Toelichting op de balans per 31 december 2024

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Omschrijving (toelichting)

Inleiding
De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften, zoals opgenomen in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
De waardering van de activa vindt plaats op basis van verkrijgingsprijs (is: inkoopprijs en bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (is: aanschaffingskosten en de overige kosten welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend ). Passiva worden opgenomen tegen nominale waarden.

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden, overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. 

De algemene uitkering is opgenomen conform de best mogelijke inschatting gebaseerd op basis van de laatst beschikbare informatie.

Dividenden zijn verantwoord in het jaar waarin het besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van de vennootschap is genomen.

Met betrekking tot de WMO- eigen bijdragen van het CAK is bij alle gemeenten sprake van een onzekerheid. Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming is op grond van de WMO een eigen bijdrage verschuldigd (abonnementstarief). In de wet is bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage niet wordt uitgevoerd door de gemeente zelf, maar door het CAK. Door privacyoverwegingen is de gegevensverstrekking van het CAK aan de gemeente Staphorst ontoereikend om de volledigheid en juistheid van de eigen bijdragen te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is.

Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording
De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de financiële verordening en op basis van de kadernota rechtmatigheid. Dat betekent dat:

  • De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties, alsmede de baten en lasten inzake de specifieke uitkeringen op grond van art. 17 Financiële-verhoudingswet;
  • De financiële rechtmatigheid waaronder het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik & oneigenlijk gebruik criterium omvat:
    • Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 26 november 2024 door de raad is vastgesteld;
    • Voor het begrotingscriterium geldt dat alle overschrijdingen van lasten en investeringskredieten onrechtmatig zijn, waarbij voor een aantal scenario’s in de financiële verordening is beschreven wanneer deze overschrijdingen acceptabel zijn. Voor over- en onderschrijdingen van baten en lasten en van investeringskredieten geldt dat deze als onrechtmatig zijn aangemerkt indien ze niet tijdig aan de raad zijn gemeld;
    • Ten aanzien van het M&O criterium is de nota M&O beleid van onze organisatie leidend bij het voorkomen en opsporen van misbruik en oneigenlijk gebruik. Omdat alleen bij misbruik sprake is van een onrechtmatigheid zijn eventuele gevallen van misbruik (mits cumulatief met andere fouten of onduidelijkheden boven de verantwoordingsgrens) opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
  • De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld binnen de kaders van de kadernota rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV alsmede onze eigen financiële verordening. Dit betekent dat:
    • Een verantwoordingsgrens van 3 % van de totale lasten inclusief dotaties reserves is gehanteerd waarboven cumulatieve fouten en onduidelijkheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen;
    • Een rapporteringstolerantie van € 100.000 is gehanteerd waarboven fouten en onduidelijkheden in de paragraaf bedrijfsvoering worden opgenomen.

Activa
Vaste activa (met economisch nut)

Overige investeringen met economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven.

Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur, waarbij rekening kan worden gehouden met een eventuele restwaarde. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt. Dit betreft met name investeringen in (school)gebouwen en riolering.

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

  (Onder)gronden van activa met een meerjarig economisch nut Geen afschrijving
  Aanschaffingen en restant-activa met een boekwaarde < € 10.000 Eenmalig afboeken
Gebouwen: Stichtingskosten: scholen, peuterspeelzalen 40 jaar
  Stichtingskosten: sportaccommodaties 30 jaar
  Stichtingskosten overige gebouwen: gemeentehuis, gemeentewerf, bibliotheek, dienstencentrum, mortuarium e.d. 40 jaar
  Groot onderhoud, renovatie, uitbreiding van bestaande (hoofd)gebouw Afhankelijk van de resterende looptijd van het (hoofd)gebouw met een minimum van 15 jaar
Rioleringswerken: Technische installaties 15 jaar
  Pompputten 45 jaar
  Drukriolering 60 jaar
  Vrijverval riolering 70 jaar
  Begraafplaatsen (aanlegkosten) Afhankelijk van de te verwachten looptijd
Sportvelden: Vervanging drainage 12 jaar
  Renovatie toplaag 12  jaar
  Lichtmasten 20 jaar
  Technische installaties en machines Afhankelijk van het object: 5 - 15 jaar
  Vaste inventaris, veiligheidsvoorzieningen, groot onderhoud voor zover niet opgenomen in beheerplannen Afhankelijk van het object: 5 - 10 jaar
  Voertuigen, gereedschappen en overig materiaal Naar gangbare ervaringsnormen of voorgeschreven normen over de gebruiksduur (meestal 5 tot 10 jaar)
  Automatiseringsapparatuur/-software 3 - 5 jaar
  (Kantoor)meubilair 10 - 20 jaar
  Aandelen Geen afschrijving
  Diversen Op basis van verwachte economische levensduur
Wegen, geen wegbeheer:  Betonverharding 25 - 30 jaar 
  Asfaltverharding  10 - 20 jaar 
  Klinkerverharding  10 - 15 jaar 
  Openbare verlichting 10 - 20 jaar
  Rotondes 15 jaar
  Verkeersremmende maatregelen 10 - 15 jaar
  Bruggen, viaducten en overige grote kunstwerken Max. 40 jaar

