Programma 6 - Sociaal domein

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie J. ten Kate / mr. A. Mussche
6.2 Wijkteams A. Mussche
6.3 Inkomensregelingen A. Mussche
6.4  Begeleide participatie A. Mussche
 6.5  Arbeidsparticipatie A. Mussche
 6.6  Maatwerkvoorzieningen (WMO) A. Mussche
 6.71  Maatwerkdienstverlening 18+ A. Mussche
 6.72  Maatwerkdienstverlening 18- A. Mussche
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ A. Mussche
6.82 Geëscaleerde zorg 18- mr. A. Mussche

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

6.1 Uitvoering ambities sociaal beleidsplan 'Iedereen doet mee'

Terug naar navigatie - 6.1 Uitvoering ambities sociaal beleidsplan 'Iedereen doet mee'

“Op 15 februari 2022 is het integrale beleidsplan ‘Iedereen doet mee’ vastgesteld. We willen uitvoering geven aan de ambities in het beleidsplan, ingedeeld naar de vier pijlers ‘opgroeien en ontwikkelen’, ‘meedoen’, ‘samenleven’ en ‘gezondheid’.”

Opgroeien en ontwikkelen
“We willen graag dat iedereen tussen de -9 maanden en 27 jaar in Staphorst gezond, veilig en kansrijk opgroeit (pijler 1). Dit betekent dat:
- er ruimte is om eigenheid te laten zien, vaardigheden te leren om weerbaar te zijn en dat vroegtijdig preventieve hulp wordt geboden als dat nodig is;
- we voor de opgave staan om huiselijk geweld te voorkomen, terug te dringen en te stoppen. Juist in de privéomgeving moet iedereen zich veilig voelen en veilig zijn. Om veilig op te kunnen groeien is stabiele thuissituatie een belangrijke voorwaarde;
- een goed voorschools aanbod, dat voor iedereen toegankelijk is, is noodzakelijk om alle kinderen een gelijke start op de basisschool te kunnen geven. Voor een kansrijke toekomst in onze maatschappij is het belangrijk om toegerust te zijn op de arbeidsmarkt van nu en in de toekomst.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven, te behalen. Voor de pijler Opgroeien en ontwikkelen betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Gezond opgroeien, Veilig opgroeien en Kansrijk opgroeien.

Wat gaan we daarvoor doen?
We maken concrete afspraken (via de subsidiebeschikking en/of de subsidie-overeenkomst) met organisaties over het realiseren, monitoren (onder andere gesprekstafels en accountgesprekken) en evalueren van indicatoren. Hiervoor zijn we met de ketenpartners in het voorliggende veld in gesprek. Door middel van het nieuw vormgegeven subsidieproces kunnen we scherper sturen op de maatschappelijke resultaten. Dit doen we zowel vooraf (door antwoord te geven op de vragen: Wat zijn de acties die onder de indicatoren hangen? Wat gaan de partijen daadwerkelijk doen? Welke resultaten willen ze daarmee behalen?) als achteraf (door antwoord te geven op de vragen: Wat heeft hieraan bijgedragen? Wat doen we niet meer? Wat moet ontwikkeld worden?). We zitten in de startfase van deze vorm van samenwerken.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit is een al (door)lopend proces. Het nieuwe beleidsplan is gereed en de eerste monitortafels hebben plaatsgevonden. De leidraad accountgesprekken is gereed om de subsidiegesprekken verder vorm te geven. Samen met de uitvoerende organisaties worden hierover jaarlijks afspraken gemaakt. Afspraken worden vastgelegd in een subsidiebeschikking en/of subsidieovereenkomst. De genoemde maatschappelijke resultaten willen we binnen een periode van vier jaar realiseren. Waar mogelijk vindt afstemming en samenhang plaats binnen de stuurgroep Gezond Meedoen Staphorst.

Wat gaat het kosten?
Dat wat behoort tot de reguliere taken van een organisatie, wordt gedekt vanuit de reguliere jaarlijkse subsidie. Projecten worden bekostigd vanuit de jaarlijks beschikbaar gestelde gelden voor doorontwikkeling in het voorliggend veld en voor lokaal gezondheidsbeleid.

