Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.595.136 | -308.774 | -2.903.909 | -3.005.375 | -101.466 | |
Baten | 37.073.736 | 1.747.189 | 38.820.925 | 39.120.982 | 300.058 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 34.478.600 | 1.438.415 | 35.917.016 | 36.115.608 | 198.592 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -92.000 | -92.000 | |
Onttrekkingen | 31.841 | 205.157 | 236.998 | 56.531 | -180.467 | |
Mutaties reserves | 31.841 | 205.157 | 236.998 | -35.469 | -272.467 | |
Gerealiseerd resultaat | 34.510.441 | 1.643.572 | 36.154.013 | 36.080.139 | -73.875 |
Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2024
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Bestuur | Raad en Raadscommissie De vergoedingen aan raadsleden zijn gestegen, er hebben reparatiekosten aan het raadsinformatiesysteem plaatsgevonden en de systemen zijn doorontwikkeld. |
45 | |
Dotatie pensioenvoorziening (voormalig en huidige) wethouders |
300 | ||
Voormalig personeel en wethouders |
47 | ||
Treasury | Rente op schatkistbankieren De ééndagsrente op de schatkist was gemiddeld 3,6% in 2024. Over het jaar 2024 is een renteopbrengst van € 883.000 gerealiseerd, terwijl € 800.000 begroot was. Dit leidt tot een voordeel van € 83.000. |
83 | |
OZB woningen | Wet WOZ Zwartewaterland De kosten van taxatiebureaus vielen hoger uit waar tegenover lagere kosten proceskostenvergoeding lager. Dit heeft geleid tot een voordeel van € 44.000 |
44 | |
Algemene uitkering |
Decembercirculaire gemeentefonds In de decembercirculaire 2024 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor o.a. landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven, spreidingswet en meerkosten Oekraïne sociaal domein. Daarnaast is er sprake van een correctie op de accressen op basis van de revisie van het CBS. |
223 | |
Middelen decembercirculaire reserveren De extra middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de spreidingswet en meerkosten Oekraïne sociaal domein zijn gestort in de reserve vluchtelingen. Deze storting is niet begroot en leidt tot een nadeel in programma 0. |
92 | ||
Overige baten en lasten | Voorbereidingskrediet huisvesting gemeentewerf Dit incidentele budget wordt gedekt uit de reserve. De reserve onttrekking is begroot in programma 0, maar de werkelijke kosten en onttrekking zijn verantwoord in programma 9. Dit leidt tot een nadeel van € 50.000 in programma 0. |
50 | |
Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. | 6 | ||
487 | 413 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) |
Reserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten | |||||
Initiatieven marktplein | Zonder bestemming | 5 | 5 | ||
Ondersteuning K80 | Zonder bestemming | 38 | 52 | ||
Implementatie inwonerparticipatie | Zonder bestemming | 50 | 0 | ||
Voorb. kred. huisv. gem. werf. | Zonder bestemming | 50 | 0 | ||
Overige: | |||||
Middelen decembercirculaire reserveren | 92 | ||||
Verschuldigde VPB grondexploitatie | Grondexploitatie | 94 | 0 | ||
Totaal |
237 |
92 | 57 | ||
Per saldo |
-237 | 35 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.750.183 | -45.000 | -1.795.183 | -1.831.770 | -36.588 | |
Baten | 77.572 | 0 | 77.572 | 72.182 | -5.390 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.672.611 | -45.000 | -1.717.611 | -1.759.588 | -41.977 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 8.182 | 45.000 | 53.182 | 40.682 | -12.500 | |
Mutaties reserves | 8.182 | 45.000 | 53.182 | 40.682 | -12.500 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.664.429 | 0 | -1.664.429 | -1.718.906 | -54.477 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Openbare orde en veiligheid |
In de maanden november en december moest er vanwege Oud & Nieuw extra capaciteit ingehuurd worden omdat de openstaande vacatures niet ingevuld waren. |
26 | |
Opvang zwerfdieren De kosten voor het vervoer van(zwerf)dieren door de dierenambulance beslaan ca. 80 procent van het beschikbaar budget. Daarnaast komt de overschrijding van het budget door preventieve maatregelen als het vangen en behandelen (sterilisatie/castratie) van zwerfkatten om de populatie beheersbaar te houden. Door tijdelijk in te zetten op extra preventie (ca. 3 jaar) trachten we de kosten op de lange termijn te beperken. |
33 | ||
Integrale veiligheid Afgelopen jaar is er sprake geweest van extra inzet cameratoezicht. Daarnaast is de bijdrage van enkele lidmaatschappen gestegen wat resulteert in een overschrijding van het budget. |
27 | ||
Overig |
Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. |
32 | |
86 | 32 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) |
Reserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Rioolwateranalyse en veiligheidsscan | Zonder bestemming | 45 | 33 | ||
Overige: | |||||
Afschrijvingen brandweerkazerne | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 8 | 8 | ||
Totaal |
53 | 41 | |||
Per saldo | -53 | -41 |
Programma 2 - Verkeer en vervoer
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.363.587 | -44.182 | -3.407.770 | -3.334.308 | 73.461 | |
Baten | 130.882 | 0 | 130.882 | 249.685 | 118.803 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -3.232.706 | -44.182 | -3.276.888 | -3.084.623 | 192.265 | |
Stortingen | -1.343.000 | 0 | -1.343.000 | -1.363.539 | -20.539 | |
Onttrekkingen | 1.340.486 | 101.836 | 1.442.322 | 1.331.827 | -110.496 | |
Mutaties reserves | -2.514 | 101.836 | 99.322 | -31.712 | -131.034 | |
Gerealiseerd resultaat | -3.235.219 | 57.654 | -3.177.566 | -3.116.335 | 61.230 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Verkeer & Vervoer | Elementverharding In 2024 is het onderhoud aan elementverharderingen uitgevoerd volgens begroting. Het voordeel is behaald omdat de omvang van de werkzaamheden minder groot was dan begroot. |
33 | |
Coördinatie kabels en leidingen In 2024 zijn meer leges ontvangen dan begroot. |
51 | ||
Overige | Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan €25.000 | 23 | |
23 | 84 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Projectg. aanjaagteam A28 | Zonder bestemming | 61 | 36 | ||
Fietspadenplan Staphorst | Zonder bestemming | 65 | 32 | ||
Herijking verkeersbeleid | Zonder bestemming | 30 | 0 | ||
Fietsoversteek zwembad | Zonder bestemming | 25 | 3 | ||
Overige: | |||||
Reservering zandpunt Hooidijk | Zandput Hooidijk | 0 | 21 | ||
Reservering uitvoering wegenbeheersplan | Wegenbeheer | 923 | 923 | 923 | 923 |
Opbrengsten degeneratiekosten | Wegenbeheer | 20 | 20 | ||
Reservering wegen | Wegen | 400 | 400 | ||
Afschrijvingen wegen, kunstwerken, openbare verlichting, straatmeubilair, parkeren | Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut | 305 | 304 | ||
Afschrijving middelen gladheidsbestrijding | Afschrijvingen vervoermiddelen | 32 | 32 | ||
Totaal | 1.343 | 1.442 | 1.364 | 1.332 | |
Per saldo | -99 | 32 |
Programma 3 - Economie en ondernemen
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.573.273 | -775.122 | -4.348.395 | -125.724 | 4.222.670 | |
Baten | 3.155.852 | 750.122 | 3.905.974 | 358.072 | -3.547.902 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -417.421 | -25.000 | -442.421 | 232.348 | 674.768 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -448.106 | -448.106 | |
Onttrekkingen | 314.000 | 0 | 314.000 | 53.032 | -260.968 | |
Mutaties reserves | 314.000 | 0 | 314.000 | -395.074 | -709.074 | |
Gerealiseerd resultaat | -103.421 | -25.000 | -128.421 | -162.726 | -34.305 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Economische promotie | Forensenbelasting Door de stijging van de WOZ-waarden vallen een groot deel van de woningen in een hogere tariefklasse voor de forensenbelasting. Daarnaast zijn er meer aanslagen opgelegd dan het jaar ervoor. |
25 | |
Overige |
Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. |
59 | |
34 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Projectbudget PPLG | Zonder bestemming | 200 | |||
Leader cofinanciering | Zonder bestemming | 80 | 23 | ||
Agrarische coaching | Zonder bestemming | 29 | 29 | ||
Overige: | |||||
Winst De Esch IV | Grondexploitatie | 8 | |||
Winst Bullingerslag | Grondexploitatie | 440 | |||
Afschrijvingen beveiliging industrieterrein | Grondexploitatie | 5 | |||
Totaal | 314 | 448 | 53 | ||
Per saldo | -314 |
-395 |
Programma 4 - Onderwijs
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.893.061 | -509.582 | -2.402.643 | -2.020.032 | 382.611 | |
Baten | 426.470 | 36.741 | 463.211 | 474.442 | 11.230 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.466.591 | -472.841 | -1.939.432 | -1.545.590 | 393.841 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 477.822 | 529.295 | 1.007.118 | 591.969 | -415.149 | |
Mutaties reserves | 477.822 | 529.295 | 1.007.118 | 591.969 | -415.149 | |
Gerealiseerd resultaat | -988.769 | 56.455 | -932.314 | -953.622 | -21.307 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Onderwijshuisvesting | Onderwijshuisvesting Er zijn units geplaatst om te voorzien in de benodigde lesruimtes. De bijbehorende kosten waren niet geraamd en leiden (incidenteel) tot een nadeel van € 35.000. |
35 |
|