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
Infrastructurele werken in de openbare ruimte, zoals bijvoorbeeld groot onderhoud van wegen, pleinen, bruggen, viaducten en parken worden geactiveerd. Voor dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten is de reserve afschrijving investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut gevormd.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen verkrijgingsprijs (inkoopprijs en bijkomende kosten). Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijgingsprijs wordt er tegen marktwaarde gewaardeerd.

Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's ("kapitaal verstrekkingen aan deelnemingen" in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

Bijdragen aan activa van derden worden ineens ten laste van het resultaat of een reserve gebracht. Mochten ze worden geactiveerd dan worden deze geactiveerde bijdragen gewaardeerd op het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met afschrijvingen. De verleende bijdragen worden dan afgeschreven in de periode waarin het betrokken actief van de derde op basis van de door de gemeente gestelde voorwaarden moet bijdragen aan de publieke taak.

Vlottende activa
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
De als 'onderhanden werken' opgenomen bouwgronden in exploitatie (IEGG) zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijp maken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de administratie- en beheerskosten.

Bij de berekening van de winst is met ingang van 2017 conform de BBV voorschriften uitvoering gegeven aan de POC methode (percentage-of-completion) waarbij een nadere invulling is gegeven aan de totstandkoming van de schattingswijziging (conform opmerking in de ACV) waarbij winst wordt genomen naar gelang de voortgang van de realisering van het complex. Bij 50% van de gerealiseerde kosten en 50% van de gerealiseerde opbrengsten wordt 50% x 50% is 25% winst genomen.

Handelsgoederen
De voorraden worden gewaardeerd tegen historische kostprijs. Indien de marktwaarde lager is, dan wordt tegen de marktwaarde gewaardeerd. 

Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs of vervaardigingskosten. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inkomenskansen.

Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Passiva
Eigen Vermogen
Het eigen vermogen bestaat uit de algemene reserves, de bestemmingsreserves en het resultaat na bestemming. De algemene reserve is tot een minimum saldo (minimum bedrag per inwoner) min of meer vrij besteedbaar.

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter op de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting gevormd te worden.

Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. De niet bestede middelen van Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel zijn verantwoord als vooruitontvangen bedragen onder de vlottende passiva. 

Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

Vaste activa

A | Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - A | Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in: 

(x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Inv. met economisch nut 20.158 19.603
Inv. met econ. nut met heffing 7.106 7.498
Inv. openb. ruimte maats. nut 5.760 8.228
Terug naar navigatie - A | Materiële vaste activa

Omschrijving (toelichting)

Investeringen met economisch nut
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van investeringen met economisch nut gedurende het jaar 2024.

(x € 1.000) 31-12-2023 Herrubricering 
01-01-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
MVA-a - gronden en terreinen 5.254   5.254 6 388 30   4.841
MVA-b - bedrijfsgebouwen 13.015   -906 12.109 316   625   11.800
MVA-c - grond- weg en waterbouwkundige werken 242     242 56   6   292
MVA-d - vervoersmiddelen 786     786 125   156   755
MVA-e - machines, apparaten en installaties 764     764 362   181   945
MVA-f - woonruimten   993 993     99   894
MVA-g - overige MVA 98    98     21   76
Totaal 20.158  87 20.245 865 388 1.119   19.603

In 2024 heeft een opschoning plaatsgevonden van de sub-administratie materiële vaste activa. Hierbij zijn de classificaties waartoe een activum behoort, beoordeeld en aangepast. Het effect binnen investeringen met economisch nut is per saldo € 87.000 geweest. Onder investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut heeft een verschuiving plaatsgevonden van € -110.000. Per saldo blijft er een bedrag van € -23.000 over. Dit is te herleiden naar een onjuistheid in de activastaat van 2023. In de activastaat van 2023 zat een dubbele activum. Deze onjuistheid is in 2024 verholpen waardoor een gering verschil op de beginbalans ontstaat van € 23.000.

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van investeringen met economisch nut gedurende het jaar 2024. 

