Uitgaven

4,42%
€ -2.888.137
4,42% Complete

Inkomsten

4,14%
€ 2.733.482
4,14% Complete

Saldo

24,07%
€ -154.654

Programma 3 - Economie en ondernemen

Uitgaven

4,42%
€ -2.888.137
4,42% Complete

Inkomsten

4,14%
€ 2.733.482
4,14% Complete

Saldo

24,07%
€ -154.654

Speerpunten

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen - Speerpunten

3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen - Speerpunten - 3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De terreinen De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld tot bedrijventerreinen, zodat voorzien wordt in de behoefte aan bedrijfsruimte voor ontwikkelplannen van (lokale) ondernemers en aan een goede bereikbaarheid en rol van betekenis in de regio Zwolle. De behoefte aan bedrijfsruimte wordt in samenwerking met het bedrijfsleven, de regio en de provincie Overijssel onderzocht.

Wat willen we bereiken?
Ondernemers moeten ruimte geboden krijgen om een bedrijf te kunnen starten of om door te kunnen groeien als dit op de huidige bedrijfslocatie niet meer mogelijk is. Er wordt ingezet op toekomstbestendige bedrijventerreinen met kwaliteitsaspecten zoals duurzaamheid, nieuwe energie, circulariteit en klimaatadaptie. Waarbij het gaat om hervestiging van een bedrijf, moet hergebruik van de ‘verlaten’ locatie duidelijk zijn. Dit om de huidige bedrijventerreinen vitaal te houden.

Wat gaan we daarvoor doen?
De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld.

Stand van zaken begroting 2026
Voor de lokale opgave (Esch 5) naar de toekomst toe is de samenwerking in de regio (en de resultaten daarvan) zoals bij onderdeel 0.1 beschreven van groot belang. Daartoe wordt in 2025 een concept gebiedsvisie Gorterlaan e.o. opgesteld die als bouwsteen in de nieuwe omgevingsvisie wordt opgenomen. In 2026 zullen de -beperkte- uitbreiding van de Bullingerslag en ook de Esch 0 verder opgepakt worden. 

3.2 Circulair energielandschap

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen - Speerpunten - 3.2 Circulair energielandschap

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We werken toe naar een circulair energielandschap.

Wat willen we bereiken?
We putten de aarde uit door te veel grondstoffen te gebruiken en deze vervolgens weg te gooien, met onder andere vervuiling als gevolg. Het is noodzakelijk om anders om te gaan met grondstoffen. We moeten onze systemen zodanig inrichten dat we primaire grondstoffen niet meer weggooien, maar gebruiken als grondstof. Dit is circulaire economie. Duurzaamheid en circulaire economie gaan in de toekomst steeds meer onderdeel uitmaken van verdienmodellen voor ondernemers en coöperaties. De gemeente Staphorst heeft voor 2050 een circulaire economie als doelstelling gesteld.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de omgeving van de Uithofsweg ontwikkelen we gezamenlijk met de Provincie Overijssel een circulair energielandschap. Hier bieden we ruimte aan bedrijven die energie produceren of opslaan én die een concrete bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie. Uitgangspunt is organische groei: de gemeente geeft daarbij kaders aan, maar past geen actief grondbeleid toe.

Stand van zaken begroting 2026
Het bestemmingsplan voor het circulair energielandschap is onherroepelijk. De initiatiefnemers kunnen vergunningen aanvragen voor de activiteiten die ze in het kader van het circulair energielandschap gaan realiseren.

3.3 Een aantrekkelijk winkelhart in Staphorst

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen - Speerpunten - 3.3 Een aantrekkelijk winkelhart in Staphorst

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij zetten in op een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst, waarbij wij letten op wensen van omwonenden, ondernemers en bezoekers van het winkelcentrum.

