Algemeen
Deze paragraaf gaat in op de doelstellingen, activiteiten en de financiële mate van betrokkenheid van de samenwerkingsverbanden waarin onze gemeente in financieel opzicht participeert en (tevens) een bestuurlijke invloed kan uitoefenen. Voor de visie op de verbonden partijen wordt verwezen naar de nota verbonden partijen.
Beleidskader
De nota verbonden partijen is door de raad op 11 mei 2021 vastgesteld.
Paragraaf 5 - Verbonden partijen
2 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - 2 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingenDe Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland te Zwolle | ||||
Bestuurlijk belang | 11 deelnemende gemeenten. Deelname in algemeen bestuur wethouder A. Mussche en als plv lid L. Mulder. Iedere gemeente heeft 1 stem. | |||
Financieel belang gemeente | Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage van € 793.000 voor 2023. Dit is 3,7% van het totaal van de ontvangen bijdragen door de GGD IJsselland. | |||
Openbaar belang/ doelstelling | GGD IJsselland voor een gezonde samenleving. Positieve gezondheid is het uitgangspunt. Dit betekent dat gezondheid wordt gezien als het vermogen je aan te passen en eigen regie te voeren bij fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om mee te kunnen doen in de maatschappij. GGD zet zich in voor publieke gezondheid. Publieke gezondheid staat voor het beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Ook gaat publieke gezondheid over het kaart in brengen en volgen van de gezondheidssituaties in onze regio. Voor de definitie van gezondheid volgen we het concept Positieve Gezondheid, waarin veerkracht en eigen regie centraal staan. GGD opereert in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. GGD werkt voor en met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen. |
|||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Jaarrekening 2021 (stand 31-12-2021) | Begroting 2022 (stand 31-12-2022) | Begroting 2023 (stand 31-12-2023) | |
Eigen vermogen | 2.546 | 1.500 | 2.500 | |
Vreemd vermogen | 4.802 | 4.500 | 4.289 | |
Resultaat | 368- | 0 | 0 | |
Risico's | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein. |
|||
Ontwikkelingen | In de programmabegroting zijn de verwachte ontwikkelingen verwerkt. Ten opzichte van de begroting 2022 neemt het volume van de begroting 2023 met € 949.000 toe, deze komt o.a. door de ontwikkeling van loon- en prijsindex, overheveling middelen Rijksvaccinatieprogramma van het Rijk naar het Gemeentefonds. suïcidepreventie en informatiebeveiliging, privacybescherming, doorontwikkeling als netwerkorganisatie en toekomstbestendige bedrijfsvoering. |
Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle | ||||
Bestuurlijk belang | 11 deelnemende gemeenten. Deelname in het algemeen bestuur door burgemeester J. ten Kate. | |||
Financieel belang gemeente | Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage: voor 2022 € 1.060.000 (afgerond) voor 2023. Percentage van het totaal: 2,82%. | |||
Openbaar belang/ doelstelling | In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. | |||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Jaarrekening 2021 (stand 31-12-2021) | Begroting 2022 (stand 31-12-2022) | Begroting 2023 (stand 31-12-2023) | |
Eigen vermogen | 5.887 | 5.090 | 5.110 | |
Vreemd vermogen | 34.692 | 32.623 | 33.790 | |
Resultaat | 3.071 | 0 | 0 | |
Risico's | De veiligheidsregio IJsselland (VRIJ) beschikt over een risicoprofiel van geïnventariseerde risico’s in de organisatie. Dit was de basis voor het besluit om de reserve/ weerstandscapaciteit te bepalen op 1 miljoen euro (85% zekerheidspercentage). Het profiel bestaat uit 10 risico’s met de meeste invloed op de benodigde weerstandscapaciteit, de kans daarop en mogelijk financieel gevolg. Indien risico's zich voordoen kan de gemeente worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage. | |||