MVA-a - gronden en terreinen (x € 1.000) 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
De Esch 0 388 0 388     0
Rouveen-Zuid fase 2 2.574 6       2.580
Totaal investeringen / desinvesteringen   6 388      
MVA-b - bedrijfsgebouwen (x € 1.000)
31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Verduurzaming gemeentehuis 2.531 155       2.686
Oekraïne fase 3 plus   160       160
Energiebesparende maatregelen gemeentelijke gebouwen 136 2       138
Totaal investeringen / desinvesteringen   316        
MVA-c - grond- weg en waterbouwkundige werken (x € 1.000) 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Verlichting sportvelden VV Staphorst/SC Rouveen 183 56       239
Totaal investeringen / desinvesteringen   56        
MVA-d - vervoersmiddelen (x € 1.000) 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Grote trekker   3       3
Elektrische auto   41       41
Bestelbus met open laadbak   47       47
Heftruck   20       20
Bladwagen   14       14
Totaal investeringen / desinvesteringen   125        
MVA-e - machines, apparaten en installaties (x € 1.000) 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Hardware ICT 2023 45 95       140
Hardware ICT 2024   108       108
Meubilair 2024   159       159
Totaal investeringen / desinvesteringen   362        
MVA-f - woonruimten (x € 1.000) 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Geen investeringen in 2024            
MVA-g- overige MVA 
(x € 1.000)
31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Geen investeringen in 2024            

Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven, gedurende het jaar 2024. 

Investeringen economisch nut met heffing(x € 1.000) 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Begraafplaatsen 577 737   15   1.300
Riolering 6.529 14   345   6.199
Totaal investeringen / desinvesteringen 7.106 751   359   7.498

 

Riolering (x € 1.000) 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Begr.pl. Scholenland uitbreiding 75 556       631
Groot onderhoud begraafplaats Staphorst 158 161       319
Begr.plaats Staphorst uitbr. 19 20       39
Totaal investeringen / desinvesteringen 253 737       990
Riolering (x € 1.000) 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
GRP-V jaarschijf 2024   14       14
Totaal investeringen / desinvesteringen   14       14

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut, gedurende het jaar 2024.

Investeringen openbare ruimte maatschappelijk nut (x € 1.000) 31-12-2023 Herrubricering 01-01-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
Wegen 5.760 -110 5.650 3.256 21 314 342 8.228
Totaal investeringen / desinvesteringen 5760 -110 5.650 3.256 21 314 342 8.228

 

Wegen (x € 1.000) 01-01-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2024
FP Heerenweg 2017/2019 262 865        
Renovatie lichtmasten 2020 t/m 2022 30 20        
Reconstructie JC van Andelweg 18 9        
Fietspadenplan (ontbr. Gorterlaan) 266 6     198  
Afkopp.herinr.div.straten Rvn 6 21 21      
Verkeersplan Rouveen 3 180        
Reconstructie Groensland 34 641        
Lichtmastenareaal 2022 6 13        
Stovonde:links Walstr+fietspad 8 47        
Herinrichting kruising Gemeenteweg - Heerenweg   299     110  
Verkeersveiligh.kruisp.Berkenl 13          
Middenwolderweg klimaatdapt.   51        
Duikerbrug Conradsweg   52        
Reconstructie Poeleweg   31        
Parallelweg incl. keerwand   81     33  
Reconstr. Klaas Kloosterweg West   869        
Activiteitenzone Rouveen 231 72        
Totaal investeringen / desinvesteringen 899 3.256 21   342  

 

 

B | Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - B | Financiële vaste activa

De post financiële vaste activa wordt onderscheiden in: 

(x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Kapitale verstrekkingen aan deelnemingen 184 184
Leningen aan deelnemingen 492 492
Overige langlopende leningen 509 931
Terug naar navigatie - B | Financiële vaste activa

Omschrijving (toelichting)

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2024.

(x € 1.000) 31-12-2023 Vermeerderingen Verminderingen Aflossing 31-12-2024
Kapitaalverstrekkingen aan:
Deelnemingen 184       184
Leningen aan:
Deelnemingen 492       492
Overige langlopende leningen 509 447   25 931
Totaal 1.185 447   25 1.607

In onderstaand overzicht worden de mutaties nader gespecificeerd.
Mutaties
Geldleningen i.v.m. exploitatiebijdrage de Baarge 42     5 38
Geldlening stichting zwembad 60     20 40
Startersleningen 407 447     854
Totaal 509 447   25 931

Vlottende activa

Terug naar navigatie - A | Voorraden

Omschrijving (toelichting)

De onderverdeling van de in de balans opgenomen bouwgronden in exploitatie is als volgt: 

Bouwgronden in exploitatie   (x € 1.000)

Bruto boekwaarde 31-12-2023    Voorziening grond-exploitaties Netto boekwaarde 31-12-2023 Inves-teringen Des-inves-teringen  Winst-uitname
Bruto boekwaarde 31-12-2024     Voorziening grond-exploitaties

