Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2023

Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -4.417.816 1.781.512 -2.636.304 -2.601.606 34.698
Baten 33.327.201 2.110.205 35.437.406 36.148.505 711.099
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 28.909.385 3.891.717 32.801.102 33.546.899 745.797
Stortingen 0 0 0 -115.379 -115.379
Onttrekkingen 31.370 86.630 118.000 68.667 -49.333
Mutaties reserves 31.370 86.630 118.000 -46.712 -164.712

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Bestuur Raad en Raadscommissie
De overschrijding wordt veroorzaakt door de vergoeding aan raadsleden in verband met het uitbetalen van de vergoeding ao-voorziening voor zowel 2022 als 2023. Deze vergoeding is niet opgenomen in de raming. Daarnaast is er sprake van een overschrijding door het raadsinformatiesysteem in verband met vervanging, aanvulling en updates van het systeem.
57  
 

Onttrekking pensioenvoorziening (voormalig en huidige) wethouders
De actuariële waardeberekeningen van de pensioenverplichtingen worden altijd achteraf ontvangen, op basis van deze overzichten wordt de mutatie aan de voorziening bepaald. Er zijn twee externe variabelen die de jaarlijkse toevoeging of onttrekking sterk beïnvloeden.

  1. Dit betreft onder andere de pensioenstijging. De ABP-pensioenen worden met ingang van 1 januari 2024 verhoogd met 3,03%, deze stijging moet volgens het BBV ook gehanteerd worden als richtlijn voor wethouders. Dit zou (bij een gelijkblijvende rekenrente) moeten leiden tot een toevoeging aan de voorziening.
  2. De grootste variabele is de rekenrente. De rekenrente eind 2022 ten opzichte van eind 2023 is met afgerond 0,7% toegenomen. De rekenrente was namelijk ongeveer 2,5% en is nu ongeveer 3,2%. Dit heeft een exponentieel effect op de berekening van het doelvermogen en daarmee de jaarlijkse mutatie in de voorziening. Dit leidt tot een onttrekking aan de voorziening.
  130 
  Accountantscontrole
De overschrijding van € 17.000 is toe te rekenen aan de kosten voor de aanvullende SiSa-werkzaamheden die de accountant heeft uitgevoerd in verband met de vele Spuk-regelingen in de jaarrekening 2022. In de raming van de accountantskosten is geen rekening gehouden met de kosten voor de aanvullende werkzaamheden, omdat die destijds nog niet bekend waren.
17  
Burgerzaken Verkiezingen en referenda
In 2023 hebben drie verkiezingen plaatsgevonden, waarvan twee gecombineerd. In maart waren de verkiezingen voor de leden van het algemeen bestuur van het Waterschap, leden van PS en in november extra verkiezingen voor leden van de Tweede Kamer in verband met de val van het kabinet. De verkiezingen voor de leden van de Tweede Kamer werd niet vergoed vanuit de rijksoverheid. De kosten zijn uit eigen middelen gedekt.  Daarentegen zijn de vergoedingen voor leden en tellers bij de laatste verkiezingen verhoogd, er is centraal geteld en de CRAFT-telmethode is aangeschaft. Door alle extra's is er meer uitgegeven dan begroot. 
33  
  Reisdocumenten
Het aantal aanvragen van reisdocumenten is hoger dan verwacht. Dit komt doordat een paspoort benodigd is om te kunnen reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor zijn de opbrengsten en kosten voor de reisdocumenten hoger dan begroot. Dit leidt per saldo tot een voordeel van € 22.000.
17 39
  Basisadministratie
De verklaring omtrent gedrag (VOG) wordt vaker digitaal aangevraagd. Hierdoor is er sprake van minder opbrengsten dan begroot. Dit leidt tot een nadeel van € 7.000. De lagere kosten leiden tot een voordeel van € 17.000.
7 17
  Burgerlijke stand
In het jaar 2023 is de Babsendag georganiseerd in de Gemeente Staphorst. Hierdoor zijn de kosten hoger uitgevallen dan begroot. Dit leidt tot een nadeel van € 15.000.
15  
Treasury Rente op schatkistbankieren
De ééndagsrente op de schatkist was in januari 2023 ongeveer 1,9%, in de maand maart heeft de rente een sprong gemaakt naar 2,9%. In de zomermaanden is het rentepercentage toegenomen en was eind september het hoogtepunt van 3,9% bereikt. In de laatste maanden van het jaar bleef het percentage schommelen tussen 3,8% en 3,9%. Het saldo op de schatkist over heel 2023 fluctueerde tussen de € 28 miljoen en € 21 miljoen. Over het jaar 2023 is een renteopbrengst van € 896.000 gerealiseerd, terwijl € 730.000 begroot was. Dit leidt tot een voordeel van afgerond € 166.000.
  166
OZB woningen Wet WOZ Zwartewaterland
De kosten van het taxatiebureau en de proceskosten vielen hoger uit dan begroot. Deze kosten zijn doorberekend aan de Gemeente Zwartewaterland. Het voordeel van € 29.000 is toe te rekenen aan de meerkosten die zijn doorbelast.
  29 
  Doorbelasting directe kosten
Dit betreffen diverse doorbelastingen, waaronder de kosten van software, abonnementen, cursussen en opleidingen. Deze worden doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben. 
19  
Algemene uitkering
Decembercirculaire gemeentefonds
In de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor o.a. invoeringskosten Omgevingswet, energietoeslag 2023 en een uitkering voor zgn. nazorg van evacués uit Soedan en meerkosten Oekraïne. De extra middelen voor evacués uit Soedan en de meerkosten Oekraïne zijn toegevoegd aan de reserve vluchtelingen, statushouders en Oekraïners. Daarnaast is er sprake van een  negatieve correctie door actualisatie van de maatstaven, deze heeft gevolgen voor de uitkeringsfactor. 
  365
    165 746