Onderwijsbeleid+leerlingzaken | Onderwijsachterstandenbeleid Geïndiceerde VE peuters (voorschoolse educatie) weten steeds beter de weg te vinden naar de peutergroepen met VE aanbod. Het aanbod is uitgebreid en dit werpt zijn vruchten af. De inzet van de schakelcoördinator is vooralsnog niet door de gemeente Staphorst betaald. De functie is in ontwikkeling. In oktober 2024 is de definitieve beschikking ontvangen voor het onderwijsachterstandenbeleid, deze is € 23.000 hoger dan begroot. |
24 |
|
Overige |
Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. |
10 | |
45 | 24 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Verduurz.bijdrage I.H.P. | Zonder bestemming | 316 | 0 | ||
Business cases IHP | Zonder bestemming | 115 | 115 | ||
Voorbereiding MFA IJhorst | Zonder bestemming | 107 | 12 | ||
Huisvesting nieuwkomers taalschool | Vluchtelingen | 26 | 22 | ||
Overige: | |||||
Afschrijvingen schoolgebouwen | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 443 | 443 | ||
Totaal | 1.007 | 592 | |||
Per saldo | -1.007 | -592 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.418.860 | -733.276 | -5.152.135 | -4.989.025 | 163.111 | |
Baten | 211.361 | 86.494 | 297.855 | 419.406 | 121.550 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -4.207.498 | -646.782 | -4.854.280 | -4.569.619 | 284.661 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 456.752 | 614.773 | 1.071.525 | 515.750 | -555.775 | |
Mutaties reserves | 456.752 | 614.773 | 1.071.525 | 515.750 | -555.775 | |
Gerealiseerd resultaat | -3.750.746 | -32.009 | -3.782.755 | -4.053.869 | -271.114 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Sportbeleid en activering |
Sportstimulering |
25 | |
Gymnastieklokalen Er meer gedoteerd aan de voorziening groot onderhoud dan geraamd. Dit leidt tot een nadeel van € 33.000 |
33 | ||
Openbaar groen en recreatie | Wijkgroen Voor het beheer en onderhoud van de groenvakken zijn meer kosten gemaakt dan waar in de bezuiniging rekening mee is gehouden. Daarnaast zijn door de areaaluitbreiding meer kosten gemaakt voor het beheer en onderhoud van het wijkgroen. Tot slot zijn er extra kosten gemaakt door een extern bureau voor het verwerken van gegevens in ons GBI beheersysteem. |
142 | |
Beheer bomen |
45 | ||
Overige | Bijdrage recreatie en toerisme Er is een onttrekking uit de reserve begroot van € 70.000, deze heeft niet plaatsgevonden. |
70 | |
Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. |
6 | ||
296 | 25 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Voorbereidingskrediet MFC | Zonder bstemming | 48 | 24 | ||
Bijdrage recreatie en toerisme | Zonder bestemming | 70 | 0 | ||
Opstel.beleidspl.spel.&bew. | Zonder bestemming | 24 | 19 | ||
Inv.verg. openg.schoolpl | Zonder bestemming | 30 | 30 | ||
Beleid ongewenste soorten en invasieve exoten | Zonder bestemming | 20 | 0 | ||
Projectplan permanente bewoning/revitalisering recreatiewoningen | Zonder bestemming | 473 | 207 | ||
Groenrenovatie bomen (Kastanjelaan, Staphorst-Zuid/Noord, Rouveen) | Zonder bestemming | 160 | 0 | ||
Toekomstbestendig maken bibliotheek | Zonder bestemming | 25 | 25 | ||
Cultuurmakelaar | Zonder bestemming | 10 | 0 | ||
Overige: | |||||
Breedtesport | Met bestemming | 2 | 0 | ||
Afschrijvingen gymzalen | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 89 | 89 | ||
Afschrijvingen sportaccommodaties voetbal | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 106 | 106 | ||
Afschrijvingen speeltoestellen | Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut | 16 | 16 | ||
Totaal | 1.072 | 516 | |||
Per saldo | -1.072 | -516 |
Programma 6 - Sociaal domein
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -21.065.507 | -1.755.461 | -22.820.969 | -20.506.891 | 2.314.077 | |
Baten | 8.759.059 | 102.577 | 8.861.636 | 10.127.536 | 1.265.901 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -12.306.448 | -1.652.885 | -13.959.333 | -10.379.355 | 3.579.978 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -2.854.027 | -2.854.027 | |
Onttrekkingen | 276.000 | 1.418.526 | 1.694.526 | 424.714 | -1.269.812 | |
Mutaties reserves | 276.000 | 1.418.526 | 1.694.526 | -2.429.313 | -4.123.839 | |
Gerealiseerd resultaat | -12.030.448 | -234.359 | -12.264.807 | -12.808.668 | -543.861 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Samenkracht en burgerparticipatie | Wet Inburgering Door een positieve inloop op de taakstelling zijn er in 2024 meer kosten gemaakt met betrekking tot de inburgeringstrajecten |
42 | |
Accommodatie sociaal cultureel werk De voorbereidingskosten voor het nieuwe dienstencentrum worden bij oplevering verrekend met de woningcoöperatie Vechthorst. De kosten zijn opgenomen onder nog te ontvangen bedragen. Dit leidt tot een voordeel van € 33.000. |
33 | ||
