Omschrijving (toelichting)
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
2.1 | Verkeer en vervoer | H. Brinkman |
2.2 | Parkeren | H. Brinkman |
2.5 | Openbaar vervoer | H. Brinkman |
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
2.1 | Verkeer en vervoer | H. Brinkman |
2.2 | Parkeren | H. Brinkman |
2.5 | Openbaar vervoer | H. Brinkman |
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden (aangepast o.b.v. actualisatie 2024):
"Staphorst groeit. Het aantal inwoners neemt toe, de economie floreert en het aantal bedrijven stijgt. Dat houden we graag zo. Voor Staphorst is het essentieel om een infrastructuur te creëren die bij de ontwikkelingen past. Een wegennet dat de toenemende drukte aankan, onveilige verkeerssituaties in de dorpskernen voorkomt door bijvoorbeeld zwaar verkeer om te leiden, het bedrijfsleven een impuls geeft, het centrum een plek maakt voor ontmoetingen en woonwijken veilig en gezond houdt."
Wat willen we bereiken?
We willen een veilige en goed bereikbare ontsluiting van de A28 naar Staphorst. Dat betekent onder meer dat de bereikbaarheid van Staphorst voor gemotoriseerd verkeer moet worden verbeterd. Zodat de leefbaarheid en veiligheid in de kernen toeneemt en het (vracht-)verkeer sneller en veiliger de kernen en bedrijventerreinen kan bereiken en verlaten.
Wat gaan we daarvoor doen?
De gemeente Staphorst kan als uitgestrekte plattelandsgemeente met een strategische ligging aan snelweg en spoor bijdragen aan oplossingen voor ruimtelijke opgaven. Zoals aan de zoektocht van Defensie naar locaties voor munitieopslag. Of door aan de A28 ruimte beschikbaar te stellen voor bedrijvigheid. Ook voor onze eigen ambitie op het gebied van bereikbaarheid is (regionale) samenwerking noodzakelijk. Door samen te werken kunnen we ruimtelijke knelpunten en ontwikkelingen het hoofd bieden en daarmee ons voordeel doen.
Resultaten in 2024
In 2024 heeft het college haar uitvoeringsprogramma geactualiseerd. Het verbeteren van de bereikbaarheid om ontwikkelingen op het gebied van wonen, werken en leven mogelijk te blijven maken staat nu centraal. Tegelijkertijd hebben we als gemeente een bod aan Defensie uitgebracht waarin we hebben neergelegd welke voorwaarden wij verbinden aan bereikbaarheid voor een eventuele uitbreiding van het munitiedepot.
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Wij zetten in op de realisatie van een treinhalte in Staphorst en gaan door met de ingezette dialoog met betrokken organisaties.”
Wat willen we bereiken?
We willen dat Staphorst met het openbaar vervoer goed bereikbaar is. Een treinhalte draagt daaraan bij. Hoewel openbaar vervoer niet direct een verantwoordelijkheid van de gemeente is, kan de gemeente wel een belangrijke rol spelen bij het signaleren van knelpunten en het op de kaart zetten van initiatieven.
Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren een krachtige lobby en hebben de NS, ProRail en de Provincie Overijssel nodig voor de gewenste komst van een treinhalte. De ingezette dialoog met deze betrokken organisaties wordt voortgezet, waarbij wij steeds Staphorst actief op de kaart (blijven) zetten.
Resultaten in 2024
Naar aanleiding van een tweetal moties vanuit de Tweede Kamer is er in 2024 een gerichte studie door ProRail gedaan naar het tracé Zwolle - Meppel (een zogeheten pre-verkenning). In het kader daarvan is er gesproken met ProRail over het belang van het veiliger maken van overwegen in onze gemeente en onze inzet voor ondertunneling van de overgang J.J. Gorterlaan en de wens voor een station Staphorst. De uitkomst van deze studie laat zien dat er beduidend meer middelen nodig zijn voor alle gewenste aanpassingen op het tracé dan de, door het Rijk, beschikbaar gestelde 40 miljoen (hiermee kunnen alleen kleinere veiligheid vergrotende maatregelen gedaan worden). Het in december 2024 (aan Defensie) aangeboden bod in het kader van het munitiedepot biedt samen met het lopende proces van regionale bereikbaarheid en regionale bedrijvigheid kansen om meer middelen naar de Regio te halen en een aantal van de aanpassingen te realiseren op dit tracé. De ondertunneling van de Gorterlaan wordt ook door ProRail als één van de belangrijkste aanpassingen gezien.
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden (aangepast o.b.v. actualisatie 2024):
“Wij zijn voornemens een uitwerking te maken van het fietspadenplan, met daarin een vaststelling van prioritering.”
Wat willen we bereiken?
We willen veilige en comfortabele fietspaden voor onze gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan inventariseren welke vrijliggende fietspaden nodig zijn en daarin een prioritering aanbrengen.
Resultaten in 2024
De prioritering van het fietspadenplan is op 21 januari 2025 besluitvormend behandeld in de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft tot een prioritering besloten. De prioritering is als volgt vastgesteld: 1. Gemeenteweg 2. Lankhorsterweg 3. De Stadsweg of het Scholenland.
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“De herinrichting van de Schipgravenweg in Rouveen wordt aangepakt. Hierbij wordt zoveel mogelijk gelet op de wensen van de bewoners.”
Wat willen we bereiken?
We willen een veilige wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen. Rouveen groeit en dat betekent dat het drukker wordt op de wegen. Verschillende weggebruikers zoals automobilisten en fietsers delen de wegen. De inrichting van wegen moet voor iedere weggebruiker veilig zijn en verdere groei van Rouveen aan kunnen. Dat betekent dat de Schipgravenweg ingericht moet worden voor twee functies: als veilige ontsluitingsweg voor het gemotoriseerde verkeer en als recreatieve route voor wandelaars en fietsers. Ook willen we graag een goede en veilige verbinding richting het activiteitenterrein, de school en het dorpspark.
Wat gaan we daarvoor doen?
In deze bestuursperiode wordt de wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen opnieuw ingericht.
Resultaten in 2024
De gemeenteraad heeft op 24 september 2024 het volgende besloten:
Er wordt afgezien van de aanleg van een vrij liggend fiets/voetpad.
De Schipgravenweg wordt verbreed met grasbetonstenen aan weerszijden van de weg.
De kruising met de Beukenlaan wordt verhoogd uitgevoerd, de andere oversteken worden visueel geaccentueerd en er wordt openbare verlichting op de uitwisselingspunten aangebracht.
De uitvoering vindt plaats in 2025.
Het bestaande krediet voor verkeersplan Rouveen wordt verlaagd met € 569.000.
De kapitaallasten vallen met een bedrag van € 38.000 vrij ten gunste van het begrotingssaldo.
Voor een nadere analyse per programma, klik hier voor het overzicht baten en lasten 2024.
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.363.587 | -44.182 | -3.407.770 | -3.334.308 | 73.461 | |
Baten | 130.882 | 0 | 130.882 | 249.685 | 118.803 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -3.232.706 | -44.182 | -3.276.888 | -3.084.623 | 192.265 | |
Stortingen | -1.343.000 | 0 | -1.343.000 | -1.363.539 | -20.539 | |
Onttrekkingen | 1.340.486 | 101.836 | 1.442.322 | 1.331.827 | -110.496 | |
Mutaties reserves | -2.514 | 101.836 | 99.322 | -31.712 | -131.034 | |
Gerealiseerd resultaat | -3.235.219 | 57.654 | -3.177.566 | -3.116.335 | 61.230 |