Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2024

Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -2.595.136 -308.774 -2.903.909 -3.005.375 -101.466
Baten 37.073.736 1.747.189 38.820.925 39.120.982 300.058
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 34.478.600 1.438.415 35.917.016 36.115.608 198.592
Stortingen 0 0 0 -92.000 -92.000
Onttrekkingen 31.841 205.157 236.998 56.531 -180.467
Mutaties reserves 31.841 205.157 236.998 -35.469 -272.467

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Bestuur Raad en Raadscommissie
De vergoedingen aan raadsleden zijn gestegen, er hebben reparatiekosten aan het raadsinformatiesysteem plaatsgevonden  en de systemen zijn doorontwikkeld.
45  
 

Dotatie pensioenvoorziening (voormalig en huidige) wethouders
Jaarlijks wordt per 31 december de actuariële waarde van de pensioenverplichtingen berekend.  Op basis van deze  waarden wordt de mutatie aan de voorziening bepaald. Er zijn twee externe variabelen die de jaarlijkse toevoeging of onttrekking sterk beïnvloeden.  Dit betreft enerzijds de stijging van de ABP-pensioenen met ingang van 1 januari 2025 met 1,84%.  Daarnaast is de rekenrente eind 2024 ten opzichte van eind 2023 met 0,9% afgenomen.  Beide factoren leiden tot een toevoeging aan de voorziening.

300  
 

Voormalig personeel en wethouders
De uitbetaalde pensioenen zijn ten laste van voorziening gebracht en er zijn in 2024 geen wachtgelden betaald. 

   47
Treasury Rente op schatkistbankieren
De ééndagsrente op de schatkist was gemiddeld 3,6% in 2024. Over het jaar 2024 is een renteopbrengst van € 883.000 gerealiseerd, terwijl € 800.000 begroot was. Dit leidt tot een voordeel van € 83.000.
  83
OZB woningen Wet WOZ Zwartewaterland
De kosten van taxatiebureaus vielen hoger uit waar tegenover lagere kosten proceskostenvergoeding lager.  Dit heeft geleid tot een voordeel van € 44.000
  44
Algemene uitkering
Decembercirculaire gemeentefonds
In de decembercirculaire 2024 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor o.a. landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven, spreidingswet en meerkosten Oekraïne sociaal domein. Daarnaast is er sprake van een correctie op de accressen op basis van de revisie van het CBS. 
  223
  Middelen decembercirculaire reserveren
De extra middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de spreidingswet en meerkosten Oekraïne sociaal domein zijn gestort in de reserve vluchtelingen. Deze storting is niet begroot en leidt tot een nadeel in programma 0. 
92  
 Overige baten en lasten Voorbereidingskrediet huisvesting gemeentewerf
Dit incidentele budget  wordt gedekt uit de reserve. De reserve onttrekking is begroot in programma 0, maar de werkelijke kosten en onttrekking zijn verantwoord in programma 9. Dit leidt tot een nadeel van € 50.000 in programma 0.
50  
  Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000.  
    487 413

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve (x € 1.000)
Reserve Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten          
Initiatieven marktplein  Zonder bestemming     5    5
Ondersteuning K80 Zonder bestemming   38   52
Implementatie inwonerparticipatie  Zonder bestemming   50   0
 Voorb. kred. huisv. gem. werf. Zonder bestemming   50   0
Overige:          
Middelen decembercirculaire reserveren        92  
Verschuldigde VPB grondexploitatie Grondexploitatie   94   0
Totaal
   

237

92 57
Per saldo
                             -237                                       35

 

Programma 1 - Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -1.750.183 -45.000 -1.795.183 -1.831.770 -36.588
Baten 77.572 0 77.572 72.182 -5.390
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.672.611 -45.000 -1.717.611 -1.759.588 -41.977
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 8.182 45.000 53.182 40.682 -12.500
Mutaties reserves 8.182 45.000 53.182 40.682 -12.500

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Openbare orde en veiligheid

In de maanden november en december moest er vanwege Oud & Nieuw extra capaciteit ingehuurd worden omdat de openstaande vacatures niet ingevuld waren. 

26  
  Opvang zwerfdieren
De kosten voor het vervoer van(zwerf)dieren door de dierenambulance beslaan  ca. 80 procent van het beschikbaar budget. Daarnaast komt de overschrijding van het budget door preventieve maatregelen als het vangen en behandelen (sterilisatie/castratie) van zwerfkatten  om de populatie  beheersbaar te houden. Door tijdelijk in te zetten op extra preventie (ca. 3 jaar) trachten we de kosten op de lange termijn te beperken.
33  
  Integrale veiligheid
Afgelopen jaar is er sprake geweest van extra inzet cameratoezicht. Daarnaast is de bijdrage van enkele lidmaatschappen gestegen wat resulteert in een overschrijding van het budget.
27  
Overig

Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000.

