Uitgaven

7,59%
€ -4.964.413
7,59% Complete

Inkomsten

2,57%
€ 1.695.534
2,57% Complete

Saldo

508,83%
€ -3.268.880

Programma 2 - Verkeer en vervoer

Uitgaven

7,59%
€ -4.964.413
7,59% Complete

Inkomsten

2,57%
€ 1.695.534
2,57% Complete

Saldo

508,83%
€ -3.268.880

Speerpunten

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer en vervoer - Speerpunten

2.1 Regionale bereikbaarheid door verbetering ontsluiting A28

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer en vervoer - Speerpunten - 2.1 Regionale bereikbaarheid door verbetering ontsluiting A28

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden (aangepast):

Uit recent onderzoek blijkt dat verplaatsen van de op- en afritten in combinatie met het behouden van de noordelijke op- en afritten niet mogelijk is. Voor het verplaatsen van de op- en afritten zien Rijk en regio momenteel geen urgentie. Rijkswaterstaat gaat bij verplaatsing van de huidige open afritten niet akkoord met het behouden van de noordelijke op- en afritten. Ook is de werkwijze tussen overheden veranderd. Het is niet meer gebruikelijk om vanuit de lokale politiek een verzoek te doen aan provincie en het Rijk. Nu is duidelijk dat omvangrijke lokale ambities onderdeel moeten zijn van een bredere regionale context. Daarom laten we het denken vanuit de oplossing los en bekijken we onze bereikbaarheid vanuit de regionale context en opgaven.

Staphorst groeit. Het aantal inwoners neemt toe, de economie floreert en het aantal bedrijven stijgt. Dat houden we graag zo. Voor Staphorst is het essentieel om een infrastructuur te creëren die bij de ontwikkelingen past. Een wegennet dat de toenemende drukte aankan, onveilige verkeerssituaties in de dorpskernen voorkomt door bijvoorbeeld zwaar verkeer om te leiden, het bedrijfsleven een impuls geeft, het centrum een plek maakt voor ontmoetingen en woonwijken veilig en gezond houdt. 

Wat willen we bereiken?
We willen een veilige en goed bereikbare ontsluiting van de A28 naar Staphorst. Dat betekent onder meer dat de bereikbaarheid van Staphorst voor gemotoriseerd verkeer moet worden verbeterd. Zodat de leefbaarheid èn veiligheid in de kernen toeneemt; en het (vracht-)verkeer sneller en veiliger de kernen en bedrijventerreinen kan bereiken en verlaten. 

Wat gaan we daarvoor doen?
De gemeente Staphorst kan als uitgestrekte plattelandsgemeente met een strategische ligging aan snelweg en spoor bijdragen aan oplossingen voor ruimtelijke opgaven. De gemeente kan bijvoorbeeld aan de A28 ruimte beschikbaar stellen voor bedrijvigheid. Ook voor onze eigen ambitie op het gebied van bereikbaarheid is (regionale) samenwerking noodzakelijk. Door samen te werken kunnen we ruimtelijke knelpunten en ontwikkelingen het hoofd bieden én ervan profiteren. 
Daarnaast heeft Staphorst de stap naar voren gezet richting Defensie en zich aangeboden als locatie voor grootschalige munitieopslag. Dit resulteerde in het Staphorster bod. Het Staphorster bod is opgenomen in het ontwerp Nationale Programma Ruimte voor Defensie (NPRD) waarover het kabinet naar verwachting in december 2025 besluit. Een van de randvoorwaarden in het Staphorster bod is dat vlot en veilig transport van munitie nodig is. Dat vraagt een veilige, robuuste en rechtstreekse aansluiting op de snelweg A28 en een vlotte, veilige, ongelijkvloerse spoorwegovergang bij de J.J. Gorterlaan. De verplaatsing van de op -en afritten en de aanpassingen aan de spoorwegovergang sluiten aan bij wat al lang wordt gezien en ervaren: het zijn veiligheidsknelpunten vanwege toenemende verkeersdruk. Daarom zijn dit randvoorwaarden bij het uitbreiden van de munitieopslag. 

Stand van zaken begroting 2026
In december 2025 neemt het Kabinet naar verwachting een besluit over het NPRD en daarmee over het Staphorster bod.

2.2 Regionale bereikbaarheid door een treinstation in Staphorst

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer en vervoer - Speerpunten - 2.2 Regionale bereikbaarheid door een treinstation in Staphorst

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij zetten in op de realisatie van een treinhalte in Staphorst en gaan door met de ingezette dialoog met betrokken organisaties.

