Uitgaven

16,82%
€ -11.000.978
16,82% Complete

Inkomsten

0,49%
€ 320.391
0,49% Complete

Saldo

1662,52%
€ -10.680.586

Programma 9 - Overhead en financiën

Uitgaven

16,82%
€ -11.000.978
16,82% Complete

Inkomsten

0,49%
€ 320.391
0,49% Complete

Saldo

1662,52%
€ -10.680.586

Speerpunten

Terug naar navigatie - Programma 9 - Overhead en financiën - Speerpunten

9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie

Terug naar navigatie - Programma 9 - Overhead en financiën - Speerpunten - 9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij willen een goed werkgever zijn. We investeren in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Er wordt een strategisch personeelsplan opgezet om in te toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent, zijn passende arbeidsvoorwaarden, met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming, belangrijk. We werken zoveel mogelijk vanuit de eigen organisatie, maar als zelfstandige gemeente benutten we ook externe expertise waar dat nodig is.
We streven naar een toekomstbestendige organisatie waarbij optimale dienstverlening richting inwoners, ondernemers en partners vooropstaat. Hiertoe wordt reeds een brede organisatiescan uitgevoerd met daarbij de focus op wat een passende formatieomvang voor een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie zou zijn met de opgaven waar de gemeente Staphorst voor staat, de ambities die we hebben en wat nog op ons af komt in de komende jaren. De uitkomsten van deze organisatiescan vormen het vertrekpunt voor de begroting van 2023 en verder.

Wat willen we bereiken?
We gaan accuraat om met de veranderde verhouding tussen inwoner en overheid en we willen dat de organisatie aansluit op de veranderde vraag van inwoners. De (ambtelijke) organisatie moet – in een ook veranderde arbeidsmarkt – voldoende toegerust zijn en blijven op een zelfstandig voortbestaan en alle bestaande en toekomstige opgaven het hoofd kunnen bieden. We willen nu en in de toekomst beschikken over een kwalitatief (prestatie, houding, kennen en kunnen) en kwantitatief (aantallen) optimale personeelsbezetting.

Wat gaan we daarvoor doen?
De kernwaarden van waaruit de gemeente haar inwoners tegemoet treedt, zijn neergelegd in een organisatievisie. Dit is visueel vormgegeven in een praatplaat ‘Onze Staphorster stip op de horizon’. Die Staphorster stip is een innovatieve plattelandseconomie en een gezonde en dynamische samenleving met verantwoorde vernieuwing. Met nabuurschap en een no-nonsense mentaliteit als basis: ‘In Staphorst zijn we er voor elkaar en komt het voor elkaar’. Vanuit deze visie wordt met inwoners en medewerkers samengewerkt. Dat vraagt om daarop aansluitende competenties van medewerkers. Om in te kunnen spelen op veranderingen en ontwikkelingen, is een strategisch personeelsontwikkelingstraject gestart.

We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het is, net als voor andere werkgevers geldt, ook voor de gemeente Staphorst lastiger geworden om vacatures in te vullen. Voor werving wordt gebruik gemaakt van de Talentenregio, die een belangrijke rol speelt bij personeelsmobiliteit in de regio Zwolle. We blijven inzetten op het behouden, boeien en binden van kwalitatief goed personeel.

We behouden wat goed is, ontwikkelen door op de ingezette lijnen en denken strategisch na over de stappen die gezet moeten worden. Dit alles om een vitale gemeente te zijn en te blijven.

Stand van zaken begroting 2026
Het rapport ‘Mooi Wark’ van BMC maakt duidelijk dat we als gemeenschap een stevige basis hebben om op voort te bouwen. De uitdagingen waar we de komende jaren voor staan, zoals nieuwe wetgeving, maatschappelijke ontwikkelingen en de structurele schaarste op de arbeidsmarkt, zijn echter niet te onderschatten. Het rapport benadrukt het belang van een toekomstbestendige organisatie die flexibel en veerkrachtig kan inspelen op de veranderende omstandigheden. Dit betekent dat we moeten blijven investeren in onze medewerkers, in kwaliteit en in de ontwikkeling van hun vaardigheden, maar ook in systemen en de manier van werken. De nadruk ligt op behoud en werving van kwalitatief goed personeel. Met speciale aandacht voor de ervaren werkdruk onder medewerkers. Voor een toekomstbestendige, adequate en efficiënte ambtelijke organisatie is rolduidelijkheid van belang. Daarom gaan we in 2026 de besturingsfilosofie implementeren. Deze besturingsfilosofie vormt het fundament voor hoe de organisatie wordt aangestuurd en hoe besluitvorming, samenwerking en verantwoordelijkheid vorm worden gegeven.   

9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Programma 9 - Overhead en financiën - Speerpunten - 9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Om onze taken, opgaven en ambities te kunnen uitvoeren moeten we beschikken over een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding.