Brede SPUK GALA De Brede SPUK GALA is beschikbaar gesteld voor de jaren 2023-2026 voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De specifieke uitkering voor het jaar bedroeg € 292.000 de werkelijke uitgaven bedragen € 160.000. De uitkering en de werkelijke uitgaven zijn grotendeels verantwoord in programma 6, met uitzondering van de loonkosten op het onderdeel combinatiefunctionarissen (buurtsportcoach en cultuurcoach/-makelaar), deze zijn verantwoord onder de loonsom. Deze loonkosten zijn voor 40% te verantwoord onder de regeling. |
42 | ||
SPUK IZA De SPUK IZA is beschikbaar gesteld om activiteiten in een samenwerkingsregio uit te voeren, zoals het opstellen van een regiobeeld en - plan. De hiermee gemoeide uitvoeringskosten zijn elders verantwoord. Daarnaast is er een nabetaling van € 60.000 over 2023 ontvangen en een onverwachte hogere bijdrage in het laatste kwartaal 2024 van ruim € 40.000. |
190 | ||
Doorontwikkeling en versterking dienstverlening voorveld Door het volledig benutten van de middelen van de Brede SPUK GALA ontstaat er op dit product een incidenteel voordeel. |
61 | ||
Inkomensregelingen | Inkomensvoorzieningen De stijging van de uitkeringslasten wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal cliënten, daarnaast is het BUIG budget ook gestegen. Voor het ontstane tekort ten opzichte van de ontvangen BUIG uitkering wordt een vangnetuitkering aangevraagd. |
50 | |
Bijzondere bijstand |
63 | ||
Particpatiebudget Voor het tekort op het budget 'Uitkeringen re-integratie' zijn drie redenen: De meerderheid van de statushouders spreken de Nederlands taal onvoldoende en/of missen de juiste werknemersvaardigheden om te kunnen participeren bij een reguliere werkgever. Dit maakt dat er voor deze groep verschillende re-integratieinstrumenten moeten worden ingezet, zoals taallessen, begeleidings- en tolkenkosten en medische advisering. De extra kosten als gevolg van de toename van het aantal statushouders worden gedekt uit de reserve voor vluchtelingen, huisvesting en inburgering van statushouders en de opvang van Oekraïners. |
100 | ||
Individuele woningaanpassing Een overschrijding als gevolg van incidenteel complexe/duurdere voorzieningen. Een woningaanpassing of complexe voorziening heeft direct effect op de realisatie. |
30 | ||
Individuele vervoersvoorzieningen Een overschrijding als gevolg van incidenteel complexe/duurdere voorzieningen. Een extra auto-aanpassing of complexe voorziening heeft direct effect op de realisatie. |
53 | ||
Hulp bij het huishouden Een overschrijding als gevolg van een stijging van de tarieven door contractueel vastgelegde indexering en een geringe toename van het aantal indicaties. |
47 | ||
Jeugdzorg (zorg in natura) In 2023 is het nieuwe inkoopmodel voor jeugdzorg in werking getreden. Uitgangspunt van dit model zijn reële tarieven. Om tot deze reële tarieven te komen heeft er een kostprijsonderzoek plaatsgevonden onder regie van het RSJ IJsselland. In de begroting 2024 is uitgegaan van de oude tarieven. De nieuwe reële tarieven liggen hoger dan de tarieven die voorheen werden gehanteerd. Dit zorgt voor hogere kosten. De indexatie op de cao’s die worden gebruikt om de tarieven te indexeren, is hoger dan de indexatie in de begroting. Ook dit zorgt voor een kostenstijging. Ook is het aantal jeugdigen die gespecialiseerde jeugdhulp krijgt, licht gestegen. |
359 | ||
Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. | 252 | ||
933 | 389 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
De Herberg Zwolle | Zonder bestemming | 10 | 10 | ||
Projectplan dienstencentrum | Zonder bestemming |
74 |
57 | ||
Voorbereidingskrediet Berkenlaan | Zonder bestemming | 70 | |||
Tijdelijke opvang gebruikers dienstencentrum | Zonder bestemming | 44 | 26 | ||
Indeling en inrichting dienstencentrum | Zonder bestemming | 959 | |||
Herkenning huiselijk geweld | 20 | 5 | |||
Resultaatbestemming 2023: | |||||
Middelen energietoeslag 2023 | Zonder bestemming | 158 | 158 | ||
Steunmaatregel energie nog-profit |
Zonder bestemming | 184 | 4 | ||
Overige: | |||||
Vluchtelingen 2024 (zie paragraaf vluchtelingen) | Vluchtelingen, statushouders en Oekraïners | 246 | 2.249 |
150 |
|
Beschermd wonen/Kansrijk wonen | Beschermd wonen | 0 | 605 | -56 | |
Totaal | 0 | 1.695 | 2.854 | 424 | |
Per saldo | -1.695 | 2.430 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -6.297.379 | -13.000 | -6.310.379 | -6.361.462 | -51.083 | |
Baten | 4.159.079 | -47.966 | 4.111.114 | 4.222.258 | 111.145 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -2.138.300 | -60.966 | -2.199.266 | -2.139.204 | 60.062 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -248.505 | -248.505 | |
Onttrekkingen | 669.957 | 0 | 669.957 | 853.000 | 183.043 | |
