Uitgaven

4,62%
€ -3.097.375
4,62% Complete

Inkomsten

56,63%
€ 39.177.513
56,63% Complete

Saldo

1696,26%
€ 36.080.139

Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Uitgaven

4,62%
€ -3.097.375
4,62% Complete

Inkomsten

56,63%
€ 39.177.513
56,63% Complete

Saldo

1696,26%
€ 36.080.139

Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Omschrijving (toelichting)

Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.1 Bestuur J. ten Kate
0.2 Burgerzaken L. Mulder
0.5 Treasury L. Mulder
0.61 OZB woningen L. Mulder
0.62 OZB niet-woningen L. Mulder
0.64 Belastingen overig L. Mulder
0.7 Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds L. Mulder
0.8 Overige baten en lasten L. Mulder
0.9 Vennootschapsbelasting L. Mulder
0.10 Mutatie reserves L. Mulder
0.11 Resultaat baten en lasten L. Mulder

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

0.1 STRATEGISCHE EN PRAGMATISCHE SAMENWERKING

Terug naar navigatie - 0.1 STRATEGISCHE EN PRAGMATISCHE SAMENWERKING

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Als zelfstandige gemeente werken we strategisch en pragmatisch samen. We bundelen en benutten krachten en kijken naar mogelijkheden om zo goed en efficiënt mogelijk samen te kunnen werken, zowel binnen de eigen organisatie, als met andere gemeenten, partners of andere marktpartijen.”

Wat willen we bereiken?
We willen de opgaven waar de gemeente Staphorst nu voor staat en die nog op ons afkomen in de komende jaren, goed kunnen uitvoeren. Daarbij willen we de kwaliteit van onze producten en diensten en de kracht van de organisatie op peil houden. We staan met ons gezicht naar buiten, richten ons op de regio Zwolle en laten onze meerwaarde door een goede samenwerking in de regio blijken.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat we de huidige processen zo efficiënt mogelijk kunnen blijven uitvoeren binnen de ambtelijke organisatie. We willen kunnen inspelen op maatschappelijke- of overheidsontwikkelingen en de veranderende ambities en prioriteiten die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij gaan we gebruik maken van de uitkomsten van het rapport ‘Op weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ en de strategische personeelsontwikkeling. Daar gaan we mee aan de slag.

In de tweede plaats zullen we actief collega’s van andere gemeenten en samenwerkingspartners in de regio blijven benaderen om opgaven samen op te pakken waar dat mogelijk is. Een zelfstandige gemeente van onze omvang heeft veel baat bij samenwerking. Dit vraagt om onderhoud en eventueel opzetten van nieuwe netwerken of samenwerkingen. Samenwerking vraagt inzet van beide partijen, maar levert ook voor beiden voordelen op. We brengen in beeld wat we (zelf) doen en wat we niet, of laten doen. We kijken vervolgens naar kansen om zo efficiënt en slim mogelijk (samen) te werken.

Resultaten in 2024
De regionale samenwerking in Zwolle werkt vanaf 2024 met een nieuwe meerjarige agenda die zich, naast economie en arbeidsmarkt, nadrukkelijk richt op ruimtelijke en klimaatadaptieve ontwikkeling en verstedelijking. Hiermee versterken we ons netwerk en behartigen daarmee onze gezamenlijke belangen. We zien hierbij verschillende ruimtelijke opgaven samen komen in het gebied tussen Staphorst en Zwolle, oostelijk van de snelweg: opgaven op het gebied van energie, bedrijvigheid en bereikbaarheid die allemaal een grote ruimtevraag meebrengen. Om de brede welvaart vast te houden, te doen toenemen én de groeiambitie van de regio te faciliteren zet de Regio Zwolle in op meer ondernemersdienstverlening. In 2024 zijn de eerste stappen gezet. 

0.2 ONDERSTEUNING INITIATIEVEN SAMENLEVING

Terug naar navigatie - 0.2 ONDERSTEUNING INITIATIEVEN SAMENLEVING

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving. Wij stimuleren het functioneren van wijk- en dorpsraden en hechten waarde aan het betrekken van inwoners bij beleid (burgerparticipatie). De ondersteuning van initiatieven komt ook tot uiting in het Stimuleringsfonds. Het Stimuleringsfonds wordt na vaststelling van de nota Burgerkracht 2.0 door de raad geïntroduceerd.”

Wat willen we bereiken?
We willen goed in verbinding staan met inwoners, ondernemers, verenigingen, kerken, maatschappelijke organisaties, partners en ruimte geven voor goede, en bij Staphorst passende, initiatieven. We geven ruimte aan initiatieven en streven naar minder belemmerende regels. Daarmee willen wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat gaan we daarvoor doen?
Initiatieven vanuit de samenleving geven we de ruimte en faciliteren we. We versterken de verbinding en het gesprek met de samenleving en staan open voor nieuwe vormen van samenwerking. Bij belangrijke onderwerpen staan wij in goed contact met onze inwoners en betrekken we daarbij de wijk- en dorpsraden. We zullen actief terugkoppelen wat de stand van zaken is, zowel bij grote als kleine onderwerpen.

