Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
5.1 Sportbeleid en activering H. Brinkman
5.2 Sportaccommodaties H. Brinkman
5.3 Cultuurpresentatie A. Mussche
5.4 Musea A. Mussche
5.5 Cultureel erfgoed L. Mulder / A. Mussche
5.6 Media A. Mussche
5.7 Openbaar groen en recreatie  A. Mussche / H. Brinkman

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

5.1 Optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig faciliteitengebruik voor beweging en sport

Terug naar navigatie - 5.1 Optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig faciliteitengebruik voor beweging en sport

“We hechten, vanuit het belang van gezondheid, veel waarde aan beweging en sport. Vanuit dat belang zien we graag dat bestaande faciliteiten voor beweging of sport optimaal worden benut, waarbij budgetten effectief en doelmatig worden besteed. We starten een verkenning naar mogelijkheden (en initiatieven) om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendig te kunnen benutten en inzicht te krijgen in wat daarvoor nodig is.”

Wat willen we bereiken?
Sportaccommodaties hebben een belangrijke plek in onze samenleving. Naast bewegen en sporten is er ook ruimte voor ontmoeten. Daarom willen we dat de faciliteiten voor bewegen en sporten optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig gebruikt worden.

Wat gaan we daarvoor doen?
We onderzoeken waar mogelijkheden en initiatieven liggen om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendiger te benutten. Dat kan bijvoorbeeld door de faciliteiten voor meerdere doelgroepen toegankelijk te maken door het zogenaamde ‘open club’ concept, waarbij een accommodatie van een vereniging de ontmoetingsplek wordt voor alle buurtbewoners (leden en niet-leden). Dat kan bijvoorbeeld ook door het verduurzamen van gemeentelijke sportaccommodaties (gebouwen en velden). Daarnaast willen we ook kijken of en op welke manier de gemeentelijke accommodaties multifunctioneler kunnen worden ingezet.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2023 willen we een onderzoek afronden, waarna uitvoering in 2024 en 2025 plaatsvindt.

5.2 Inclusief sporten en aanjagen sport- en bewegingsonderwijs

Terug naar navigatie - 5.2 Inclusief sporten en aanjagen sport- en bewegingsonderwijs

“We willen dat beweging en sport voor iedereen toegankelijk is. Iedereen moet de mogelijkheid hebben mee te doen, ook mensen met een beperking. Inclusief sporten dragen wij een warm hart toe. We vinden het belangrijk dat in het onderwijs voldoende aandacht is voor beweging en sport. De gemeente heeft een verbindende rol in het stimuleren van kwalitatief goed bewegingsonderwijs.”

Wat willen we bereiken?
In de afgelopen periode is samen met partijen in de samenleving het Vitaliteitsakkoord opgesteld. Het Vitaliteitsakkoord geeft invulling aan acht doelstellingen op het gebied van bewegen, sport en preventie. Met de thema’s ‘inclusief bewegen en sporten’ en ‘van jongs af aan vaardig in bewegen’ van het Vitaliteitsakkoord maken we beweeg- en sportaanbod voor iedereen in de gemeente Staphorst toegankelijk. Door ook vanaf jonge leeftijd kwalitatief en voldoende bewegingsonderwijs aan te bieden, willen we iedereen een leven lang laten bewegen en sporten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven verdere invulling aan de uitvoeringsagenda van het Vitaliteitsakkoord. Hierin is de buurtsportcoach onmisbaar. Daarom investeren we in de inzet van de combinatiefunctionaris/buurtsportcoach door minimaal aan de landelijke fte-norm te voldoen. We stellen buurtsportcoaches aan met de focus op verschillende aandachtsgebieden, zoals onderwijs, sportverenigingen, ouderen en inclusief sporten.

Wanneer gaan we dat doen?
Vanaf 2023.

Wat gaat het kosten?
Dit kan gefinancierd worden vanuit de Brede Regeling Combinatiefunctionaris, met cofinanciering van de gemeente. Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

5.3 Inzet behoud cultureel erf- en gedachtegoed

Terug naar navigatie - 5.3 Inzet behoud cultureel erf- en gedachtegoed

“Cultuur maakt Staphorst uniek en is diep geworteld en verweven in onze samenleving. Onze identiteit en eigenheid willen we behouden. Wij stimuleren deelname aan culturele activiteiten door scholen. Wij willen de krachten bundelen als het gaat om (lokale) initiatieven tot verspreiding van kennis over de Staphorster historie, cultuur en erfgoed, zowel voor onze inwoners als voor bezoekers. We zien graag dat vanuit de samenleving de Staphorster cultuur, erfgoed en cultureel gedachtegoed niet alleen wordt behouden, maar ook wordt meegegeven aan de volgende generaties.
We zijn trots op onze cultuur en we willen graag een platform bieden om het behoud ervan te steunen.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat het binnenschoolse aanbod voor cultuureducatie wordt uitgebreid en verdiept en daarnaast ook breder in de samenleving (buiten de school) vorm gaat krijgen.