Mutaties reserves | 669.957 | 0 | 669.957 | 604.495 | -65.462 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.468.343 | -60.966 | -1.529.309 | -1.534.709 | -5.400 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Volksgezondheid | Lokaal gezondheidsbeleid Door het volledig benutten van de middelen van de Brede SPUK GALA ontstaat er op dit product een incidenteel voordeel. |
25 | |
Afval | Zwerfafval Niet alle scholen in de gemeente Staphorst vragen subsidie aan voor zwerfafval of maken gebruik van het maximale subsidiebedrag van €3.500 per school, per schooljaar. |
86 | |
Afvalstoffenheffing Alle toerekenbare kosten en opbrengsten voor het product afval worden nader gespecificeerd in de paragraaf lokale heffingen. |
33 | ||
Milieubeheer | Algemeen WABO De Omgevingsdienst IJsselland heeft minder adviesverzoeken en/of werkzaamheden opgepakt dan gepland. |
39 | |
Specialisme vergunningverlening In 2024 is door personele wisselingen en onderbezetting in het team vergunningverlening, ingezet op inhuur van externe capaciteit. |
35 | ||
Overige | Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. | 87 | |
155 | 150 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
E&K budgetten |
Zonder bestemming | 620 | 249 | 620 | |
Overige: | |||||
Kostendekendheid riolering 2024 | Riolering | 0 | 233 | ||
Kostendekendheid afval 2024 | Afvalstoffenheffing | 50 | 0 | ||
Totaal | 670 | 249 | 853 | ||
Per saldo | 670 | 604 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.400.570 | -564.725 | -4.965.295 | -7.754.156 | -2.788.861 | |
Baten | 3.232.821 | 133.500 | 3.366.321 | 6.441.381 | 3.075.060 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.167.749 | -431.225 | -1.598.974 | -1.312.775 | 286.199 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -60.332 | -60.332 | |
Onttrekkingen | 235.000 | 434.725 | 669.725 | 811.134 | 141.409 | |
Mutaties reserves | 235.000 | 434.725 | 669.725 | 750.802 | 81.077 | |
Gerealiseerd resultaat | -932.749 | 3.500 | -929.249 | -561.973 | 367.276 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Grondexploitaties | Diverse grondexploitaties In 2024 zijn er meer woningen verkocht dan begroot wat resulteert in een voordeel van € 571.000. In 2024 is er een verliesvoorziening gevormd voor Rouveen-Zuid fase 1 van € 413.000. Tot slot zijn er minder kosten gemaakt dan begroot wat resulteert in een voordeel van € 52.000. |
210 | |
Wonen & bouwen | Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) In 2024 is in de begroting geen rekening gehouden met de doorbelasting van automatiseringskosten, wat resulteert in een overschrijding van het budget. |
37 | |
Omgevingsvergunningen bouwen Vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er eind 2023 meer aanvragen ingediend, welke in 2024 zijn afgehandeld. Hierdoor zijn er meer leges ontvangen in 2024. |
267 | ||
Overige | Saldo van budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. | 73 | |
110 | 477 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging |
Geraamde onttrekking |
Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Omgevingsplan | Zonder bestemming | 250 | 250 | ||
Voorbereidingskrediet flexwoningen | Zonder bestemming | 54 | 48 | ||
Actieprogramma wonen | Zonder bestemming | 100 | 100 | ||
Overige: | |||||
Woonrijp maken Ywehof | Grondexploitatie | 266 | |||
Winst Poeleweg | Grondexploitatie | 60 | |||
Verliesvoorziening Rouveen-Zuid fase 1 | Grondexploitatie | 413 | |||
Totaal | 670 | 60 | 811 | ||
Per saldo | 670 | 751 |
Programma 9 - Overhead
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -11.289.762 | -466.514 | -11.756.276 | -12.061.206 | -304.930 | |
Baten | 108.646 | 0 | 108.646 | 509.255 | 400.609 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -11.181.116 | -466.514 | -11.647.630 | -11.551.951 | 95.679 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 1.996.849 | 481.169 | 2.478.018 | 2.509.666 | 31.648 | |
Mutaties reserves | 1.996.849 | 481.169 | 2.478.018 | 2.509.666 | 31.648 | |
Gerealiseerd resultaat | -9.184.267 | 14.655 | -9.169.612 | -9.042.285 | 127.327 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Personeel | Toevoeging voorziening verlofsparen Op grond van de BBV is een voorziening gevormd voor de uren, die conform de CAO-gemeenten als bron kunnen dienen voor het verlofsparen, van de medewerkers die hiervan gebruik maken. De dotatie is de opbouw van het spaarverlof maal een gemiddeld uurtarief, wat in 2024 heeft geleid tot een dotatie van € 32.000. |
32 | |
Opleidingen en trainingen Het opleidingsbudget is met name overschreden door ontwikkelsessies binnen één afdeling. Daarnaast zien we door het verloop van personeel dat nieuwe medewerkers meer trainingen en opleidingen nodig hebben. |