Wat willen we bereiken?
Een structureel sluitende meerjarenbegroting is voor ons het leidende principe, waarbij we onze ondergrens van € 6,2 miljoen hanteren voor de algemene reserves en investeringen dekken uit de exploitatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Onze taken, opgaven en ambities moeten worden uitgevoerd binnen de middelen die tot onze beschikking staan. We teren niet verder in op onze algemene reserves. Om inzicht te krijgen in de toekomstige vervangingsopgave wordt een inventarisatie van de aanwezige beheerplannen gemaakt en een doorkijk naar de vervangingsopgave voor de komende tien tot twintig jaar. De kosten van deze toekomstige vervangingsopgave worden als structurele kosten verwerkt in de begroting.

Stand van zaken begroting 2026
Vanaf 2026 ontvangen gemeenten aanzienlijk minder geld vanuit het Rijk, zo ook Staphorst. Om toch tot een sluitende begroting te komen hebben we kritisch gekeken naar het nut en de noodzaak van investeringen en uitgaven. We blijven vasthouden aan het principe ‘structurele lasten dekken uit structurele middelen’ om de duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding te kunnen blijven waarborgen. Ook na de planperiode van deze begroting willen we de koers van een robuuste begroting voortzetten, dit betekent bijvoorbeeld rekening houden met de stijgende kapitaallasten van het IHP.  

Wat mag overhead en financiën ons kosten?

Terug naar navigatie - Programma 9 - Overhead en financiën - Wat mag overhead en financiën ons kosten?
Exploitatie Meerjarenbegroting 2025 - Jaarschijf 2026 Begroting 2026 Verschil Begroting 2026 vs MJB 25 jaarschijf 26 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2027 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2028 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2029
Lasten -10.201.210 -11.000.978 -799.768 -11.196.118 -11.187.975 -11.287.238
Baten 112.235 112.235 0 112.373 114.058 114.201
Saldo van baten en lasten voor bestemming -10.088.975 -10.888.743 -799.768 -11.083.745 -11.073.917 -11.173.038
Onttrekkingen 208.157 208.157 0 58.749 34.433 34.433
Mutaties reserves 208.157 208.157 0 58.749 34.433 34.433

Afwijkingen toegelicht

Terug naar navigatie - Programma 9 - Overhead en financiën - Afwijkingen toegelicht

 

Omschrijving  (bedragen x € 1.000) Voordeel Nadeel
Onderstaand worden de verschillen groter dan € 10.000 tussen de meerjarenschijf 2026 uit de begroting 2025-2028 versus de huidige begroting 2026 geanalyseerd.

Kadernota 2026 - Opleidingsbudget / organisatieontwikkelbudget naar 1,75% van de loonsom
Door de groei van de organisatie,  maar ook door het moeten omscholen/opleiden van personeel blijkt het opleidingsbudget (van € 200.000) niet toereikend te zijn. 

  92

Kadernota 2026 - Meerjareninvesteringsplan team IMPC structureel
Dit betreft de kosten van migratie naar de cloud, moderne digitale werkplekken, Artificial Intelligence en licenties, toename van het aantal benodigde licenties, applicatie- en informatiearchitectuur, aanpassingen archiefbewaarplaats, update Decos Join, Informatiebeveiliging, BOI2, NI2, Integraal samenwerken WMO/PW/Jeugd, ontvlechting en Cloud i, digitalisering inkomende factuurverwerking, AI-module voor bezwarenafhandeling, report API JZD, software planologie/stedenbouwkunde.

  44
Kadernota 2026 - Gevolgen eigen risicodragerschap WIA
We zijn eigen risicodrager voor de WIA. Het verzekeren van dit risico is namelijk erg duur en bedraagt een veelvoud van wat we werkelijk moeten uitkeren.
  40

Kadernota 2026 - Informatiemanagement-uitvoeringsplan 2025/2027 (incidenteel - onttrekking reserve)
Dit betreft de incidentele uitvraag van gelden voor de uitvoering van het informatiemanagement-uitvoeringsplan 2025/2027.

  129

Kadernota 2026 - Incidentele uitbreiding capaciteit (incidenteel - onttrekking reserve)
Voor de invoering van de omgevingswet, het verstrekken van evenementenvergunningen en op de taakgebieden van functioneel beheer, beleidsadvies Samenleving, communicatie en juridische zaken is tijdelijk extra capaciteit nodig. 

  535

Loonkosten
De doorbelasting van de loonkosten naar de taakvelden leidt tot mutaties in programma's. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht en geanalyseerd in de paragraaf bedrijfsvoering.

80  

 Lagere afschrijvingslasten 
Door bijstelling van het investeringsplan zijn bepaalde investeringen uitgesteld of hebben een langere doorlooptijd t.o.v. de planning. Hierdoor heeft de activering nog niet plaatsgevonden en zijn de afschrijvingslasten in 2026 lager. 

91  

Voorziening groot onderhoud gebouwen
De jaarlijkse dotatie aan de voorziening groot onderhoud wordt bepaald aan de hand van het meerjarig beheersplan. In de oorspronkelijke raming van het (meerjarig) beheersplan is een aantal aanpassingen doorgevoerd. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

  104

Indexatie
De herijking van de prijsindexatie leidt tot een bijstelling. 

  21