Wat gaan we daarvoor doen?
Om het uitdragen van onze cultuur te borgen en verstevigen, zullen wij verbinding zoeken binnen het culturele veld en de Staphorster samenleving. Dit kan gerealiseerd worden door de cultuurcoach een bredere rol te geven dan alleen binnen het basisonderwijs, wat nu het geval is. Geïnvesteerd zal worden in de inzet van een cultuurcoach in de positie als verbinder en aanjager van culturele initiatieven binnen de samenleving.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2023.

Wat gaat het kosten?
Dit kan gefinancierd worden vanuit de Brede Regeling Combinatiefunctionaris, met cofinanciering van de gemeente. Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

5.4 Versterking natuur- en recreatiegebieden, vitale vakantieparken

Terug naar navigatie - 5.4 Versterking natuur- en recreatiegebieden, vitale vakantieparken

“We willen toegankelijke natuur- en recreatiegebieden, waarin de beleving, in goede balans voor zowel inwoners als recreanten, wordt versterkt. We zetten ons in voor vitale vakantieparken. Dat kan betekenen dat door de eigenaren een revitaliseringslag gemaakt moet worden. Bij het revitaliseren van vakantieparken staat de functie van recreatie voorop en wordt permanente bewoning aangepakt.”

Wat willen we bereiken?
Natuur- en recreatiegebieden moeten voor zowel inwoners als recreanten toegankelijk zijn. We willen een beter toeristisch recreatief klimaat, waarbij er meer samenhang is tussen samen doen en ambitie en waarbij de belangen van inwoners en recreanten met elkaar in evenwicht zijn. Een actualisatie van het fiets- en wandelnetwerk dat de komende tien jaar meekan, draagt hieraan bij. We hanteren het uitgangspunt dat vakantieparken hun recreatieve functie behouden en dat alle vakantieparken een kansrijk en vitaal niveau bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen?
Om de niet-vitale vakantieparken te versterken, wordt een provinciedekkende aanpak gehanteerd. Het expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel biedt daarbij ondersteuning. Eigenaren van vakantieparken zullen in bepaalde gevallen een vitaliseringsslag moeten maken en daarin hebben wij een sturende en aanjagende rol.

Binnen het Project Vitale Vakantieparken gaan we verder op het reeds ingeslagen pad tot vitalisering van de vakantieparken in IJhorst. We gaan in gesprek met de verschillende (verenigingen van) eigenaren en ondernemers en we stimuleren uitvoeringsgerichte vitaliseringsplannen per park. We komen met een voorstel tot aanpak van permanente bewoning.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2022 start de vervolgaanpak tot vitalisering van de vakantieparken in IJhorst. In 2022 willen we ook met de parken in gesprek en een aanzet voor bedrijfsplannen zien, waarbij uitwerking vanaf 2023 zal plaatsvinden. In 2023 volgt ook een plan van aanpak van permanente bewoning.

Wat gaat het kosten?
Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026. Naast de reeds gereserveerde kosten, zal er in het kader van voornoemde plannen en ter bekostiging daarvan een aanvraag worden ingediend.

5.5 Verlagen administratieve lastendruk

Terug naar navigatie - 5.5 Verlagen administratieve lastendruk

“We kijken naar mogelijkheden om de administratieve lastendruk voor passende initiatieven door verenigingen op gebied van sport, cultuur, recreatie en toerisme te verminderen.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat administratieve lastendruk geen belemmering vormt voor (het indienen en ontplooien van) passende initiatieven op gebied van sport, cultuur, recreatie en toerisme. Daar waar de lastendruk als fors wordt ervaren, willen we onderzoeken waarin en op welke manier we de lastendruk kunnen verlagen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan met organisatoren van evenementen of andere initiatiefnemers in gesprek om hun ervaringen op te halen. We willen inzicht in hoe zij de administratieve lastendruk ervaren en waar die lastendruk het grootst is en mogelijk zelfs belemmerend. Vervolgens onderzoeken we waar lastendruk weggenomen of verlaagd kan worden. Daarbij nemen we het gehele vergunningproces in ogenschouw, vanaf het eenvoudig(er) aanvragen van een vergunning, tot het verstrekken van de eenvoudig(ere) vergunning – alles binnen de mogelijkheden en kaders die er zijn.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2022 wordt gestart met het voeren van gesprekken met verschillende organisatoren en initiatiefnemers.