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000)
Reserve Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten          
Nota burgerkracht Zonder bestemming   25   13
Ondersteuning K80 Zonder bestemming   93   55
Overige:          
Verschuldigde VPB grondexploitatie Grondexploitatie     1  
Decembercirculaire 2023 - meerkosten Oekraïne sociaal domein Vluchtelingen, statushouders en Oekraïners     32  
Decembercirculaire 2023 - Nederlands-Soedanese repatrianten Vluchtelingen, statushouders en Oekraïners     82  
Totaal
    118 115 68
Per saldo
  -118                                       -47

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 68 118
Overige:    
Verschuldigde VPB grondexploitaties 1  
 Decembercirculaire 2023 - meerkosten Oekraïne sociaal domein 32  
 Decembercirculaire 2023 - Nederlands-Soedanese repatrianten 82  
Totaal incidentele lasten 184 118
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 68 118
Overige:    
Verschuldigde VPB grondexploitaties 1  
Totaal incidentele baten 70 118

Programma 1 - Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -1.508.058 -142.603 -1.650.661 -1.649.292 1.369
Baten 58.715 16.865 75.580 68.310 -7.270
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.449.344 -125.738 -1.575.082 -1.580.983 -5.901
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 28.182 60.000 88.182 23.182 -65.000
Mutaties reserves 28.182 60.000 88.182 23.182 -65.000

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Openbare Orde en Veiligheid Integrale veiligheid
Er is extra ingezet op veiligheid met cameratoezicht en bewaking. Ook is de raad bijgepraat over het onderwerp polarisatie door een externe partij, hetgeen extra kosten met zich mee heeft gebracht.
32  
  Algemene plaatselijke verordening & Drank en Horeca
Er zijn een aantal woningontruimingen geweest, waarbij de gemeente Staphorst onkosten heeft moeten maken. Wettelijk is de gemeente verplicht om deze op zich te nemen. De onkosten zijn niet volledig vergoed. Verder zijn rondom de jaarwisseling een tweetal voertuigen afgevoerd en in bewaring genomen. Deze onkosten waren niet begroot. 
26  
Overige Overige voor- en nadelen 13  
    71 0

Toevoeging/onttrekking aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reserves
Reserve (x € 1.000)
Reserve Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Regionale veiligheidsdag Zonder bestemming   15   15
Controleren drank- en horecavergunningen Zonder bestemming   20    
Rioolwateranalyse en veiligheidsscan Zonder bestemming   45    
Overige:          
Afschrijvingen  brandweerkazerne Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   8   8
Totaal
    88   23
Per saldo   -88 -23

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 15 80
Totaal incidentele lasten 15 80
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 15 80
Totaal incidentele baten 15 80

Programma 2 - Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -3.133.252 -642.096 -3.775.348 -4.036.790 -261.442
Baten 108.701 21.000 129.701 587.891 458.190
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.024.551 -621.096 -3.645.647 -3.448.899 196.748
Stortingen -1.095.000 -333.000 -1.428.000 -1.465.606 -37.606
Onttrekkingen 1.479.353 420.657 1.900.010 1.761.972 -138.037
Mutaties reserves 384.353 87.657 472.010 296.366 -175.644

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Verkeer & Vervoer Elementenverharding
Door de natte weersomstandigheden eind 2023 is er minder (klein) onderhoud uitgevoerd.
  17
  Betonverharding
Meer kosten gemaakt dan begroot door diverse betonspattingen.
13  
  Zandwegen
Minder uitgegeven doordat de meeste werkzaamheden met eigen personeel en materieel van de buitendienst is uitgevoerd.
  13
  Doorbelasting directe kosten
Dit betreffen diverse doorbelastingen waaronder de kosten van software, abonnementen, cursussen en opleidingen. Deze worden doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben. 
17  
  Coördinatie kabels en leidingen
Conform de algemene verordening ondergrondse infrastructuur ontvangt de gemeente een vergoeding per meter voor aanleg van kabels en leidingen. Vooral nutsbedrijven en telecombedrijven hebben hiervoor een vergoeding betaald. Deze was fors hoger dan begroot.
  75
  Bermen, greppels en sloten
In verband met veiligheid zijn meer bermen afgeschraapt dan geraamd.
18  
  Gladheidbestrijding
Een gsm kast voor bewaking gladheid is compleet vervangen, verder zijn er overstapkosten geweest naar een andere weerkamer.
14  
  Openbare verlichting
De kosten zijn hoger dan begroot, dit komt met name door het herstellen van schade aan masten.
17  
Overige Saldo overige voor- en nadelen 5  
    84 105

