Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.1 Bestuur J. ten Kate
0.2 Burgerzaken L. Mulder
0.5 Treasury L. Mulder
0.61 OZB woningen L. Mulder
0.62 OZB niet-woningen L. Mulder
0.64 Belastingen overig L. Mulder
0.7 Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds L. Mulder
0.8 Overige baten en lasten L. Mulder
0.9 Vennootschapsbelasting L. Mulder
0.10 Mutatie reserves L. Mulder
0.11 Resultaat baten en lasten L. Mulder

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

0.1 Strategische en pragmatische samenwerking

Terug naar navigatie - 0.1 Strategische en pragmatische samenwerking

“Als zelfstandige gemeente werken we strategisch en pragmatisch samen. We bundelen en benutten krachten en kijken naar mogelijkheden om zo goed en efficiënt mogelijk samen te kunnen werken, zowel binnen de eigen organisatie, als met andere gemeenten, partners of andere marktpartijen.”

Wat willen we bereiken?
We willen de opgaven waar de gemeente Staphorst nu voor staat en die nog op ons afkomen in de komende jaren, goed kunnen uitvoeren. Daarbij willen we de kwaliteit van onze producten en diensten en de kracht van de organisatie op peil houden. We staan met ons gezicht naar buiten, richten ons op de regio Zwolle en laten onze meerwaarde door een goede samenwerking in de regio blijken.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat we de huidige processen zo efficiënt mogelijk kunnen blijven uitvoeren binnen de ambtelijke organisatie. We willen kunnen inspelen op maatschappelijke- of overheidsontwikkelingen en de veranderende ambities en prioriteiten die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij gaan we gebruik maken van de uitkomsten van het rapport ‘Op weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ en de strategische personeelsontwikkeling. Daar gaan we mee aan de slag.

In de tweede plaats zullen we actief collega’s van andere gemeenten en samenwerkingspartners in de regio blijven benaderen om opgaven samen op te pakken waar dat mogelijk is. Een zelfstandige gemeente van onze omvang heeft veel baat bij samenwerking. Dit vraagt om onderhoud en eventueel opzetten van nieuwe netwerken of samenwerkingen. Samenwerking vraagt inzet van beide partijen, maar levert ook voor beiden voordelen op. We brengen in beeld wat we (zelf) doen en wat we niet, of laten doen. We kijken vervolgens naar kansen om zo efficiënt en slim mogelijk (samen te) werken.

Wanneer gaan we dat doen?
Voor de zomer van 2023 willen we in beeld hebben gebracht wat we (zelf) doen en wat we laten doen.

0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving

Terug naar navigatie - 0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving

“We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving. Wij stimuleren het functioneren van wijk- en dorpsraden en hechten waarde aan het betrekken van inwoners bij beleid (burgerparticipatie). De ondersteuning van initiatieven komt ook tot uiting in het Stimuleringsfonds. Het Stimuleringsfonds wordt na vaststelling van de nota Burgerkracht 2.0 door de raad geïntroduceerd.”

Wat willen we bereiken?
We willen goed in verbinding staan met inwoners, ondernemers, verenigingen, kerken, maatschappelijke organisaties, partners en ruimte geven voor goede, en bij Staphorst passende, initiatieven. We geven ruimte aan initiatieven en streven naar minder belemmerende regels. Daarmee willen wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat gaan we daarvoor doen?
Initiatieven vanuit de samenleving geven we de ruimte en faciliteren we. We versterken de verbinding en het gesprek met de samenleving en staan open voor nieuwe vormen van samenwerking. Bij belangrijke onderwerpen staan wij in goed contact met onze inwoners en betrekken we daarbij de wijk- en dorpsraden. We zullen actief terugkoppelen wat de stand van zaken is, zowel bij grote als kleine onderwerpen.

Wanneer gaan we dat doen?
We gaan hier in 2023 mee aan de slag.

