Uitgaven

17,99%
€ -12.061.206
17,99% Complete

Inkomsten

4,36%
€ 3.018.921
4,36% Complete

Saldo

425,11%
€ -9.042.285

Programma 9 - Overhead

Uitgaven

17,99%
€ -12.061.206
17,99% Complete

Inkomsten

4,36%
€ 3.018.921
4,36% Complete

Saldo

425,11%
€ -9.042.285

Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Omschrijving (toelichting)

Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.4 Overhead -
onderverdeeld in:






Personeel en Organisatie
H. Brinkman
Gegevensbeheer L. Mulder
Wet open overheid H. Brinkman
Financiën
L. Mulder
Inkoop en aanbesteding J. Bos
Algemene zaken
J. ten Kate
Communicatie
J. ten Kate
Huisvesting
L. Mulder

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

9.1 GOED WERKGEVERSCHAP, EEN TOEKOMSTBESTENDIGE, ADEQUATE EN EFFICIËNTE (AMBTELIJKE) ORGANISATIE

Terug naar navigatie - 9.1 GOED WERKGEVERSCHAP, EEN TOEKOMSTBESTENDIGE, ADEQUATE EN EFFICIËNTE (AMBTELIJKE) ORGANISATIE

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Wij willen een goed werkgever zijn. We investeren in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Er wordt een strategisch personeelsplan opgezet om in te toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent, zijn passende arbeidsvoorwaarden, met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming, belangrijk. We werken zoveel mogelijk vanuit de eigen organisatie, maar als zelfstandige gemeente benutten we ook externe expertise waar dat nodig is.

We streven naar een toekomstbestendige organisatie waarbij optimale dienstverlening richting inwoners, ondernemers en partners vooropstaat. Hiertoe wordt reeds een brede organisatiescan uitgevoerd met daarbij de focus op wat een passende formatieomvang voor een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie zou zijn met de opgaven waar de gemeente Staphorst voor staat, de ambities die we hebben en wat nog op ons af komt in de komende jaren. De uitkomsten van deze organisatiescan vormen het vertrekpunt voor de begroting van 2023 en verder.”

Wat willen we bereiken?
We gaan accuraat om met de veranderde verhouding tussen inwoner en overheid en we willen dat de organisatie aansluit op de veranderde vraag van inwoners. De (ambtelijke) organisatie moet – in een ook veranderde arbeidsmarkt – voldoende toegerust zijn en blijven op een zelfstandig voortbestaan en alle bestaande en toekomstige opgaven het hoofd kunnen bieden. We willen nu en in de toekomst beschikken over een kwalitatief (prestatie, houding, kennen en kunnen) en kwantitatief (aantallen) optimale personeelsbezetting.

Wat gaan we daarvoor doen?
De kernwaarden van waaruit de gemeente haar inwoners tegemoet treedt, zijn neergelegd in een organisatievisie. Dit is visueel vormgegeven in een praatplaat ‘Onze Staphorster stip op de horizon’. Die Staphorster stip is een innovatieve plattelandseconomie en een gezonde en dynamische samenleving met verantwoorde vernieuwing. Met nabuurschap en een no-nonsense mentaliteit als basis: ‘In Staphorst zijn we er voor elkaar en komt het voor elkaar’. Vanuit deze visie wordt met inwoners en medewerkers samengewerkt. Dat vraagt om daarop aansluitende competenties van medewerkers. Om in te kunnen spelen op veranderingen en ontwikkelingen, is een strategisch personeelsontwikkelingstraject gestart.

We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het is, net als voor andere werkgevers geldt, ook voor de gemeente Staphorst lastiger geworden om vacatures in te vullen. Voor werving wordt gebruik gemaakt van de Talentenregio, die een belangrijke rol speelt bij personeelsmobiliteit in de regio Zwolle. We blijven inzetten op het behouden, boeien en binden van kwalitatief goed personeel.

We behouden wat goed is, ontwikkelen door op de ingezette lijnen en denken strategisch na over de stappen die gezet moeten worden. Dit alles om een vitale gemeente te zijn en te blijven.

Resultaten in 2024
In 2024 heeft een intensief en goed proces van werkgroepsessies tussen raadsleden, MT-leden en medewerkers plaatsgevonden, met als resultaat het rapport 'Mooi Wark' van BMC. Het rapport maakt duidelijk dat we als gemeenschap een stevige basis hebben om op voort te bouwen. De uitdagingen waar we de komende jaren voor staan, zoals nieuwe wetgeving, maatschappelijke ontwikkelingen en de structurele schaarste op de arbeidsmarkt, zijn echter niet te onderschatten. Het rapport benadrukt het belang van een toekomstbestendige organisatie die flexibel en veerkrachtig kan inspelen op de veranderende omstandigheden. Dit betekent dat we moeten blijven investeren in onze medewerkers. Dat hebben we in 2024 deels op individueel niveau en deels in teamsessies gedaan. 

Het College is aan de slag gegaan met de resultaten uit het rapport.

9.2 EEN DUURZAAM GEZONDE EN ROBUUSTE FINANCIËLE HUISHOUDING EN EEN SLUITENDE MEERJARENBEGROTING

Terug naar navigatie - 9.2 EEN DUURZAAM GEZONDE EN ROBUUSTE FINANCIËLE HUISHOUDING EN EEN SLUITENDE MEERJARENBEGROTING

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:
“Om onze taken, opgaven en ambities te kunnen uitvoeren moeten we beschikken over een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding.”

Wat willen we bereiken?
Een structureel sluitende meerjarenbegroting is voor ons het leidende principe, waarbij we onze ondergrens van € 6,2 miljoen hanteren voor de algemene reserves en investeringen dekken uit de exploitatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Onze taken, opgaven en ambities moeten worden uitgevoerd binnen de middelen die tot onze beschikking staan. We teren niet verder in op onze algemene reserves. Om inzicht te krijgen in de toekomstige vervangingsopgave wordt een inventarisatie van de aanwezige beheerplannen gemaakt en een doorkijk naar de vervangingsopgave voor de komende tien tot twintig jaar. De kosten van deze toekomstige vervangingsopgave worden als structurele kosten verwerkt in de begroting.

Resultaten in 2024
In 2024 hebben we de meerjarenbegroting 2025-2028 opgesteld, waaruit blijkt dat we vanaf 2026 ('het ravijnjaar') te maken krijgen met tekorten. Vanwege het tekort aan geld, arbeid en ruimte wordt samenwerken met de samenleving, partners en regio nog belangrijker, om samen te zoeken naar creatieve oplossingen en slimme verbindingen tussen opgaven of projecten. Dit staat ook in de actualisatie van het collegeprogramma, dat in 2024 is gedeeld met de gemeenteraad en de samenleving. 
 
In de begroting 2025 en het meerjarenperspectief 2026-2028 wordt de koers van een robuuste begroting voortgezet: de structurele lasten worden gedekt door structurele middelen. De vrij besteedbare reserve neemt de komende jaren weliswaar behoorlijk af, maar blijft wel boven de grens van € 6,2 miljoen voor noodgevallen. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Voor een nadere analyse per programma, klik hier voor het overzicht baten en lasten 2024.

Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Actuele begroting 2024 Realisatie 2024 Voordeel/Nadeel 2024
Lasten -11.289.762 -466.514 -11.756.276 -12.061.206 -304.930
Baten 108.646 0 108.646 509.255 400.609
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -11.181.116 -466.514 -11.647.630 -11.551.951 95.679
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 1.996.849 481.169 2.478.018 2.509.666 31.648
Mutaties reserves 1.996.849 481.169 2.478.018 2.509.666 31.648