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:           
Fietsoversteek zwembad Zonder bestemming   25    
Projectgelden aanjaagteam A28 Zonder bestemming   50   38
Onderzoek ontsluiting Rouveen Zonder bestemming   10   4
Inspectie kunstwerken Zonder bestemming   5   4
Onderzoek op- en afritten A28
Verkeersontsluiting   5   4
Onderzoek fietspadenplan Zonder bestemming   65    
Overige:          
Reservering uitvoering wegenbeheersplan
Wegenbeheer
1.408 1.408 1.408 1.388
Opbrengsten degeneratiekosten Wegenbeheer 20   25  
Reservering zandput Hooidijk Zandput Hooidijk     33  
Afschrijvingen wegen, kunstwerken, openbare verlichting, straatmeubilair, parkeren
Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut   300   292
Afschrijvingen middelen gladheidsbestrijding Afschrijvingen vervoermiddelen   32   32
Totaal   1.428 1.900 1.466 1.762
Per saldo   -472 -296

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 50 160
Overige:    
Reservering uitvoering wegenbeheersplan 1.408 1.408
Opbrengsten degeneratiekosten 25 20
Reservering zandput Hooidijk 33  
Totaal incidentele lasten 1.516 1.588
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 50 160
Overige:    
Reservering uitvoering wegenbeheersplan 1.388 1.408
Totaal incidentele baten 1.438 1.568

Programma 3 - Economie en ondernemen

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -9.341.162 -87.375 -9.428.538 -755.539 8.672.998
Baten 9.340.541 5.785 9.346.326 972.474 -8.373.852
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -622 -81.590 -82.212 216.934 299.146
Stortingen 0 0 0 -284.317 -284.317
Onttrekkingen 29.000 74.076 103.076 71.620 -31.456
Mutaties reserves 29.000 74.076 103.076 -212.697 -315.773

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Economische promotie Toeristenbelasting
In 2023 zijn er minder overnachtingen van toeristen geweest dan verwacht. Dit heeft geleid tot minder opbrengsten uit de toeristenbelasting met een nadeel van € 35.000 als gevolg.
35  
  Forensenbelasting
Door stijging van de WOZ-waarden vallen een groot deel van de  woningen in een hogere tariefklasse voor de forensenbelasting.
  12
 Overige Saldo overige voor- en nadelen   6
    35 18

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Leader III- lokale projectbijdragen Zonder bestemming   49   42
Herziening detailhandelvisie Zonder bestemming    20    
Agrarische coaching Zonder bestemming    29   29
Overige:          
Winst De Esch IV Grondexploitatie     157  
Winst Bullingerslag Grondexploitatie     127  
Afschrijvingen beveiliging industrieterrein Grondexploitatie   5    
Totaal     103 284 71
Per saldo    -103
213

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten  Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 71 98
Overige:    
Winsten diverse grondexploitaties (De Esch IV, Bullingerslag) 284  
Totaal incidentele lasten 355 98
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 71 98
Overige:    
Winsten diverse grondexploitaties (De Esch IV, Bullingerslag) 284  
Totaal incidentele baten 355 98

Programma 4 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 - Onderwijs
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -1.744.063 -133.187 -1.877.250 -1.899.770 -22.519
Baten 392.777 27.727 420.504 580.677 160.173
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.351.286 -105.460 -1.456.746 -1.319.093 137.654
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 442.822 40.129 482.951 475.656 -7.295
Mutaties reserves 442.822 40.129 482.951 475.656 -7.295

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Onderwijshuisvesting Onderwijshuisvesting
Met ingang van 2022 zijn de afspraken tussen de gemeente en de peuterspeelzalen gewijzigd. De gemeente ontvangt geen nota meer voor de huur van de peuterspeelzalen, maar het huurbedrag is opgenomen in de subsidie die de gemeente verstrekt. Het huurbedrag stond nog geraamd op het budget onderwijshuisvesting, maar de kosten zijn niet gemaakt. Dit leidt tot een voordeel van € 42.000.
 