Resultaten in 2024
Het huidige participatiebeleid is verwoord in de nota ‘We doen het samen’. In 2024 is gestart met een aantal acties uit de nota. Voorbeelden zijn:

  • Er is voor het ontwikkelfonds een subsidieregeling opgesteld en een commissie georganiseerd die de aanvragen (op voorwaardenniveau) controleert.
  • Opstellen profielen voor de rol van participatiecoördinator en deelnemers participatiepool.
  • Handleiding en format schrijven voor het toepassen van het participatiemodel.
  • Opstellen van een participatieverordening.
  • Opzetten van een wijkraad Staphorst- Zuid.

0.3 EEN DIENSTBARE EN DIENSTVERLENENDE GEMEENTE

Terug naar navigatie - 0.3 EEN DIENSTBARE EN DIENSTVERLENENDE GEMEENTE

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“We zijn een dienstbare en dienstverlenende gemeente. Dat betekent onder meer goed bereikbaar en laagdrempelig toegankelijk. We spelen in op de verschillende behoeften van inwoners, ondernemers en andere partijen waarmee we in verbinding staan. De coronapandemie heeft een versnelling van de digitale dienstverlening teweeggebracht. De digitale dienstverlening blijven we (door-)ontwikkelen en de fysieke dienstverlening ontwikkelt daar in mee.

We willen een toegankelijk gemeentehuis houden. De mogelijkheid voor direct contact is en blijft waardevol. We richten ons daarom op een toekomstbestendige hybride dienstverlening, zodat daarmee zoveel mogelijk in de verschillende behoeften en ontwikkelingen wordt voorzien.”

Wat willen we bereiken?
De gemeente heeft van alle overheden het beste zicht op wat zich bij haar inwoners afspeelt. De gemeente heeft de rol van eerste overheid en is ook eerste aanspreekpunt voor de overheid. Om die rol goed uit te kunnen voeren, moet de gemeente laagdrempelig en goed te bereiken zijn.

We willen dat onze bereikbaarheid, beschikbaarheid en dienstverlening op een bij Staphorst passend (ambitie)niveau is. Dat we doen wat we beloven en dat inwoners weten wanneer en wat zij van de gemeente kunnen verwachten. Wij informeren actief en tijdig over de voortgang, we communiceren daarover helder door middel van een bij de aanvrager passend communicatiemiddel. Fysieke dienstverlening vanuit het gemeentehuis blijft het uitgangspunt. Dienstverlening op afspraak in spreekruimten verlenen we als dat mogelijk is. Huisbezoeken worden, waar nodig en mogelijk, geïntensiveerd. We passen digitale dienstverlening toe als dit voor de inwoner leidt tot betere dienstverlening of als dit wettelijk noodzakelijk is en sturen, zonder iemand daartoe te verplichten, aan op zoveel mogelijk laagdrempelige digitale communicatie en informatievoorziening.

Wat gaan we daarvoor doen?
De visie op dienstverlening zal worden herijkt. Dit doen we met de ambtelijke organisatie en betrokken inwoners (burgerpanel/burgerparticipatie). Op basis hiervan stellen we een activiteitenplan op, waarin ook is aangegeven welke middelen nodig zijn. Acties betreffen een mix van systeem- en procesinrichting, optimalisatie daarvan en investeringen in opleiding van medewerkers (kennis en competenties, houding en gedrag).

We zorgen er ook voor dat informatie digitaal beschikbaar is en dat telefonische bereikbaarheid, binnen vooraf vastgestelde en gecommuniceerde tijden, op orde is.

Resultaten in 2024
In 2024 is onze dienstverlening, naar aanleiding van het (BMC) rapport ‘Mooi Wark’, aan de hand van een aantal invalshoeken besproken. Besloten is voor wat betreft het speerpunt (digitale)dienstverlening (hybride dienstverlening) de planning van het project ''top vijf' te volgen. De oplevering van een geactualiseerde visie op dienstverlening in samenhang met een geactualiseerde I & ICT visie wordt verwacht in 2025. Hierin worden actuele concrete ontwikkelingen rond de digitale loketten en telefonie meegenomen.  

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Voor een nadere analyse per programma, klik hier voor het overzicht baten en lasten 2024.

Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -2.595.136 -308.774 -2.903.909 -3.005.375 -101.466
Baten 37.073.736 1.747.189 38.820.925 39.120.982 300.058
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 34.478.600 1.438.415 35.917.016 36.115.608 198.592
Stortingen 0 0 0 -92.000 -92.000
Onttrekkingen 31.841 205.157 236.998 56.531 -180.467
Mutaties reserves 31.841 205.157 236.998 -35.469 -272.467