Meedoen
“We onderschrijven het belang dat inwoners, op een wijze die bij hen past, kunnen meedoen in de samenleving in Staphorst (pijler 2). Dit betekent dat:
- participatie van belang is om te voorkomen dat onvoldoende financiële mogelijkheden meedoen belemmert. Vroegsignalering moet ervoor zorgen dat inwoners eerder ondersteuning geboden kan worden om te voorkomen dat schulden verder oplopen. Meegaan in veranderingen in de arbeidsmarkt is ook belangrijk. Vrijwilligerswerk is ook een manier om mee te doen in de samenleving en daarom waardevol;
- we prioriteit geven aan vraag- en handelingsverlegenheid (durf te vragen) uit oogpunt van preventie en vroegsignalering;
- het belangrijk is dat inwoners die te maken hebben met onbegrip en uitsluiting gerespecteerd worden en meedoen in onze samenleving (inclusie).”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Meedoen betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Participatie, Durf te vragen en Inclusie. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

Samenleven
“We zetten ons ervoor in dat inwoners naar elkaar om kijken, invulling geven aan hun verantwoordelijkheden en zijn betrokken bij hun omgeving (pijler 3). Dit betekent dat:
- mantelzorg belangrijk is voor het kunnen meedoen in de samenleving. Mantelzorg is zorg die mensen vrijwillig en onbetaald verlenen aan mensen met een fysieke, verstandelijke en/of psychische beperking, binnen hun familie, huishouden of sociale netwerk. We kijken naar elkaar om, maar de druk op mantelzorg is groot;
- we vinden het waardevol dat veel inwoners zich (vrijwillig) inzetten voor de eigen leefomgeving. Dat willen we behouden en onze waardering willen we laten blijken. We willen afstand tussen de inwoner en de gemeente verkleinen door ruimte te geven aan burgerparticipatie, waarin verbeteringen mogelijk zijn.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Samenleven betekent dit dat we op twee thema’s actief zijn: Mantelzorg en Voor elkaar, met elkaar. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

Gezondheid
“We zien graag dat inwoners hun leven als gezond ervaren vanuit het gedachtegoed ‘positieve gezondheid’. Dit betekent dat:
- het er niet om gaat wat iemand niet meer kan, maar juist om wat iemand wel kan, belangrijk vindt en eventueel wil veranderen. Vanuit die positieve gedachte werken wij ook met onze partners samen;
- er ook aandacht moet zijn voor mentaal welzijn. Onderdeel daarvan is aandacht voor suïcide preventie. Ook hebben we oog voor vereenzaming, waar blijvende inzet nodig is;
- ingezet wordt op een gezonde leefomgeving, die als prettig wordt ervaren, die uitnodigt tot gezond gedrag en waar de druk op de gezondheidzorg zo laag mogelijk is. In een gezonde leefomgeving is het ook van belang dat drempels voor personen met een beperking zo veel mogelijk worden weggenomen, zodat zij volledig kunnen deelnemen aan de samenleving.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Gezondheid betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Gezonde leefstijl, Psychische gezondheid en Gezonde leefomgeving. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

6.2 Gemeenschappelijke regeling Reestmond wijzigen naar inkoopmodel voor doelgroep

Terug naar navigatie - 6.2 Gemeenschappelijke regeling Reestmond wijzigen naar inkoopmodel voor doelgroep

“We streven naar een andere samenwerking met Reestmond, waarbij een inkooprelatie wordt aangegaan in plaats van een gemeenschappelijke regeling. Het welzijn van de doelgroep staat hierbij voorop en goed overleg is het uitgangspunt.”

Wat willen we bereiken?
We blijven gebruik maken van de diensten van Reestmond, maar zijn geen mede-eigenaar of medebestuurder. De bestuurlijke bemoeienis verdwijnt daarmee. De ambtelijke bemoeienis zal veranderen van een adviserende rol naar een meer juridische rol (inkoop, contract en contractbeheer). Bij dat wat wij voor ogen hebben ten aanzien van de rechtsvorm van Reestmond, staat het welzijn en belang van de doelgroep voorop.