59 | ||
Activering projecturen Er zijn minder uren doorbelast aan projecten dan geraamd. |
51 | ||
ICT | Automatiseringskosten hardware Een aantal vervangingsinvesteringen is uitgesteld. Dit heeft er voor gezorgd dat de werkelijke afschrijvingskosten €44.000 lager zijn dan geraamd. |
44 | |
Systeembeheer ten behoeve van DSZ-gemeenten (Dienst Sociale Zaken). Dit betreft de kosten van de gezamenlijke contracten met de Gemeente Dalfsen en Zwartewaterland. Dit leidt tot een nadeel van € 69.000. Deze kosten worden doorbelast naar de twee gemeenten. Het nadeel wordt hiermee volledig verrekend. | 69 | 69 | |
Huisvesting / gebouwenbeheer | Huisvesting gemeentehuis Het project verbouw gemeentehuis is nog niet afgerond waardoor de afschrijvingslasten zijn uitgesteld. |
210 | |
Werkplaats openbare werken | Dotatie voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen Door een wijziging in de onderhoudskosten van de gemeentewerf is de dotatie aan de voorziening groot onderhoud lager dan geraamd. |
53 | |
Voertuigen In verband met de leeftijd van de voertuigen zijn hogere onderhoudskosten gemaakt. |
39 | ||
Overige | Voorbereidingskrediet huisvesting gemeentewerf De reserve onttrekking is begroot in programma 0, maar de werkelijke kosten en onttrekking zijn verantwoord in programma 9. Dit leidt tot een voordeel van € 50.000 in programma 9. |
50 |
|
Budgetten met een afwijking kleiner dan € 25.000. | 49 |
|
|
299 | 426 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesOmschrijving (toelichting)
Reserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Incidentele formatieuitbreiding | Zonder bestemming | 1.750 | 1.750 | ||
Inhuur wongbouw & industrie | Zonder bestemming | 200 | 200 | ||
Strategisch personeelsbeleid | Zonder bestemming | 30 | 30 | ||
Informatiemanagement | Zonder bestemming | 268 | 268 | ||
Invoering Wet Open Overheid | Zonder bestemming | 106 | 98 | ||
Taxatie gemeentelijke gebouwen | Zonder bestemming | 8 | 8 | ||
Aanschaf materieel OB | Zonder bestemming | 7 | 7 | ||
Virtueel projectenbureau | Zonder bestemming | 35 | 35 | ||
Voorbereidingskrediet huisvesting gemeentewerf | Zonder bestemming | 0 | 40 | ||
Overige: | |||||
Afschrijvingen gemeentehuis | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 27 | 27 | ||
Afschrijvingen vervoermiddelen | Afschrijvingen vervoermiddelen | 47 | 47 | ||
Totaal | 2.478 | 2.510 | |||
Per saldo | -2.478 | -2.510 |
Algemene dekkingsmiddelen
Omschrijving (toelichting)
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen:
- Lokale heffingen
- Algemene uitkeringen
- Dividend
- Saldo financieringsfunctie
- BTW-compensatiefonds
- Overhead
1 | Lokale heffingen
Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingenDe gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
Exploitatie | Begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | |
---|---|---|---|---|
Forensenbelasting | 84.785 | 84.785 | 111.078 | |
Hondenbelasting | 63.238 | 63.238 | 58.980 | |
OZB eigenaar niet woningen | 1.295.329 | 1.353.329 | 1.353.801 | |
OZB eigenaar woningen | 2.266.317 | 2.291.317 | 2.293.009 | |
OZB gebruiker niet woningen | 860.316 | 888.316 | 888.545 | |
Toeristenbelasting | 126.788 | 101.788 | 104.033 | |
Gerealiseerd resultaat | 4.696.772 | 4.782.772 | 4.809.447 |
2 | Algemene uitkeringen
Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringenOmschrijving (toelichting)
De verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie, zijnde de verrekening in januari 2025. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire 2023 ad € 31.301.000 met een uitkeringsfactor van 1,395. In 2024 is er € 32.678.418 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een positieve verrekening opgenomen van € 51.490 over de jaren 2022 en 2024.
In het jaar 2024 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor invoeringskosten Omgevingswet (€ 145.000), afrekening BCF (€ 373.000), meerkosten Oekraïne Sociaal Domein (€ 62.000) en incidentele compensatie /schrappen opschalingskorting € 605.000.
3 | Dividend
Terug naar navigatie - 3 | DividendOmschrijving (toelichting)
Verantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(Bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - dividend | 0 | 8 |
Programma 0 | Rendo N.V. - dividend | 238 | 223 |
Programma 0 | Wadinko - dividend | 0 | 25 |
Programma 7 | Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 |
Totaal | 268 | 286 |
Het dividend en de rente van de achtergestelde lening Rova wordt als bate meegenomen in de kostendekkendheid berekening van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve/voorziening of een hogere dotatie aan de voorziening tot gevolg.