Netto boekwaarde 31-12-2024

Industrieterrein Bullingerslag -2.441   -2.441 117   440 -1.885   -1.885
Woningbouw IJhorst Poeleweg 203   203 46 381 60 -71   -71
Industrieterrein De Esch IV -401   -401     8 -393   -393
Woningbouw Rouveen-Zuid fase 1 3.839   3.839 1.197 4.300 -56 680 -357 323
De Esch 0 0   0 452     452   452
Totaal 1.200 0 1.200 1.812 4.680 452 -1.216 -357 -1.573

Recapitulatie onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie)

(x € 1.000) 2023 2024
Boekwaarde per 1 januari -1.219 1.200
 
- Interne doorberekeningen binnen de organisatie 89 75
- Overige bestedingen 881 1.285
- Winstneming 415 452
 
- Verkopen -1.397 -4.678
- Inschrijfrechten/pachten etc. -7 -2
Boekwaarde per 31 december van in exploitatie zijnde gronden 1.200 -1.216
Vermoedelijk nog te maken kosten 5.079    6.985
Vermoedelijke opbrengsten van nog uit te geven gronden -7.892    -6.777
Geraamd eindresultaat 1.613 1.008

 

Terug naar navigatie - B | Uitzettingen met een rente-typische looptijd korter dan één jaar

Omschrijving (toelichting)

Voor het totaal van de vorderingen op openbare lichamen kan van het verloop in 2024 het volgende overzicht worden weergegeven. 

Vorderingen op openbare lichamen  (x € 1.000) 31-12-2023 Ontvangen bedragen  Toevoegingen  31-12-2024 
Nederlandse overheidslichamen 4.646   303 4.949

De uitzettingen korten dan één jaar bestaan uit:

  • Vorderingen openbare lichamen betreft onder andere compensabele BTW i.v.m. het BTW-compensatiefonds. 
  • Uitzettingen in 's Rijks schatkist betreft de (verplicht) bij het Rijk uitgezette overtollige liquide middelen, in 2024 hebben we hier het gehele jaar rente over ontvangen.
  • Overige vorderingen betreft debiteuren gemeentelijke belastingen , algemene debiteuren en debiteuren bijstand.

D | Overlopende activa

Terug naar navigatie - D | Overlopende activa

De post overlopende activa wordt onderscheiden in:

(x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Van Europese of Nederlandse overheden n.t.o. voorschotbedragen specifieke uitkeringen 391 125
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen 1.534 1.500
Terug naar navigatie - D | Overlopende activa

Omschrijving (toelichting)

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotten op specifieke uitkeringen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Specifieke uitkering  (x € 1.000)  Ultimo 2023 Toevoegingen bedragen Vrijgevallen bedragen Ultimo 2024
Vangnetuitkering BUIG 2023  121     121
Afrekening M16 Bekostingsregeling opvang ontheemden Oekraïne   4   4
         
Totaal 121 4   125

 

Onderstaand overzicht geeft een specificatie van de overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen.

Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen (x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Vooruitbetaalde bedragen 754 69
Nog te ontvangen bedragen: 763 0
Gemaakte kosten gronduitgifte door derden
17 17
 Nedvang verpakkingsmateriaal   40
 Opbrengst K80 sept dec 2024   10
 BNG   1
 HAR 2024 opvang statushouders   74
Rente q4 2024   219
Voorbereidingskrediet Vechthorst   343
 Nog te ontvangen afrekening VPB 2023   75
 Vooruitbetaalde bedragen 2025    651
Totaal 1.534 1.500

Conform de gesloten realisatieovereenkomst met Vechthorst (Berkenlaan 1) heeft de gemeente de plicht om de kosten voor bouwrijp maken (€ 300.000) voor te financieren. De gemaakte kosten zal Vechthorst vervolgens in jaarlijkse termijnen terug betalen. Per eind 2024 bedragen de gemaakte kosten voor bouwrijp maken € 343.000. Om die reden is een vordering van dit bedrag opgenomen onder de nog te ontvangen bedragen.

De gemaakte kosten gronduitgifte voor derden kunnen als volgt worden gespecificeerd. 

Gemaakte kosten gronduitgifte door derden  (x € 1.000)  31-12-2022 31-12-2023
Nog te verrekenen kosten 17 17
Totaal 17 17

Gemaakte kosten gronden uitgifte door derden betreffen de kosten voor het toekomstig in exploitatie te nemen De Esch V. 