Ontwikkelingen | Nieuw voor oud Financieel uitgangspunt is dat we voor nieuw beleid geen extra middelen vragen. Hier hanteren wij het principe ‘nieuw voor oud’. Een aantal ontwikkelingen leidt echter mogelijk tot kosten die niet uit de begroting gefinancierd kunnen worden. Mocht dit het geval zijn, dan zullen keuzes hierover aan het bestuur worden voorgelegd. Taakstellingen Veiligheidsregio IJsselland heeft nog een resterend bedrag van € 65.000 (van in totaal € 1.100.000) aan structurele taakstellingen (bestuurlijke afspraak 2014) te verwerken in de begroting. Dit vanwege een nog oplopend btw-nadeel op de vervangingsinvesteringen. Dit restant is in 2024 structureel verwerkt in de begroting. Vorming nieuwe Meldkamer Oost Nederland De vorming staat gepland in het eerste kwartaal van 2023. De definitieve personeels- en bedrijfsvoeringsbegroting wordt in de loop van 2022 vastgesteld. In het AB van 8 december 2021 is besloten de verwachte meerkosten van € 150.000 structureel te verwerken in de begroting 2023 en deze te verrekenen met de structureel in de begroting te verwerken bijdrage aan het financieel perspectief gemeenten van € 516.000.Bijdrage financieel perspectief gemeenten Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de € 516.000 incidentele bijdrage financieel perspectief gemeenten van 2021 en 2022 structureel verwerkt in de begroting 2023. Onder de verrekening van de verwachte € 150.000 meerkosten vorming meldkamer Oost Nederland komt de structurele korting uit op € 366.000. Het structureel maken van deze bijdrage is gebaseerd op het uitgangspunt dat het rijk de meerkosten financiert van de taakdifferentiatie bouwsteen 1 bij de brandweer. Herijking gemeentelijke bijdragen Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de gemeentelijke bijdrage berekend op basis van 50 procent historische bijdrage en 50 procent op basis uitkering gemeentefonds voor brandweer en rampenbestrijding. De nadeel gemeentes worden van 2023 tot en met 2025 aflopend gecompenseerd om in te groeien naar de aangepaste jaarlijkse bijdrage. De gemeente Staphorst is een nadeel gemeente (deelnemerspercentage is toegenomen van 2,73% naar 2,82%. |
Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel |
|||
Bestuurlijk belang | De gemeenten Meppel, Westerveld en Staphorst nemen deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Reestmond. Wethouders L. Mulder en A. Mussche zijn vertegenwoordigd het Algemeen Bestuur namens de gemeente Staphorst. In het Dagelijks Bestuur is de gemeente vertegenwoordigd door wethouder A. Mussche. | ||
Financieel belang gemeente | In de begroting 2022 is een gemeentelijke bijdrage van € 849.000 opgenomen. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | Het zorg dragen voor aangepaste werkgelegenheid voor personen met medische of sociale beperkingen. | ||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Jaarrekening 2021 (stand 31-12-2021) | Begroting 2023 (stand 31-12-2023) | |
Gemeentelijk belang in verb. partij | 8% | 8% | |
Eigen vermogen | € 2.533 | € 2.141 | |
Vreemd vermogen | € 2.169 | € 1.560 | |
Operationeel resultaat (voor gem. bijdr.) | -/- € 10.457 | -/- € 10.262 | |
Risico's | De impact van de risico's is geschat op € 819.000 met een waarschijnlijke impact van € 256.000. Deze verwachting is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van alle inschattingen van kansen en impact. De algemene reserve, die ultimo 2021 € 683.000 bedraagt is momenteel van voldoende omvang teneinde dit risico op te vangen. | ||
Ontwikkelingen | De hoofdtaak van Reestmond is Beschut Werken goed te organiseren, waarbij medewerkers continue worden uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen. Daarnaast is de bestaande structuur beschikbaar voor Nieuw Beschut en trajecten om mensen naar ieders vermogen te ontwikkelen om deel te nemen aan de reguliere arbeidsmarkt. Dit proces vraagt constante aandacht. |
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (BVO) |
||||
Bestuurlijk belang | De (bedrijfs) uitvoeringsorganisatie - BVO is opgericht door 11 gemeenten: Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. Bovengenoemde 11 gemeenten nemen in deze nieuwe vorm van een GR , waar geen sprake is van een algemeen bestuur, alleen van een dagelijks bestuur. In dit dagelijks bestuur is Staphorst vertegenwoordigd door wethouder A. Mussche. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen. | |||
Financieel belang gemeente | Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage: voor 2023 is een bijdrage van € 41.225 opgenomen in de begroting. Dit betreft 2,39% van de totale bijdrage uit de GR die RSJ IJsselland ontvangt. Betreft de kosten van de uitvoeringsorganisatie sec; derhalve exclusief het budget voor de zorg kosten. | |||
Openbaar belang/ doelstelling | De uitvoeringsorganisatie is opgericht door 11 gemeenten die in opdracht van deze samenwerkende gemeenten verantwoordelijk is voor de inkoop, contractmanagement, monitoring, (financiële) administratie en regionale inhoudelijke thema's van de jeugdhulp. | |||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Jaarrekening 2021 (stand 31-12-2021) | Begroting 2022 (stand 31-12-2022) | Begroting 2023 (stand 31-12-2023) | |
Eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | |
Vreemd vermogen | 2.064 | 0 | 0 | |
Resultaat | 0 | 0 | 0 | |
Risico's | Gezien de risico's, de mitigerende maatregelen en de huidige bijdrageregeling is het niet nodig om een eigen weerstandsvermogen op te bouwen binnen het RSJ IJsselland. In de huidige begroting is ook een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen (ca. € 100.000) om de nodige budgetflexibiliteit. | |||
Ontwikkelingen | Er wordt veel aandacht besteed aan de doorontwikkeling van het inkoopmodel 2023, de transformatie en de regionale samenwerking. |
Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle |
||||
Bestuurlijk belang | Deelname in Algemeen Bestuur. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. | |||
Financieel belang gemeente | Op basis van de begroting 2023 is de bijdrage van de gemeente Staphorst: € 606.809 | |||
Openbaar belang/ doelstelling | De Omgevingsdienst behartigt de individuele en gezamenlijke belangen van de deelnemers op het gebied van de fysieke leefomgeving en ziet op de vergunningverlening, het toezicht op de naleving en de handhaving van de voorschriften zoals opgenomen in de relevante regelgeving. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is gelegen in de uitvoering van milieutaken. De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. | |||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Jaarrekening 2021 (stand 31-12-2021) | Begroting 2022 (stand 31-12-2022) | Begroting 2023 (stand 31-12-2023) | |
Eigen vermogen | 316 | 316 | 316 | |
Vreemd vermogen | 3.076 | 3.183 | 3.375 | |
Resultaat | 108 | 0 | 0 | |
Risico's | In de begroting van de Omgevingsdienst is aangegeven dat de risico-inventarisatie zoals deze nu is vastgesteld resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van 311.000 euro. | |||
Ontwikkelingen | In 2021 is gestart met het programma "samen toekomstbestendig". In 5 sporen is gewerkt aan een efficiënt ingerichte organisatie die financieel in control is en focust op een rendementsverbetering van de beschikbare capaciteit. De financiële uitkomsten die hiermee samenhangen, zijn in een afzonderlijke begrotingswijziging opgenomen in de begroting 2021 en 2022 en zijn de basis geweest voor de begroting 2023. Dit heeft geresulteerd in een hogere bijdrage van de deelnemende gemeenten. In juli 2022 is bekend geworden dat één of meerdere medewerkers een melding hebben gedaan bij het huis van klokkenluiders over de gang van zaken binnen de Omgevingsdienst. Hieruit zou een onafhankelijk onderzoek kunnen volgen. Het bestuur en de directeur van de OD hebben aangegeven deze melding serieus en adequaat op te pakken. Er wordt besproken in hoeverre dit leeft en wat eraan gedaan kan worden. |
3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
Terug naar navigatie - 3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperatiesBNG Bank N.V. , Den Haag |
|||
Bestuurlijk belang | Eén stem per aandeel van € 2.50. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder | ||
Financieel belang gemeente | 30.030 aandelen ad € 2,50 totale waarde € 75.075. Het dividendbedrag voor 2021 is geraamd op € 55.600. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||
Financiële kengetallen (x €1 milj.) |
BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. Provincies en gemeenten worden geacht vooruit te kijken tot en met het komende begrotingsjaar, maar de BNG bank deze financiële informatie niet verstrekken. BNG Bank emitteert leningen, die beursgenoteerd zijn. Om die reden is BNG Bank gehouden aan de regels die de Autoriteit Financiële Markten stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen. Gegeven de complexiteit van de boekhoudkundige regelgeving die voor het bankwezen geldt en de omvang van de balans van BNG Bank, kunnen de definitieve gegevens over het lopende jaar 2022 in de loop van 2023 beschikbaar worden gesteld. De laatst bekende financiële kengetallen zijn: | ||
Jaarrekening 2021 (geen begroting aanwezig, stand 31-12-2021) | |||
Eigen vermogen | 4.329 - 2020: 4.364 | ||
Vreemd vermogen | 143.995 - 2020: 155.262 | ||
Achtergestelde schulden | 733 - 2020: 733 | ||
Netto resultaat | 2021: 236 - 2020: 221 | ||
Resultaat per aandeel | 2021: € 2,81 per aandeel - 2020: € 1,81 per aandeel | ||
Risico's | Beperkt, tot deelname in het aandelenkapitaal. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. Verwacht wordt dat de impact van de oorlog in Oekraïne en de (sterk) oplopende inflatie hun weerslag op de winstontwikkeling zullen hebben. |
