vervangingsinvestering 50.000       Exploitatie
Aanschaf opraapwagen - Kadernota 2026 50.000       Exploitatie

Verloop reservepositie 2025-2029

Terug naar navigatie - Samenvatting - Verloop reservepositie 2025-2029
  2025 2026 2027 2028 2029
Vrij besteedbare reserves
Algemene reserve 3.500 3.500 3.500 3.500 3.500
Reserve zonder bestemming 7.222 5.199 3.802 3.598 3.694
Reserve voor grondexploitatie 5.973 5.935 5.897 5.859 5.821
Saldo vrij besteedbare reserves 16.695 14.634 13.200 12.957 13.015
 
Reserves dekking afschrijving investeringen 17.521 16.283 15.079 13.931 12.784
Reserves t.b.v. kostendekkende tarieven 3.129 3.080 3.031 2.982 2.932
Reserves ter egalisatie van kosten 2.719 3.091 3.438 3.759 4.081
Overige reserves met bestemming 10.149 9.538 8.703 8.531 8.358
Saldo bestemmingsreserves 33.518 31.992 30.251 29.203 28.155
Totaal reserves 50.213

46.626

43.451 42.160 41.170
(x € 1.000)

Onder de algemene reserves behoren de algemene reserve, reserve zonder bestemming en de reserve voor grondexploitatie. Bij vaststelling van de 'nota reserves en voorzieningen 2022' is, wegens terugloop in eerdere jaren, bepaald dat de vrij besteedbare reservepositie niet onder de grens van 6,2 miljoen mag zakken. De vrij besteedbare reservepositie neemt in de periode 2025 - 2029 naar verwachting af tot € 10,6 miljoen, en voldoet daarmee aan het besluit dat de vrij besteedbare reservepositie niet onder de grens van € 6,2 miljoen mag zakken. 

Reserves dekking afschrijving investeringen
De reserves ter dekking van afschrijving investeringen betreffen reserves die zijn ingesteld om kapitaallasten van investeringen uit eerdere jaren te dekken. Deze reserves lopen terug, doordat de jaarlijkse kapitaallasten van diverse (oude) investeringen worden onttrokken uit deze reserve. Kapitaallasten van investeringskredieten, die vanaf 2021 beschikbaar gesteld zijn door de raad, worden gedekt uit de exploitatie. Hiermee wordt de begroting meer solide naar de toekomst.

Reserves t.b.v. kostendekkende tarieven
Dit betreffen de egalisatiereserves voor de kostendekkende tarieven. Nadelen op de producten riolering en afval worden via deze reserves geëgaliseerd.

Reserves ter egalisatie van kosten
Dit betreft de egalisatiereserve voor het onderhoud van de wegen.

Overige reserves 
Dit betreffen alle overige reserves met een specifieke bestemming.

In bovenstaande grafiek ziet u het (geraamde) verloop van de reserves voor de periode 2025 t/m 2029. De vrij besteedbare reserve neemt naar verwachting af, van € 16,7 miljoen in 2025 naar € 13,0 miljoen in 2029. Dit is boven de grens van de minimum reserve van € 6,2 miljoen. De totale reserves nemen naar verwachting af, van € 50,2 miljoen in 2025 naar €  41,1  miljoen in 2029. Voor een uitgebreid reserveoverzicht wordt verwezen naar het 'Overzicht reserves- en voorzieningenpositie'.