Programma 3 - Economie en ondernemen

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
3.1 Economische ontwikkeling L. Mulder / H. Brinkman 
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur L. Mulder / H. Brinkman 
3.3 Bedrijvenloket L. Mulder / H. Brinkman 
3.4 Economische promotie L. Mulder / H. Brinkman 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen

“De terreinen De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld tot bedrijventerreinen, zodat voorzien wordt in de behoefte aan bedrijfsruimte voor ontwikkelplannen van (lokale) ondernemers en aan een goede bereikbaarheid en rol van betekenis in de regio Zwolle. De behoefte aan bedrijfsruimte wordt in samenwerking met het bedrijfsleven, de regio en de provincie Overijssel onderzocht.”

Wat willen we bereiken?
Ondernemers moeten ruimte geboden krijgen om een bedrijf te kunnen starten of om door te kunnen groeien als dit op de huidige bedrijfslocatie niet meer mogelijk is. Er wordt ingezet op toekomstbestendige bedrijventerreinen met kwaliteitsaspecten zoals duurzaamheid, nieuwe energie, circulariteit en klimaatadaptie. Waarbij het gaat om hervestiging van een bedrijf, moet hergebruik van de ‘verlaten’ locatie duidelijk zijn. Dit om de huidige bedrijventerreinen vitaal te houden.

Wat gaan we daarvoor doen?
De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld.

Wanneer gaan we dat doen?
Deze bestuursperiode gaan we met (verdere) ontwikkeling van zowel De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 – in deze genoemde volgorde – aan de slag. De Esch 0 wordt (verder) ontwikkeld in 2023. Begin 2023 wordt in samenwerking met betrokkenen een ontwerp bestemmingsplan opgesteld. Daarna gaan we aan de slag met ontwikkeling van Bullingerslag en, vervolgens, De Esch 5.

Wat gaat het kosten?
Voor de beoogde bedrijventerreinlocaties wordt ontwikkelruimte afgestemd in het kader van de programmeringsafspraken bedrijventerreinen West-Overijssel. Voor de te ontwikkelen (uitbreiding)locaties die nog niet in eigendom zijn van de gemeente, wordt daar waar mogelijk en/of wenselijk ingezet op verwerving door de gemeente (actieve grondpolitiek). Daar waar verwerving niet mogelijk en/of wenselijk is, wordt de actuele regelgeving gevolgd in het kader van samenwerking met en kostenverhaal op zelf realiserende partijen.

3.2 Circulair energielandschap

Terug naar navigatie - 3.2 Circulair energielandschap

“We werken toe naar een circulair energielandschap.”

Wat willen we bereiken?
We putten de aarde uit door te veel grondstoffen te gebruiken en deze vervolgens weg te gooien, met onder andere vervuiling als gevolg. Het is noodzakelijk om anders om te gaan met grondstoffen. We moeten onze systemen zodanig inrichten dat we primaire grondstoffen niet meer weggooien, maar gebruiken als grondstof. Dit is circulaire economie. Duurzaamheid en circulaire economie gaan in de toekomst steeds meer onderdeel uitmaken van verdienmodellen voor ondernemers en coöperaties. De gemeente Staphorst heeft voor 2050 een circulaire economie als doelstelling gesteld.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de omgeving van de Uithofsweg ontwikkelen we gezamenlijk met de Provincie Overijssel een circulair energielandschap. Hier bieden we ruimte aan bedrijven die energie produceren of opslaan én die een concrete bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie. Uitgangspunt is organische groei: de gemeente geeft daarbij kaders aan, maar past geen actief grondbeleid toe.

Wanneer gaan we dat doen?
De visie is in 2022 gereed. De planologische procedure voor de eerste twee initiatiefnemers gaat in 2022 van start.

3.3 Een aantrekkelijk winkelhart in Staphorst

Terug naar navigatie - 3.3 Een aantrekkelijk winkelhart in Staphorst

“Wij zetten in op een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst, waarbij wij letten op wensen van omwonenden, ondernemers en bezoekers van het winkelcentrum.”

Wat willen we bereiken?
Staphorst hecht grote waarde aan een vitale detailhandelstructuur in een aantrekkelijk winkelgebied. In de kern Staphorst bevindt zich het grootste winkelhart van de gemeente. We willen het winkelhart versterken. We streven naar een compleet voorzieningenaanbod in de kern van Staphorst, met meer ruimte om te verblijven en te ontmoeten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We willen de toegevoegde waarde van fysiek winkelbezoek ten opzichte van online winkelen bij de consument duidelijk in beeld gebracht hebben. Dit vereist een samenspel tussen detailhandel, horeca, vastgoedeigenaren en de gemeente. In samenspel met de Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst en andere belangengroepen, wordt gezamenlijk gekomen tot een breed gedragen (centrum)visie met een uitvoeringsprogramma.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2023 en 2024.