N.V. Rendo te Meppel |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 4,3%, portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. | ||
Financieel belang gemeente | 43 aandelen ad € 453,77, totale waarde € 19.512. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. | ||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Jaarrekening 2021 (geen begroting aanwezig, stand 31-12-2021) | ||
Eigen vermogen | 76.024 | ||
Vreemd vermogen | 101.110 | ||
Resultaat | 6.589 | ||
Risico's | Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal. Zie ook financieel belang. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. |
N.V. Rova te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 3,09%. Portefeuillehouder L . Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 1. 217 aandelen, nominaal € 113,45 totale waarde € 24.618. 2. Achtergestelde lening van: € 378.903. Rentevergoeding: 8%. |
||
Openbaar belang/ doelstelling | Werken aan het terugdringen van afval en het bevorderen van hergebruik van grondstoffen. De gemeente Staphorst draagt zorg voor onze publieke leefomgeving en alles wat daarin gebeurt. Is verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van het afval van inwoners. Omdat beheer in alle dynamiek en hectiek van het dagelijkse leven efficiënt en effectief uit te kunnen voeren werken gemeenten w.o. Staphorst veelal samen. Zo ook binnen ROVA. Als gemeentelijke uitvoeringsorganisatie in dienst van 23 samenwerkende gemeenten heeft deze zich verbonden aan bovengenoemde maatschappelijke verantwoordelijkheid. ROVA heeft zich ontwikkeld tot een duurzaam dienstenbedrijf. Duurzame ontwikkeling begint bij het besef van het dragen van verantwoordelijkheid naar toekomstige generaties en het zuinig moeten zijn op de schaarse grondstoffen die worden verbruikt. | ||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Jaarrekening 2021 (geen begroting aanwezig, stand 31-12-2021) | ||
Eigen vermogen | 36.497 | ||
Vreemd vermogen | 62.663 | ||
Resultaat | 5.133 | ||
Risico's | Beperkt, tot: 1. Deelname aandelenkapitaal. 2. Verstrekte achtergestelde lening ad € 379.000 (afgerond). In het geval van faillissement van de ROVA worden de gemeenten achtergesteld: de achtergestelde gemeenten komen in de volgorde van schuldeisers dus achter de concurrente schuldeisers, en heeft slechts voorrang ten opzichte van de aandeelhouders. 3. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. |
N.V. Vitens te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,32%, aantal aandelen: 18.531. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. | ||
Financieel belang gemeente | 18.531 aandelen ad € 1, in totaliteit € 18.531. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | Het produceren, distribueren en leveren van drinkwater aan onze inwoners en andere afnemers en de daarbij horende dienstverlening. | ||
Financiële kengetallen (x €1 mln.) |
Jaarrekening 2021 (geen begroting aanwezig, stand 31-12-2021) | ||
Eigen vermogen | 600,3 | ||
Vreemd vermogen | 1.387,8 | ||
Resultaat | 19,4 | ||
Risico's | Beperkt tot deelname aandelenkapitaal. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. |
Enexis Holding N.V. te 's Hertogenbosch |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,0226%. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | Totaal aantal aandelen eind 2021: 33.779. Deze zijn in 2019 gewaardeerd op € 30,38 per stuk. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft besloten om 50% van het netto resultaat over 2021 in de vorm van een contant dividend uit te keren, dit betreft € 0,66 per aandeel. Daarnaast heeft de gemeente Staphorst in 2020 een converteerbare hybride aandeelhouderslening verstrekt aan Enexis Holding N.V. voor een bedrag van € 112.836. |
||
Openbaar belang/ doelstelling | Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. In 2022 is door de aandeelhouders van Enexis een nieuw strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
|
||
Financiële kengetallen (x €1 mln.) |
Jaarrekening 2021 (geen begroting aanwezig, stand 31-12-2021) | ||
Eigen vermogen | 4.241 | ||
Vreemd vermogen | 5.154 | ||
Resultaat na belasting | 199 | ||
Risico's | Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. Daarnaast heeft de gemeente Staphorst in 2020 een converteerbare hybride aandeelhouderslening verstrekt aan Enexis Holding N.V. voor een bedrag van € 112.836. De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk heeft voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode / tot 2027) aan de vastgesteld ratio's blijft voldoen. |