  32
    86 32

Toevoeging/onttrekking aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve (x € 1.000)
Reserve Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Rioolwateranalyse en veiligheidsscan Zonder bestemming   45   33
Overige:          
Afschrijvingen  brandweerkazerne Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   8   8
Totaal
    53   41
Per saldo   -53 -41

Programma 2 - Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -3.363.587 -44.182 -3.407.770 -3.334.308 73.461
Baten 130.882 0 130.882 249.685 118.803
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.232.706 -44.182 -3.276.888 -3.084.623 192.265
Stortingen -1.343.000 0 -1.343.000 -1.363.539 -20.539
Onttrekkingen 1.340.486 101.836 1.442.322 1.331.827 -110.496
Mutaties reserves -2.514 101.836 99.322 -31.712 -131.034

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Verkeer & Vervoer Elementverharding
In 2024 is het onderhoud aan elementverharderingen uitgevoerd volgens begroting. Het voordeel is behaald omdat de omvang van de werkzaamheden minder groot was dan begroot. 
  33
  Coördinatie kabels en leidingen
In 2024 zijn meer leges ontvangen dan begroot.
  51
Overige Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan €25.000 23  
    23 84

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:           
Projectg. aanjaagteam A28 Zonder bestemming   61   36
Fietspadenplan Staphorst Zonder bestemming   65   32
Herijking verkeersbeleid Zonder bestemming   30   0
Fietsoversteek zwembad Zonder bestemming   25   3
           
Overige:          
Reservering zandpunt Hooidijk Zandput Hooidijk 0   21  
Reservering uitvoering wegenbeheersplan  Wegenbeheer 923 923 923 923
Opbrengsten degeneratiekosten Wegenbeheer 20   20  
Reservering wegen Wegen 400   400  
Afschrijvingen wegen, kunstwerken, openbare verlichting, straatmeubilair, parkeren Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut   305   304
 Afschrijving middelen gladheidsbestrijding Afschrijvingen vervoermiddelen    32   32 
Totaal   1.343 1.442 1.364 1.332
Per saldo   -99 32

 

Programma 3 - Economie en ondernemen

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -3.573.273 -775.122 -4.348.395 -125.724 4.222.670
Baten 3.155.852 750.122 3.905.974 358.072 -3.547.902
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -417.421 -25.000 -442.421 232.348 674.768
Stortingen 0 0 0 -448.106 -448.106
Onttrekkingen 314.000 0 314.000 53.032 -260.968
Mutaties reserves 314.000 0 314.000 -395.074 -709.074

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Economische promotie Forensenbelasting
Door de stijging van de WOZ-waarden vallen een groot deel van de woningen in een hogere tariefklasse voor de forensenbelasting. Daarnaast zijn er meer aanslagen opgelegd dan het jaar ervoor.
  25
 Overige

Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000.

59  
    34  

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Projectbudget PPLG Zonder bestemming   200    
Leader cofinanciering Zonder bestemming    80   23
Agrarische coaching Zonder bestemming    29   29
Overige:          
Winst De Esch IV Grondexploitatie     8  
Winst Bullingerslag Grondexploitatie     440  
Afschrijvingen beveiliging industrieterrein Grondexploitatie   5    
Totaal     314 448 53
Per saldo    -314
-395

Programma 4 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 - Onderwijs
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -1.893.061 -509.582 -2.402.643 -2.020.032 382.611
Baten 426.470 36.741 463.211 474.442 11.230
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.466.591 -472.841 -1.939.432 -1.545.590 393.841
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 477.822 529.295 1.007.118 591.969 -415.149
Mutaties reserves 477.822 529.295 1.007.118 591.969 -415.149

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Onderwijshuisvesting Onderwijshuisvesting
Er zijn units geplaatst om te voorzien in de benodigde lesruimtes. De bijbehorende  kosten waren niet geraamd en leiden (incidenteel) tot een nadeel van € 35.000.
35

 

Onderwijsbeleid+leerlingzaken Onderwijsachterstandenbeleid
Geïndiceerde VE peuters (voorschoolse educatie) weten steeds beter de weg te vinden naar de peutergroepen met VE aanbod. Het aanbod is uitgebreid en dit werpt zijn vruchten af. De inzet van de schakelcoördinator is vooralsnog niet door de gemeente Staphorst betaald. De functie is in ontwikkeling. 
In oktober 2024 is de definitieve beschikking ontvangen voor het onderwijsachterstandenbeleid, deze is € 23.000 hoger dan begroot.
 

24

Overige

Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000.