Vaste passiva

A | Eigen vermogen

Terug naar navigatie - A | Eigen vermogen

De post eigen vermogen wordt onderscheiden in:

(x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Algemene reserve 15.624 13.371
Bestemmingsreserves 37.758 40.066
Resultaat na bestemming 2.177 0
Terug naar navigatie - A | Eigen vermogen

Omschrijving (toelichting)

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2024.

Algemene reserves (x € 1.000) Saldo 31-12-2023 Mutaties Resultaat voorgaand jaar Saldo 31-12-2024
Reserves/voorzieningen Toevoegingen Onttrekkingen
Algemene reserve 3.500         3.500
Reserve zonder bestemming 12.124     4.430 2.177 9.871
Reserve grondexploitatie 6.939   452 1.394  

5.997

Totaal algemene reserves 22.563 0 452 5.824 2.177 19.368
             
Bestemmingsreserves  (x € 1.000) Saldo 31-12-2023 Mutaties Resultaat voorgaand jaar Saldo 31-12-2024
Reserves/voorzieningen Toevoegingen Onttrekkingen
Reserve grondexploitatie met bestemming 577  

1.037

    1.614
Reserve afschrijving investering openbare ruimte met maatschappelijk nut 6.593   3.265 321   9.537
Reserve onderhoud Conradsweg (zandput Hooidijk) 177   21     198
Reserve rioolbeheer 3.033     233  

2.800

Reserve matiging afvalstoffenheffing 378         378
Reserve met bestemming Breedtesport 2         2
Reserve wegenbeheer - betonwegen 4.000     3.265   735
Reserve wegenbeheer - asfalt - en klinkerwegen 1.171   943 925   1.189
Reserve wegen   400     400
Reserve verkeersontsluiting 460         460
Reserve afschrijving gemeentelijke gebouwen 9.470     672   8.798
Reserve afschrijving vervoermiddelen 384     79   305
Reserve duurzaamheid 812   249     1.061
Reserve beschermd wonen 1.765   661     2.426
Reserve vluchtelingen, statushouders en Oekraïners 1.996   2.341 172   4.165
Totaal bestemmingsreserves 30.819 0

8.917

5.667 0 34.069
Totaal reserves

53.382

0 9.369 11.491 2.177

53.437

Terug naar navigatie - A | Eigen vermogen

Omschrijving (toelichting)

Conform artikel 54.1 BBV wordt per reserve een toelichting gegeven. In 2022 heeft de raad, bij het vaststellen van de nota reserves en voorzieningen 2022, het besluit genomen om de minimumhoogte van de vrij besteedbare reservepositie (algemene reserve, reserve zonder bestemming en reserve grondexploitatie) vast te stellen op € 6,2 miljoen.