Wadinko B.V. te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 1,67%. Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 40 aandelen, geen balanswaarde. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | De vennootschap heeft tot doel het deelnemen in ondernemingen en vennootschappen, met name die welke ten doel hebben het stimuleren van en het deelnemen in ontwikkelingen en projecten op het gebied van milieu, techniek en innovatie, alsmede het daartoe deelnemen in andere ondernemingen en vennootschappen. | ||
Financiële kengetallen (x €1 mln.) |
Jaarrekening 2021 (geen begroting aanwezig) | ||
Eigen vermogen | 74,1 | ||
Vreemd vermogen | 6,9 | ||
Resultaat (netto winst) | 8,7 | ||
Risico's | Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico’s. Door de interne maatregelen, met betrekking tot risicobeheersing, zoals beschreven in de jaarrekening, zijn de risico’s voor de aandeelhouders beperkt. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. |
CSV Amsterdam B.V. te 'S-Hertogenbosch | |||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,0216%. Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 432 aandelen : 0,0216% van gestort aandelenkapitaal ad € 20.000,- € 4,32. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | Publiek belang: Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero). De organisatie vervult drie doelstellingen: a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON; b. namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort. CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. |
||
Financiële kengetallen | Balans | Jaarrekening 2021 (stand 31-12-2021) | Begroting 2022 (stand 31-12-2022) |
Eigen vermogen | € 312.379 | € 0 | |
Waarvan reserves | € 212.379 | € 0 | |
Vreemd vermogen | € 22.664 | € 0 | |
Waarvan voorzieningen | € 0 | € 0 | |
Resultaat na belasting | € -42.665 | € -100.000 | |
Agio / Dividend (incl. 15% belasting) | € 113.773 | ||
Risico's | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap. |
Publiek belang elektriciteitsproductie B.V. te 's-Hertogenbosch | |||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,0216%. Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 432 aandelen. Nominale waarde per aandeel: € 0,01. Totale waarde aandelen: € 1,00. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | Publiek belang: Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent. (namens de verkopende aandeelhouders Essent). Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijn voortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V. Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders. Beleidsvoornemens: Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat de vennootschap in 2022 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. |
||
Financiële kengetallen | Balans | Jaarrekening 2021 (stand 31-12-2021) | Begroting 2022 (stand 31-12-2022) |
Eigen vermogen | € 1.532.074 | € 0 | |
Waarvan reserves | € 35.252 | € 0 | |
Vreemd vermogen | € 6.925 | € 0 | |
Waarvan voorzieningen | € 0 | € 0 | |
Resultaat na belasting | € - 37.321 | € -50.000 | |
Agio / Dividend (incl. 15% belasting) | € 0 | € 1.489.259 | |
Risico's | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap. |
4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
Terug naar navigatie - 4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingenStichting dagelijks beheer MCR te Rouveen |
||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht in dagelijks bestuur van de MCR. Andere partijen in de stichting: basisschool de Triangel en basisschool de Levensboom. |
|
Financieel belang gemeente | De exploitatiebijdrage aan de stichting voor de kosten van de sportzalen en peuterspeelzaal. Voor het jaar 2023 is geraamd op: € 47.056. | |
Openbaar belang/ doelstelling |
De gemeente geeft het publieksbelang en de behartiging hiervan vorm via de privaatrechtelijke weg door:
Door deze constructie worden de beide andere gebruikers hierbij betrokken. |
|
Financiële kengetallen (x € 1.000) |
2021 (stand 31-12-2021) | |
Eigen vermogen | 108 2020: 117 | |
Vreemd vermogen | 88 2020: 46 | |
Resultaat | - 8 2020: 14 | |
Risico's | Doordat de exploitatie en beheer van de bijzondere scholen wettelijk op afstand zijn gezet, is er geen sprake van volledige betrokkenheid. De gemeente heeft een (gering) aandeel in deze stichting n.l.: 27 %. Basis: vloeroppervlakte. |