Financiële hoofdlijnen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente Staphorst werkt door aan een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding. In dit hoofdstuk gaan we in op de gehanteerde uitgangspunten van deze begroting. Verder lichten we het begrotingsbeeld toe. Feitelijk vormt dit hoofdstuk de samenvatting van de financiële begroting.

Algemene uitgangspunten

Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten

In het kader van het verder versterken van het financieel strategische beleid zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd die de basis zijn voor het opstellen van de meerjarenbegroting 2023-2026:

  • Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de eigen financiële beleidsregels van de gemeente Staphorst (zoals de financiële verordening en de nota reserves en voorzieningen) zijn het uitgangspunt.
  • De gemeentebegroting moet voldoen aan eisen voor het repressief toezicht die de provincie stelt in hun toezichtkader. De colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies hebben hiervoor een "gemeenschappelijk toezichtkader (GTK 2020)" vastgesteld. Deze is van toepassing op de begroting 2023 en verder.
  • Het financiële kader vormt het coalitieakkoord 2022 - 2026 'Bouwen en verbinden' en de uitwerking hiervan in het collegeprogramma.
  • De zomerbrief 2022 is de kaderbrief voor de begroting 2023 en daarmee het uitgangspunt voor het opstellen van de begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026.
  • De effecten van de coronacrisis zijn niet meegenomen in het structurele financiële beeld. 
  • Loonsomstijging inclusief sociale lasten van afgerond 3,6%, geraamd op maximum functieschaal en medewerker met uitloopschaal op maximum uitloopschaal. Daarnaast is een stelpost opgenomen van 3% van de loonsom, bestaande uit een verwachte stijging van de sociale lasten van 1% en een extra stelpost voor loonstijgingen, gebaseerd op 2% extra loonstijging in afwachting van de nieuwe CAO. Meerjarig is daarbovenop rekening gehouden met 1,5% verhoging.
  • Bovenop de standaard prijsindexatie voor de overige budgetten van 1,5% per jaar, is rekening gehouden met een aanvullende indexatie van 6% in 2023 voor diverse prijsstijgingen die nu nog met onvoldoende zekerheid ingeschat kunnen worden, zoals variabele energietarieven voor elektra. Deze post kan bij de voortgangsrapportage 2023 ingezet worden om overschrijdingen te dekken die zijn ontstaan door prijsstijgingen. 
  • Bijstelling budgetten verbonden partijen op basis van de begroting 2023 van de diverse verbonden partijen.
  • De meicirculaire 2022 is de basis voor geraamde algemene uitkering voor de begroting 2023 en verder.

1. Samenvatting begrotingssaldo

Terug naar navigatie - 1. Samenvatting begrotingssaldo
Begrotingssaldo 2023-2026 2023 2024 2025 2026
Saldo begroting 2022-2025 220 287 380 875*
Begrotingswijzigingen doorgevoerd na vaststelling begroting 2022 -90 -99 -105 -105
Uitkomsten meicirculaire/stelposten decembercirculaire 3.056 4.361 5.644 3.290
Loon- en prijsindexatie (incl. gas en elektra) -1.987 -1.948 -1.987 -2.545
Intrekken taakstelling i.v.m. natuurlijk verloop -250 -250 -250 -250
Intrekken taakstelling i.v.m. vacaturestop -135 -135 -135 -135
Bijstorting in voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen -192 0 -103 -226
Functie herwaardering -112 -112 -112 -112
Investeren in een toekomstbestendig personeelsbestand -320 -320 -320 -320
Structurele lasten nieuw beleid zomerbrief:
Wet Open Overheid, ondersteuning initiatieven / ontwikkelfonds, versterking dienstverlening, buurtsportcoach, vitaliteitsbeleid, vergoeding speelpleinen.
-199 -223 -236 -236
Robuuste begroting: Dekking wegenonderhoudsplan uit exploitatie i.p.v. reserve -215 -245 -275 -305
Basis uitgangspunten OZB (1% areaal) leidt tot bijstelling -241 -237 -232 -118
Bijstelling kapitaalslasten en nieuwe investeringen (incl. stelpost kapitaalslasten gebouwen) 330 -64 -244 -265
Aanpassing reservemutaties (technische aanpassing) 170 0 -2 27
Bijstelling verbonden Partijen (VRIJ, ODIJ, Rendo, BNG) -123 -124 -142 -142
Diverse posten 218 182 175 165
Saldo begroting 2023-2026 130 1.073 2.056 -402
(x €1.000)

*Beginsaldo 2026 was nog niet bekend bij opstellen begroting 2022-2025, dit betreft de kopie van de jaarschijf 2025 + de beginstand van de meicirculaire.