42

Onderwijsbeleid+leerlingzaken Leerlingenvervoer
In de voortgangsrapportage is een toename van het aantal leerlingen en de prijsindexatie opgenomen, bij de jaarrekening is een deel van de kosten ad. € 34.000 toegerekend aan de noodopvang Oekraïne, deze kosten hebben betrekking op het vervoer van de Oekraïense leerlingen. Daarnaast is er ook een hogere eigen bijdrage ontvangen door toename van het aantal leerlingen in het vervoer. Per saldo een voordeel van € 17.000.
 

17

  Onderwijsachterstandenbeleid en peutergroepen
De taalklas (oude stijl) in Staphorst is 31 juli 2023 gestopt. Dit is zichtbaar in de realisatie van de begrote kosten. De taalklas is gestopt, omdat we samen met Meppel het nieuwkomersonderwijs (NKO) gaan inrichten. Na de zomer zijn de anderstalige kinderen uit Staphorst al wel in Meppel gestart, maar het onderwijs is nog in ontwikkeling. In 2024 brengt dit voor Staphorst kosten met zich mee in de vorm van een schakelcoördinator.

 

Daarnaast zijn er middelen begroot om ook Voorschoolse Educatie in de kinderopvang aan te bieden. Dit om het bereik te vergroten en de kwaliteit van kinderopvang te verhogen. Om aanspraak te kunnen maken op deze subsidie moest de kinderopvang aan een aantal eisen voldoen. Dit vroeg scholing voor pedagogisch medewerkers en aanschaf van materialen. Bij één kinderopvang is dit in november 2023 gerealiseerd, bij een andere pas 1 januari 2024. Dit zorgde voor minder uitgaven in 2023.

 

In oktober 2023 is de definitieve beschikking ontvangen voor het onderwijsachterstandenbeleid, deze is € 10.000 hoger dan begroot.
 

95

  Nationaal Programma Onderwijs
De gemeente heeft vanuit het Rijk middelen ontvangen voor haar rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs. De baten en lasten hiervan zijn gelijk aan elkaar.
87

87

 
Overige Overige voor- en nadelen 24  
    111 241

Toevoeging/onttrekking aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reserves
Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Opstellen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
Zonder bestemming
  15   15
Ontwikkelbudget MFA IJhorst Zonder bestemming     25   18
Overige:          
Afschrijvingen schoolgebouwen Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   443   443
Totaal     483   476
Per saldo   -483 -476

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 41 40
Totaal incidentele lasten 41 40
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 33 40
Totale incidentele baten 33 40

Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -3.945.663 -828.460 -4.774.123 -4.597.633 176.490
Baten 201.990 73.627 275.617 287.712 12.095
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.743.673 -754.833 -4.498.506 -4.309.921 188.585
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 439.507 618.821 1.058.328 752.144 -306.184
Mutaties reserves 439.507 618.821 1.058.328 752.144 -306.184

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

 

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Sportbeleid en activering

Sportstimulering
De buurtsportcoach wordt deels gefinancierd vanuit de Brede SPUK-regeling, deze regeling is beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis.

In de jaarrekening 2022 zijn er middelen (€ 18.000) van het sportakkoord overgeheveld naar het jaar 2023.
  45
Sportaccommodaties  Kleedkameraccommodaties
Er is minder uitgegeven aan schoonmaakkosten en onderhoud aan installaties. Daarnaast is er sprake van een lagere dotatie aan de voorziening groot onderhoud. Dit heeft te maken met de looptijd die gehanteerd wordt in de bepaling van de dotatie aan de voorziening. In totaal is er sprake van een voordeel van € 20.000.
  20
  Sportvelden voetbalverenigingen
Het nadeel van € 12.000 is toe te rekenen aan hogere onderhoudskosten en het aanschaffen van klein materiaal.  
12  
  Gymnastieklokalen
In verband met een legionellabesmetting in de gymzaal Van der Walstraat zijn er extra kosten gemaakt om dit te bestrijden. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 23.000.
23  
  Sporthal Staphorst
Door een eenmalige upgrade aan de sporthal Staphorst zijn de onderhoudskosten voor de gebouwen en installaties hoger dan geraamd. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 27.000. Daarnaast zijn de gaskosten € 20.000 hoger dan geraamd. Verder is er sprake van een hogere dotatie van € 38.000 aan de voorziening groot onderhoud. Dit heeft te maken met de looptijd die gehanteerd wordt in de bepaling van de dotatie aan de voorziening. Dit leidt in totaal tot een nadeel van € 85.000.
85  
Openbaar groen en recreatie Wijkgroen
De overschrijding op wijkgroen wordt enerzijds verklaard door extra gemaakte kosten die niet waren voorzien en anderzijds door hogere kosten als gevolg van areaaluitbreiding en prijsstijging. Er zijn bijvoorbeeld extra kosten gemaakt door een extern bureau voor het verwerken van gegevens in ons GBI beheersysteem. De gevolgen van areaaluitbreiding zijn hoger dan ingeschat bij de voortgangsrapportage 2023. Voor wat betreft de areaaluitbreiding moest er extra water gegeven worden in uitbreidingsgebieden en in de Slagen is een ‘nul-beurt’ uitgevoerd, hierbij is het groen op orde gebracht en kan in beheer worden genomen.
44  
  Groenvoorziening langs wegen
Minder uitgegeven door verschillende onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer in het afgelopen najaar. 
  13
Overige Overige voor- en nadelen 18  
  Overschrijding incidentele budgetten programma 5
Zie het overzicht "afgeronde incidentele budgetten 2023" in bijlage 4 van de jaarstukken voor de optelsom van de overschrijding van afgerond € 13.000 op programma 5.
13  
    195 78

