Programma 9 - Overhead en financiën

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.4 Overhead  -
Onderverdeeld in: Personeel en Organisatie H. Brinkman
Gegevensbeheer L. Mulder
Wet open overheid H. Brinkman
Financiën L. Mulder
Inkoop en aanbesteding A. Mussche
Algemene zaken J. ten Kate
Communicatie J. ten Kate
Huisvesting L. Mulder

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie

Terug naar navigatie - 9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie

“Wij willen een goed werkgever zijn. We investeren in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Er wordt een strategisch personeelsplan opgezet om in te toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent, zijn passende arbeidsvoorwaarden, met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming, belangrijk. We werken zoveel mogelijk vanuit de eigen organisatie, maar als zelfstandige gemeente benutten we ook externe expertise waar dat nodig is.
We streven naar een toekomstbestendige organisatie waarbij optimale dienstverlening richting inwoners, ondernemers en partners vooropstaat. Hiertoe wordt reeds een brede organisatiescan uitgevoerd met daarbij de focus op wat een passende formatieomvang voor een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie zou zijn met de opgaven waar de gemeente Staphorst voor staat, de ambities die we hebben en wat nog op ons af komt in de komende jaren. De uitkomsten van deze organisatiescan vormen het vertrekpunt voor de begroting van 2023 en verder.”

Wat willen we bereiken?
We gaan accuraat om met de veranderde verhouding tussen inwoner en overheid en we willen dat de organisatie aansluit op de veranderde vraag van inwoners. De (ambtelijke) organisatie moet – in een ook veranderde arbeidsmarkt – voldoende toegerust zijn en blijven op een zelfstandig voortbestaan en alle bestaande en toekomstige opgaven het hoofd kunnen bieden. We willen nu en in de toekomst beschikken over een kwalitatief (prestatie, houding, kennen en kunnen) en kwantitatief (aantallen) optimale personeelsbezetting.

Wat gaan we daarvoor doen?
De kernwaarden van waaruit de gemeente haar inwoners tegemoet treedt, zijn neergelegd in een organisatievisie. Dit is visueel vormgegeven in een praatplaat ‘Onze Staphorster stip op de horizon’. Die Staphorster stip is een innovatieve plattelandseconomie en een gezonde en dynamische samenleving met verantwoorde vernieuwing. Met nabuurschap en een no-nonsense mentaliteit als basis: ‘In Staphorst zijn we er voor elkaar en komt het voor elkaar’. Vanuit deze visie wordt met inwoners en medewerkers samengewerkt. Dat vraagt om daarop aansluitende competenties van medewerkers. Om in te kunnen spelen op veranderingen en ontwikkelingen, is een strategisch personeelsontwikkelingstraject gestart.

We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het is, net als voor andere werkgevers geldt, ook voor de gemeente Staphorst lastiger geworden om vacatures in te vullen. Voor werving wordt gebruik gemaakt van de Talentenregio, die een belangrijke rol speelt bij personeelsmobiliteit in de regio Zwolle. We blijven inzetten op het behouden, boeien en binden van kwalitatief goed personeel.

We behouden wat goed is, ontwikkelen door op de ingezette lijnen en denken strategisch na over de stappen die gezet moeten worden. Dit alles om een vitale gemeente te zijn en te blijven.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit betreft een (door)lopend proces, dat gedurende de hele bestuursperiode voortgezet wordt.
In 2022 is het strategisch personeelsontwikkelingstraject gestart.

9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - 9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting

“Om onze taken, opgaven en ambities te kunnen uitvoeren moeten we beschikken over een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding.”

Wat willen we bereiken?
Een structureel sluitende meerjarenbegroting is voor ons het leidende principe, waarbij we onze ondergrens van € 6,2 miljoen hanteren voor de algemene reserves en investeringen dekken uit de exploitatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Onze taken, opgaven en ambities moeten worden uitgevoerd binnen de middelen die tot onze beschikking staan. We teren niet verder in op onze algemene reserves. Om inzicht te krijgen in de toekomstige vervangingsopgave wordt een inventarisatie van de aanwezige beheerplannen gemaakt en een doorkijk naar de vervangingsopgave voor de komende tien tot twintig jaar. De kosten van deze toekomstige vervangingsopgave worden als structurele kosten verwerkt in de begroting.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit betreft een (door)lopend proces, dat gedurende de hele bestuursperiode voortgezet wordt.
De eerste stappen in de inventarisatie van de toekomstige vervangingsopgave zijn inmiddels gezet.

Wat mag overhead en financiën ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag overhead en financiën ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -7.575.467 -8.565.152 -8.606.897 -8.567.377 -8.653.755 -8.827.999
Baten 532.813 148.411 108.223 108.646 110.576 112.235
Saldo van baten en lasten voor bestemming -7.042.653 -8.416.741 -8.498.674 -8.458.731 -8.543.179 -8.715.764
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 628.866 1.173.138 557.599 186.849 127.849 67.157
Mutaties reserves 628.866 1.173.138 557.599 186.849 127.849 67.157

Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 7.566 naar € 7.941. De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Intrekken taakstelling vacaturestop (3 maand)
Zoals in de voorjaarsbrief aangegeven blijkt deze taakstelling niet haalbaar. De achterliggende gedachte bij deze taakstelling is dat bij het ontstaan van een vacature tijdens de werving- en selectieprocedure geen inhuurkosten worden gemaakt. In de praktijk blijkt dat als een voorzienbare vacature ontstaat (door natuurlijk verloop/pensionering) er al eerder dan de geplande pensioendatum van het vertrekkende personeelslid wordt geworven, zodat de vervanger kan worden ingewerkt. Bij onvoorziene vacatures blijkt dat het werk niet kan blijven liggen totdat er een vervanger is geworven, waardoor er toch moet worden ingehuurd. Dit betekent dat deze taakstelling niet haalbaar is gebleken.
  135
Inhuurbudget schoonmaak 
Zoals aangegeven in de voortgangsrapportage 2022 kan het inhuurbudget schoonmaak structureel naar beneden bijgesteld worden, doordat de schoonmakers zijn overgegaan naar de reguliere loonsom.
40  
Lagere huuropbrengsten politiebureau
Doordat de politie gebruik gaat maken van een minder groot oppervlakte van het gemeentehuis, nemen de huuropbrengsten af.
  20
Hogere kosten gas en elektra
Zoals opgenomen in de voortgangsrapportage 2022 zijn er extra middelen nodig door de stijging van de gas- en elektraprijzen. Voor gas is een zo goed mogelijke raming gemaakt per programma. De energiekosten voor elektra zijn variabel en fluctueren, waardoor dit lastiger te ramen is. Hierop is ingespeeld door in de begroting een algemene stelpost op te nemen voor prijsstijgingen. 
  76
Activering maaiarm grote trekker
Het investeringskrediet (opgenomen in begroting 2021), wordt door de wijziging van de activeringsgrens (van € 25.000 naar € 10.000) de aanschaf niet langer vanuit de exploitatie gedekt, maar geactiveerd en vervolgens afgeschreven. 
20  
Opleidingsbudget
Ook in 2023 zal het opleiden en ontwikkelen van personeel een belangrijke rol spelen in het HRM beleid. Zoals gebruikelijk wordt circa 1,75% van de loonsom begroot voor opleiding en ontwikkeling. Dit leidt tot een verhoging van € 58.000.
  58
Invoering Wet Open Overheid
Voor de invoering van de Wet Open Overheid heeft reeds 0,2 fte uitbreiding  van een juridisch medewerker plaatsgevonden. Voor de overige structurele kosten is € 25.000 geraamd. 
  25
Hogere dotatie voorziening groot onderhoud
In afwijking van het genomen besluit op 17 november 2020 is het niet toegestaan om het bedrag uit de reserve gebouwenbeheer over te hevelen naar de voorziening groot onderhoud. Hierdoor moeten we in 2023 extra doteren. De dotatie voor de gemeentelijke gebouwen is bepaald aan de hand van het vastgestelde gebouwenbeheerplan. Doordat de gemeentelijke gebouwen in verschillende programma's vallen, ziet u in de verschillende programma's voor- en nadelen terug. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 192.000, waarvan € 128.000 in programma 9 (overhead).
  128
Lagere afschrijvingslasten 
Door uitstel van investeringen (bijv. verduurzamen gemeentehuis (label C 2023), vervangen zoutloods gemeentewerf, aanschaf kleine trekker, pick-up bomenploeg en hardware) zijn de afschrijvingslasten lager. 
261  
Investeren in een toekomstbestendig personeelsbestand
Er is een brede organisatiescan uitgevoerd, waarbij is beoordeeld wat een passende formatieomvang zou zijn voor een organisatie als de onze en de (op dit moment bekende) opgaven waar we voor staan. De uitkomsten, aanbevelingen en conclusies zijn vertaald in een aanbiedingsbrief en financieel verwerkt in deze begroting. Het wordt aanbevolen om de formatie op diverse onderdelen structureel uit te breiden, in totaal met € 320.000, dit is € 230.000 lager dan de ruwe inschatting die is gemaakt bij de voorjaarsbrief.  Van het totaal wordt € 47.000 verantwoord in programma 0 en € 273.000 in programma 9.
  273
Diverse posten
In programma 9 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 19.000 voordelig.
19  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van gemeentehuis, werkplaats, vervoermiddelen, trekker, vrachtauto en toebehoren 118  
Informatiemanagement (incidenteel)
Zoals vorig jaar opgenomen in de begroting 2022 betreffen de incidentele kosten voor de jaarschijf 2023 € 185.000 en € 60.000 voor de jaarschijf 2024.
185  
Doorontwikkeling organisatie/onderhoud aan de organisatiecultuur (incidenteel)
In de begroting 2022 zijn voor de jaren 2022 en 2023 incidentele middelen opgenomen (2 x € 40.000) voor de doorontwikkeling van de organisatie.
40  
Hogedrukreiniger (incidenteel)
Gelet op het bedrag (< € 10.000) wordt deze investering in één keer ten laste van de reserve gebracht conform de nota waardering en afschrijving 2021.
 
Invoering Wet Open Overheid (incidenteel)
De incidentele kosten voor de invoering van de Wet Open Overheid worden geraamd op € 53.000.
53  
Investeren in een toekomstbestendig personeelsbestand: contractmanager/kwaliteitsmanager (incidenteel)
In het rapport op 'weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ wordt aanbevolen om 2 functies tijdelijk uit te breiden. 
158