Programma 7 - Gezondheid en milieu

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
7.1 Volksgezondheid A. Mussche
7.2 Riolering A. Mussche
7.3 Afval A. Mussche
7.4 Milieubeheer L. Mulder / A Mussche / H. Brinkman 
7.5 Begraafplaatsen A. Mussche

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

7.1 Energiebesparing door isolatie

Terug naar navigatie - 7.1 Energiebesparing door isolatie

“Het goed en beter isoleren van woningen en gebouwen is voor verduurzaming een eerste belangrijke en noodzakelijke stap. Daarin valt de eerste en forse winst te behalen.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat in 2030 alle woningen in Staphorst – met uitzondering van de monumentale panden – voldoen aan de standaard voor woningisolatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Er wordt in 2022 een advies uitgebracht over de verschillende scenario’s voor regievoering door een gemeente op het isoleren van particuliere woningen. Onderdeel van dit advies is een gedegen risico-inventarisatie en een inschatting van proceskosten en benodigde capaciteit. Daarnaast gaan we experimenteren met de Gemeentelijke VerduurzamingsRegeling (de GVR). Ook verstrekken we energieadviezen en adviseren we inwoners via ons duurzaam bouwloket. Tot slot gaan we wijkgericht aan de slag om het energieverbruik terug te dringen en om voorbereidingen of maatregelen te treffen om aardgasvrij te kunnen wonen.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit is een meerjarig traject dat reeds in gang is gezet.

Wat gaat het kosten?
De prognoses zijn opgenomen in het programma Energie & Klimaat en aan de raad teruggekoppeld in de managementrapportage.

7.2 Tegengaan energiearmoede

Terug naar navigatie - 7.2 Tegengaan energiearmoede

“We zien graag dat landelijke maatregelen om energiearmoede tegen te gaan, zo goed en efficiënt mogelijk worden benut.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat optimaal gebruik wordt gemaakt van mogelijkheden die landelijke maatregelen bieden om energiearmoede tegen te gaan.

Wat gaan we daarvoor doen?
Momenteel wordt een bestuursopdracht en een projectplan uitgewerkt voor energiebesparende maatregelen voor huishoudens met een laag besteedbaar inkomen. Daarnaast is er invulling gegeven aan de Energietoeslagregeling van € 800,- voor huishoudens met een laag besteedbaar inkomen. Inwoners die vanuit de gemeente een uitkering ontvangen, hebben dit bedrag ambtshalve toegekend gekregen, dus zonder hiervoor een aanvraag in te hoeven dienen. Inwoners waarvan het inkomen bij de gemeente niet bekend is, kunnen nog tot het einde van dit jaar een aanvraag voor de energietoeslag indienen.

Wat gaat het kosten?
Vanuit het Rijk is een eenmalige specifieke bijdrage (van € 83.000,-) ontvangen voor de aanpak van energiearmoede. Deze bijdrage is verstrekt onder de voorwaarde “dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met hoge energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met de lagere energetische kwaliteit van de woningen”. Voor de Energietoeslagregeling zijn separaat vanuit het Rijk middelen ontvangen die, voor zover het zich nu laat aanzien, ruim voldoende zijn om de regeling uit te voeren.

7.3 Zonnepanelen op daken van (gemeentelijke) gebouwen en niet op landbouwgrond

Terug naar navigatie - 7.3 Zonnepanelen op daken van (gemeentelijke) gebouwen en niet op landbouwgrond

“Wij werken aan een klimaatneutrale gemeente in 2050 en zetten ons vol in om dat te bereiken en werken de startnotitie ‘Grootschalige opwek’ uit. We willen zonnepanelen zoveel mogelijk op daken van gebouwen (ook gemeentelijke- en schoolgebouwen). Landbouwgrond willen we niet opofferen voor zonnevelden. Met zes windmolens in onze gemeente leveren we een passende bijdrage aan de opgave die hier ligt.”

Wat willen we bereiken?
Met het vaststellen van de Regionale Energiestrategie (RES) West-Overijssel heeft de gemeenteraad ingestemd met de ambitie om 50 gigawattuur (GWh) aan zon op daken in Staphorst te realiseren in 2030. Het is daarbij de wens om landbouwgrond te vrijwaren van grootschalige opwek door zonneparken.

Wat gaan we daarvoor doen?
Er is een projectleider aangesteld om samen met het bedrijfsleven te zoeken naar een werkwijze waarbij de ambitie (50 GWh zon op daken in 2030) gerealiseerd wordt. Daarnaast wordt gewerkt aan de totstandkoming van een (beleids)kader Grootschalige Opwek. Hierin kan beleidsmatig vastgelegd worden dat zon op landbouwgrond wordt uitgesloten.

Wanneer gaan we dat doen?
Het Plan van aanpak voor het Project ‘50 GWh zon op daken’ wordt in 2022 gepresenteerd. De besluitvormende raadsvergadering voor fase 1 van het (beleids)kader grootschalige opwek is gepland (2022).

Wat gaat het kosten?
Voor het opzetten van een Plan van aanpak voor het project ‘50 GWh zon op daken’ is een prognose opgenomen in het programma Energie & Klimaat en aan de raad teruggekoppeld in een managementrapportage.