Bovenstaand overzicht laat op hoofdlijnen de opbouw van de meerjarenbegroting zien ten opzichte van de begroting 2022-2025. De posten met de grootste financiële effecten zijn opgesomd in dit overzicht, in de programma's 0 t/m 9 worden de posten per programma gedetailleerder toegelicht. Bovenstaande posten en bijbehorende financiële uitwerking kunnen betrekking hebben op meerdere programma's.

2. Bepaling structureel begrotingssaldo

Terug naar navigatie - 2. Bepaling structureel begrotingssaldo
Bepaling incidenteel saldo 2023 2024 2025 2026
Incidentele lasten 2.770 2.353 2.094 1.318
Incidentele baten 2.762 2.335 2.074 1.296
Saldo incidenteel 8 N 18 N 20 N 22 N
(x € 1.000)
Bepaling structurele begrotingssaldo 2023 2024 2025 2026
Saldo baten en lasten begroting 130 V 1.073 V 2.056 V 402 N
Bij / af: Saldo incidenteel 8 N 18 N 20 N 22 N
Structurele begrotingssaldo 138 V 1.091 V 2.076 V 380 N
(x €1.000)

Hier wordt het saldo weergegeven waarbij de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten door structurele baten worden gedekt. Reëel evenwicht wil zeggen dat de ramingen volledig en realistisch zijn. 

In het algemeen geldt voor:

  • structurele baten en lasten dat deze tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd in de begroting staan
  • incidentele baten en lasten beïnvloeden het begrotingssaldo incidenteel

Om dit structurele evenwicht te kunnen bepalen is in deze begroting een limitatief overzicht van de incidentele baten en lasten opgenomen (zie toelichting op het overzicht van baten en lasten). Incidentele posten betreffen onder andere de mutaties in de reserves: toevoegingen en onttrekkingen.

De provincie Overijssel heeft als toezichthouder de wettelijke taak te beoordelen of er sprake is van structureel en reëel evenwicht.

Het structurele begrotingssaldo is voor alle jaren positiever dan het (totale) begrotingssaldo, doordat we meer incidentele lasten hebben dan incidentele baten. Dit is een resultaat van het verder robuust maken van de begroting. Door het eerder genoemde 'ravijnjaar' is ondanks de positieve correctie op het begrotingssaldo, sprake van een tekort in 2026.

3. Meerjaren Investeringsprognose

Terug naar navigatie - 3. Meerjaren Investeringsprognose

In onderstaande tabel zijn de nieuwe investeringen opgenomen, waarover in het verleden nog geen besluit heeft plaatsgevonden. Hierover is wel al reeds gecommuniceerd in de zomernota of als meerjarenpost in een voorgaande begroting. Voor een totaaloverzicht van investeringen wordt verwezen naar de bijlage 'Overzicht investeringen'. Dit betreft een overzicht van alle nieuwe investeringen aangevuld met de lopende investeringen, waarover in het verleden een besluit heeft plaatsgevonden. 

