Omschrijving (toelichting)
Om de risico’s van de gemeente in kaart te brengen is een risicoprofiel opgesteld. Dit profiel maakt onderdeel uit van de vastgestelde nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing 2021. Vervolgens hebben er bij het opstellen van de rekening 2021, rekening 2022 en begroting 2024 updates plaatsgevonden van de risico's, waardoor er een nieuw risicobedrag is ontstaan van € 1.168.961.
In dit onderdeel zullen we ingaan op de belangrijkste ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan in 2024 en worden eventuele nieuwe risico's benoemd:
1 | Mutaties geïdentificeerde risico´s in de nota;
2 | Benoemen nieuwe risico’s;
3 | Opgenomen risico’s met meeste impact na aanpassing.
Samenvatting:
Risicobedrag/weerstandscapaciteit bij aanvang opstellen rekening 2024 (=stand begroting 2024) |
|
€ 1.168.961
|
Mutaties geïdentificeerde risico's nota |
€ 0 |
|
Nieuwe risico's |
€ 0
|
|
Afname risicobedrag |
|
€ 0
|
Totaal nieuw risicobedrag/weerstandscapaciteit rekening 2024 |
|
€ 1.168.961 |
Hieronder zullen we kort ingaan op de risico’s die zich hebben voorgedaan in 2024 en op welke wijze deze in de toekomst kunnen worden beheerst. Tevens zullen we aangeven in hoeverre dit gevolgen heeft voor het risicoprofiel.
Let op: daar waar in de kolom “bedrag aan risico dat zich heeft voorgedaan" een min- bedrag staat, betekent dit dat dit een voordeel is.
Risicogebied |
Risico's ten laste of ten gunste van het resultaat 2023 |
Opgenomen 300.000 bedrag in nota |
Bedrag aan risico dat zich heeft voorgedaan |
Toelichtingen en mogelijke beheersmaatregelen |
Extra benodigd bedrag risicoprofiel? |
Programma 0 Algemeen bestuur en organisatie |
Te lage storting van pensioenrechten voor wethouders wat leidt tot extra kosten voor de gemeente. |
50.000 (30%) |
300.000 |
De ABP-pensioenen stijgen miv 1 januari 2025 met 1,84%. Tevens is de rekenrente met 0,9% afgenomen. Dit leidt tot een toevoeging aan de voorziening. |
Nee, risico blijft aanwezig. |
Programma 0 Algemeen bestuur en organisatie |
Het ontbreken van een stabiel perspectief van de algemene uitkering uit het gemeentefonds kan leiden tot vermindering van de inkomsten. |
250.000 (70%) |
-131.000 |
Dit betreft m.n. een correctie op de accressen op basis van de revisie van het CBS. |
Nee, risico blijft aanwezig. |
Programma 1 Openbare orde en veiligheid |
Rampen |
400.000 (5%) |
Zie paragraaf vluchtelingen |
Door de vluchtelingen (onder andere vanuit Oekraïne) zijn er extra kosten gemaakt, zie voor een nadere toelichting de paragraaf vluchtelingen. |
Nee, risico blijft aanwezig. |
Programma 8 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Vermindering van inkomsten door een economische crisis: daling bouwleges, rentedaling et cetera. |
100.000 (50%) |
-350.000 |
In 2024 is de rente op de schatkist gestegen, waardoor de opbrengst € 883.000 bedraagt, € 83.000 meer dan begroot. Daarnaast waren de bouwleges-opbrengsten € 267.000 hoger vanwege de verwerking van extra bouwaanvragen eind 2023. |
Risico blijft bestaan, behoeft niet aangepast te worden. Leidt eventueel tot aanpassing van toekomstige begrotingen. |
1 | Mutaties geïdentificeerde risico's
Bij de jaarrekening 2024 zijn geen mutaties op eerder geïdentificeerde risico's.
2 | Mogelijke nieuwe risico’s
Bij de jaarrekening 2024 zijn geen nieuwe risico's toegevoegd. De huidige risico's zijn eerder verwerkt in de nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing 2021, deze risico's worden hier niet herhaald.
3 | Opgenomen risico’s met meeste impact na aanpassing risicoprofiel
Onderstaand het overzicht, waarin de risico’s worden gepresenteerd met de meeste impact, mochten die zich voordoen.
Nr |
Programma |
Risico |
Kans |
Max. financieel gevolg |
1 |
0 | Algemeen bestuur en organisatie |
Het ontbreken van een stabiel perspectief van de algemene uitkering uit het gemeentefonds kan leiden tot vermindering van de inkomsten. |
70% |
€ 250.000 |
2 |
0 | Algemeen bestuur en organisatie |
Het verliezen van de grip op of tegenvallende exploitatieresultaten van de verschillende samenwerkingsvormen of gesubsidieerde instellingen (dienstverlening moet wel op peil blijven) kan leiden tot extra kosten of minder dividend. |
70% |
€ 227.000 |
3 |
Overig |
Grote projecten kunnen leiden tot risico’s die niet voorzien zijn. |
50% |
€ 300.000 |
4 |
6 | Sociaal domein |
Het ontbreken van een plafond of maximum voor een aantal uitgaven wat leidt tot sterk stijgende uitgaven (open einde regelingen). |
70% |
€ 150.000 |
5 |
8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Afboekingen grondexploitatie kan leiden tot een (politiek) risico. |
30% |
€ 250.000 |
6 |
0 | Algemeen bestuur en organisatie |
Een datalek leidt tot kosten binnen de organisatie die niet waren voorzien. |
70% |
€ 100.000 |
7 |
0 | Overhead |
De kans bestaat dat stortingen onvoldoende zijn om de onttrekkingen voor het onderhoud van kapitaalgoederen niet in evenwicht zijn bij uitvoering van (groot) onderhoud/vervanging van huidige kapitaalgoederen wat leidt tot uitstel waardoor derden schadeclaims indienen. |
70% |
€ 100.000 |
8 |
9 | Overhead |
Onvolledige compensatie voor nieuwe CAO uit algemene uitkering wat leidt tot ongedekte loonkosten. |
70% |
€ 100.000 |
9 |
0 | Algemeen bestuur en organisatie |
Politieke beslissingen van het Rijk, die leiden tot lagere inkomsten of hogere afdrachten. |
30% |
€ 200.000 |
10 |
0 | Algemeen bestuur en organisatie |
Politieke wensen en besluiten leiden tot hogere kosten. |
50% |
€ 100.000 |
Totaal aantal grote risico's
|
1.777.000
|