 

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve  (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Gebiedsontwikkeling en kwaliteitsslag Zonder bestemming   77   30
Routenetwerk fiets- & wandelpaden Zonder bestemming   60   60
Bijdrage AMBC Zonder bestemming   17   17
Meerjarig impuls recreatie en toerisme Zonder bestemming   30   8
Particulier bomenbeleid Zonder bestemming   13   13
Langjarig beheer landschapsplan Zonder bestemming   50   31
Fauna- en florawet Zonder bestemming   32   32
Snoeien en rooien bomen Zonder bestemming   45   45
Groot onderhoud openbaar groen
Zonder bestemming
  29   29
Ommetjes speelplaatsen
Zonder bestemming   75   36
Boombeheer binnen beb. kom
Zonder bestemming   11   11
Boombeheer buiten beb. kom
Zonder bestemming   41   41
Opstellen beleidsplan spelen en bewegen Zonder bestemming   40   16
Beleid ongewenste soorten en invasieve exoten Zonder bestemming   20    
Projectplan permanente bewoning/revitalisering recreatiewoningen Zonder bestemming   160   84
Investeringsvergoeding opengestelde schoolpleinen Zonder bestemming   52   52
Groenrenovatie bomen (Kastanjelaan, Staphorst-Zuid/Noord, Rouveen) Zonder bestemming   50    
Toekomstbestendig maken bibliotheek Zonder bestemming   24   24
Cultuurmakelaar Zonder bestemming   10    
Overige:          
Breedtesport Met bestemming   12   12
Afschrijvingen gymzalen Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   87   87
Afschrijvingen sportaccommodaties voetbal Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   108   108
Afschrijvingen speeltoestellen Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut    16   16
Totaal     1.059   752
Per saldo    -1.059 -752

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 549 842
Totaal incidentele lasten 549 842
     
Incidentele baten  Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 529 842
Overige:    
Breedtesport 12 12
Totaal incidentele baten 541 854

Programma 6 - Sociaal domein

Terug naar navigatie - Programma 6 - Sociaal domein
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -13.157.957 -6.882.183 -20.040.140 -18.524.140 1.516.000
Baten 2.467.304 5.602.009 8.069.313 8.089.259 19.946
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.690.653 -1.280.174 -11.970.827 -10.434.881 1.535.946
Stortingen 0 -1.074.784 -1.074.784 -1.566.343 -491.559
Onttrekkingen 140.491 1.644.300 1.784.791 439.883 -1.344.908
Mutaties reserves 140.491 569.516 710.007 -1.126.460 -1.836.467

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

 

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Samenkracht en burgerparticipatie Nieuwkomers
In 2023  is er met betrekking tot de tolkkosten gekozen om deze uitgaven ten laste te brengen van de budgetten waaronder deze feitelijk vallen. Door deze benadering laat het product Nieuwkomers een voordeel zien. 

  44
  Wet Inburgering
Over het jaar 2022 positieve afrekeningen ontvangen voor de wet Inburgering, deze is gebaseerd op het aantal statushouders die inburgeringsplichtig zijn. 
  89
  Opvang statushouders en evacués Soedan en Oekraïense ontheemden
De lasten en baten zijn opgenomen in programma 6, voor een nadere toelichting wordt verwezen naar paragraaf 9 - Vluchtelingen.
   
  Accommodatie sociaal cultureel werk
Tijdens het opstellen van de begroting 2023 was er € 40.000 extra geraamd aan kosten in verband met het nieuwe dienstencentrum. Door de vertraging van de bezwaarprocedure is er nog geen nieuwe situatie, waardoor de extra kosten in werkelijkheid niet zijn uitgegeven. Dit heeft geleid tot een voordeel van € 40.000.
  40
  Voorliggende maatschappelijke dienstverlening
Het voordeel wordt veroorzaakt door een teruggevorderde subsidie over voorgaande jaren.