0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente

Terug naar navigatie - 0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente

“We zijn een dienstbare en dienstverlenende gemeente. Dat betekent onder meer goed bereikbaar en laagdrempelig toegankelijk. We spelen in op de verschillende behoeften van inwoners, ondernemers en andere partijen waarmee we in verbinding staan. De coronapandemie heeft een versnelling van de digitale dienstverlening teweeggebracht. De digitale dienstverlening blijven we (door-)ontwikkelen en de fysieke dienstverlening ontwikkelt daar in mee.
We willen een toegankelijk gemeentehuis houden. De mogelijkheid voor direct contact is en blijft waardevol. We richten ons daarom op een toekomstbestendige hybride dienstverlening, zodat daarmee zoveel mogelijk in de verschillende behoeften en ontwikkelingen wordt voorzien.”

Wat willen we bereiken?
De gemeente heeft van alle overheden het beste zicht op wat zich bij haar inwoners afspeelt. De gemeente heeft de rol van eerste overheid en is ook eerste aanspreekpunt voor de overheid. Om die rol goed uit te kunnen voeren, moet de gemeente laagdrempelig en goed te bereiken zijn.

We willen dat onze bereikbaarheid, beschikbaarheid en dienstverlening op een bij Staphorst passend (ambitie)niveau is. Dat we doen wat we beloven en dat inwoners weten wanneer en wat zij van de gemeente kunnen verwachten. Wij informeren actief en tijdig over de voortgang, we communiceren daarover helder door middel van een bij de aanvrager passend communicatiemiddel. Fysieke dienstverlening vanuit het gemeentehuis blijft het uitgangspunt. Dienstverlening op afspraak in spreekruimten verlenen we als dat mogelijk is. Huisbezoeken worden, waar nodig en mogelijk, geïntensiveerd. We passen digitale dienstverlening toe als dit voor de inwoner leidt tot betere dienstverlening of als dit wettelijk noodzakelijk is en sturen, zonder iemand daartoe te verplichten, aan op zoveel mogelijk laagdrempelige digitale communicatie en informatievoorziening.

Wat gaan we daarvoor doen?
De visie op dienstverlening zal worden herijkt. Dit doen we met de ambtelijke organisatie en betrokken inwoners (burgerpanel/burgerparticipatie). Op basis hiervan stellen we een activiteitenplan op, waarin ook is aangegeven welke middelen nodig zijn. Acties betreffen een mix van systeem- en procesinrichting, optimalisatie daarvan en investeringen in opleiding van medewerkers (kennis en competenties, houding en gedrag).

We zorgen er ook voor dat informatie digitaal beschikbaar is en dat telefonische bereikbaarheid, binnen vooraf vastgestelde en gecommuniceerde tijden, op orde is.

Wanneer gaan we dat doen?
Actualisatie van de visie op dienstverlening start in 2023.

Wat gaat het kosten?
Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -2.231.038 -3.021.101 -4.417.816 -4.411.856 -4.551.312 -4.762.452
Baten 29.005.027 30.597.858 33.327.201 35.090.445 36.985.059 35.245.060
Saldo van baten en lasten voor bestemming 26.773.989 27.576.756 28.909.385 30.678.589 32.433.748 30.482.608
Onttrekkingen 137.379 74.000 31.370 31.841 32.319 82.803
Mutaties reserves 137.379 74.000 31.370 31.841 32.319 82.803