10  
    45 24

Toevoeging/onttrekking aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Verduurz.bijdrage I.H.P. Zonder bestemming   316   0
Business cases IHP Zonder bestemming   115   115 
Voorbereiding MFA IJhorst Zonder bestemming   107   12
Huisvesting nieuwkomers taalschool Vluchtelingen   26   22
Overige:          
Afschrijvingen schoolgebouwen Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   443   443
Totaal     1.007   592
Per saldo   -1.007 -592

Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -4.418.860 -733.276 -5.152.135 -4.989.025 163.111
Baten 211.361 86.494 297.855 419.406 121.550
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -4.207.498 -646.782 -4.854.280 -4.569.619 284.661
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 456.752 614.773 1.071.525 515.750 -555.775
Mutaties reserves 456.752 614.773 1.071.525 515.750 -555.775

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

 

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Sportbeleid en activering

Sportstimulering
Een deel van het budget is nu door de gelden vanuit SPUK GALA gefinancierd. Voor komend jaar willen we het budget van SPUK GALA meer inzetten voor initiatieven rondom bewegen en sport vanuit de samenleving. Het budget sportstimulering kan dan ingezet blijven worden voor overige subsidies en projecten rondom sport en bewegen.

  25
  Gymnastieklokalen
Er meer gedoteerd aan de voorziening groot onderhoud dan geraamd. Dit leidt tot een nadeel van € 33.000
33  
Openbaar groen en recreatie Wijkgroen
Voor het beheer en onderhoud van de groenvakken zijn meer kosten gemaakt dan waar in de bezuiniging rekening mee is gehouden. Daarnaast zijn door de areaaluitbreiding meer kosten gemaakt voor het beheer en onderhoud van het wijkgroen. Tot slot zijn er extra kosten gemaakt door een extern bureau voor het verwerken van gegevens in ons GBI beheersysteem.
142  
 

Beheer bomen
Er hebben meer werkzaamheden moeten plaatsvinden in 2024 vanwege een tweetal stormen. Hiermee was geen rekening gehouden in de begroting.

 45  
Overige Bijdrage recreatie en toerisme
Er is een onttrekking uit de reserve begroot van € 70.000, deze heeft niet plaatsgevonden. 
70  
 

Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000.

6  
    296 25

 

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve  (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Voorbereidingskrediet MFC Zonder bstemming   48   24
Bijdrage recreatie en toerisme Zonder bestemming   70   0
Opstel.beleidspl.spel.&bew. Zonder bestemming   24   19
Inv.verg. openg.schoolpl Zonder bestemming   30   30
Beleid ongewenste soorten en invasieve exoten Zonder bestemming   20   0
Projectplan permanente bewoning/revitalisering recreatiewoningen Zonder bestemming   473   207
Groenrenovatie bomen (Kastanjelaan, Staphorst-Zuid/Noord, Rouveen) Zonder bestemming   160   0
Toekomstbestendig maken bibliotheek Zonder bestemming   25   25
Cultuurmakelaar Zonder bestemming   10   0
Overige:          
Breedtesport Met bestemming   2   0
Afschrijvingen gymzalen Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   89   89
Afschrijvingen sportaccommodaties voetbal Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   106   106
Afschrijvingen speeltoestellen Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut   16   16
Totaal     1.072   516
Per saldo                                                                       -1.072                                                                      -516

Programma 6 - Sociaal domein

Terug naar navigatie - Programma 6 - Sociaal domein
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -21.065.507 -1.755.461 -22.820.969 -20.506.891 2.314.077
Baten 8.759.059 102.577 8.861.636 10.127.536 1.265.901
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -12.306.448 -1.652.885 -13.959.333 -10.379.355 3.579.978
Stortingen 0 0 0 -2.854.027 -2.854.027
Onttrekkingen 276.000 1.418.526 1.694.526 424.714 -1.269.812
Mutaties reserves 276.000 1.418.526 1.694.526 -2.429.313 -4.123.839

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

 