 Omschrijving van de investering
 
Meerjarenbegroting 2023-2026  Dekking

2023 2024 2025 2026
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte
Herinrichting Staphorst Noordoost fase 5: nieuw materiaal herinrichting Structureel 150.000       Reserve afschrijving maatschappelijk nut
Renovatie lichtmastenareaal 2023 Structureel 25.000       Exploitatie
Renovatie lichtmastenareaal 2024 Structureel   25.000     Exploitatie
Renovatie lichtmastenareaal 2025 Structureel     25.000   Exploitatie
Renovatie lichtmastenareaal 2026 Structureel       25.000 Exploitatie
Reconstructie paden Dorpspark Rouveen Structureel 44.000       Exploitatie
Afkoppelen en herinrichten Acaciastraat, Leliestraat ged. en Beukenlaan ged. in Rouveen Structureel  251.000       Exploitatie
Reconstructie Groensland Structureel 410.000       Exploitatie
Middenwolderweg klimaatadaptatie Structureel   100.000     Exploitatie
Verkeersplan Rouveen fase 2 Structureel   n.t.b.     Exploitatie
Duikerbrug Conradsweg Structureel   285.000     Exploitatie
Stovonde: linksaf Burgermeester v/d Walstraat en fietspad Structureel 916.000       Exploitatie
Verbeteren wegenstructuur Staphorst Structureel     n.t.b.   Exploitatie
Herinrichting Staphorst Noordoost fase 6 in combinatie met Vechthorst Structureel       90.000 Exploitatie
Nieuwe ontsluitingsweg De Slagen: voorbereiding Structureel 25.000       Exploitatie
Nieuwe ontsluitingsweg De Slagen: uitvoering Structureel   n.t.b.     Exploitatie
Herinrichting Bergerslag - Staphorster Kerkweg (fietsverbinding / afkoppelen) Structureel       900.000 Exploitatie
Fietspadenplan Structureel   2.000.000     Exploitatie
Verbeteren oversteek zwembad Structureel   n.t.b.     Exploitatie
Reconstructie kruising Halfweg Structureel   n.t.b.     Exploitatie
Reconstructie Poeleweg Structureel     370.000   Exploitatie
Sneeuwploeg t.b.v. trekker (groot) Structureel 13.000       Exploitatie
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme 
Verlichting sportvelden VV Staphorst Structureel 250.000       Exploitatie
Programma 7 | Gezondheid en milieu
GRP-V - jaarschijf 2023 Structureel 584.000       Reserve riolering
GRP-V - jaarschijf 2024 Structureel    1.277.000      Reserve riolering 
GRP-V - jaarschijf 2025 Structureel     498.000    Reserve riolering 
GRP-V - jaarschijf 2026  Structureel        644.000  Reserve riolering 
Programma 9 | overhead
Bestelbus met open laadbak Structureel   47.000     Exploitatie
Pick-up bus met laadkraan Structureel   55.000     Exploitatie
Maaiarm grote trekker Structureel 20.000       Exploitatie
Grote trekker  Structureel 210.000       Exploitatie
Grasmaaier 1 groen Structureel 50.000       Exploitatie
Grasmaaier 2 rood Structureel 10.000       Exploitatie
Rolbezem t.b.v. trekker Structureel 18.000       Exploitatie
Elektrische auto Structureel 45.000       Exploitatie
Hardware ICT Structureel 140.000 35.000 115.000 n.t.b. Exploitatie

4. Verloop reservepositie 2022-2026

Terug naar navigatie - 4. Verloop reservepositie 2022-2026
  2022 2023 2024 2025 2026
Algemene reserves
Algemene reserve 3.500 3.500 3.500 3.500 3.500
Reserve zonder bestemming 7.882 8.211 7.195 7.411 9.367
Reserve voor grondexploitatie 3.011 2.975 2.938 2.901 2.863
Saldo algemene reserves 14.393 14.686 13.633 13.812 15.730
Bestemmingsreserves
Reserves dekking afschrijving investeringen
Reserve afschrijving openbare ruimte met maatschappelijk nut 6.901 6.585 6.200 5.795 5.391
Reserve afschrijving gemeentelijke gebouwen 10.143 9.470 8.799 8.138 7.511
Reserve afschrijving vervoermiddelen 507 384 305 227 168
Subtotaal reserves dekking afschrijving investeringen 17.551 16.439 15.304 14.160 13.070
 
Reserves t.b.v. kostendekkende tarieven
Reserve rioolbeheer 3.242 3.059 2.952 2.837 2.702
Reserve matiging afvalstoffenheffing 378 357 288 208 116
Subtotaal reserves t.b.v. kostendekkende tarieven 3.620 3.416 3.240 3.045 2.818
 
Reserves ter egalisatie van kosten
Reserve wegenbeheer (verkeersinfra)
a. betonwegen
b. asfalt- en elementenverharding

4.000
1.537

4.000
1.557

4.000
1.577

4.000
1.597

4.000
1.619
Reserve gebouwenbeheer n.v.t.
Reserve automatisering n.v.t.
Subtotaal reserves ter egalisatie van kosten 5.537 5.557 5.577 5.597 5.619
 
Overige reserves met bestemming
Reserve voor grondexploitatie met bestemming 577 577 393 0 0
Reserve dekking nadelig begrotingssaldo '20-'22 n.v.t.
Reserve zandput Hooidijk 142 148 154 161 167
Reserve met bestemmingen 14 2 0 0 0
Reserve verkeersontsluiting 459 409 359 309 309
Reserve EPOS n.v.t.
Reserve duurzaamheid 143 143 143 143 143
Reserve achtergestelde lening Vitens n.v.t.
Reserve beschermd wonen 1.115 1.067 1.067 1.067 1.067
Subtotaal overige bestemmingsreserves 2.450 2.346 2.116 1.680 1.686
Saldo bestemmingsreserves 29.158 27.758 26.237 24.482 23.193
Totaal reserves 43.551 42.444 39.870 38.294 38.923
(x € 1.000)

