Uitgaven

11,65%
€ -7.814.488
11,65% Complete

Inkomsten

10,48%
€ 7.252.515
10,48% Complete

Saldo

26,42%
€ -561.973

Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Uitgaven

11,65%
€ -7.814.488
11,65% Complete

Inkomsten

10,48%
€ 7.252.515
10,48% Complete

Saldo

26,42%
€ -561.973

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

8.1 BESCHERMINGSMAATREGELEN BESCHIKBAARHEID WONINGEN BENUTTEN

Terug naar navigatie - 8.1 BESCHERMINGSMAATREGELEN BESCHIKBAARHEID WONINGEN BENUTTEN

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Het recht om te wonen is een grondrecht. Er is veel urgentie bij de aanpak van de krapte op de woningmarkt. Er is woningnood onder meerdere doelgroepen, zoals starters, gezinnen, ouderen, inwoners met een beperking, inwoners die aangewezen zijn op een sociale (huur-)woning, arbeidsmigranten en statushouders. We willen al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben, een plek kunnen bieden en voelen de urgentie.

We willen de woningbouw versnellen en voeren daarvoor – daar waar het kan – een actief grondbeleid. Wettelijke mogelijkheden op een krappe woningmarkt om onze inwoners te beschermen tegen beleggers, benutten we, bijvoorbeeld door een zelfbewoningsplicht op te leggen bij de koop van een woning. Wij zetten ons in om kavels uit te geven waardoor er zelf (CPO) gebouwd kan worden.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat er meer en voldoende woningen gebouwd worden om in de behoefte te voorzien van al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente (kunnen) wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben. Binnen de wettelijke instrumenten willen we dat de woningen die gebouwd worden, ook benut kunnen worden door mensen die binding hebben met de gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan onderzoek doen naar de behoefte en daarop beleid vaststellen. We voeren een actief grondbeleid en we ondersteunen initiatieven die leiden tot een versnelling van woningbouw. Daarnaast zullen we gevalideerde instrumenten inzetten – met mogelijk differentiatie naar kernen – om te borgen dat woningen die gebouwd worden, ook door de doelgroepen kunnen worden benut. We willen voorkomen dat woningen in handen komen van beleggers en daardoor niet in de behoefte van onze doelgroepen wordt voorzien. We staan hier in nauw contact met het Rijk en de Provincie Overijssel en volgen de ontwikkelingen op de voet.

Resultaten in 2024
Uit het onderzoeksrapport ‘Woonbehoefteonderzoek gemeente Staphorst 2023’ blijkt dat ruim 50% van de woningen verhuurd of verkocht worden aan mensen met een sociaaleconomische binding met de gemeente. In 2024 heeft de gemeente blijvend gebruik gemaakt van de beschikbare instrumenten om juist deze groep te kunnen huisvesten, waaronder de ‘Verordening Starterslening gemeente Staphorst 2024’. 

8.2 WONINGBOUW VOOR ALLE DOELGROEPEN IN ALLE KERNEN

Terug naar navigatie - 8.2 WONINGBOUW VOOR ALLE DOELGROEPEN IN ALLE KERNEN

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“We zetten ons ervoor in dat er voor alle doelgroepen in alle kernen gebouwd wordt, zowel op inbreidings- als op uitbreidingslocaties. Het college krijgt de opdracht om inzet te plegen om dit te realiseren. Voor de sociale woningbouw werken wij nauw samen met onze partner Woonstichting Vechthorst.”

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Het college heeft de ambitie om in alle kernen van de gemeente Staphorst woningen te bouwen voor alle doelgroepen. Dat betekent zowel koop- als huur woningen, waarbij het streven is om het aandeel sociale koopwoningen in de nieuwbouwplannen te verhogen. Ook zet het college in op het realiseren van een substantieel aantal flexwoningen. Conform de woonvisie en prestatieafspraken die de gemeente heeft gemaakt met Woonstichting VechtHorst, zet het college erop in om voor minimaal 300 (flex)woningen plannen uit te werken en dat een substantieel deel daarvan daadwerkelijk is gerealiseerd. In 2023 wil het college samen met Woonstichting VechtHorst de behoefte onderzoeken en herijken. Door middel van een Aanjaagteam gemeentelijke woningbouw, waarin betrokken partijen deelnemen, maar waarin de gemeente de lead heeft, willen we ervoor zorgen dat de plannen worden (door)ontwikkeld en uitgevoerd. Begin 2023 wordt een actieprogramma woningbouw aan de raad voorgelegd.