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Samenkracht en burgerparticipatie Wet Inburgering
Door een positieve inloop op de taakstelling zijn er in 2024 meer kosten gemaakt met betrekking tot de inburgeringstrajecten
42  
  Accommodatie sociaal cultureel werk
De voorbereidingskosten voor het nieuwe dienstencentrum worden bij oplevering verrekend met de woningcoöperatie Vechthorst. De kosten zijn opgenomen onder nog te ontvangen bedragen. Dit leidt tot een voordeel van € 33.000. 
  33
  Brede SPUK GALA
De Brede SPUK GALA is beschikbaar gesteld voor de jaren 2023-2026 voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De specifieke uitkering voor het jaar bedroeg € 292.000 de werkelijke uitgaven bedragen € 160.000. De uitkering en de werkelijke uitgaven zijn grotendeels verantwoord in programma 6, met uitzondering van de loonkosten op het onderdeel combinatiefunctionarissen (buurtsportcoach en cultuurcoach/-makelaar), deze zijn verantwoord onder de loonsom. Deze loonkosten zijn voor 40% te verantwoord onder de regeling.
  42
  SPUK IZA
De SPUK IZA is beschikbaar gesteld om activiteiten in een samenwerkingsregio uit te voeren, zoals het opstellen van een regiobeeld en - plan. De hiermee gemoeide uitvoeringskosten zijn elders verantwoord. Daarnaast is er een nabetaling van € 60.000 over 2023 ontvangen en een onverwachte hogere bijdrage in het laatste kwartaal 2024 van ruim € 40.000.
  190
  Doorontwikkeling en versterking dienstverlening voorveld
Door het volledig benutten van de middelen van de Brede SPUK GALA ontstaat er op dit product een incidenteel voordeel.
  61
Inkomensregelingen Inkomensvoorzieningen
De stijging van de uitkeringslasten wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal cliënten, daarnaast is het BUIG budget ook gestegen. Voor het ontstane tekort ten opzichte van de ontvangen BUIG uitkering wordt een vangnetuitkering aangevraagd.
50  
 

Bijzondere bijstand
Een toename van het aantal verstrekte leningen resulteert tevens in een toename van de ontvangsten.

  63
  Particpatiebudget

Voor het tekort op het budget 'Uitkeringen re-integratie' zijn drie redenen:

De meerderheid van de statushouders spreken de Nederlands taal onvoldoende en/of missen de juiste werknemersvaardigheden om te kunnen participeren bij een reguliere werkgever. Dit maakt dat er voor deze groep verschillende re-integratieinstrumenten moeten worden ingezet, zoals taallessen, begeleidings- en tolkenkosten en medische advisering. De extra kosten als gevolg van de toename van het aantal statushouders worden gedekt uit de reserve voor vluchtelingen,  huisvesting en inburgering van statushouders en de opvang van Oekraïners.
We willen als gemeente graag dat iedereen meedoet in de samenleving en een passende arbeidsplek heeft naar eigen plafond bij een bij voorkeur reguliere werkgever. Vooral voor de meeste kwetsbare personen en/of mensen die al langer in de bijstand zitten, houdt dit in dat er veel extra re-integratie-instrumenten ingezet moeten worden, zodat zij geplaatst kunnen worden bij een werkgever en daar kunnen participeren. 
We zien een toename in het aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (en dan met name bij statushouders en kwetsbare inwoners). Het werk wordt steeds complexer, wat maakt dat steeds inwoners meer moeite hebben om (zonder re-integratieinstrumenten) te participeren.
Het niet of het verminderd inzetten van re-integratieinstrumenten leidt ertoe dat minder mensen kunnen participeren. Participeren is belangrijk voor (het welzijn van) mensen. Wanneer dit belemmerd wordt, dan is de verwachting dat er meer inzet nodig is van bijvoorbeeld Wmo-voorzieningen.

100  
  Individuele woningaanpassing
Een overschrijding als gevolg van incidenteel complexe/duurdere voorzieningen. Een woningaanpassing  of complexe voorziening heeft direct effect op de realisatie.
30  
  Individuele vervoersvoorzieningen
Een overschrijding als gevolg van incidenteel complexe/duurdere voorzieningen. Een extra auto-aanpassing  of complexe voorziening heeft direct effect op de realisatie.
53  
  Hulp bij het huishouden
Een overschrijding als gevolg van een stijging van de tarieven door contractueel vastgelegde indexering en een geringe toename van het aantal indicaties.
47  
  Jeugdzorg (zorg in natura)
In 2023 is het nieuwe inkoopmodel voor jeugdzorg in werking getreden. Uitgangspunt van dit model zijn reële tarieven. Om tot deze reële tarieven te komen heeft er een kostprijsonderzoek plaatsgevonden onder regie van het RSJ IJsselland. In de begroting 2024 is uitgegaan van de oude tarieven. De nieuwe reële tarieven liggen hoger dan de tarieven die voorheen werden gehanteerd. Dit zorgt voor hogere kosten. De indexatie op de cao’s die worden gebruikt om de tarieven te indexeren, is hoger dan de indexatie in de begroting. Ook dit zorgt voor een kostenstijging. Ook is het aantal jeugdigen die gespecialiseerde jeugdhulp krijgt, licht gestegen.
359  
  Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. 252  
    933 389

 

 

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve  (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
De Herberg Zwolle Zonder bestemming   10   10
Projectplan dienstencentrum Zonder bestemming  