Wat willen we bereiken?
Staphorst hecht grote waarde aan een vitale detailhandelstructuur in een aantrekkelijk winkelgebied. In de kern Staphorst bevindt zich het grootste winkelhart van de gemeente. We willen het winkelhart versterken. We streven naar een compleet voorzieningenaanbod in de kern van Staphorst, met meer ruimte om te verblijven en te ontmoeten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We willen de toegevoegde waarde van fysiek winkelbezoek ten opzichte van online winkelen bij de consument duidelijk in beeld gebracht hebben. Dit vereist een samenspel tussen detailhandel, horeca, vastgoedeigenaren en de gemeente. In samenspel met de Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst en andere belangengroepen, wordt gezamenlijk gekomen tot een breed gedragen (centrum)visie met een uitvoeringsprogramma.

Stand van zaken begroting 2026
De integrale keuzes die gemaakt worden in de nieuwe omgevingsvisie (hoe ontwikkelt Staphorst zich naar de toekomst toe, welke ruimtelijke keuzes maken we hierbij en wat betekent dit voor onder andere het centrum van Staphorst) bepalen de opgaven waar we als gemeente voor staan met betrekking tot het centrum. In 2026 pakken we deze opgaven samen met de (keten)partners (ondernemersvereniging, inwoners, stichting Ontdek Staphorst etc.) verder op. 

3.4 Een vitale agrarische sector

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen - Speerpunten - 3.4 Een vitale agrarische sector

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De agrarische sector is een essentiële bedrijfstak en van wezenlijk belang voor onze gemeente. We willen instandhouding en versterking van een vitale agrarische sector met een goed toekomstperspectief. Wij ondersteunen initiatieven op gebied van innovatie en alternatieve verdienmodellen. Ondanks weinig (speel)ruimte maken wij ons toch sterk om deze sector te ondersteunen.

Wat willen we bereiken?
We willen een duurzame en sterke agrarische economie met voldoende toekomstperspectief voor onze bestaande agrarische ondernemers, waarbij de balans met de natuurbelangen onze leidraad is. Welke gevolgen het beleid van het Rijk of van de Provincie Overijssel ook krijgen, deze moeten leiden tot instandhouding van het bruto regionaal product, zodat de sociaal economische structuur van onze gemeente in stand blijft en waar mogelijk versterking krijgt.

Wat gaan we daarvoor doen?
Als gemeente zetten we in op verbinding. We laten de regie niet door anderen bepalen, maar hebben van onderop een eigen plan voor het landelijk gebied van Staphorst gemaakt. Samen met verschillende partijen die opkomen voor de belangen van agrarische ondernemers, natuur en bewoners van het landelijk gebied. De tien kernpunten uit het Coöperatief Plan Staphorst zijn voor ons leidend bij het toekomstbestendig houden van ons buitengebied. Zo is dit plan de basis voor diverse projecten die daaraan bijdragen. Inmiddels doen meerdere partners mee, in samenwerking met ons als gemeente en de provincie.

Stand van zaken begroting 2026
De tien kernpunten uit dit coöperatief plan zijn voor ons leidend bij het toekomstbestendig houden van ons buitengebied. Zo is dit plan de basis voor diverse projecten die daaraan bijdragen. Inmiddels doen meerdere partners mee, in samenwerking met ons als gemeente en de provincie. Het coöperatief plan heeft de basis en vertrekpunt gevormd voor de volgende ontwikkelingen:
-Koploperproject Rouveen;
-Gezamenlijk feitenonderzoek Rouveen;
-Diverse pilots. 

3.5 Ruimte voor Defensie (Nieuw)

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen - Speerpunten - 3.5 Ruimte voor Defensie (Nieuw)

Actualisatie collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De veiligheidssituatie in Europa verandert ingrijpend. Om Nederland veilig te houden, heeft Defensie onder andere ruimte voor grootschalige munitieopslag nodig. Het kabinet heeft eind mei 2025 (op basis van de resultaten van een planMER-onderzoek, met de vaststelling van het Ontwerp NPRD) besloten dat de bestaande munitieopslag aan de J.J. Gorterlaan in Staphorst de voorkeurslocatie voor grootschalige munitieopslag is.

Wat willen we bereiken?
Tijdens de raadsvergadering van 27 februari 2024 is gesproken over het Nationale Programma Ruimte voor Defensie (NPRD). Vanuit de fracties zijn daarin de volgende signalen meegegeven:

  1. De zoektocht van Defensie dient het landsbelang. Het is belangrijk dat Staphorst deze zoektocht actief ondersteunt en meewerkt aan een soepele voortgang;
  2. De komst van een grootschalige munitieopslag kan ook een kans bieden om andere ambities te realiseren.