Algemene reserves
De algemene reserves betreft de vrij besteedbare reserve. In de nota reserves en voorzieningen is vastgelegd dat de algemene reserve minimaal 3,5 miljoen moet bedragen.  De reserve zonder bestemming en de reserve voor grondexploitatie betreffen "vrij besteedbare reserves". Door de terugloop van de vrij besteedbare reserves in de afgelopen jaren is door de raad het besluit genomen dat de vrij besteedbare reservepositie niet  onder de grens van € 6,2 miljoen mag zakken. T.o.v. voorgaande begrotingen is de (vrij besteedbare) reservepositie verbeterd, met name door het verbeteren van de begrotingssaldi 2024 en 2025 en het jaarrekeningsaldo 2021. De vrij besteedbare reservepositie neemt in de periode 2022 - 2026 naar verwachting toe tot € 15,7 miljoen, en voldoet daarmee ruim aan het besluit dat de vrij besteedbare reservepositie niet onder de grens van € 6,2 miljoen mag zakken.

Reserves dekking afschrijving investeringen
De reserves ter dekking van afschrijving investeringen betreffen reserves die zijn ingesteld om kapitaallasten van investeringen uit afgelopen jaren te dekken. Deze reserves lopen terug, doordat de jaarlijkse kapitaallasten van diverse investeringen worden onttrokken uit deze reserve. Kapitaallasten van investeringskredieten die vanaf 2021 beschikbaar gesteld zijn door de raad worden grotendeels gedekt uit de exploitatie. Hiermee wordt de begroting meer solide naar de toekomst.

Reserves t.b.v. kostendekkende tarieven
Dit betreffen de egalisatiereserves voor de kostendekkende tarieven. Nadelen op de producten riolering en afval worden via deze reserves geëgaliseerd.

Reserves ter egalisatie van kosten

Dit betreft de egalisatiereserve voor het onderhoud van de wegen.

Overige reserves 
Dit betreffen alle overige reserves met een specifieke bestemming.


In bovenstaande grafiek ziet u het (geraamde) verloop van de reserves voor de periode 2022 t/m 2026. De vrij besteedbare reserve neemt naar verwachting toe, van (afgerond) € 14,7 miljoen in 2023 naar € 15,7 miljoen in 2026. De totale reserves nemen naar verwachting af, van (afgerond) € 42,4 miljoen in 2023 naar € 38,9 miljoen in 2026. 

5. Verloop voorzieningen 2022-2026

Terug naar navigatie - 5. Verloop voorzieningen 2022-2026

  2022 2023 2024 2025 2026
Voorziening pensioenverplichting wethouders 1.748 1.848 1.949 2.053 2.157
Voorziening zandput Hooidijk 44 46 48 50 52
Voorziening voormalig personeel 8 1 0 0 0
Voorziening reparatie 3e  WW-jaar 29 35 42 48 55
Voorziening gebouwenbeheer 337 0 186 321 199
Voorziening rioolbeheer 468 468 468 468 468
Voorziening matiging afvalstoffenheffing 53 53 53 53 53
Totaal voorzieningen 2.687 2.451 2.746 2.993 2.984

(x €1.000)

De omvangrijke voorzieningen zijn hieronder kort toegelicht: 

Voorziening pensioenverplichting wethouders
Het doel van deze voorziening is het reserveren van middelen ter dekking van verplichtingen die voortvloeien uit de wet APPA (Algemene Wet Pensioenverplichtingen Politieke Ambtsdragers).

Voorziening voormalig personeel
Deze voorziening is bedoeld ter dekking van de kosten voor de verplichtingen van vertrokken medewerkers.

Voorziening gebouwenbeheer
Op 17 november 2020 heeft de raad besloten de reserve gebouwenbeheer om te zetten naar een voorziening gebouwenbeheer. In het gebouwenbeheerplan zijn de jaarlijks te verwachten kosten opgenomen. De daadwerkelijk gemaakte kosten worden gedekt  uit de voorziening gebouwenbeheer. Jaarlijks vindt er een dotatie plaats.

Voorziening rioolbeheer en voorziening matiging afvalstoffenheffing
Dit betreffen de egalisatievoorzieningen voor de kostendekkende tarieven. Voordelen op de producten riolering en afval worden via deze voorzieningen geëgaliseerd, omdat dit van derden verkregen middelen betreffen die in dit kader moeten worden besteed.