74

  57
Voorbereidingskrediet Berkenlaan Zonder bestemming       70
Tijdelijke opvang gebruikers dienstencentrum Zonder bestemming   44   26
Indeling en inrichting dienstencentrum Zonder bestemming   959    
Herkenning huiselijk geweld     20   5
 Resultaatbestemming 2023:          
 Middelen energietoeslag 2023 Zonder bestemming    158    158

Steunmaatregel energie nog-profit

Zonder bestemming   184   4
Overige:          
Vluchtelingen 2024 (zie paragraaf vluchtelingen) Vluchtelingen, statushouders en Oekraïners   246 2.249

150

Beschermd wonen/Kansrijk wonen Beschermd wonen   0 605 -56
Totaal   0 1.695 2.854 424
Per saldo   -1.695 2.430

Programma 7 - Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -6.297.379 -13.000 -6.310.379 -6.361.462 -51.083
Baten 4.159.079 -47.966 4.111.114 4.222.258 111.145
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -2.138.300 -60.966 -2.199.266 -2.139.204 60.062
Stortingen 0 0 0 -248.505 -248.505
Onttrekkingen 669.957 0 669.957 853.000 183.043
Mutaties reserves 669.957 0 669.957 604.495 -65.462

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Volksgezondheid  Lokaal gezondheidsbeleid
Door het volledig benutten van de middelen van de Brede SPUK GALA ontstaat er op dit product een incidenteel voordeel.

  25
Afval Zwerfafval
Niet alle scholen in de gemeente Staphorst vragen subsidie aan voor zwerfafval of maken gebruik van het maximale subsidiebedrag van €3.500 per school, per schooljaar.
  86
  Afvalstoffenheffing
Alle toerekenbare kosten en opbrengsten voor het product afval worden nader gespecificeerd in de paragraaf lokale heffingen.
33  
 Milieubeheer Algemeen WABO
De Omgevingsdienst IJsselland heeft minder adviesverzoeken en/of werkzaamheden opgepakt dan gepland.
  39
  Specialisme vergunningverlening
In 2024 is door personele wisselingen en onderbezetting in het team vergunningverlening, ingezet op inhuur van externe capaciteit. 
35  
Overige Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. 87  
    155 150

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
E&K budgetten
Zonder bestemming   620 249 620
Overige:          
Kostendekendheid riolering 2024 Riolering   0   233
Kostendekendheid afval 2024 Afvalstoffenheffing   50   0
Totaal     670 249 853
Per saldo   670 604

Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -4.400.570 -564.725 -4.965.295 -7.754.156 -2.788.861
Baten 3.232.821 133.500 3.366.321 6.441.381 3.075.060
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.167.749 -431.225 -1.598.974 -1.312.775 286.199
Stortingen 0 0 0 -60.332 -60.332
Onttrekkingen 235.000 434.725 669.725 811.134 141.409
Mutaties reserves 235.000 434.725 669.725 750.802 81.077

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Grondexploitaties Diverse grondexploitaties
In 2024 zijn er meer woningen verkocht dan begroot wat resulteert in een voordeel van € 571.000. In 2024 is er een verliesvoorziening gevormd voor Rouveen-Zuid fase 1 van € 413.000. Tot slot zijn er minder kosten gemaakt dan begroot wat resulteert in een voordeel van € 52.000.
  210
Wonen & bouwen Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)
In 2024 is in de begroting geen rekening gehouden met de doorbelasting van automatiseringskosten, wat resulteert in een overschrijding van het budget.
37  
  Omgevingsvergunningen bouwen
Vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er eind 2023 meer aanvragen ingediend, welke in 2024 zijn afgehandeld. Hierdoor zijn er meer leges ontvangen in 2024.
  267
Overige Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. 73  
    110 477

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging
Geraamde onttrekking
Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Omgevingsplan Zonder bestemming   250   250
Voorbereidingskrediet flexwoningen Zonder bestemming    54   48
Actieprogramma wonen Zonder bestemming    100   100
Overige:          
Woonrijp maken Ywehof Grondexploitatie   266    
Winst Poeleweg Grondexploitatie     60  
Verliesvoorziening Rouveen-Zuid fase 1 Grondexploitatie       413
Totaal     670 60 811
Per saldo   670 751

Programma 9 - Overhead

Terug naar navigatie - Programma 9 - Overhead
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -11.289.762 -466.514 -11.756.276 -12.061.206 -304.930
Baten 108.646 0 108.646 509.255 400.609
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -11.181.116 -466.514 -11.647.630 -11.551.951 95.679
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 1.996.849 481.169 2.478.018 2.509.666 31.648
Mutaties reserves 1.996.849 481.169 2.478.018 2.509.666 31.648

