Uitgaven

0,86%
€ -573.830
0,86% Complete

Inkomsten

0,59%
€ 411.105
0,59% Complete

Saldo

7,65%
€ -162.726

Programma 3 - Economie en ondernemen

Uitgaven

0,86%
€ -573.830
0,86% Complete

Inkomsten

0,59%
€ 411.105
0,59% Complete

Saldo

7,65%
€ -162.726

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

3.1 ONTWIKKELING BEDRIJVENTERREINEN

Terug naar navigatie - 3.1 ONTWIKKELING BEDRIJVENTERREINEN

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“De terreinen De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld tot bedrijventerreinen, zodat voorzien wordt in de behoefte aan bedrijfsruimte voor ontwikkelplannen van (lokale) ondernemers en aan een goede bereikbaarheid en rol van betekenis in de regio Zwolle. De behoefte aan bedrijfsruimte wordt in samenwerking met het bedrijfsleven, de regio en de provincie Overijssel onderzocht.”

Wat willen we bereiken?
Ondernemers moeten ruimte geboden krijgen om een bedrijf te kunnen starten of om door te kunnen groeien als dit op de huidige bedrijfslocatie niet meer mogelijk is. Er wordt ingezet op toekomstbestendige bedrijventerreinen met kwaliteitsaspecten zoals duurzaamheid, nieuwe energie, circulariteit en klimaatadaptie. Waarbij het gaat om hervestiging van een bedrijf, moet hergebruik van de ‘verlaten’ locatie duidelijk zijn. Dit om de huidige bedrijventerreinen vitaal te houden.

Wat gaan we daarvoor doen?
De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld.

Resultaten in 2024
Als gemeente hebben we hard gewerkt om voortgang te houden op het dossier bedrijventerreinen. Voor Esch 0 geldt dat we een bestemmingsplan ter vaststelling aan de gemeenteraad hebben aangeboden. Daartegen is beroep ingesteld. We zetten daarnaast in op een beperkte uitbreiding van de Bullingerslag waar we in 2024 de eerste stappen voor gezet hebben. Voor de verdere invulling van onze lokale opgave (Esch 5) houden we rekening met toekomstige ontwikkelingen zoals de Ruimtelijk-economische bouwsteen 2040 (REB2040) en de ontsluiting van Staphorst via weg en spoor. 

3.2 CIRCULAIR ENERGIELANDSCHAP

Terug naar navigatie - 3.2 CIRCULAIR ENERGIELANDSCHAP

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“We werken toe naar een circulair energielandschap.”

Wat willen we bereiken?
We putten de aarde uit door te veel grondstoffen te gebruiken en deze vervolgens weg te gooien, met onder andere vervuiling als gevolg. Het is noodzakelijk om anders om te gaan met grondstoffen. We moeten onze systemen zodanig inrichten dat we primaire grondstoffen niet meer weggooien, maar gebruiken als grondstof. Dit is circulaire economie. Duurzaamheid en circulaire economie gaan in de toekomst steeds meer onderdeel uitmaken van verdienmodellen voor ondernemers en coöperaties. De gemeente Staphorst heeft voor 2050 een circulaire economie als doelstelling gesteld.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de omgeving van de Uithofsweg ontwikkelen we gezamenlijk met de Provincie Overijssel een circulair energielandschap. Hier bieden we ruimte aan bedrijven die energie produceren of opslaan én die een concrete bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie. Uitgangspunt is organische groei: de gemeente geeft daarbij kaders aan, maar past geen actief grondbeleid toe.

Resultaten in 2024
Het ontwerp bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en zienswijzen zijn in behandeling genomen.  Het bestemmingsplan is inmiddels vastgesteld.

3.3 EEN AANTREKKELIJK WINKELHART IN STAPHORST

Terug naar navigatie - 3.3 EEN AANTREKKELIJK WINKELHART IN STAPHORST

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Wij zetten in op een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst, waarbij wij letten op wensen van omwonenden, ondernemers en bezoekers van het winkelcentrum.”

Wat willen we bereiken?
Staphorst hecht grote waarde aan een vitale detailhandelstructuur in een aantrekkelijk winkelgebied. In de kern Staphorst bevindt zich het grootste winkelhart van de gemeente. We willen het winkelhart versterken. We streven naar een compleet voorzieningenaanbod in de kern van Staphorst, met meer ruimte om te verblijven en te ontmoeten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We willen de toegevoegde waarde van fysiek winkelbezoek ten opzichte van online winkelen bij de consument duidelijk in beeld gebracht hebben. Dit vereist een samenspel tussen detailhandel, horeca, vastgoedeigenaren en de gemeente. In samenspel met de Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst en andere belangengroepen, wordt gezamenlijk gekomen tot een breed gedragen (centrum)visie met een uitvoeringsprogramma.