Reserve Doel Voeding Minimumhoogte
Algemene reserve Deze reserve vormt het weerstandsvermogen en is aan te spreken bij onvoorziene situaties en calamiteiten die niet zijn afgedekt door bijv. verzekeringen N.v.t. € 200 per inwoner af te ronden op € 100.000
Reserve zonder bestemming Vrij besteedbare reserves Het jaarrekeningsaldo
Exploitatiebijdragen De Slagen (€ 3,40 per m2)
€ 0
Reserve grondexploitatie Ter dekking om negatieve grondexploitaties op te vangen c.q. mogelijk te maken door voeding van een alsdan te vormen voorziening grondexploitaties; aanspraken op grond van art. 49 wet RO en milieurisico’s; eventuele risico's opvangen; overige boekverliezen op grondoverdrachten op te vangen Het batige saldi van grondexploitaties
Exploitatiebijdragen De Slagen (€ 6,15 per m2)
Overige boekwinsten op grondoverdrachten
30% van de boekwaarde van de strategische gronden en gronden gebiedsontwikkeling
Reserve grondexploitatie met bestemming Het reserveren van gelden voor uitvoering van kosten die nog moeten worden gemaakt, nadat complexen administratief zijn afgerond De nog te maken kosten van afgesloten en nog af te sluiten complexen in de grondexploitatie N.v.t.
Reserve afschrijving investering openbare ruimte met maatschappelijk nut Dekking van een deel van afschrijvingslasten van investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut, met name wegen  N.v.t. De afschrijvingslasten, waartoe reeds besloten is dit uit de reserve te dekken
Reserve onderhoud Conradsweg (zandpunt Hooidijk) Reserveren van middelen ter dekking van extra onderhoudskosten Conradweg (wegvak gebied Staphorst: Rechterensweg – gemeentegrens Zwartewaterland) als gevolg van zandtransporten vanaf zandput Hooidijk Op basis van het aantal m3 zand die de exploitant (Exploitatie-maatschappij Hooidijk B.V.) jaarlijks vanaf de zandput transporteert stort deze een bijdrage per m3 N.v.t.
Reserve rioolbeheer Kostendekkende uitvoering gemeentelijk rioleringsplan en gelijkmatige kostenverloop rioolheffing N.v.t. N.v.t.
Reserve matiging afvalstoffenheffing Kostendekkende uitvoering afvalinzameling en  gelijkmatige kostenverloop afvalstoffenheffing N.v.t. N.v.t.
Reserve met bestemming Reservering van dekkingsmiddelen die door de raad specifiek zijn aangewezen N.v.t. N.v.t.
Reserve wegenbeheer - betonwegen Uitvoering wegenbeheerplan (geen reconstructies) en egalisatie jaarlijkse kosten Jaarlijkse storting ten laste van gemeentebegroting Benodigd volgens wegenbeheersplan
Reserve wegenbeheer - asfalt en klinkerwegen Uitvoering wegenbeheerplan (geen reconstructies) en egalisatie jaarlijkse kosten Jaarlijkse storting ten laste van gemeentebegroting
Exploitatiebijdragen De Slagen (€ 3,16 per m2)
Benodigd volgens wegenbeheersplan
Reserve wegen Dekking afschrijvingslasten van toekomstige investeringen in wegen vanaf 2024. Nader toegelicht in hoofdstuk 6 van de zomernota 2023 (n.a.v. motie 131 “versneld robuust maken begroting”) Dotatie op basis van het structureel vrijgevallen onderhoudsbudget wegen 2023, doordat er sneller wordt voldaan aan de investeringscriteria N.v.t.
Reserve verkeersontsluiting Dekking deel (onderzoeks)kosten op- en afritten A28 N.v.t. N.v.t.
Reserve afschrijving gemeentelijke gebouwen Dekken deel van de afschrijvingslasten van de gemeentelijke gebouwen N.v.t. De afschrijvingslasten, waartoe reeds besloten is dit uit de reserve te dekken
Reserve afschrijving vervoermiddelen Dekken deel van de afschrijvingslasten van de vervoermiddelen N.v.t. De afschrijvingslasten, waartoe reeds besloten is dit uit de reserve te dekken
Reserve duurzaamheid Middelen reserveren voor diverse projecten in het programma Energie en Klimaat om de klimaatdoelstellingen te halen Overschotten vanuit projecten binnen het programma Energie en Klimaat N.v.t.
Reserve beschermd wonen Reserveren van vrijgevallen middelen beschermd wonen voor de doordecentralisatie van beschermd wonen Vrijgevallen middelen vanuit centrumgemeente N.v.t.
Reserve vluchtelingen, statushouders en Oekraïners Middelen reserveren voor de verschillende opgaven op het gebied van vluchtelingen Niet-gebruikte middelen vanuit bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne N.v.t.
Terug naar navigatie - B | Voorzieningen

Omschrijving (toelichting)

De post voorzieningen wordt onderscheiden in: 

 
Voorzieningen (x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Voorzieningen, verplichtingen, verliezen en risico's 1.341

1.658

Voorziening ter egalisering van de kosten

891

1.153

Door derden beklemde middelen 55 62
Totaal 2.288 2.873

De voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico's kan als volgt worden gespecificeerd.

Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico's (x € 1.000)
Saldo 31-12-2023 Mutaties Aanwending Saldo 31-12-2024
Toevoegingen Vrijval
Voorziening pensioenverplichting wethouders 1.218 335   46 1.507
Voorziening voormalig personeel 16   12 4 0
Voorziening reparatie 3e ww-jaar
36       36
Voorziening verlofsparen 71 46   2 115
 Totaal 1.341 380 12 51 1.658

De voorziening ter egalisering van kosten kan als volgt worden gespecificeerd.
Voorziening ter egalisering van kosten (x € 1.000)
Saldo 31-12-2023 Mutaties Aanwending Saldo 31-12-2024
Toevoegingen Vrijval
Voorziening gebouwenbeheer 405 305   61 649
Voorziening rioolbeheer 411       411
Voorziening matiging afvalstoffenheffing 75 18     93
 Totaal 891 323 0 61 1.153

De door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting kunnen als volgt worden gespecificeerd.
Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting (x € 1.000)
Saldo 31-12-2023 Mutaties Aanwending Saldo 31-12-2024
Toevoegingen Vrijval
Voorziening onderhoud Conradsweg 55 7     62
 Totaal 55 7     62

Toelichting
Voor een inhoudelijke toelichting op voorzieningen wordt verwezen naar de nota reserves en voorzieningen 2022. De mutaties in de voorzieningen 2024 zijn op basis van de daarin vermelde methodiek gedaan.

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - A | Kortlopende schulden

Omschrijving (toelichting)

Onderstaand overzicht geeft een specificatie van de overige vlottende schulden.

