Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
2.1 | Verkeer en vervoer | H. Brinkman |
2.2 | Parkeren | H. Brinkman |
2.5 | Openbaar vervoer | H. Brinkman |
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden (aangepast):
Uit recent onderzoek blijkt dat verplaatsen van de op- en afritten in combinatie met het behouden van de noordelijke op- en afritten niet mogelijk is. Voor het verplaatsen van de op- en afritten zien Rijk en regio momenteel geen urgentie. Rijkswaterstaat gaat bij verplaatsing van de huidige open afritten niet akkoord met het behouden van de noordelijke op- en afritten. Ook is de werkwijze tussen overheden veranderd. Het is niet meer gebruikelijk om vanuit de lokale politiek een verzoek te doen aan provincie en het Rijk. Nu is duidelijk dat omvangrijke lokale ambities onderdeel moeten zijn van een bredere regionale context. Daarom laten we het denken vanuit de oplossing los en bekijken we onze bereikbaarheid vanuit de regionale context en opgaven.
Staphorst groeit. Het aantal inwoners neemt toe, de economie floreert en het aantal bedrijven stijgt. Dat houden we graag zo. Voor Staphorst is het essentieel om een infrastructuur te creëren die bij de ontwikkelingen past. Een wegennet dat de toenemende drukte aankan, onveilige verkeerssituaties in de dorpskernen voorkomt door bijvoorbeeld zwaar verkeer om te leiden, het bedrijfsleven een impuls geeft, het centrum een plek maakt voor ontmoetingen en woonwijken veilig en gezond houdt.
Wat willen we bereiken?
We willen een veilige en goed bereikbare ontsluiting van de A28 naar Staphorst. Dat betekent onder meer dat de bereikbaarheid van Staphorst voor gemotoriseerd verkeer moet worden verbeterd. Zodat de leefbaarheid èn veiligheid in de kernen toeneemt; en het (vracht-)verkeer sneller en veiliger de kernen en bedrijventerreinen kan bereiken en verlaten.
Wat gaan we daarvoor doen?
De gemeente Staphorst kan als uitgestrekte plattelandsgemeente met een strategische ligging aan snelweg en spoor bijdragen aan oplossingen voor ruimtelijke opgaven. De gemeente kan bijvoorbeeld aan de A28 ruimte beschikbaar stellen voor bedrijvigheid. Ook voor onze eigen ambitie op het gebied van bereikbaarheid is (regionale) samenwerking noodzakelijk. Door samen te werken kunnen we ruimtelijke knelpunten en ontwikkelingen het hoofd bieden én ervan profiteren.
Daarnaast heeft Staphorst de stap naar voren gezet richting Defensie en zich aangeboden als locatie voor grootschalige munitieopslag. Dit resulteerde in het Staphorster bod. Het Staphorster bod is opgenomen in het ontwerp Nationale Programma Ruimte voor Defensie (NPRD) waarover het kabinet naar verwachting in december 2025 besluit. Een van de randvoorwaarden in het Staphorster bod is dat vlot en veilig transport van munitie nodig is. Dat vraagt een veilige, robuuste en rechtstreekse aansluiting op de snelweg A28 en een vlotte, veilige, ongelijkvloerse spoorwegovergang bij de J.J. Gorterlaan. De verplaatsing van de op -en afritten en de aanpassingen aan de spoorwegovergang sluiten aan bij wat al lang wordt gezien en ervaren: het zijn veiligheidsknelpunten vanwege toenemende verkeersdruk. Daarom zijn dit randvoorwaarden bij het uitbreiden van de munitieopslag.
Stand van zaken begroting 2026
In december 2025 neemt het Kabinet naar verwachting een besluit over het NPRD en daarmee over het Staphorster bod.