Programma 4 - Onderwijs

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

4.1 In iedere kern basisonderwijs

Terug naar navigatie - 4.1 In iedere kern basisonderwijs

“Wij zetten ons ervoor in dat iedere kern basisonderwijs kan behouden.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat iedere kern binnen de gemeente Staphorst (aanbod van) basisonderwijs behoudt.

Wat gaan we daarvoor doen?
In Staphorst werken de tien basisscholen, met de daaraan verbonden peutergroepen, aan goed onderwijs voor alle leerlingen in onze gemeente. Hierover vindt onderling en met de gemeente goede samenwerking en afstemming plaats. Deze samenwerking en afstemming krijgt vanuit de scholen vorm binnen een uitvoeringsorganisatie die samengebracht is in de stichting ‘Jong in Staphorst’ waar alle scholen aan deelnemen. Als gemeente haken wij hierop aan. Om in iedere kern binnen de gemeente Staphorst (aanbod van) basisonderwijs te behouden monitoren we de leerlingenaantallen en ontwikkeling van de scholen en blijven we hierover goed in gesprek met de scholen.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit is een (door)lopend proces.

4.2 Verbinding onderwijs met bedrijfsleven

Terug naar navigatie - 4.2 Verbinding onderwijs met bedrijfsleven

“Wij verbinden onderwijs en bedrijfsleven met elkaar, zodat leerlingen daarmee ondersteund worden in hun ontwikkeling en beroepskeuze en het bedrijfsleven in het aantrekken van en investeren in toekomstig (vak-)personeel.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat leerlingen worden ondersteund in hun ontwikkeling en beroepskeuze en het bedrijfsleven in het aantrekken van en investeren in toekomstig (vak-) personeel.

Wat gaan we daarvoor doen?
We initiëren en faciliteren het contact tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zo is er onder andere een bijeenkomst geweest met alle scholen in het voortgezet onderwijs (VO) waar leerlingen uit Staphorst naartoe gaan. Eén school is daarop invulling gaan geven aan een koppeling van praktijk en theorie voor de havo en heeft vervolgens samen met bedrijven een stageprogramma opgezet voor havo 4-leerlingen. We hebben als gemeente de scholen met de bedrijven in contact gebracht en de meeste leerlingen uit Staphorst hebben een passende stageplek gevonden. De school en betrokken bedrijven zijn positief over de opgedane ervaringen. Onze activiteiten zijn er op gericht om de ontwikkeling van het praktijkonderwijs binnen de havo te borgen en ook binnen de andere scholen in te zetten.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit is een (door)lopend proces.

4.3 Behoud van bibliotheken

Terug naar navigatie - 4.3 Behoud van bibliotheken

“De bibliotheken vervullen in de gemeente een belangrijke functie, waar ook veel gebruik van wordt gemaakt. Een bibliotheek is een voorziening die een wezenlijke bijdrage levert aan ontwikkeling, onderwijs en aan het tegengaan (of verhelpen) van laaggeletterdheid. Daarom zetten wij ons ervoor in om de bibliotheken te behouden.”

Wat willen we bereiken?
We zetten in op een toekomstbestendige bibliotheek met een brede maatschappelijke functie.

Wat gaan we daarvoor doen?
De bibliotheek heeft een belangrijke functie die bijdraagt aan lezen, schrijven en taalverwerving. Daarnaast heeft de bibliotheek ook een maatschappelijke functie als de plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten, informatie kunnen halen en basisvaardigheden kunnen ontwikkelen. Ook speelt de bibliotheek een belangrijke rol in het aan elkaar verbinden van maatschappelijke organisaties. Sinds kort heeft de bibliotheek dan ook zitting in de Stuurgroep Gezond Meedoen Staphorst waar de belangrijkste voorliggende partijen in Staphorst deelnemer van zijn.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit betreft een (door)lopend proces, dat gedurende de hele bestuursperiode wordt voortgezet.
Tot 30 juni 2024 kan een provinciale subsidie aangevraagd worden voor projecten om de bibliotheek toekomstbestendig te maken.

Wat gaat het kosten?
Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026.

4.4 Stimulering verduurzamings- en binnenklimaatprogramma's schoolgebouwen

Terug naar navigatie - 4.4 Stimulering verduurzamings- en binnenklimaatprogramma's schoolgebouwen

“Verduurzaming en een goed binnenklimaat van schoolgebouwen juichen wij toe. Door de gestegen energieprijzen is het belang groter dan ooit om op een duurzame(re) manier energie te gebruiken.
Wij stimuleren verduurzamings- en binnenklimaatprogramma’s voor schoolgebouwen.”

Wat willen we bereiken?
Goede en duurzame onderwijshuisvesting is cruciaal voor goed onderwijs. Ten behoeve van goed onderwijs zijn duurzame schoolgebouwen nodig waarin het gezond en fijn is om te leren en werken. Dit leidt tot een hoger leerrendement en minder ziekteverzuim. We willen daarom een gedragen integraal huisvestingsplan waarin verduurzaming en klimaat een wezenlijk onderdeel is.

Wat gaan we daarvoor doen?
We stellen, samen met schoolbesturen en andere betrokkenen, een integraal huisvestingsplan (IHP) op.

Wanneer gaan we dat doen?
In de tweede helft van 2022 en de eerste helft van 2023.

Wat mag onderwijs ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag onderwijs ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Actuele begroting 2022 Begroting 2023 Meerjarenbegroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026
Lasten -1.683.481 -1.824.389 -1.744.063 -1.763.158 -1.779.540 -1.764.741
Baten 436.896 391.652 392.777 398.743 404.800 410.872
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.246.585 -1.432.737 -1.351.286 -1.364.415 -1.374.740 -1.353.869
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 442.822 520.630 442.822 442.822 439.822 405.439
Mutaties reserves 442.822 520.630 442.822 442.822 439.822 405.439

Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2022 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 922 naar € 908. De mutatie betreft meerjarenschijf 2023 uit de begroting 2022 versus huidige begroting 2023.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Lagere dotatie onderhoudsvoorziening
In afwijking van het genomen besluit op 17 november 2020 is het niet toegestaan om het bedrag uit de reserve gebouwenbeheer over te hevelen naar de voorziening groot onderhoud. Hierdoor moeten we in 2023 extra doteren. De dotatie voor de gemeentelijke gebouwen is bepaald aan de hand van het vastgestelde gebouwenbeheerplan. Doordat de gemeentelijke gebouwen in verschillende programma's vallen, ziet u in de verschillende programma's voor- en nadelen terug. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 192.000, waarvan € 128.000 in programma 9 (overhead).
18  
Peutergroepen
Door een andere financiering van de peutergroepen en doordat er afgelopen jaren is geïnvesteerd op het gebied van digitalisering, ontwikkelingsmaterialen, pleinen en beleidsontwikkeling is een bijstelling van het budget mogelijk. Dit levert een voordeel op van € 17.000.
17  
Diverse posten
In programma 4 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 21.000 nadelig.
  21