  31
  Brede SPUK GALA
De Brede SPUK GALA is beschikbaar gesteld voor de jaren 2023-2026 voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De specifieke uitkering voor het jaar bedroeg € 291.762, de werkelijke uitgaven bedragen € 223.138. De uitkering en de werkelijke uitgaven zijn volledig verantwoord in programma 6.  Op de  meeste thema's is actief ingezet  in 2023. Op een drietal thema's is minder uitgegeven dan beschikbaar was gesteld.  Dit leidt tot een terugbetaling aan het ministerie van totaal € 37.482, voornamelijk op het onderdeel combinatiefunctionarissen (buurtsportcoach en cultuurcoach/-makelaar). Ook mag een deel van de niet bestede middelen overgeheveld worden naar 2024; het gaat hierbij om een bedrag van € 31.142.  Er is geen sprake van een voor- of nadeel doordat de niet bestede middelen worden overgeheveld of teruggevorderd.
   
Wijkteams Applicaties en ondersteuning team Samenleving
Er zijn o.a. extra kosten geweest voor ondersteuning bij bezwaar- en beroepschriften en monitoring en inrichten van applicaties en  processen.
48  
Inkomensregelingen Inkomensvoorzieningen
Het toegekende BUIG-budget voor 2023 is ontoereikend. Voor 2023 wordt daarom een Vangnetuitkering van € 120.000 aangevraagd bij het Ministerie SZW. De stijging van de uitkeringslasten wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal klanten met 13%. Het BUIG-budget is gestegen met 6,7%, omdat het budget mede wordt vastgesteld op het historisch verdeelmodel. Het nadeel van € 55.000 valt lager uit dan het tekort op de BUIG, omdat in de voortgangsrapportage reeds een bedrag van € 140.000 is bijgeraamd.
  94
  Bijzondere bijstand.  
Vanaf oktober 2023 is de energietoeslag 2023 opengesteld voor inwoners uit Staphorst. Er is in totaal een bedrag van € 408.200 (314 aanvragen) uitgekeerd. In de begroting is een bedrag van € 235.000 opgenomen, hetgeen resulteert in een nadeel van € 173.000. Van het Ministerie SZW is er een budget van € 566.239 ontvangen. Het tekort van € 173.000 wordt hieruit gedekt. Omdat er in 2024 ook nog aanvragen ingediend kunnen worden, wordt het restant van € 158.039 overgeheveld naar 2024.  

173

 
Arbeidsparticipatie Participatiebudget
Vanuit Uitkeringen Reïntegratie wordt o.a. jobcoaching en begeleidingskosten vergoed, maar ook de aanschaf van werkschoenen. Het verstrekken van loonkostensubsidie valt niet onder deze rekening (of het Participatiebudget). Participatietrajecten, zoals Base to Work, het project bij Noggus & Noggus en de taallessen van Interbeek, worden ook betaald vanuit Uitkeringen Reïntegratie.

De verwachting was dat het gereserveerde bedrag voor Uitkeringen Reïntegratie niet de volledige kosten over 2023 zou doen dekken. Hier is een duidelijke reden voor:
Er is een toename in het aantal statushouders. Deze doelgroep brengt met zich mee dat er veel meer effort en tijd nodig is om bepaalde doelen na te streven. Statushouders komen uit een andere cultuur met een andere taal en andere normen en waarden. Daarnaast komt psychische problematiek voor.
Nederland heeft een hoge werkstandaard. Dit maakt het voor statushouders lastig om meteen mee te draaien binnen de arbeidsmarkt. Opleiding, kennis van de Nederlandse taal en werkmentaliteit zijn voorbeelden van grote verschillen. Hierdoor worden er veel kosten gemaakt voor:
taallessen;
medische advisering;
participatietrajecten;
jobcoaching.

Waarbij herhaling belangrijk is - wat dus inhoudt dat sommige statushouders deelnemen aan meerdere trajecten - zodat taal en (werknemers)vaardigheden beklijven.
34  
Maatwerkvoorzieningen (WMO) Scootmobielen en individuele vervoersvoorzieningen
Naast de toename van complexe voorzieningen zijn de tarieven gestegen. Een extra auto-aanpassing  of complexe voorziening heeft direct effect op de realisatie.
33  
Maatwerkdienstverlening 18+ Individuele hulp bij het huishouden
De tarieven zijn fors gestegen. Daarnaast blijft er een toename in aanvragen sinds invoering van het abonnementstarief. 
17  
  Groepsbegeleiding WMO
Sinds de coronacrisis is een trend ingezet en is er jaarlijks een afname van het aantal indicaties dagbesteding geweest.
In 2023 is een lichte toename te zien in het aantal indicaties dagbesteding. Dit is echter nog niet terug te zien in de financiële cijfers.
  98
  Individuele begeleiding WMO
Er zijn meer indicaties begeleiding licht afgegeven in 2023 dan in 2022. Daarnaast zijn de tarieven aanzienlijk omhoog gegaan door de indexatie.
86  
  PGB WMO
Er zijn veel passende zorgaanbieders gecontracteerd, waardoor persoonsgebonden budget (PGB) minder ingezet wordt.

  21
  Schuldregeling
De verwachting dat het aantal aanvragen bij de GKB zouden toenemen is niet uitgekomen. Het omgekeerde is juist het geval. Hierdoor ontstaat er een groot positief saldo. 