7.4 Ondersteuning initiatieven groen gas en andere hernieuwbare gassen

Terug naar navigatie - 7.4 Ondersteuning initiatieven groen gas en andere hernieuwbare gassen

“Initiatieven voor groen gas of andere hernieuwbare gassen zoals biogas en waterstof worden door ons ondersteund.”

Wat willen we bereiken?
We streven ernaar dat in 2030 uitsluitend duurzame gassen op het netwerk ingevoed worden. We staan open voor initiatieven op gebied van technische aanpassingen en die ervoor zorgen dat er meer groen gas, andere hernieuwbare gassen of waterstof als energiebron, worden gebruikt. Dit draagt bij aan een oplossing voor het stikstof- en klimaatprobleem binnen de energietransitie.

Wat gaan we daarvoor doen?
We hebben afspraken met de netbeheerder gemaakt voor wat betreft het streven dat in 2030 uitsluitend duurzame gassen op het netwerk ingevoed worden.

We stimuleren en faciliteren dat het totale potentieel voor mestvergisting in Staphorst gerealiseerd wordt. Hiervoor is een project opgestart. Eind 2022 behandelen we een eindrapportage met een overzicht van agrarische bedrijven met belangstelling en intentie voor deelname in een lokale biogashub, waarbij ook voorwaarden voor vervolgacties in beeld worden gebracht. Door het geproduceerde biogas van meerdere agrarische bedrijven gezamenlijk te verwaarden, wordt een efficiënt, rendabel en duurzaam systeem gecreëerd. We willen ook planologische obstakels voor realisatie van monomestvergisters op boerderijschaal beperken.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2022, 2023 en 2024.

Wat gaat het kosten?
Voor het opzetten van een lokale biogashub is een prognose opgenomen in het programma Energie & Klimaat en aan de raad teruggekoppeld in een managementrapportage.

7.5 Ondersteuning initiatieven tegengaan zwerfafval

Terug naar navigatie - 7.5 Ondersteuning initiatieven tegengaan zwerfafval

“We ondersteunen en faciliteren initiatieven om zwerfafval tegen te gaan.”

Wat willen we bereiken?
Door initiatieven te faciliteren en te ondersteunen is er geen of minder zwerfafval.

Wat gaan we daarvoor doen?
We zetten het faciliteren van bestaande acties, zoals de Week van Mooi Schoon en de Jan Vos dag, voort. Daarnaast willen we samen met lokale ambassadeurs, zoals @zwerfafval.staphorst, werken aan een intensivering van acties die inwoners ondersteunen en motiveren om minder afval weg te gooien en meer afval op te ruimen. Specifiek aandachtspunt is blikjes in bermen, omdat we het bermmaaisel willen verwerken tot bodemverbeteraar.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit betreft een (door)lopend proces, dat gedurende de hele bestuursperiode voortgezet wordt.

Wat gaat het kosten?
Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

Wat mag gezondheid en milieu ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag gezondheid en milieu ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -5.511.628 -5.772.428 -5.654.407 -5.835.085 -5.900.996 -5.260.122
Baten 3.745.888 3.560.474 3.605.745 3.636.449 3.666.869 3.709.956
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.765.741 -2.211.955 -2.048.662 -2.198.636 -2.234.127 -1.550.167
Stortingen -412.388 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 1.119.315 943.783 775.533 896.614 898.075 226.596
Mutaties reserves 706.927 943.783 775.533 896.614 898.075 226.596

Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 1.208 naar € 1.273 De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Bijdrage Omgevingsdienst IJsselland (ODIJ)
De gemeenteraad heeft op 31-05-2022 ingestemd met de ontwerpbegroting 2023 van de ODIJ. De bijbehorende nieuwe meerjarige bijdrage vanaf 2023 is verwerkt in deze begroting.
  56
Lagere lasten vergunningverlening voor externe expertise
Zoals in de jaarstukken en voortgangsrapportage is aangegeven, wordt verwacht dat het aantal complexe dossiers, waarvoor derden ingeschakeld moeten worden zal afnemen.
40  
Hogere dotatie onderhoudsvoorziening
In afwijking van het genomen besluit op 17 november 2020 is het niet toegestaan om het bedrag uit de reserve gebouwenbeheer over te hevelen naar de voorziening groot onderhoud. Hierdoor moeten we in 2023 extra doteren. De dotatie voor de gemeentelijke gebouwen is bepaald aan de hand van het vastgestelde gebouwenbeheerplan. Doordat de gemeentelijke gebouwen in verschillende programma's vallen, ziet u in de verschillende programma's voor- en nadelen terug. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 192.000, waarvan € 128.000 in programma 9 (overhead).
  26
De lasten met betrekking tot de WvGGZ verantwoorden in programma 6 i.p.v. programma 7 (technische wijziging). 20  
Doorbelasting loonkosten aan taakvelden (technische wijziging)
De BBV-regelgeving schrijft voor dat de loonkosten moeten worden doorbelast aan de taakvelden. Dit is een budgettair neutrale boeking. 
  43

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse incidentele onttrekking voor duurzaamheid (2024: € 720.000, 2025: € 703.000) 572  
Onttrekking reserve voor de producten riolering en afval 204  

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Betrokkenheid verbonden partijen

GGD IJsselland te Zwolle
Betrokkenheid GGD als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Rova te Zwolle
Betrokkenheid ROVA als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle
Betrokkenheid Omgevingsdienst IJsselland bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.