Resultaten in 2024
Er is besloten om het proces van een centrumvisie niet apart op te zetten, maar de uitkomsten van het proces van de omgevingsvisie als basis te gebruiken voor de gewenste ontwikkelingen voor het centrum naar de toekomst toe. Dit omdat de integrale keuzes die in de omgevingsvisie gemaakt moeten worden leidend zullen zijn voor welke functies er in de toekomst ruimte is in het centrum. Denk bijvoorbeeld aan de afweging vanuit de opgave van Wonen waarbij een toename op het gebied van voorzieningen voor het dorp Staphorst wordt voorzien.  

3.4 EEN VITALE AGRARISCHE SECTOR

Terug naar navigatie - 3.4 EEN VITALE AGRARISCHE SECTOR

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“De agrarische sector is een essentiële bedrijfstak en van wezenlijk belang voor onze gemeente. We willen instandhouding en versterking van een vitale agrarische sector met een goed toekomstperspectief. Wij ondersteunen initiatieven op gebied van innovatie en alternatieve verdienmodellen. Ondanks weinig (speel)ruimte maken wij ons toch sterk om deze sector te ondersteunen.”

Wat willen we bereiken?
We willen een duurzame en sterke agrarische economie met voldoende toekomstperspectief voor onze bestaande agrarische ondernemers, waarbij de balans met de natuurbelangen onze leidraad is. Welke gevolgen het beleid van het Rijk of van de Provincie Overijssel ook krijgen, deze moeten leiden tot instandhouding van het bruto regionaal product, zodat de sociaal economische structuur van onze gemeente in stand blijft en waar mogelijk versterking krijgt.

Wat gaan we daarvoor doen?
Wij blijven een krachtige en proactieve invulling geven aan de gebiedsgerichte aanpak van maatschappelijke opgaven, waterkwaliteit, klimaat, stikstof, leefbaarheid en perspectief voor de landbouw. Dit uit zich bijvoorbeeld in het voorzitterschap van de deelgebiedscommissie Staphorsterveld. We zullen ambtelijk (blijven) deelnemen aan diverse werkgroepen. In de regiegroep zijn wij bestuurlijk vertegenwoordigd.
We blijven open ogen en oren houden voor onze agrarische ondernemers, voeren overleg en helpen hen waar mogelijk. Ook stimuleren en ondersteunen we pilots op het gebied van stikstofreductie en energieopwekking. We hebben een positieve houding ten aanzien van innovatieve initiatieven vanuit agrarische ondernemers en coöperaties, bijvoorbeeld in het kader van gebiedsgerichte aanpak. Daarnaast ondersteunen we de landbouwsector met innovaties zoals windmolens, energieopwekking, agrarisch natuurbeheer en nevenactiviteiten. We maken in overleg met provincie Overijssel een eigen gebiedsplan voor het Staphorsterveld, dat wordt onderdeel van het provinciale plan landelijk gebied (PPLG).

Resultaten in 2024
In 2024 besloot het kabinet om het nationaal programma landelijk gebied (NPLG) en het transitiefonds landelijk gebied & natuur te laten vervallen. Hoewel dit bij betrokken partijen tot enige onduidelijkheid heeft geleid, kunnen we ook constateren dat we met het coöperatief plan Staphorst een basis hebben gelegd waarmee we op hoofdlijnen onze eigen koers bepalen. De tien kernpunten uit dit coöperatief plan zijn voor ons leidend bij het toekomstbestendig houden van ons buitengebied. Zo is dit plan de basis voor diverse projecten die daaraan bijdragen. Inmiddels doen meerdere partners mee, in samenwerking met ons als gemeente en de provincie. Het coöperatief plan heeft de basis en vertrekpunt gevormd voor de volgende ontwikkelingen: 1. koploperproject Rouveen, 2. gezamenlijk feitenonderzoek Rouveen. 3. diverse pilots.  

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Voor een nadere analyse per programma, klik hier voor het overzicht baten en lasten 2024.

Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -3.573.273 -775.122 -4.348.395 -125.724 4.222.670
Baten 3.155.852 750.122 3.905.974 358.072 -3.547.902
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -417.421 -25.000 -442.421 232.348 674.768
Stortingen 0 0 0 -448.106 -448.106
Onttrekkingen 314.000 0 314.000 53.032 -260.968
Mutaties reserves 314.000 0 314.000 -395.074 -709.074