4 | Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 4 | Saldo financieringsfunctie
Exploitatie | Begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | |
---|---|---|---|---|
Baten | 326.889 | 814.889 | 908.164 | |
Gerealiseerd resultaat | 326.889 | 814.889 | 908.164 |
5 | BTW-compensatiefonds
Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefondsDe afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.).
Exploitatie | Rekening 2024 | Rekening 2023 | |
---|---|---|---|
Gedeclareerde bedragen | 4.557.299 | 4.253.554 |
6 | Overhead
Terug naar navigatie - 6 | OverheadOmschrijving (toelichting)
De overheadtoerekening wordt bepaald conform de systematiek zoals opgenomen in de financiële verordening 2023.
Dit betreft een overhead doorrekening op basis van personeelslasten en ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten.
Berekening dekkingspercentage
Voor een berekening van de dekkingspercentages rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges burgerzaken, leges lijkbezorgingsrechten en leges omgevingsvergunningen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.
Vennootschapsbelasting
Omschrijving (toelichting)
Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is). Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend.
In 2024 is aangifte gedaan voor het jaar 2023 welke uitkomt op een vordering van € 75.000. Dit bedrag zal in 2025 worden ontvangen en komt ten gunste van de reserve grondexploitatie.
Onvoorzien
Omschrijving (toelichting)
In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.
Onderwerp (x € 1.000) |
Primaire begroting 2024 | Begrotingswijziging in raadsvergadering d.d. | Bedrag begrotingswijziging | Bedrag |
Ondersteuning initiatieven/instelling ontwikkelfonds (coalitieakkoord) | 10 | 30-01-2024 | -10 | 0 |
Vitaliteitsbeleid | 40 | 08-10-2024 | -40 | 0 |
Septembercirculaire 2023 | 122 | 08-10-2024 | -122 | 0 |
Saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar | 172 | -172 | 0 |
De post onvoorzien fungeert ook als stelpost voor gelabelde middelen waar nog geen concrete plannen voor zijn gemaakt.
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reservesExploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 Bestuur en ondersteuning | ||||||
471034 | Toev.res. vluchtelingen | 0 | 0 | 0 | -92.000 | -92.000 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 142.583 | 142.583 | 56.531 | -86.052 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 31.841 | 62.574 | 94.415 | 0 | -94.415 |
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning | 31.841 | 205.157 | 236.998 | -35.469 | -272.467 | |
1 Veiligheid | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 45.000 | 45.000 | 32.500 | -12.500 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 8.182 | 0 | 8.182 | 8.182 | 0 |
Totaal 1 Veiligheid | 8.182 | 45.000 | 53.182 | 40.682 | -12.500 | |
2 Verkeer, vervoer & waterstaat | ||||||
471015 | Toev.res. zandput Hooidijk | 0 | 0 | 0 | -20.539 | -20.539 |
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | -943.000 | 0 | -943.000 | -943.000 | 0 |
471033 | Toev.res. wegen | -400.000 | 0 | -400.000 | -400.000 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 80.000 | 101.836 | 181.836 | 70.749 | -111.087 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 305.396 | 0 | 305.396 | 304.030 | -1.366 |
871019 | Bes.res. asfalt-&elementverh. | 923.000 | 0 | 923.000 | 924.957 | 1.957 |
871020 | Bes.res. verkeersontsluiting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 32.090 | 0 | 32.090 | 32.090 | 0 |
Totaal 2 Verkeer, vervoer & waterstaat | -2.514 | 101.836 | 99.322 | -31.712 | -131.034 | |
3 Economie | ||||||
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -448.106 | -448.106 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 109.000 | 0 | 109.000 | 53.032 | -55.968 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | -5.000 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871027 | Bes.res. duurzaamheid | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | -200.000 |
Totaal 3 Economie | 314.000 | 0 | 314.000 | -395.074 | -709.074 | |
4 Onderwijs | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 35.000 | 503.295 | 538.295 | 127.172 | -411.124 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 442.822 | 0 | 442.822 | 442.822 | 0 |
871034 | Bes.res. vluchtelingen | 0 | 26.000 | 26.000 | 21.975 | -4.025 |
Totaal 4 Onderwijs | 477.822 | 529.295 | 1.007.118 | 591.969 | -415.149 | |
5 Sport, cultuur & recreatie | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 244.000 | 614.773 | 858.773 | 305.243 | -553.530 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 16.488 | 0 | 16.488 | 16.488 | 0 |
871021 | Bes.res. met bestemming | 2.245 | 0 | 2.245 | 0 | -2.245 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 194.019 | 0 | 194.019 | 194.019 | 0 |
Totaal 5 Sport, cultuur & recreatie | 456.752 | 614.773 | 1.071.525 | 515.750 | -555.775 | |
6 Sociaal domein | ||||||
471029 | Toev.res. beschermd wonen | 0 | 0 | 0 | -604.845 | -604.845 |