  41
Maatwerkdienstverlening 18- Jeugdzorg
In 2023 is het nieuwe inkoopmodel voor jeugdzorg in werking getreden. Uitgangspunt van dit model zijn reële tarieven. Om tot deze reële tarieven te komen heeft er een kostprijsonderzoek plaatsgevonden onder regie van het RSJ IJsselland. De nieuwe reële tarieven liggen hoger dan de tarieven die voorheen werden gehanteerd. Dit zorgt voor hogere kosten. Daarnaast speelt er een forse indexatie op de cao’s die worden gebruikt om de tarieven te indexeren. Ook dit zorgt voor een kostenstijging. 2023 is een overgangsjaar, nog niet alle financiële effecten zijn in dit jaar merkbaar. In 2024 verlopen alle trajecten volgens het nieuwe inkoopmodel en bijbehorende tarieven.
395  
Overige Overige voor- en nadelen   27
    786 485

 

 

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve  (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
De Herberg Zwolle Zonder bestemming   10   10
Bijdrage regio Zwolle Human Capital Agenda Zonder bestemming   32   32
Projectplan dienstencentrum Zonder bestemming   100   26
Tijdelijke opvang gebruikers dienstencentrum Zonder bestemming   80   35

Steunmaatregel energie
De Steunmaatregel energie non-profit is verlengd tot 1 juli 2024 aangezien het budgetplafond nog niet bereikt is.  Het resterende bedrag wordt overgeheveld naar 2024.

Zonder bestemming   200   16
Indeling en inrichting dienstencentrum Zonder bestemming   965   6
 Resultaatbestemming 2022:          
 Middelen energietoeslag 2023 Zonder bestemming    235    235
Overige:          
Vluchtelingen 2023 (zie paragraaf vluchtelingen) Vluchtelingen, statushouders en Oekraïners 1.075 114 1.223 35
Beschermd wonen/Kansrijk wonen Beschermd wonen   49 344 44
Totaal   1.075 1.785 1.567 439
Per saldo   -710 1.127

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 125 1.387
Voorbereidingskrediet Berkenlaan 1  123 194
Resultaatbestemming 2022:    
Middelen energietoeslag 2023 235 235
Overige:    
Vluchtelingen 2023 4.743 5.240
Beschermd wonen/Kansrijk wonen 388 49
Totaal incidentele lasten 5.615 7.105
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 125 1.387
Voorbereidingskrediet Berkenlaan 1  123 194
Resultaatbestemming 2022:    
Middelen energietoeslag 2023 235 235
Overige:    
Vluchtelingen 2023 4.743 5.240
Beschermd wonen/Kansrijk wonen 388 49
Totaal incidentele baten 5.615 7.105

Programma 7 - Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -5.654.407 -539.009 -6.193.416 -6.019.930 173.486
Baten 3.605.745 429.733 4.035.479 4.054.305 18.826
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -2.048.662 -109.276 -2.157.937 -1.965.625 192.312
Stortingen 0 0 0 -149.534 -149.534
Onttrekkingen 775.533 35.150 810.683 682.000 -128.683
Mutaties reserves 775.533 35.150 810.683 532.466 -278.217

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Volksgezondheid  GGD
Het nadeel is ontstaan door hogere personeelslasten.
47  
  Openbare gezondheidszorg
Een deel van de geraamde uitgaven zijn ten laste van de Brede SPUK gebracht, deze regeling is beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Voor het jaar 2023 is € 291.000 beschikbaar gesteld. Voor het jaar 2023 is € 291.000 beschikbaar gesteld voor de Brede SPUK.
  17
  Lokaal gezondheidsbeleid
Een deel van de geraamde uitgaven zijn ten laste van de Brede SPUK gebracht, deze regeling is beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Voor het jaar 2023 is € 291.000 beschikbaar gesteld voor de Brede SPUK.
  36
Milieu Hogere kosten Omgevingsdienst IJsselland
Overschrijding betreft aantal meerwerkopdrachten en meer adviesverzoeken die zijn uitgezet bij de OD. Vooruitlopend op het aangepast mandaat zijn er door de OD meer juridische werkzaamheden opgepakt.
23  
  Specialisme vergunningverlening
In 2023 hebben door wisselingen c.q. onderbezetting in het team vergunningverlening Wabo moeten inzetten op inhuur van (externe) vergunningverleners. 
19  
  Toezicht en handhaving milieu
Er zijn minder toezichtstaken bij de Omgevingsdienst uitgezet en er zijn minder onderzoeken door derden uitgevoerd dan vooraf gedacht.
  18
Begraven

Begraafrechten
Het nadeel van € 64.000 is toe te rekenen aan minder aangiftes van  overlijden  dan werd verwacht in 2023. Hierdoor is er sprake van minder opbrengsten uit begraafplaatsrechten. Daarnaast zijn de kosten € 19.000 lager dan geraamd.