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Personeel Toevoeging voorziening verlofsparen
Op grond van de BBV is een voorziening gevormd voor de uren, die conform de CAO-gemeenten als bron kunnen dienen voor het verlofsparen, van de medewerkers die hiervan gebruik maken. De dotatie is de opbouw van het spaarverlof maal een gemiddeld uurtarief, wat in 2024 heeft geleid tot een dotatie van € 32.000.
32  
  Opleidingen en trainingen
Het opleidingsbudget is met name overschreden door ontwikkelsessies binnen één afdeling. Daarnaast zien we door het verloop van personeel dat  nieuwe medewerkers meer trainingen en opleidingen nodig hebben. 
59  
  Activering projecturen
Er zijn minder uren doorbelast aan projecten dan geraamd. 
51  
ICT Automatiseringskosten hardware
Een aantal vervangingsinvesteringen is uitgesteld. Dit heeft er voor gezorgd dat de werkelijke afschrijvingskosten €44.000 lager zijn dan geraamd.
  44
  Systeembeheer ten behoeve van DSZ-gemeenten (Dienst Sociale Zaken). Dit betreft de kosten van de gezamenlijke contracten met de Gemeente Dalfsen en Zwartewaterland. Dit leidt tot een nadeel van € 69.000. Deze kosten worden doorbelast naar de twee gemeenten. Het nadeel wordt hiermee volledig verrekend.  69 69
 Huisvesting / gebouwenbeheer Huisvesting gemeentehuis
Het project verbouw gemeentehuis is nog niet afgerond waardoor de  afschrijvingslasten zijn uitgesteld.
  210
Werkplaats openbare werken Dotatie voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
Door een wijziging in de onderhoudskosten van de gemeentewerf is de dotatie aan de voorziening groot onderhoud lager dan geraamd. 
  53
  Voertuigen
In verband met de leeftijd van de voertuigen zijn hogere onderhoudskosten gemaakt. 
39  
Overige Voorbereidingskrediet huisvesting gemeentewerf
 De reserve onttrekking is begroot in programma 0, maar de werkelijke kosten en onttrekking zijn verantwoord in programma 9. Dit leidt tot een voordeel van € 50.000 in programma 9.
 

50

  Budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. 49

 

    299 426

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Omschrijving (toelichting)

Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Incidentele formatieuitbreiding Zonder bestemming   1.750   1.750
Inhuur wongbouw & industrie Zonder bestemming   200   200
Strategisch personeelsbeleid Zonder bestemming   30   30
Informatiemanagement Zonder bestemming   268   268
Invoering Wet Open Overheid Zonder bestemming   106   98
Taxatie gemeentelijke gebouwen Zonder bestemming   8   8
Aanschaf materieel OB Zonder bestemming   7   7
Virtueel projectenbureau Zonder bestemming   35   35
Voorbereidingskrediet huisvesting gemeentewerf Zonder bestemming    0   40
Overige:          
Afschrijvingen gemeentehuis Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   27   27
Afschrijvingen vervoermiddelen Afschrijvingen vervoermiddelen   47   47
Totaal      2.478   2.510
Per saldo   -2.478 -2.510

Algemene dekkingsmiddelen

1 | Lokale heffingen

Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingen

De gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:

Exploitatie Begroting 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024
Forensenbelasting 84.785 84.785 111.078
Hondenbelasting 63.238 63.238 58.980
OZB eigenaar niet woningen 1.295.329 1.353.329 1.353.801
OZB eigenaar woningen 2.266.317 2.291.317 2.293.009
OZB gebruiker niet woningen 860.316 888.316 888.545
Toeristenbelasting 126.788 101.788 104.033

2 | Algemene uitkeringen

Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringen

Omschrijving (toelichting)

De verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie, zijnde de verrekening in januari 2025. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire 2023 ad  € 31.301.000 met een uitkeringsfactor van 1,395. In 2024 is er € 32.678.418 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een positieve verrekening opgenomen van € 51.490 over de jaren 2022 en 2024. 
In het jaar 2024 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor invoeringskosten Omgevingswet (€ 145.000), afrekening BCF (€ 373.000), meerkosten Oekraïne Sociaal Domein (€ 62.000) en incidentele compensatie /schrappen opschalingskorting € 605.000.

3 | Dividend

Terug naar navigatie - 3 | Dividend

Omschrijving (toelichting)

Verantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:

(Bedragen x € 1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024
Programma 0 Enexis N.V. - dividend 0 8
Programma 0 Rendo N.V. - dividend 238 223
Programma 0 Wadinko - dividend 0 25
Programma 7 Rova N.V. - achtergestelde lening 30 30
 Totaal   268 286

Het dividend en de rente van de achtergestelde lening Rova wordt als bate meegenomen in de kostendekkendheid berekening van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve/voorziening of een hogere dotatie aan de voorziening tot gevolg.