Afwijkingen t.o.v. begroting 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. begroting 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
 Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 28.074 naar € 28.941. De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Hogere algemene uitkering
In de meicirculaire 2022 is de nieuwe verdeling van het gemeentefonds, de actualisatie van het accres op basis van de Voorjaarsnota 2022 en het incidenteel schrappen van de oploop van de opschalingskorting 2023 tot en met 2025 verwerkt. Vanwege de hoge inflatie is het accres in deze meicirculaire bijgesteld/gecorrigeerd, dit extra geld (€ 900.000) is in deze begroting ingezet ter compensatie van de prijsstijgingen. Het accres voor het jaar 2026 is niet berekend, maar vastgezet op een taakstellende plus ten opzichte van de septembercirculaire 2021. Het accres wordt tot 2025 grotendeels op basis van bestaande afspraken berekend, vanaf het jaar 2026 zal het gemeentefonds niet langer via de normeringssystematiek geindexeerd worden. Door het bevriezen van het accres en het opnieuw in werking treden van de opschalingskorting in 2026 is een zeer forse teruggang van de algemene uitkering te zien in 2026, daarom ook al wel ‘het ravijnjaar 2026’ genoemd. Inmiddels is bekend geworden dat het kabinet in de septembercirculaire eenmalig 1 miljard euro beschikbaar heeft gesteld voor 2026.
Door de invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel verschuift de verantwoordelijk voor de (jeugd)zorg naar een andere gemeente, dit heeft geen negatieve invloed gehad op de financiële middelen. Om die reden kunnen de extra ontvangen middelen bij de meicirculaire 2021 vrijvallen ten gunste van de algemene uitkering.
3.056  
Intrekken taakstellingen i.v.m. natuurlijk verloop
Zoals in de voorjaarsbrief is aangegeven kan deze taakstelling niet ingevuld worden. Bij het aangaan van deze taakstelling was de gedachte dat er een professionaliseringsslag zou kunnen plaatsvinden vanwege het aantrekken van nieuwe medewerkers voor het groeiende takenpakket. Hierin worden problemen voorzien, omdat de professionalseringsslag wel heeft plaatsgevonden, maar de groei van het takenpakket groter is dan verwacht. Ook merken we dat er in het verleden een uitbreiding van formatie heeft plaatsgevonden, maar dat hier de ondersteunende afdelingen niet in mee zijn gegroeid (bijv. personeelszaken, financiën, juridische zaken, gegevensbeheer, etc.). Hier knelt het nu al, nog zonder de betreffende taakstelling door natuurlijk verloop. En juist binnen deze teams ontstaan de vacatures vanwege natuurlijk verloop.
  250
Prijsindexatie
Voor de begroting 2023 is een stelpost van € 1,4 miljoen voor extra prijsindexatie opgenomen,  onder andere vanuit het bijgestelde/gecorrigeerde accres (€ 900.000) in de meicirculaire. Deze post kan bij de voortgangsrapportage 2023 ingezet worden om overschrijdingen te dekken die zijn ontstaan door prijsstijgingen. Zodoende kan er meer specifiek ingespeeld worden op hoge prijsstijgingen op bepaalde posten i.p.v. een hogere algemene index toe te passen op alle budgetten.
  1.422
Loonindexatie
Voor de begroting 2023 is een stelpost opgenomen van € 410.000. Deze bestaat uit een verwachte stijging van de sociale lasten van € 150.000 en een extra stelpost van € 260.000, gebaseerd op 2% extra loonstijging in afwachting van de nieuwe CAO.
  410
Gemeentelijke samenwerking
Zoals aangegeven in de voortgangsrapportage wordt door het zelf invullen van de vacatureruimte van een inkoopadviseur en een uitbreiding van deze functie minder gebruik gemaakt van de expertise op dit gebied van de andere gemeenten waarmee we samenwerken bij inkoopvraagstukken.
37  
Aframen post onvoorzien naar € 0
De afgelopen jaren is de post onvoorzien niet tot nauwelijks gebruikt, resulterend in een voordeel op de post onvoorzien in de afgelopen jaarrekeningen. Veelal wordt ervoor gekozen om in de jaarlijkse voortgangsrapportage kleine onvoorziene uitgaven (eenmalig) bij te stellen. De reservepositie van de gemeente Staphorst is dusdanig gezond dat eventuele eenmalige onvoorziene kosten opgevangen kunnen worden in de voortgangsrapportage of in jaarrekening. 
34  
Lagere renteopbrengsten leningen
Zoals aangegeven in de voortgangsrapportage 2022 ontvangen we door een aflossing van een lening structureel minder renteopbrengsten.
  17
Bijstellingen dividendopbrengsten Rendo en BNG
De dividendopbrengst van Rendo wordt met € 42.000 lager geraamd. In deze begroting gaan we uit van een totale geschatte dividenduitkering van € 5,5 miljoen voor de 9 aandeelhoudende gemeenten. Rendo verwacht voor 2023 net als in 2022 aan de onderkant van de geschatte bandbreedte (€ 5 - € 7 miljoen) uit te komen. In 2022 wordt in totaal € 5 miljoen uitgekeerd. 