Wat gaat het kosten?
Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

3.4 Een vitale agrarische sector

Terug naar navigatie - 3.4 Een vitale agrarische sector

“De agrarische sector is een essentiële bedrijfstak en van wezenlijk belang voor onze gemeente. We willen instandhouding en versterking van een vitale agrarische sector met een goed toekomstperspectief. Wij ondersteunen initiatieven op gebied van innovatie en alternatieve verdienmodellen. Ondanks weinig (speel)ruimte maken wij ons toch sterk om deze sector te ondersteunen.”

Wat willen we bereiken?
We willen een duurzame en sterke agrarische economie met voldoende toekomstperspectief voor onze bestaande agrarische ondernemers, waarbij de balans met de natuurbelangen onze leidraad is. Welke gevolgen het beleid van het Rijk of van de Provincie Overijssel ook krijgen, deze moeten leiden tot instandhouding van het bruto regionaal product, zodat de sociaal economische structuur van onze gemeente in stand blijft en waar mogelijk versterking krijgt.

Wat gaan we daarvoor doen?
Wij blijven een krachtige en proactieve invulling geven aan de gebiedsgerichte aanpak van maatschappelijke opgaven, waterkwaliteit, klimaat, stikstof, leefbaarheid en perspectief voor de landbouw. Dit uit zich bijvoorbeeld in het voorzitterschap van de deelgebiedscommissie Staphorsterveld. We zullen ambtelijk (blijven) deelnemen aan diverse werkgroepen. In de regiegroep zijn wij bestuurlijk vertegenwoordigd.
We blijven open ogen en oren houden voor onze agrarische ondernemers, voeren overleg en helpen hen waar mogelijk. Ook stimuleren en ondersteunen we pilots op het gebied van stikstofreductie en energieopwekking. We hebben een positieve houding ten aanzien van innovatieve initiatieven vanuit agrarische ondernemers en coöperaties, bijvoorbeeld in het kader van gebiedsgerichte aanpak. Daarnaast ondersteunen we de landbouwsector met innovaties zoals windmolens, energieopwekking, agrarisch natuurbeheer en nevenactiviteiten. We maken in overleg met provincie Overijssel een eigen gebiedsplan voor het Staphorsterveld, dat wordt onderdeel van het provinciale plan landelijk gebied (PPLG).

Wanneer gaan we dat doen?
De agrarische sector vitaal houden is een (door)lopend proces, gedurende de hele bestuursperiode. Het gebiedsplan Staphorsterveld wordt gemaakt in 2022-2023.

Wat gaat het kosten?
Voor ondersteuning van pilots die vanuit of samen met de Provincie Overijssel worden uitgevoerd, zijn incidentele middelen nodig. Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

Wat mag economie en ondernemen ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag economie en ondernemen ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -1.966.712 -3.177.357 -9.341.162 -3.654.166 -235.270 -238.724
Baten 2.234.485 3.076.245 9.340.541 3.653.695 258.866 262.749
Saldo van baten en lasten voor bestemming 267.773 -101.112 -622 -470 23.595 24.024
Stortingen -299.931 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 120.661 108.695 29.000 29.000 5.000 5.000
Mutaties reserves -179.270 108.695 29.000 29.000 5.000 5.000

Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 9 naar € 29. De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Hogere ontvangsten toeristenbelasting 
Zoals aangegeven bij de voortgangsrapportage wordt op basis van historie en toekomstige ontwikkelingen een (structureel) hogere opbrengst voor toeristenbelasting verwacht in verband met een toename van het aantal overnachtingsmogelijkheden.
30  
Doorbelasting loonkosten aan taakvelden (technische wijziging)
De BBV-regelgeving schrijft voor dat de loonkosten moeten worden doorbelast aan de taakvelden. Dit is een budgettair neutrale boeking.
  10

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
 Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking  Storting 
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van beveiliging bedrijventerrein 5  
Agrarische coaching (incidenteel)
De laatste jaren neemt de onzekerheid voor agrarische inwoners toe. Met name door de huidige stikstofcrisis spelen veel onzekerheden op voor agrarische ondernemers. Gemeente Staphorst vindt het belangrijk dat agrarische inwoners de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van neutrale, professionele hulpverlening die de taal van een agrariër verstaat. Hogenkamp Agrarische coaching is een bekende naam bij lokale overheden die gemeenten in deze behoefte kan voorzien. Hogenkamp heeft een team beschikbaar van gespecialiseerde vertrouwenspersonen/ hulpverleners voor agrarische inwoners. De agrarische inwoners van Gemeente Staphorst kunnen onbeperkt gebruik maken van de diensten van Hogenkamp voor een bedrag van €24.000 euro exclusief BTW per jaar. Het contract kent de duur van een jaar en kan indien gewenst worden verlengd. 
24