Wat gaan we daarvoor doen?
Het heeft onze voorkeur Reestmond een andere rechtsvorm te geven en de gemeenschappelijke regeling te beëindigen. Daar moeten zowel het bestuur van Reestmond als de gemeenteraden van Meppel, Westerveld en Staphorst mee instemmen. Ons streven wordt ingebracht in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur van Reestmond.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit onderwerp is reeds in een overleg met het dagelijks bestuur Reestmond aan de orde gesteld. Wij streven naar een nieuwe situatie per 2026.

6.3 Deelname aan maatschappelijke activiteiten door jong en oud

Terug naar navigatie - 6.3 Deelname aan maatschappelijke activiteiten door jong en oud

“Deelname aan maatschappelijke activiteiten, door jong en oud en in welke vorm dan ook, juichen we toe. Wij stimuleren dat jongeren en ouderen bij elkaar komen en elkaar versterken.”

Wat willen we bereiken?
Doelstelling van de ambities in het integrale beleidsplan ‘Iedereen doet mee’ is gericht op het mee kunnen doen van inwoners in de samenleving. Maatschappelijke activiteiten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen in het sociaal domein. Dit zouden niet alleen activiteiten moeten zijn die voor speciale doelgroepen zijn, zoals jongeren of ouderen, maar ook voor jongeren én ouderen. We willen ook dat jong en oud elkaar ontmoet.

Wat gaan we daarvoor doen?
We zullen maatschappelijke activiteiten stimuleren die de verbinding tussen jong en oud kunnen versterken. De intensievere samenwerking tussen Stichting Welzijn Staphorst en SAAM-Welzijn draagt hieraan bij. Het personeel van beide organisaties wordt bij elkaar gehuisvest waardoor er intensiever contact ontstaat. Ook de directeur en de coördinator zijn voor beide organisaties werkzaam. Dit leidt tot betere samenwerking, afstemming en verbinding met het oog op de te organiseren activiteiten. Een voorbeeld is de verbreding van de doelgroep met betrekking tot het project inloop en ontmoeten (voorheen Het Klaverblad). Ingezet wordt nu op oud én jong, waarbij activiteiten niet naast elkaar maar gezamenlijk georganiseerd worden. Afspraken hierover worden vastgelegd in de subsidieovereenkomsten.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit is al in gang gezet en hier wordt de komende jaren extra op gestuurd.

Wat gaat het kosten?
De ontmoeting van jong en oud willen we vooral stimuleren binnen de activiteiten die nu al georganiseerd worden. Inschatting is dat het voor die activiteiten veelal mogelijk is om bekostiging te realiseren binnen de reguliere subsidies. Voor nieuwe maatschappelijke activiteiten gericht op deze doelstelling zijn aanvullende middelen nodig, maar hiervoor moet eerst in beeld worden gebracht wat deze activiteiten zijn en welke kosten daaraan verbonden zijn.

Wat mag het sociaal domein ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het sociaal domein ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -12.687.520 -12.932.306 -13.157.957 -13.258.553 -13.478.212 -13.675.497
Baten 2.957.636 2.528.973 2.467.304 2.531.216 2.566.274 2.601.454
Saldo van baten en lasten voor bestemming -9.729.884 -10.403.332 -10.690.653 -10.727.337 -10.911.939 -11.074.043
Stortingen -207.474 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 384.575 92.000 140.491 10.000 0 0
Mutaties reserves 177.101 92.000 140.491 10.000 0 0

Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 10.349 naar € 10.550. De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Hogere kosten gas en elektra
Zoals opgenomen in de voortgangsrapportage 2022 zijn er extra middelen nodig door de stijging van de gas- en elektraprijzen. Voor gas is een zo goed mogelijke raming gemaakt per programma's. De energiekosten voor elektra zijn variabel en fluctueren, waardoor dit lastiger te ramen is. Hierop is ingespeeld door in de begroting een algemene stelpost op te nemen voor prijsstijgingen. 
  31
Wet Inburgering
Per 1 januari 2022 is de Wet Inburgering 2021 (Wi21) in werking getreden. 
Asielzoekers die hun verblijfsstatus vóór die datum hebben gekregen vallen onder de oude wet inburgering (Wi13) en het oude bekostigingsregime. Het grootste deel van de statushouders die in het afgelopen jaar zijn gehuisvest vallen onder de oude wet. De uitgaven ten gevolge van de nieuwe wet zijn dus beperkt gebleven.
Voor 2023 geldt dat alleen statushouders instromen die onder de Wi21 vallen; de gemeentelijke uitgaven zullen daarom hoger zijn. Daarnaast wordt de taakstelling huisvesting statushouders fors naar boven bijgesteld wat uitgavenverhogend zal zijn.  De Wet Inburgering 2021 (Wi21) wordt gefinancierd door middel van een specifieke uitkering, dit betekent in dit geval dat er een verantwoording over de kosten plaatsvindt.
200 200
Bijdrage Huiselijk Geweld en Kindermishandeling incl. Veilig Thuis IJsselland
Er is een hogere bijdrage nodig voor de extra kosten voor Kadera en Veilig Thuis op grond van de CAO en de huidige arbeidsmarktproblematiek.
  14
Lagere dotatie voorziening groot onderhoud
In afwijking van het genomen besluit op 17 november 2020 is het niet toegestaan om het bedrag uit de reserve gebouwenbeheer over te hevelen naar de voorziening groot onderhoud. Hierdoor moeten we in 2023 extra doteren. De dotatie voor de gemeentelijke gebouwen is bepaald aan de hand van het vastgestelde gebouwenbeheerplan. Doordat de gemeentelijke gebouwen in verschillende programma's vallen, ziet u in de verschillende programma's voor- en nadelen terug. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 192.000, waarvan € 128.000 in programma 9 (overhead).
10  
Doorbelasting loonkosten aan taakvelden (technische wijziging)
De BBV-regelgeving schrijft voor dat de loonkosten moeten worden doorbelast aan de taakvelden. Dit is een budgettair neutrale boeking.
  79
De lasten met betrekking tot de WvGGZ verantwoorden in programma 6 i.p.v. programma 7 (technische wijziging).   20
Diverse posten
In programma 6 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 2.000 nadelig.
  2

Na vaststelling van de begroting 2022 zijn de volgende begrotingswijzigingen vastgesteld en doorgevoerd met een impact op 2023:

  • Tariefsverhoging huishoudelijke hulp: € 65.000 nadelig
  65

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor de gemeentelijke bijdrage de Herberg tot en met 2024 10  
Bijdrage regio Zwolle Human Capital Agenda (incidenteel)
Bij de begroting 2019 is besloten dat de bijdrage aan de regio Zwolle voor de Human Capital agenda ad € 32.000 beschikbaar wordt gesteld. De bijdrage in de vorm van co-financiering: gedurende 5 jaar is totaal € 9 per inwoner en wordt in een regionaal Ontwikkelings-fonds gestort.
32  
Projectplan dienstencentrum (incidenteel)
In het beschikbaarbaar gestelde voorbereidingskrediet voor de kosten van o.a. sloop dienstencentrum, bouwrijp maken terrein en verplaatsing van de transformatorruimte en het nog vast te stellen krediet voor de kosten van uitplaatsing gebruikers dienstencentrum is ter dekking van de kosten van ambtelijke ondersteuning een bedrag van € 50.000 als incidentele raming opgenomen. 
50  
Kansrijk Wonen (incidenteel)
De pilot Kansrijk Wonen is deels gesubsidieerd vanuit brede aanpak dak- en thuisloosheid, de overige middelen worden onttrokken vanuit de reserve Beschermd Wonen.
48  

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Betrokkenheid verbonden partijen

Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel
Betrokkenheid Reestmond als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) IJsselland
Betrokkenheid Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg (RSJ ) als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.