Overige vlottende schulden (x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Betalingen onderweg 0 255
Crediteuren algemeen 1.907 2.183
Crediteuren bijstand (incl. TOZO) 85 54
Crediteuren jeugdzorg 326 180
Totaal 2.318 2.672

B | Overlopende passiva

Terug naar navigatie - B | Overlopende passiva

  

(x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Van Europese of Nederlandse overheden ontvangen, nog te besteden specifieke uitkeringen 1.805 3.060
Nog te betalen bedragen 3.806 3.796
Terug naar navigatie - B | Overlopende passiva

Omschrijving (toelichting)

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotten op specifieke uitkeringen kunnen als volgt worden gespecificeerd.

Specifieke uitkering: Ultimo 2023 Toevoegingen bedragen Vrijgevallen bedragen Ultimo 2024
Provincie Overijssel - pilot langdurig landschapsbeheer 47     47
Declaratie BBZ (G3)  19

9

10 18
Provincie Overijssel - cultuureducatie 7   7 0
Provincie Overijssel - uitvoering programma Oldematen en Zwartewaterklooster (L7B) 44   35 9
Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023 (E84)  195     195
Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen (D14)  83 4 83 4
Aanpak energiearmoede (C55) 115     115
Wet inburgering (G10)  166 341 166 341
Regeling specifieke uitkering onderwijsroute (G13)  14 14 14 14
Regeling specifieke uitkering lokale preventieakkoorden of preventieaanpakken (H12) 9   9 0
Regeling onderwijs opvang ontheemden (D19) 82     82
Provincie Overijssel - verkeersplan Rouveen 55      55
Provincie Overijssel - herinrichting Halfweg 81    17 64
Provincie Overijssel - herinrichting Middenwolderweg 18      18
Provincie Overijssel - herinrichting diverse straten Rouveen (E44B) 128    21 107
Provincie Overijssel - Staphorsterveld 10      10
Regeling lokale aanpak isolatie (C94) 316  670 32 954
Regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (F28 CDOKE ) 128  360 358 130
Regeling opvang ontheemden Oekraïne (A16) 13    13 0
Regeling meerkosten energie openbare zwembaden (H32) 206    206 0
Regeling Brede SPUK (H30) 69  7 31 45
WMO voorzieningen 2024 0 142   142
Hosting en onderhoud ONS 2024 0 22   22
Aanbesteding schuldhulpverlening 0 15   15
Restant SPUK MEOZ 2024 0 100   100
Jeugdzorg nog te betalen 31-12-24 0 50   50
Nog te besteden SPUK Bibliotheek 0 440   440
Klimaatadaptatie Parallelweg (E44) 33   33
Klimaatadaptatie Halfweg (E44) 10   10
Soza cliëntbetalingen 2024 betaald in 2025 41   41
         
         
Totaal 1.805 2.257 1.002 3.060

Onderstaand overzicht geeft een specificatie van de nog te betalen bedragen.

Nog te betalen bedragen (x € 1.000) 31-12-2023

31-12-2024

Aangegane verplichtingen 457 1.402
Overige overlopende passiva 1.670 700
Overlopende passiva gronden 1.680 1.694
Totaal

3.806

3.796

Onder de overlopende passiva gronden zijn de schulden in het kader van het faciliterend grondbeleid opgenomen. Zowel bij de Poeleweg als de Esch IV zijn de gerealiseerde opbrengsten hoger dan de gerealiseerde kosten, waardoor per saldo een schuld ontstaat van € 1.694 aan de desbetreffende grondeigenaren.  

Overige

A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Terug naar navigatie - A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Omschrijving (toelichting)

Waarborgfonds sociale woningbouw
De achtervang van rijk en gemeenten wordt ingenomen door het sluiten van een achtervang overeenkomst met het WSW. De geborgde leningen hebben betrekking op de in onze gemeente gevestigde woningbouwvereniging. Bij deze garanties loopt de gemeente slechts een tertiair risico omdat eerst de corporatie zelf en daarna het WSW wordt aangesproken bij niet nakoming van financiële verplichtingen.

Verlofuren 
Het saldo per 31 december 2024 van de nog niet opgenomen verlofuren bedraagt 23.837 uur. Op basis van het uurtarief ad € 27,92 bedraagt de verplichting € 666. 000. Het saldo verlofuren per 31 december 2024 van het voormalige personeel van Reestmond bedraagt 2.691 uur. Op basis van het uurtarief ad € 16,23 bedraagt de verplichting € 44.000. 