Wat mag sport, cultuur, recreatie en toerisme ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag sport, cultuur, recreatie en toerisme ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -3.732.805 -4.861.320 -3.945.663 -3.878.846 -3.998.893 -4.016.970
Baten 390.583 206.261 201.990 205.127 201.670 204.695
Saldo van baten en lasten voor bestemming -3.342.222 -4.655.058 -3.743.673 -3.673.719 -3.797.223 -3.812.275
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 476.983 1.577.527 439.507 356.752 301.307 252.307
Mutaties reserves 476.983 1.577.527 439.507 356.752 301.307 252.307

Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 3.103 naar € 3.304. De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Hogere kosten gas en elektra
Zoals opgenomen in de voortgangsrapportage 2022 zijn er extra middelen nodig door de stijging van de gas- en elektraprijzen. Voor gas is een zo goed mogelijke raming gemaakt per programma. De energiekosten voor elektra zijn variabel en fluctueren, waardoor dit lastiger te ramen is. Hierop is ingespeeld door in de begroting een algemene stelpost op te nemen voor prijsstijgingen. 
  47
Hogere dotatie onderhoudsvoorziening
In afwijking van het genomen besluit op 17 november 2020 is het niet toegestaan om het bedrag uit de reserve gebouwenbeheer over te hevelen naar de voorziening groot onderhoud. Hierdoor moeten we in 2023 extra doteren. De dotatie voor de gemeentelijke gebouwen is bepaald aan de hand van het vastgestelde gebouwenbeheerplan. Doordat de gemeentelijke gebouwen in verschillende programma's vallen, ziet u in de verschillende programma's voor- en nadelen terug. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 192.000, waarvan € 128.000 in programma 9 (overhead).
  74
Bijstelling opbrengsten sportaccommodaties
In lijn met de voortgangsrapportage 2022 worden de opbrengsten bijgesteld, omdat deze abusievelijk te hoog zijn geraamd.
  14
Uitbreiding buurtsportcoach
Uitbreiding van de buurtsportcoach is noodzakelijk om verdere invulling aan de uitvoeringsagenda van het Vitaliteitsakkoord te geven. De buurtsportcoach richt zich op verschillende aandachtsgebieden, zoals onderwijs, sportverenigingen, ouderen en inclusief sporten.
  40
Subsidie kinderboerderij
Deze subsidie was afgekocht tot en met het jaar 2022, wordt nu gecontinueerd.
  10
Reservemutatie breedtesport (technische wijziging)
Conform voorgaande jaren is de reserveonttrekking bijgesteld naar € 12.000.
10  
Doorbelasting loonkosten aan taakvelden (technische wijziging)
De BBV-regelgeving schrijft voor dat de loonkosten moeten worden doorbelast aan de taakvelden. Dit is een budgettair neutrale boeking.
  14
Diverse posten
In programma 5 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 12.000 nadelig.
  12

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van speeltoestellen en gebouwen sportaccommodaties 212  
Jaarlijkse onttrekking breedtesport tot en met 2024 12  
Projectplan permanente bewoning/revitalisering vakantieparken (incidenteel)
In de begroting 2022 is er €80.000 beschikbaar gesteld in 2022 en in 2023, zodat een start gemaakt kan worden met de aanpak van de huidige permanente bewoning in recreatieverblijven en het stimuleren van de revitalisering van parken.
80  
Groenrenovatie (Kastanjelaan, Staphorst-Zuid/Noord, Rouveen) (incidenteel)
Betreft incidenteel budget voor groenrenovatie bomen.
50  
Toekomstbestending maken bibliotheek cofinanciering (incidenteel)
Betreft een provinciale subsidie voor bibliotheekinnovatie, zodat bibliotheken in Overijssel voldoen aan de eisen en wensen van inwoners nu en in de toekomst. 
24  
Investeringsvergoeding opengestelde schoolpleinen (incidenteel)
Conform de gemaakte afspraken krijgen scholen, waarvan de schoolpleinen opengesteld zijn een vergoeding. Dit geldt voor de scholen die een aanvraag hebben ingediend en zijn goedgekeurd in 2022. Vanaf 2024 is het voorstel om de jaarlijkse totale (structurele) vergoeding met € 12.000 te verhogen, zodat ook vervanging van speeltoestellen hieruit bekostigd kan worden.
52  
Cultuurmakelaar (incidenteel)
Voor uitbreiding van het aanbod van cultuureducatie is het nodig verbinding te zoeken en culturele initiatieven aan te jagen binnen de samenleving.
10