Programma 2 - Verkeer en vervoer

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

2.1 Ontwikkelen plan voor verbetering ontsluiting A28

Terug naar navigatie - 2.1 Ontwikkelen plan voor verbetering ontsluiting A28

“Staphorst groeit. Het aantal inwoners neemt toe, de economie floreert en het aantal bedrijven stijgt. Dat houden we graag zo. Voor Staphorst is het essentieel om een infrastructuur te creëren die bij de ontwikkelingen past. Een wegennet dat de toenemende drukte aankan, onveilige verkeerssituaties in de dorpskernen voorkomt door bijvoorbeeld zwaar verkeer om te leiden, het bedrijfsleven een impuls geeft, het centrum een plek maakt voor ontmoetingen en woonwijken veilig en gezond houdt. Om dit te bereiken willen we de komende bestuursperiode een eenduidig en breed gesteund plan uitdragen voor het (deels) verplaatsen van de toe- en afritten van de A28. Wij zetten krachtig in op een plan om de toe- en afrit aan de noordkant van Staphorst op de A28 te behouden en de toe- en afrit aan de zuidkant van Staphorst op de A28 in zuidelijke richting te verplaatsen naar de Gorterlaan/Dekkersweg. Met dit eenduidig en breed gesteund plan zoeken we de verbinding met medeoverheden zoals de provincie Overijssel voor het verkrijgen van draagvlak voor de uitvoering.”

Wat willen we bereiken?
We willen een veilige en goed bereikbare ontsluiting van de A28 naar Staphorst. Dat betekent onder meer dat de bereikbaarheid van Staphorst voor gemotoriseerd verkeer moet worden verbeterd. We willen dit bereiken met uitvoering van een breed gesteund en eenduidig plan, waarmee we de verbinding zoeken met medeoverheden.

Wat gaan we daarvoor doen?
Er zal eerst tot een gemeentebreed gesteund en eenduidig plan gekomen worden, waarmee we vervolgens bij medeoverheden draagvlak voor de uitvoering zoeken. Daarna volgt concrete planvorming.

Wanneer gaan we dat doen?
We willen in 2023 een gemeentebreed gesteund en eenduidig plan in beeld hebben. We streven ernaar dat in deze bestuursperiode een start kan worden gemaakt met het zoeken van draagvlak bij medeoverheden en, vervolgens, met planvorming. Voor dat plan zetten we een lobbytraject op (2024-2025) wat leidt tot een concreet plan in 2026.

Wat gaat het kosten?
Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

2.2 Een krachtige lobby voor een treinhalte in Staphorst

Terug naar navigatie - 2.2 Een krachtige lobby voor een treinhalte in Staphorst

“Wij zetten in op de realisatie van een treinhalte in Staphorst en gaan door met de ingezette dialoog met betrokken organisaties.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat Staphorst met het openbaar vervoer goed bereikbaar is. Een treinhalte draagt daaraan bij. Hoewel openbaar vervoer niet direct een verantwoordelijkheid van de gemeente is, kan de gemeente wel een belangrijke rol spelen bij het signaleren van knelpunten en het op de kaart zetten van initiatieven.

Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren een krachtige lobby en hebben de NS, ProRail en de Provincie Overijssel nodig voor de gewenste komst van een treinhalte. De ingezette dialoog met deze betrokken organisaties wordt voortgezet, waarbij wij steeds Staphorst actief op de kaart (blijven) zetten.

2.3 Fietspadenplan voor de raadsagenda

Terug naar navigatie - 2.3 Fietspadenplan voor de raadsagenda

“Wij zijn voornemens de uitwerking van het fietspadenplan, met daarin een vaststelling van prioritering, onderdeel uit te laten maken van een raadsagenda.”

Raadsagenda
Het fietspadenplan brengen wij als suggestie in om door de raad op te pakken in de raadsagenda.

2.4 Herinrichting Schipgravenweg in Rouveen

Terug naar navigatie - 2.4 Herinrichting Schipgravenweg in Rouveen

“De herinrichting van de Schipgravenweg in Rouveen wordt aangepakt. Hierbij wordt zoveel mogelijk gelet op de wensen van de bewoners.”

Wat willen we bereiken?
We willen een veilige wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen. Rouveen groeit en dat betekent dat het drukker wordt op de wegen. Verschillende weggebruikers zoals automobilisten en fietsers delen de wegen. De inrichting van wegen moet voor iedere weggebruiker veilig zijn en verdere groei van Rouveen aankunnen. Dat betekent dat de Schipgravenweg ingericht moet worden voor twee functies: als veilige ontsluitingsweg voor het gemotoriseerde verkeer en als recreatieve route voor wandelaars en fietsers. Ook willen we graag een goede en veilige verbinding richting het activiteitenterrein, de school en het dorpspark.