Stand van zaken begroting 2026
Onze nationale veiligheid is van ons allemaal. De gemeente Staphorst wil daarin haar verantwoordelijkheid nemen en heeft dat vorig jaar ook uitgesproken naar Defensie. Het college heeft bekeken wat dit voor Staphorst betekent en randvoorwaarden voor realisatie van een grootschalige munitieopslag vastgelegd in het Staphorster bod. We willen alleen aan realisatie van een grootschalige munitieopslag meewerken, als duidelijkheid is over de volgende randvoorwaarden inclusief de financiële borging ervan: 

Voor een goede inpassing is nodig:

  • rekening houden met de belangen van inwoners (met name direct omwonenden);
  • rekening houden met de natuur- en recreatiewaarden.

Voor vlot en veilig transport is nodig:

  • een veilige, robuuste en rechtstreekse aansluiting op de snelweg A28;
  • een vlotte, veilige, ongelijkvloerse spoorwegovergang bij de J.J. Gorterlaan.

De gemeente heeft dit Staphorster bod op 19 december 2024 overhandigd aan de staatssecretaris van Defensie met steun van de provincie Overijssel.
Op 23 mei 2025 heeft Defensie bekend gemaakt dat het Staphorster bod is opgenomen in het ontwerp NPRD en Staphorst voorkeurslocatie is voor de inpassing van een grootschalige munitieopslag. Naar aanleiding hiervan heeft het college een zienswijze ingediend. Inzet van Staphorst is dat de volledige realisatie van het Staphorster bod geborgd wordt in het definitieve NPRD. Besluitvorming over het definitieve NPRD vindt naar verwachting plaats in december 2025.

Wat mag economie en ondernemen ons kosten?

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen - Wat mag economie en ondernemen ons kosten?

De grondexploitaties voor bedrijven maken deel uit van programma 3. Hierdoor kunnen de lasten en baten behoorlijk afwijken per jaarschijf. Toekomstige, nog door de raad vast te stellen grondexploitaties zijn nog niet meegenomen in de (meerjarige)exploitatiebegroting, hierdoor zijn de lasten en baten voor bestemming in de jaren 2026 t/m 2028 lager dan in 2024 en 2025.

Exploitatie Meerjarenbegroting 2025 - Jaarschijf 2026 Begroting 2026 Verschil Begroting 2026 vs MJB 25 jaarschijf 26 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2027 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2028 Meerjarenbegroting 2026 - Jaarschijf 2029
Lasten -1.297.684 -2.888.137 -1.590.453 -1.744.064 -1.724.871 -746.715
Baten 1.150.850 2.728.482 1.577.632 1.595.108 1.647.003 659.918
Saldo van baten en lasten voor bestemming -146.834 -159.654 -12.820 -148.956 -77.869 -86.797
Onttrekkingen 5.000 5.000 0 5.000 5.000 5.000
Mutaties reserves 5.000 5.000 0 5.000 5.000 5.000

Afwijkingen toegelicht

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen - Afwijkingen toegelicht
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Voordeel Nadeel
Onderstaand worden de verschillen groter dan € 10.000 tussen de meerjarenschijf 2026 uit de begroting 2025-2028 versus de huidige begroting 2026 geanalyseerd.

Loonkosten
De doorbelasting van de loonkosten naar de taakvelden leidt tot mutaties in programma's. De totale loonsombegroting is nader toegelicht en geanalyseerd in de paragraaf bedrijfsvoering.

17  

Kadernota 2026 - Agrarische coaching, hulpverlening agrariërs (incidenteel - onttrekking reserve)
Door de huidige ontwikkelingen op het gebied van stikstof blijft de onzekerheid voor de agrarische inwoners. Het is belangrijk en een wens om agrariërs die het moeilijk hebben, een vangnet te blijven bieden met professionele ondersteuning en psychosociale hulpverlening die aansluit. 

  29