Wat willen we bereiken?
We willen dat Staphorst met het openbaar vervoer goed bereikbaar is. Een treinhalte draagt daaraan bij. Hoewel openbaar vervoer niet direct een verantwoordelijkheid van de gemeente is, kan de gemeente wel een belangrijke rol spelen bij het signaleren van knelpunten en het op de kaart zetten van initiatieven.

Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren een krachtige lobby en hebben onder anderen de NS, ProRail en de Provincie Overijssel nodig voor de gewenste komst van een treinhalte. De ingezette dialoog met deze betrokken organisaties wordt voortgezet, waarbij wij steeds Staphorst actief op de kaart (blijven) zetten.

Stand van zaken begroting 2026
We blijven nauw optrekken met ProRail en de omliggende gemeenten. 

2.3 Fietspadenplan voor de raadsagenda

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer en vervoer - Speerpunten - 2.3 Fietspadenplan voor de raadsagenda

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden (aangepast):
Wij zijn voornemens een uitwerking te maken van het fietspadenplan, met daarin een vaststelling van prioritering.

Wat willen we bereiken?
We willen veilige en comfortabele fietspaden voor onze gemeente. 

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan inventariseren welke vrijliggende fietspaden nodig zijn en daarin een prioritering aanbrengen. 

Stand van zaken begroting 2026
In het najaar van 2025 heeft de raad een besluit genomen over de uitwerking van de Gemeenteweg. De gemeenteraad heeft al een krediet van € 2.000.000 opgenomen in de begroting voor de aanleg van vrijliggend(e) fietspad(en), deze kan vervolgens worden benut. In 2026 wordt de aanleg voorbereid. 

2.4 Herinrichting Schipgravenweg in Rouveen

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer en vervoer - Speerpunten - 2.4 Herinrichting Schipgravenweg in Rouveen

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De herinrichting van de Schipgravenweg in Rouveen wordt aangepakt. Hierbij wordt zoveel mogelijk gelet op de wensen van de bewoners.

Wat willen we bereiken?
We willen een veilige wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen. Rouveen groeit en dat betekent dat het drukker wordt op de wegen. Verschillende weggebruikers zoals automobilisten en fietsers delen de wegen. De inrichting van wegen moet voor iedere weggebruiker veilig zijn en verdere groei van Rouveen aankunnen. Dat betekent dat de Schipgravenweg ingericht moet worden voor twee functies: als veilige ontsluitingsweg voor het gemotoriseerde verkeer en als recreatieve route voor wandelaars en fietsers. Ook willen we graag een goede en veilige verbinding richting het activiteitenterrein, de school en het dorpspark.

Wat gaan we daarvoor doen?
In deze bestuursperiode wordt de wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen opnieuw ingericht.

Stand van zaken begroting 2026
De raad heeft op 24 september 2024 een besluit genomen over de uitvoering van de Schipgravenweg en het benodigde krediet. In het najaar van 2025 is hier uitvoering aan gegeven. De oplevering vindt plaats in 2026.

Wat mag verkeer en vervoer ons kosten?

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer en vervoer - Wat mag verkeer en vervoer ons kosten?
Exploitatie Meerjarenbegroting 2025 - Jaarschijf 2026 Begroting 2026 Verschil Begroting 2026 vs MJB 25 jaarschijf 26 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2027 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2028 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2029
Lasten -3.861.642 -3.584.912 276.730 -4.136.767 -4.255.055 -4.295.830
Baten 133.960 133.960 0 135.354 136.769 138.206
Saldo van baten en lasten voor bestemming -3.727.682 -3.450.953 276.730 -4.001.413 -4.118.286 -4.157.624
Stortingen -1.379.501 -1.379.501 0 -1.354.501 -1.329.501 -1.329.501
Onttrekkingen 1.561.574 1.561.574 0 1.559.366 1.548.968 1.548.968
Mutaties reserves 182.073 182.073 0 204.865 219.467 219.467

Afwijkingen toegelicht

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer en vervoer - Afwijkingen toegelicht
Omschrijving  (bedragen x € 1.000) Voordeel Nadeel

Onderstaand worden de verschillen groter dan € 10.000 tussen de meerjarenschijf 2026 uit de begroting 2025-2028 versus de huidige begroting 2026 geanalyseerd.

Lagere afschrijvingslasten 
Door bijstelling van het investeringsplan zijn bepaalde investeringen uitgesteld of hebben een langere doorlooptijd t.o.v. de planning. Hierdoor heeft de activering nog niet plaatsgevonden en zijn de afschrijvingslasten in 2026 lager. 

271  

Loonkosten
De doorbelasting van loonkosten naar de taakvelden leidt tot mutaties in programma's.  De totale loonsombegroting  is nader toegelicht en geanalyseerd in de paragraaf bedrijfsvoering.

  56

Indexatie
De herijking van de prijsindexatie leidt tot een bijstelling. 

62