Wat gaan we daarvoor doen?
In deze bestuursperiode wordt de wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen opnieuw ingericht.

Wanneer gaan we dat doen?
We gaan deze bestuursperiode hiermee aan de slag.

Wat mag verkeer en vervoer ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag verkeer en vervoer ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -2.174.479 -3.101.488 -3.133.252 -3.374.561 -3.562.087 -3.565.866
Baten 220.556 80.686 108.701 109.882 111.125 112.492
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.953.923 -3.020.802 -3.024.551 -3.264.680 -3.450.962 -3.453.374
Stortingen -867.071 -860.000 -1.095.000 -1.125.000 -1.155.000 -1.185.000
Onttrekkingen 530.074 1.466.935 1.479.353 1.555.486 1.605.153 1.569.770
Mutaties reserves -336.997 606.935 384.353 430.486 450.153 384.770

Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 2.443 naar € 2.640. De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Openbare verlichting
In de meerjarenbegroting werd uitgegaan van een financiële besparing op de energiekosten van de openbare verlichting door een toename van LED-verlichting. De energiebesparing is gerealiseerd, maar het tarief is (fors) gestegen, waardoor de financiële besparing niet gehaald kan worden. Deze bijstelling maakte onderdeel uit van de post "Bijstellingen a.g.v. jaarrekening 2021 en voortgang 2022" van de zomerbrief. De energiekosten voor elektra zijn variabel, hierop is ingespeeld door in de begroting een algemene stelpost op te nemen voor prijsstijgingen. Gelet op de fluctuaties van de tarieven is het lastig een accurate inschatting te maken voor 2023 per begrotingspost.
  25
Hogere dotatie reserve wegenonderhoud
In een robuuste begroting worden structurele lasten, structureel gedekt. Door de (jaarlijkse) geraamde dotatie gelijk te stellen aan de geraamde onderhoudslasten uit het wegen(en bermen)beleidsplan 2022 - 2026 worden alle kosten uit de exploitatie gedekt. De aanvullende dotatie voor 2023 betreft € 215.000. Voor de jaren 2024 - 2026 betreft dit € 245.000, € 275.000 en € 305.000, totaal over deze periode: € 1.040.000. Hierdoor kan dit bedrag vrijvallen uit de reserve wegenonderhoud en worden toegevoegd aan de algemene reserves (vrij besteedbaar).
  215
Lagere afschrijvingslasten 
Door uitstel van investeringen (bijv. reconstructie J.C. van Andelweg, Fietspadenplan: aanleg ontbrekende schakel J.J. Gorterlaan en verkeersplan Rouveen) zijn de afschrijvingslasten lager. 
49  
Doorbelasting straatreiniging riolering/afval (technische wijziging)
De kosten die betrekking hebben op riolering en afval worden doorbelast naar programma 7. Per saldo betreft dit een budgettair neutrale boeking.
15  
Doorbelasting loonkosten aan taakvelden (technische wijziging)
De BBV-regelgeving schrijft voor dat de loonkosten moeten worden doorbelast aan de taakvelden. Dit is een budgettair neutrale boeking.
  28
Diverse posten
In programma 2 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 7.000 voordelig.
7  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
 Jaarlijkse dotatie wegenbeheerplan   1.095
Jaarlijkse onttrekking wegenbeheerplan 1.075  
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van asfaltwegen, betonverhardingen, elementenverhardingen, kunstwerken, openbare verlichting, straatmeubilair, parkeren 300  
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van middelen gladheidsbestrijding 32  
Actualisatie verkeersmodel (incidenteel)
Het verkeersmodel van de gemeente Staphorst is in 2016 voor het laatst geactualiseerd en is daarmee verouderd. Een verkeersmodel geeft inzicht in huidige en/of toekomstige verkeers- en vervoerstromen. Met een verkeersmodel kunnen vragen op het gebied van verkeer en vervoer en ruimtelijke ordening worden beantwoord. Eén keer in de 5 jaar vindt actualisatie plaats. Er is een incidenteel budget opgenomen van € 22.000, met name voor externe inhuur en expertise.
22  
Projectgelden aanjaagteam A28 (incidenteel)
Om te komen tot een eenduidig en breed gesteund plan voor het (deels) verplaatsen van de toe- en afritten van de A28 is een aanjaagteam nodig om de doelstellingen van speerpunt 2.1 te behalen. 
50