471034 | Toev.res. vluchtelingen | 0 | 0 | 0 | -2.249.182 | -2.249.182 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 276.000 | 1.418.526 | 1.694.526 | 331.073 | -1.363.453 |
871029 | Bes.res. beschermd wonen | 0 | 0 | 0 | -56.425 | -56.425 |
871034 | Bes.res. vluchtelingen | 0 | 0 | 0 | 150.066 | 150.066 |
Totaal 6 Sociaal domein | 276.000 | 1.418.526 | 1.694.526 | -2.429.313 | -4.123.839 | |
7 Volksgezondheid & milieu | ||||||
471027 | Toev.res. duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | -248.505 | -248.505 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 620.000 | 0 | 620.000 | 620.000 | 0 |
871016 | Bes.res. rioolbeheer | 0 | 0 | 0 | 233.000 | 233.000 |
871017 | Bes.res. mat. afvalst.heffing | 49.957 | 0 | 49.957 | 0 | -49.957 |
871027 | Bes.res. duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 7 Volksgezondheid & milieu | 669.957 | 0 | 669.957 | 604.495 | -65.462 | |
8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | ||||||
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -60.332 | -60.332 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 235.000 | 168.725 | 403.725 | 397.814 | -5.911 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 413.320 | 413.320 |
871013 | Bes.res. grondexpl. met bes. | 0 | 266.000 | 266.000 | 0 | -266.000 |
Totaal 8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | 235.000 | 434.725 | 669.725 | 750.802 | 81.077 | |
9 Overhead | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 1.923.000 | 481.169 | 2.404.169 | 2.435.817 | 31.648 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 26.875 | 0 | 26.875 | 26.875 | 0 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 46.974 | 0 | 46.974 | 46.974 | 0 |
Totaal 9 Overhead | 1.996.849 | 481.169 | 2.478.018 | 2.509.666 | 31.648 | |
Gerealiseerd resultaat | 4.463.889 | 3.830.480 | 8.294.370 | 2.121.795 | -6.172.575 |
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Verloop reserves 2024 | ||
Stand 01-01-2024 | 53.382 | |
bij: jaarresultaat 2023 | 2.177 | |
bij: toevoegingen | 9.369 | |
af: onttrekkingen | -11.490 | |
Per saldo toevoegingen | 55 | |
Stand 31-12-2024 | 53.437 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)Omschrijving (toelichting)
Verloop voorzieningen 2024 | Toevoegingen 2024 | Onttrekkingen 2024 |
|
Stand 01-01-2024 | 2.288 | ||
Voorzieningen verplichtingen en risico's | 378 | 62 | |
Voorziening egalisering van kosten | 323 | 61 | |
Voorziening beklemde middelen | 7 | 0 | |
708 | 123 | 585 | |
Stand 31-12-2024 | 2.873 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
WNT-verantwoording 2024 Gemeente Staphorst
Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2024 Gemeente StaphorstOmschrijving (toelichting)
1. Bezoldiging topfunctionarissen
Elke gemeente is volgens de Wet Normering Topinkomens (WNT) verplicht om jaarlijks in het financieel jaarverslag een tabel op te nemen met daarin de bezoldiging van iedere huidige en gewezen topfunctionaris op persoonsnaam.
In 2024 is het bezoldigingsmaximum € 233.000 per fte, inclusief belaste kostenvergoeding en pensioenbijdrage werkgever. Voor gemeentes gaat het om de functies van gemeentesecretaris en griffier. In 2024 zijn er in Staphorst geen externen ingehuurd op deze functies.
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Er zijn geen andere medewerkers die in dienst van de gemeente Staphorst in 2024 een hogere bezoldiging (meer geld) hebben ontvangen dan het individueel toepasselijke drempelbedrag.
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling:
Gegevens 2024 | |||
S. Voortman | M. Kragting | M.T van de Wetering | |
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris | Gemeentesecretaris |
Aanvang en einde functievervulling in 2024 | 01-01 tm 31-12 | 01-01 tm 17-9 | 01-06 tm 31-12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,000 fte | 1,000 fte |
1,000 fte |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja | Ja |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 92.442 | € 91.600 | € 71.652 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 13.696 | € 14.607 | € 11.580 |
Subtotaal | € 106.138 | € 106.207 | € 83.232 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 233.000 | € 166.156 | € 136.235 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Bezoldiging | € 106.138 | € 106.207 | € 83.232 |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2023 | |||
S. Voortman | M. Kragting | ||
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris | |
Aanvang en einde functievervulling in 2023 | 01-01 tm 31-12 | 01-01 tm 31-12 | |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,00 fte | 1,00 fte | |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja | |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 82.545 | € 115.284 | |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 12.520 | €19.539 | |
Subtotaal | € 95.065 | € 134.823 | |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 223.000 | € 223.000 | |
Bezoldiging | € 95.065 | € 134.823 |
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Niet van toepassing
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2024 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.