5 | BTW-compensatiefonds

Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefonds

De afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.).

Exploitatie Rekening 2024 Rekening 2023
Gedeclareerde bedragen 4.557.299 4.253.554

6 | Overhead

Terug naar navigatie - 6 | Overhead

Omschrijving (toelichting)

De overheadtoerekening wordt bepaald conform de systematiek zoals opgenomen in de financiële verordening 2023.

Dit betreft een overhead doorrekening op basis van personeelslasten en ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. 

Berekening dekkingspercentage
Voor een berekening van de dekkingspercentages rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges burgerzaken, leges lijkbezorgingsrechten en leges omgevingsvergunningen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Omschrijving (toelichting)

Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is). Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend.

In 2024 is aangifte gedaan voor het jaar 2023 welke uitkomt op een vordering van € 75.000. Dit bedrag zal in 2025 worden ontvangen en komt ten gunste van de reserve grondexploitatie.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

Omschrijving (toelichting)

In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.

Onderwerp
(x € 1.000)
Primaire begroting 2024 Begrotingswijziging in raadsvergadering d.d. Bedrag begrotingswijziging Bedrag
Ondersteuning initiatieven/instelling ontwikkelfonds (coalitieakkoord) 10 30-01-2024 -10 0
Vitaliteitsbeleid 40 08-10-2024 -40 0
Septembercirculaire 2023 122 08-10-2024 -122 0
Saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar 172   -172 0

De post onvoorzien fungeert ook als stelpost voor gelabelde middelen waar nog geen concrete plannen voor zijn gemaakt. 

Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
0 Bestuur en ondersteuning
471034 Toev.res. vluchtelingen 0 0 0 -92.000 -92.000
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 142.583 142.583 56.531 -86.052
871012 Bes.res. grondexploitatie 31.841 62.574 94.415 0 -94.415
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning 31.841 205.157 236.998 -35.469 -272.467
1 Veiligheid
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 45.000 45.000 32.500 -12.500
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 8.182 0 8.182 8.182 0
Totaal 1 Veiligheid 8.182 45.000 53.182 40.682 -12.500
2 Verkeer, vervoer & waterstaat
471015 Toev.res. zandput Hooidijk 0 0 0 -20.539 -20.539
471019 Toev.res. asfalt-&elementverh. -943.000 0 -943.000 -943.000 0
471033 Toev.res. wegen -400.000 0 -400.000 -400.000 0
871011 Bes.res. zonder bestemming 80.000 101.836 181.836 70.749 -111.087
871014 Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut 305.396 0 305.396 304.030 -1.366
871019 Bes.res. asfalt-&elementverh. 923.000 0 923.000 924.957 1.957
871020 Bes.res. verkeersontsluiting 0 0 0 0 0
871023 Bes.res. afs.gem.vervoermidd. 32.090 0 32.090 32.090 0
Totaal 2 Verkeer, vervoer & waterstaat -2.514 101.836 99.322 -31.712 -131.034
3 Economie
471012 Toev.res. grondexploitatie 0 0 0 -448.106 -448.106
871011 Bes.res. zonder bestemming 109.000 0 109.000 53.032 -55.968
871012 Bes.res. grondexploitatie 5.000 0 5.000 0 -5.000
871023 Bes.res. afs.gem.vervoermidd. 0 0 0 0 0
871027 Bes.res. duurzaamheid 200.000 0 200.000 0 -200.000
Totaal 3 Economie 314.000 0 314.000 -395.074 -709.074
4 Onderwijs
871011 Bes.res. zonder bestemming 35.000 503.295 538.295 127.172 -411.124
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 442.822 0 442.822 442.822 0
871034 Bes.res. vluchtelingen 0 26.000 26.000 21.975 -4.025
Totaal 4 Onderwijs 477.822 529.295 1.007.118 591.969 -415.149
5 Sport, cultuur & recreatie
871011 Bes.res. zonder bestemming 244.000 614.773 858.773 305.243 -553.530
871014 Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut 16.488 0 16.488 16.488 0
871021 Bes.res. met bestemming 2.245 0 2.245 0 -2.245
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 194.019 0 194.019 194.019 0
Totaal 5 Sport, cultuur & recreatie 456.752 614.773 1.071.525 515.750 -555.775
6 Sociaal domein
471029 Toev.res. beschermd wonen 0 0 0 -604.845 -604.845
471034 Toev.res. vluchtelingen 0 0 0 -2.249.182 -2.249.182
871011 Bes.res. zonder bestemming 276.000 1.418.526 1.694.526 331.073 -1.363.453
871029 Bes.res. beschermd wonen 0 0 0 -56.425 -56.425
871034 Bes.res. vluchtelingen 0 0 0 150.066 150.066
Totaal 6 Sociaal domein 276.000 1.418.526 1.694.526 -2.429.313 -4.123.839
7 Volksgezondheid & milieu
471027 Toev.res. duurzaamheid 0 0 0 -248.505 -248.505
871011 Bes.res. zonder bestemming 620.000 0 620.000 620.000 0
871016 Bes.res. rioolbeheer 0 0 0 233.000 233.000
871017 Bes.res. mat. afvalst.heffing 49.957 0 49.957 0 -49.957
871027 Bes.res. duurzaamheid 0 0 0 0 0
Totaal 7 Volksgezondheid & milieu 669.957 0 669.957 604.495 -65.462
8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord.
471012 Toev.res. grondexploitatie 0 0 0 -60.332 -60.332
871011 Bes.res. zonder bestemming 235.000 168.725 403.725 397.814 -5.911
871012 Bes.res. grondexploitatie 0 0 0 413.320 413.320
871013 Bes.res. grondexpl. met bes. 0 266.000 266.000 0 -266.000
Totaal 8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. 235.000 434.725 669.725 750.802 81.077
9 Overhead
871011 Bes.res. zonder bestemming 1.923.000 481.169 2.404.169 2.435.817 31.648
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 26.875 0 26.875 26.875 0
871023 Bes.res. afs.gem.vervoermidd. 46.974 0 46.974 46.974 0
Totaal 9 Overhead 1.996.849 481.169 2.478.018 2.509.666 31.648

Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Verloop reserves 2024    
Stand 01-01-2024   53.382
bij: jaarresultaat 2023 2.177  
bij: toevoegingen  9.369  
af: onttrekkingen  -11.490  
Per saldo toevoegingen   55
Stand 31-12-2024   53.437

Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Verloop voorzieningen 2024 Toevoegingen 2024 Onttrekkingen 2024

 

Stand 01-01-2024     2.288
Voorzieningen verplichtingen en risico's 378 62  
Voorziening egalisering van kosten 323 61  
Voorziening beklemde middelen 7 0  
  708 123 585
Stand 31-12-2024     2.873

 

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen

WNT-verantwoording 2024 Gemeente Staphorst

Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2024 Gemeente Staphorst

Omschrijving (toelichting)

1. Bezoldiging topfunctionarissen

Elke gemeente is volgens de Wet Normering Topinkomens (WNT) verplicht om jaarlijks in het financieel jaarverslag een tabel op te nemen met daarin de bezoldiging van iedere huidige en gewezen topfunctionaris op persoonsnaam.
In 2024 is het bezoldigingsmaximum € 233.000 per fte, inclusief belaste kostenvergoeding en pensioenbijdrage werkgever. Voor gemeentes gaat het om de functies van gemeentesecretaris en griffier.  In 2024 zijn er in Staphorst geen externen ingehuurd op deze functies.

Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Er zijn geen andere medewerkers die in dienst van de gemeente Staphorst in 2024 een hogere bezoldiging (meer geld) hebben ontvangen dan het individueel toepasselijke drempelbedrag.

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling:

Gegevens 2024  
  S. Voortman M. Kragting M.T van de Wetering
Functiegegevens Griffier Gemeentesecretaris Gemeentesecretaris
Aanvang en einde functievervulling in 2024 01-01 tm 31-12 01-01 tm 17-9  01-06 tm 31-12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,000 fte 1,000 fte

1,000 fte

Dienstbetrekking? Ja Ja  Ja
Bezoldiging  
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen €   92.442 €   91.600 €    71.652
Beloningen betaalbaar op termijn €   13.696 €   14.607 €    11.580 
Subtotaal € 106.138 € 106.207 €    83.232
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 233.000 € 166.156 €  136.235 
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t.  N.v.t.
   
Bezoldiging € 106.138 €   106.207 €   83.232 
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.  N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.  N.v.t.
Gegevens 2023  
  S. Voortman M. Kragting  
Functiegegevens Griffier Gemeentesecretaris  
Aanvang en einde functievervulling in 2023 01-01 tm  31-12 01-01 tm  31-12  
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,00 fte 1,00 fte  
Dienstbetrekking? Ja Ja  
Bezoldiging  
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 82.545 € 115.284  
Beloningen betaalbaar op termijn € 12.520 €19.539  
Subtotaal € 95.065 € 134.823  
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 223.000 € 223.000  
   
Bezoldiging € 95.065 € 134.823  

2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Niet van toepassing

3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2024 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.