De dividendopbrengst vanuit de BNG is met € 6.000 positief bijgesteld, gelet op de laatste ontwikkelingen.
  36
Bijdrage fonds GGU
Zoals in de voortgangsrapportage 2022 opgenomen is de bijdrage voor het fonds Gezamenlijk Gemeentelijke Uitvoering (GGU) aan de VNG te laag geraamd.
  10
Opbrengsten OZB
In de meerjarenraming in voorgaande begrotingen is uitgegaan van een te positief geraamde areaaluitbreiding. Op basis van de opbrengsten van 2022 en de laatste tariefsberekening worden de meerjarige OZB opbrengsten aangepast. Het uitgangspunt 1% areaaluitbreiding is toegepast en leidt tot een bijstelling.
  241
Post onvoorzien
Betreft ondersteuning initiatieven/instelling ontwikkelfonds (collegeprogramma), versterking dienstverlening en het vitaliteitsbeleid.
  117
Toenemende kosten afhandeling WOZ bezwaren 
Door een verwachte toename van de schadeloostellingen en nieuwe prijsafspraken met het taxatiebureau dat voor ons de bezwaren/beroepen afwikkelt is het budget met € 24.000 bijgesteld.
  24
Reservemutatie vennootschapsbelasting (technische wijziging)
Dit betreft een verschuiving van de reservemutatie die betrekking heeft op de vennootschapsbelasting. Conform de Informatie voor Derden (Iv3) richtlijnen hoort ook de reservemutatie van de vennootschapsbelasting in programma 0, ondanks dat deze ontstaat door resultaten op grondexploitaties (programma 8). Per saldo betreft dit geen voor- of nadeel, maar een verschuiving tussen programma 0 en 8.
31  
Vrijval stelposten afschrijvingen (technische wijziging)
De stelposten afschrijvingen zijn verplaatst naar de desbetreffende programma's, waarop de afschrijvingslasten betrekking hebben. 
23  
Investeren in een toekomstbestendig personeelsbestand
Er is een brede organisatiescan uitgevoerd, waarbij is beoordeeld wat een passende formatieomvang zou zijn voor een organisatie als de onze en de (op dit moment bekende) opgaven waar we voor staan. De uitkomsten, aanbevelingen en conclusies zijn vertaald in een aanbiedingsbrief en financieel verwerkt in deze begroting. Het wordt aanbevolen om de formatie op diverse onderdelen structureel uit te breiden, in totaal met € 320.000, dit is € 230.000 lager dan de ruwe inschatting die is gemaakt bij de voorjaarsbrief.  Van het totaal wordt € 47.000 verantwoord in programma 0 en € 273.000 in programma 9.
  47
Diverse posten
In programma 0 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 21.000 voordelig.
21  

Na vaststelling van de begroting 2022 zijn de volgende begrotingswijzigingen vastgesteld en doorgevoerd met een impact op 2023:

  • Tariefsverhoging huishoudelijke hulp: 57 V
  • Septembercirculaire 2021 + niet verhogen OZB:  182 V
239  

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Betrokkenheid verbonden partijen

N.V. BNG te Den Haag
Betrokkenheid Bank Nederlandse Gemeenten als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Rendo te Meppel

Betrokkenheid Rendo als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Vitens te Zwolle
Betrokkenheid Vitens als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Enexis te 's-Hertogenbosch
Betrokkenheid Enexis als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Wadinko B.V. te Zwolle
Betrokkenheid Wadinko als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.