Inkoopcontracten groter dan € 221.000 inkoopwaarde

De gemeente Staphorst heeft diverse inkoopcontracten afgesloten – dan wel heeft aanbestedingen lopen voor contracten – met een inkoopwaarde voor de jaren 2024 en later van meer dan € 221.000. Belangrijke financiële verplichtingen zijn of worden daarmee aangegaan ten aanzien van afvalverwijderingsdiensten, beveiligingsdiensten, electra en gas, groenvoorziening, inhuur en advies, maatwerk vervoer, milieudiensten, opvang en beschermd wonen, software, verzekeringen, jeugdhulp en WMO.

  • In juli 2023 is een overeenkomst  gesloten voor de levering van aardgas en electirciteit voor de periode 1 januari 2024 t/m 31 december 2025. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 700.000.
  • In april 2022 is een raamovereenkomst gesloten voor leerroutes ten behoeve van wet inburgering (Taaldeel B1-route en Taaldeel Z-route) voor de periode mei 2022 tm april 2024 met daarna nog een optie tot verlenging van één jaar.  De jaarlijkse kosten bedragen circa € 100.000
  • In maart 2022 zijn raamovereenkomsten gesloten voor huishoudelijke hulp voor de periode van 1  januari 2022 t/m 31 december 2023 met de optie  om drie maal met  één jaar te verlengen. in 2023 is de raamovereenkomst voor huishoudelijke hulp verlengd voor de periode van 1 januari 2024  t/m 31 december 2024 met een optie om nog tweemaal met één jaar te verlengen. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 750.000 
  • In november 2020 is een overeenkomst gesloten voor de brandverzekeringen'van 1 januari 2021 tm 31 december 2023 met. In 2023 is deze verlengd met een jaar van 1 januari 2024 t/m 31 december 2024 met  een  optie  om nog één jaar te verlengen.  De jaarlijkse kosten bedragen circa  € 110.0000.
  • In december 2020 is een overeenkomst gesloten voor het beheer en onderhoud van gemalen en mini-gemalen voor de periode van 1 maart 2021 tm 28 februari 2023. In 2023 is dit verlengd met twee jaar tm  28 februari 2025. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 370.000.
  • In mei 2020 is een raamovereenkomst gesloten voor de levering  en service dienstverlening van passende WMO- hulpmiddelen. In 2023 is deze raamovereenkomst  verlengd voor de periode van  1 juni 2023 t/m 31 december 2024 met een optie om nog met 24 maanden te verlengen. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 320.000
  • In juli 2019  is een overeenkomst gesloten voor de accountantsdiensten voor de boekjaren 2020 tm 2023 met de optie om nog tweemaal met twee jaar te verlengen. Van deze optie tot verlengen is gebruik gemaakt. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 100.000
  • In februari 2023 is een overeenkomst gesloten voor de WOZ (her)taxaties voor de periode 1 januari 2023 t/m 31 december 2025 met de optie om eenmaal te verlengen met drie jaar en een eenmaal met twee jaar. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 50.000
  • In januari 2024 is een raamovereenkomst gesloten voor de beheersing van de eikenprocessierups voor de periode van 1 januari 2024 tm  31 december 2025 met  de optie om om daarna nog drie maal met twee jaar te verlengen. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 110.000.
  • In november 2023 is een raamovereenkomst gesloten voor het cyclisch onderhoud van bomen voor de periode van 1 januari 2024 t/m 31 december 2025 met een optie tot verlenging van de looptijd van het contract van twee keer één jaar. De kosten over de totale looptijd van vier jaar zullen naar verwachting circa € 400.000 bedragen.
  • In juli 2023 is een overeenkomst gesloten voor het uitvoeren van het gymvervoer voor een periode van 1 augustus 2023 t/m 31 juli 2026 met de optie tot verlenging van drie keer  één jaar. De jaarljkse kosten bedragen circa € 80.000
  • In augustus 2023 is een raamovereenkomst gesloten voor de inhuur van locatiebeheerders voor een periode van twee jaar met daarna tweemaal de optie om deze overeenkomst met één jaar te verlengen. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 750.000.
  • Voor de afvalinzameling is per 1 januari 2024 een dienstverleningsovereenkomst voor onbepaalde tijd gesloten met ROVA.  Deze overeenkomst vervangt de dienstverleningsovereenkomst die sinds 1996 van kracht was. De jaarlijkse lasten bedragen circa €  1,3 mln.

B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Terug naar navigatie - B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Omschrijving (toelichting)

Verslagjaar 2024
(1) Drempelbedrag  1.213
  Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 25 33 29 47
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 1.188 1.180

1.184

1.166
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar 2024
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar
60.647
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen
60.647
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat
0
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van € 1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag
1.213

(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
  Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
(negatieve bedragen tellen als nihil)
2.241 2.974 2.632 4.353
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 25 33 29 47
(bedragen x € 1.000)