Resultaten in 2024
In 2024 is het woonbehoefteonderzoek uit eind 2023 stedenbouwkundig doorvertaald.  We hebben hiermee de opgave (wat moet er gebeuren) voor nieuwbouw vertaald naar waar dit zou kunnen. In de 2e helft van 2024 is verder gewerkt aan een meerjarenprogramma woningbouw waarin het wat en het waar van de opgave verder wordt uitgewerkt. In alle kernen wordt volop gebouwd voor alle doelgroepen. In 2024 zijn er volgens de gemeentelijke BAG-registratie 288 woningen toegevoegd in de 4 kernen van Staphorst (inclusief buitengebied). Niet alle objecten zijn al gerealiseerd omdat de BAG uitgaat van objecten waarvoor een vergunning is verleend. Om over meer ‘real time’ informatie te beschikken, werken aan een gemeentelijke plan/ woningbouw monitor die we in 2025 in gebruik nemen.  

8.3 HERIJKING OMGEVINGSVISIE AGENDEREN VOOR RAADSAGENDA

Terug naar navigatie - 8.3 HERIJKING OMGEVINGSVISIE AGENDEREN VOOR RAADSAGENDA

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“De in 2018 vastgestelde Omgevingsvisie 'Staphorst voor elkaar' wordt herijkt. Door uitstel van de invoering van de Omgevingswet is de herijking uitgesteld naar 2023. We willen de herijking van de Omgevingsvisie als onderwerp voor een raadsagenda agenderen. De mogelijkheden om vergunningstrajecten te vergemakkelijken verkennen we, die deels ook door de nieuwe Omgevingswet worden voorzien.”

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Herijking van de Omgevingsvisie brengen wij als suggestie in om door de raad op te pakken in de raadsagenda.

Resultaten in 2024
Op 22 oktober 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met het opstellen van een nieuwe omgevingsvisie. Het project is inmiddels gestart. In maart 2025 heeft de gemeenteraad een raadsstartnotitie vastgesteld over dit onderwerp.   

8.4 OPWAARDERING MARKTPLEIN IN KERN STAPHORST

Terug naar navigatie - 8.4 OPWAARDERING MARKTPLEIN IN KERN STAPHORST

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Wij willen het Marktplein opwaarderen, waarbij er meer ruimte is voor groen en het plein meer gericht is op beleving en ontmoeting. Dit onderwerp willen we ook onderdeel laten uitmaken van een raadsagenda.”

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Dit willen we betrekken bij de totstandkoming van een centrumvisie, zie hiervoor onder speerpunt 3.2 ‘Een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst’.

Resultaten in 2024
Met de commissie lokale democratie en de burgerwerkgroep Marktplein zijn verschillende gesprekken gevoerd om te komen tot een uitvoerbaar plan voor het Marktplein dat meer geschikt is voor ontmoeting.  

8.5 KIJKEN NAAR MOGELIJKHEID VOOR EEN AFSCHEIDSHUIS IN KERN STAPHORST

Terug naar navigatie - 8.5 KIJKEN NAAR MOGELIJKHEID VOOR EEN AFSCHEIDSHUIS IN KERN STAPHORST

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“De komende periode onderzoeken we de mogelijkheden voor een afscheidshuis in de kern Staphorst.”

Wat willen we bereiken?
We willen de behoefte voor een afscheidshuis in de kern Staphorst peilen en de mogelijkheden daarvoor in beeld brengen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan hiervoor een (verkennend) onderzoek doen.

Resultaten in 2024
We inventariseren de behoefte aan een dergelijke voorziening en de exploitatiemogelijkheden daarvan. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Voor een nadere analyse per programma, klik hier voor het overzicht baten en lasten 2024.

Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -4.400.570 -564.725 -4.965.295 -7.754.156 -2.788.861
Baten 3.232.821 133.500 3.366.321 6.441.381 3.075.060
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.167.749 -431.225 -1.598.974 -1.312.775 286.199
Stortingen 0 0 0 -60.332 -60.332
Onttrekkingen 235.000 434.725 669.725 811.134 141.409
Mutaties reserves 235.000 434.725 669.725 750.802 81.077