Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

8.1 Beschermingsmaatregelen beschikbaarheid woningen benutten

Terug naar navigatie - 8.1 Beschermingsmaatregelen beschikbaarheid woningen benutten

“Het recht om te wonen is een grondrecht. Er is veel urgentie bij de aanpak van de krapte op de woningmarkt. Er is woningnood onder meerdere doelgroepen, zoals starters, gezinnen, ouderen, inwoners met een beperking, inwoners die aangewezen zijn op een sociale (huur-)woning, arbeidsmigranten en statushouders. We willen al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben, een plek kunnen bieden en voelen de urgentie.
We willen de woningbouw versnellen en voeren daarvoor – daar waar het kan – een actief grondbeleid. Wettelijke mogelijkheden op een krappe woningmarkt om onze inwoners te beschermen tegen beleggers, benutten we, bijvoorbeeld door een zelfbewoningsplicht op te leggen bij de koop van een woning. Wij zetten ons in om kavels uit te geven waardoor er zelf (CPO) gebouwd kan worden.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat er meer en voldoende woningen gebouwd worden om in de behoefte te voorzien van al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente (kunnen) wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben. Binnen de wettelijke instrumenten willen we dat de woningen die gebouwd worden, ook benut kunnen worden door mensen die binding hebben met de gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan onderzoek doen naar de behoefte en daarop beleid vaststellen. We voeren een actief grondbeleid en we ondersteunen initiatieven die leiden tot een versnelling van woningbouw. Daarnaast zullen we gevalideerde instrumenten inzetten – met mogelijk differentiatie naar kernen – om te borgen dat woningen die gebouwd worden, ook door de doelgroepen kunnen worden benut. We willen voorkomen dat woningen in handen komen van beleggers en daardoor niet in de behoefte van onze doelgroepen wordt voorzien. We staan hier in nauw contact met het Rijk en de Provincie Overijssel en volgen de ontwikkelingen op de voet.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit betreft een (door)lopend proces, dat gedurende de hele bestuursperiode voortgezet wordt.

8.2 Woningbouw voor alle doelgroepen in alle kernen

Terug naar navigatie - 8.2 Woningbouw voor alle doelgroepen in alle kernen

“We zetten ons ervoor in dat er voor alle doelgroepen in alle kernen gebouwd wordt, zowel op inbreidings- als op uitbreidingslocaties. Het college krijgt de opdracht om inzet te plegen om dit te realiseren. Voor de sociale woningbouw werken wij nauw samen met onze partner Woonstichting Vechthorst.”

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Het college heeft de ambitie om in alle kernen van de gemeente Staphorst woningen te bouwen voor alle doelgroepen. Dat betekent zowel koop- als huur woningen, waarbij het streven is om het aandeel sociale koopwoningen in de nieuwbouwplannen te verhogen. Ook zet het college in op het realiseren van een substantieel aantal flexwoningen. Conform de woonvisie en prestatieafspraken die de gemeente heeft gemaakt met Woonstichting VechtHorst, zet het college erop in om voor minimaal 300 (flex)woningen plannen uit te werken en dat een substantieel deel daarvan daadwerkelijk is gerealiseerd. In 2023 wil het college samen met Woonstichting VechtHorst de behoefte onderzoeken en herijken. Door middel van een Aanjaagteam gemeentelijke woningbouw, waarin betrokken partijen deelnemen, maar waarin de gemeente de lead heeft, willen we ervoor zorgen dat de plannen worden (door)ontwikkeld en uitgevoerd. Begin 2023 wordt een actieprogramma woningbouw aan de raad voorgelegd.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit betreft een proces dat gedurende de hele bestuursperiode loopt. Een actieprogramma wordt begin 2023 opgeleverd.

8.3 Herijking Omgevingsvisie agenderen voor raadsagenda

Terug naar navigatie - 8.3 Herijking Omgevingsvisie agenderen voor raadsagenda

“De in 2018 vastgestelde Omgevingsvisie 'Staphorst voor elkaar' wordt herijkt. Door uitstel van de invoering van de Omgevingswet is de herijking uitgesteld naar 2023. We willen de herijking van de Omgevingsvisie als onderwerp voor een raadsagenda agenderen. De mogelijkheden om vergunningstrajecten te vergemakkelijken verkennen we, die deels ook door de nieuwe Omgevingswet worden voorzien.”

Raadsagenda
Herijking van de Omgevingsvisie brengen wij als suggestie in om door de raad op te pakken in de raadsagenda.

8.4 Opwaardering Marktplein in kern Staphorst

Terug naar navigatie - 8.4 Opwaardering Marktplein in kern Staphorst

“Wij willen het Marktplein opwaarderen, waarbij er meer ruimte is voor groen en het plein meer gericht is op beleving en ontmoeting. Dit onderwerp willen we ook onderdeel laten uitmaken van een raadsagenda.”

Dit willen we betrekken bij de totstandkoming van een centrumvisie, zie hiervoor onder speerpunt 3.2 ‘Een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst’.

8.5 Kijken naar mogelijkheid voor een afscheidshuis in kern Staphorst

Terug naar navigatie - 8.5 Kijken naar mogelijkheid voor een afscheidshuis in kern Staphorst

“De komende periode onderzoeken we de mogelijkheden voor een afscheidshuis in de kern Staphorst.”

Wat willen we bereiken?
We willen de behoefte voor een afscheidshuis in de kern Staphorst peilen en de mogelijkheden daarvoor in beeld brengen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan hiervoor een (verkennend) onderzoek doen.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2024.

Wat gaat het kosten?
Eventuele financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -2.486.483 -2.928.927 -4.229.813 -4.228.482 -3.633.067 -3.657.490
Baten 1.615.306 1.702.603 3.269.134 3.279.374 2.805.197 2.817.242
Saldo van baten en lasten voor bestemming -871.177 -1.226.323 -960.679 -949.109 -827.870 -840.248
Stortingen -118.058 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 166.780 470.091 160.000 135.000 0 0
Mutaties reserves 48.722 470.091 160.000 135.000 0 0

Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 878 naar € 801. De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Reservemutatie: incidentele kosten worden incidenteel gedekt (technische wijziging)
In de oude meerjarenschijf 2023 van de begroting 2022 werden een aantal incidentele kosten nog structureel gedekt, de dekking is aangepast naar incidenteel (reserve) in deze begroting.
160  
Reservemutatie vennootschapsbelasting (technische wijziging)
Dit betreft een verschuiving van de reservemutatie die betrekking heeft op de vennootschapsbelasting. Conform de Informatie voor Derden (Iv3) richtlijnen hoort ook de reservemutatie van de vennootschapsbelasting in programma 0, ondanks dat deze ontstaat door resultaten op grondexploitaties (programma 8). Per saldo betreft dit geen voor- of nadeel, maar een verschuiving tussen programma 0 en 8.
  31
Doorbelasting loonkosten aan taakvelden (technische wijziging)
De BBV-regelgeving schrijft voor dat de loonkosten moeten worden doorbelast aan de taakvelden. Dit is een budgettair neutrale boeking. 
  55
Diverse posten
In programma 8 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 3.000 voordelig.
3  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Reservemutatie: incidentele kosten worden incidenteel gedekt (technische wijziging)
In de oude meerjarenschijf 2023 van de begroting 2022 werden een aantal incidentele kosten nog structureel gedekt, dit is aangepast in deze begroting. Deze onttrekking uit de reserve is de tegenboeking van het voordeel in bovenstaande tabel. 
160