Omschrijving (toelichting)
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | H. Brinkman |
4.2 | Onderwijshuisvesting | H. Brinkman |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | H. Brinkman |
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | H. Brinkman |
4.2 | Onderwijshuisvesting | H. Brinkman |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | H. Brinkman |
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Wij zetten ons ervoor in dat iedere kern basisonderwijs kan behouden.”
Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat iedere kern binnen de gemeente Staphorst (aanbod van) basisonderwijs behoudt.
Wat gaan we daarvoor doen?
In Staphorst werken de tien basisscholen, met de daaraan verbonden peutergroepen, aan goed onderwijs voor alle leerlingen in onze gemeente. Hierover vindt onderling en met de gemeente goede samenwerking en afstemming plaats. Deze samenwerking en afstemming krijgt vanuit de scholen vorm binnen een uitvoeringsorganisatie die samengebracht is in de stichting ‘Jong in Staphorst’ waar alle scholen aan deelnemen. Als gemeente haken wij hierop aan. Om in iedere kern binnen de gemeente Staphorst (aanbod van) basisonderwijs te behouden monitoren we de leerlingenaantallen en ontwikkeling van de scholen en blijven we hierover goed in gesprek met de scholen.
Resultaten in 2024
In aansluiting op het in 2023 vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs, zijn er in 2024 vijf business cases opgesteld. Hierin zijn leerlingprognoses en ontwikkelingen in meegenomen. Momenteel wordt er gewerkt aan de businesscase van de overige scholen in Staphorst. Het behouden van openbaar onderwijs in de kern Staphorst blijft een aandachtspunt. De scholen voelen hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Wij verbinden onderwijs en bedrijfsleven met elkaar, zodat leerlingen daarmee ondersteund worden in hun ontwikkeling en beroepskeuze en het bedrijfsleven in het aantrekken van en investeren in toekomstig (vak-)personeel.”
Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat leerlingen worden ondersteund in hun ontwikkeling en beroepskeuze en het bedrijfsleven in het aantrekken van en investeren in toekomstig (vak-) personeel.
Wat gaan we daarvoor doen?
We initiëren en faciliteren het contact tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zo is er onder andere een bijeenkomst geweest met alle scholen in het voortgezet onderwijs (VO) waar leerlingen uit Staphorst naartoe gaan. Eén school is daarop invulling gaan geven aan een koppeling van praktijk en theorie voor de havo en heeft vervolgens samen met bedrijven een stageprogramma opgezet voor havo 4-leerlingen. We hebben als gemeente de scholen met de bedrijven in contact gebracht en de meeste leerlingen uit Staphorst hebben een passende stageplek gevonden. De school en betrokken bedrijven zijn positief over de opgedane ervaringen. Onze activiteiten zijn er op gericht om de ontwikkeling van het praktijkonderwijs binnen de havo te borgen en ook binnen de andere scholen in te zetten.
Resultaten in 2024
Onderwijs en bedrijfsleven in Staphorst weten elkaar goed te vinden. Er zijn vanuit onderwijs in het afgelopen jaar onder andere in samenspraak met Staphorster bedrijven bedrijfsbezoeken voor leerlingen georganiseerd.
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“De bibliotheken vervullen in de gemeente een belangrijke functie, waar ook veel gebruik van wordt gemaakt. Een bibliotheek is een voorziening die een wezenlijke bijdrage levert aan ontwikkeling, onderwijs en aan het tegengaan (of verhelpen) van laaggeletterdheid. Daarom zetten wij ons ervoor in om de bibliotheken te behouden.”
Wat willen we bereiken?
We zetten in op een toekomstbestendige bibliotheek met een brede maatschappelijke functie.
Wat gaan we daarvoor doen?
De bibliotheek heeft een belangrijke functie die bijdraagt aan lezen, schrijven en taalverwerving. Daarnaast heeft de bibliotheek ook een maatschappelijke functie als de plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten, informatie kunnen halen en basisvaardigheden kunnen ontwikkelen. Ook speelt de bibliotheek een belangrijke rol in het aan elkaar verbinden van maatschappelijke organisaties. Sinds kort heeft de bibliotheek dan ook zitting in de Stuurgroep Gezond Meedoen Staphorst waar de belangrijkste voorliggende partijen in Staphorst deelnemer van zijn.
Wanneer gaan we dat doen?
Dit betreft een (door)lopend proces, dat gedurende de hele bestuursperiode wordt voortgezet.
Tot 30 juni 2024 kan een provinciale subsidie aangevraagd worden voor projecten om de bibliotheek toekomstbestendig te maken.
Resultaten in 2024
Eind 2024 is de SPUK-subsidie toegekend. Hiermee kunnen de openingstijden van de bibliotheek verruimd worden. Ook wordt gekeken naar uitbreiding van de voorzieningen in Rouveen. De provinciale subsidie Toekomstkracht is afgerond. Met deze subsidie is ingezet op het toekomstbestendig maken van de bibliotheek en samenwerking met lokale partners.
In het onderzoek naar een MFA in IJhorst wordt de oproep vanuit motie 165 meegenomen om te kijken naar de mogelijkheden om in de MFA een bibliotheekfunctie te creëren.
Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Verduurzaming en een goed binnenklimaat van schoolgebouwen juichen wij toe. Door de gestegen energieprijzen is het belang groter dan ooit om op een duurzame(re) manier energie te gebruiken. Wij stimuleren verduurzamings- en binnenklimaatprogramma’s voor schoolgebouwen.”
Wat willen we bereiken?
Goede en duurzame onderwijshuisvesting is cruciaal voor goed onderwijs. Ten behoeve van goed onderwijs zijn duurzame schoolgebouwen nodig waarin het gezond en fijn is om te leren en werken. Dit leidt tot een hoger leerrendement en minder ziekteverzuim. We willen daarom een gedragen integraal huisvestingsplan waarin verduurzaming en klimaat een wezenlijk onderdeel is.
Wat gaan we daarvoor doen?
We stellen, samen met schoolbesturen en andere betrokkenen, een integraal huisvestingsplan (IHP) op.
Resultaten in 2024
De Scholen met de Bijbel (m.u.v. de Prins Mauritsschool vanwege nieuwbouw) hebben een subsidieaanvraag gedaan en verkregen. Deze scholen zitten inmiddels in de voorbereiding van het aanbestedingstraject.
De Pieter Zandt is, samen met Provincie Overijssel en gemeente, bezig met een onderzoek naar de verduurzamingmaatregelen.
Voor de overige scholen spelen eerst nog andere vraagstukken (o.a. nieuwbouw/verbouw en structuren).
Voor een nadere analyse per programma, klik hier voor het overzicht baten en lasten 2024.
Exploitatie | Begroting 2024 | Wijzigingen 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Voordeel/Nadeel 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.893.061 | -509.582 | -2.402.643 | -2.020.032 | 382.611 | |
Baten | 426.470 | 36.741 | 463.211 | 474.442 | 11.230 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.466.591 | -472.841 | -1.939.432 | -1.545.590 | 393.841 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 477.822 | 529.295 | 1.007.118 | 591.969 | -415.149 | |
Mutaties reserves | 477.822 | 529.295 | 1.007.118 | 591.969 | -415.149 | |
Gerealiseerd resultaat | -988.769 | 56.455 | -932.314 | -953.622 | -21.307 |