64 19
  Groenbeheer begraafplaatsen
Hogere kosten groenbeheer van de begraafplaatsen i.v.m. inboet.
12  
Overige Overige voor- en nadelen 11  
    176 90

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
E&K budgetten
Zonder bestemming   572   572
Permanent meetsysteem Wiede Gat Zonder bestemming
  13   13
Dynamische geurkaart Zonder bestemming   48    
Grondfrees Zonder bestemming       4
E&K budgetten Duurzaamheid     150  
Overige:          
Kostendekkendheid riolering 2023 Riolering   157   94
Kostendekkendheid afval 2023 Afvalstoffenheffing   21    
Totaal     811 150 683
Per saldo   -811 -533

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten  Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 589  633
Totaal incidentele lasten
589 633
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 589 633
Overige:    
Kostendekkendheid riolering 94 157
Kostendekkendheid afval   21
Totaal incidentele baten 682 811

Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -4.229.813 -477.274 -4.707.087 -3.492.562 1.214.525
Baten 3.269.134 -11.084 3.258.050 2.600.392 -657.658
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -960.679 -488.358 -1.449.037 -892.170 556.867
Stortingen 0 0 0 -286.811 -286.811
Onttrekkingen 160.000 395.210 555.210 426.599 -128.612
Mutaties reserves 160.000 395.210 555.210 139.788 -415.422

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Ruimtelijke ordening Bestemmingsplannen
In 2023  zijn veel procedures tot stand gekomen, dit heeft geleid tot hogere opbrengsten. Mogelijk heeft dit verband gehouden met de komst van de Omgevingswet waardoor nog veel mensen een plan hebben ontwikkeld onder het oude recht. De extra opbrengsten brengen ook met zich mee dat het logisch is dat er op bestemmingsplannen meer kosten zijn geweest dan begroot. Er was immers meer werk.
25 61
  Incidenteel budget implementatie omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 heeft een lange voorbereidingstijd gevergd. Bij een dergelijke omvangrijke wetgevingsoperatie valt echter niet te voorkomen dat er in de laatste maanden voor de invoering van de wet nog onderwerpen naar voren komen, die om extra aandacht (en dus uren) vragen. Het gaat daarbij om zaken zoals aanpak communicatie naar de burgers, baliebezetting, website EPOS Omgevingsproof maken en testen van het DSO. Daarnaast is in de maand december nog een extra cursusdag georganiseerd voor vergunningverleners, juristen Omgevingswet en RO-medewerkers. In een eerdere stadium is door een brede groep medewerkers al een cursustraject gevolgd, maar door het uitstel van de wet werd het wenselijk geacht de meest betrokken medewerkers een extra cursusdag aan te bieden, waarop voornamelijk ingestoken is op praktische oefeningen. Dit heeft geleid tot een overschrijding van ongeveer € 18.000.

Verder zijn er ongeveer € 12.000 aan softwarekosten doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben, in dit geval programma 8, op het budget van de implementatie omgevingswet.
30  
Grondexploitaties Nagekomen kosten project levensboomlocatie
Het project levensboomlocatie is in 2022 afgerond. In het kader van het bouwrijp leveren van de grond van de gemeente is een onvoorkomenheid tegengekomen in de ondergrond. Deze kosten konden daardoor niet meer meegenomen worden in het project en leiden daarom tot een overschrijding in 2023.
18  
Wonen & bouwen Bouwleges
Er zijn een aantal grote aanvragen geweest, waardoor er meer leges zijn ontvangen. Gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er aan het eind van 2023 ook meer aanvragen ingediend. De kosten waren hierdoor ook hoger.
16 136
  Omgevingsvergunningen voor afwijkende bouwplannen
Er zijn meer vergunningen, mede voor grotere projecten, afgedaan.
  56
  Welstand 
Er zijn veel aanvragen welstand gedaan door CPOS-professionals, hierdoor zijn er € 16.000 minder inkomsten welstand voor de gemeente. Het Oversticht rekent rechtstreeks af met CPOS-professionals. De kosten voor welstand zijn ook € 9.000 lager.
16 9
Overige Overige voor- en nadelen 16  
    121 262

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging
Geraamde onttrekking
Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Implementatie nieuwe omgevingswet Zonder bestemming   78   78
Geovisie landelijke voorziening Zonder bestemming   62   44
Omgevingsplan Zonder bestemming   192   192
Project woonwagenkamp Zonder bestemming   138   81
Voorbereidingskrediet flexwoningen Zonder bestemming    86   32
Overige:          
Exploitatiebijdragen de Slagen Wegenbeheer     30  
Exploitatiebijdragen de Slagen Grondexploitatie     58  
Verkoop perceel Burgemeester Janssenstraat Grondexploitatie     35  
Winst Poeleweg Grondexploitatie     75  
Winst Rouveen-Zuid fase 1 Grondexploitatie     56  
Exploitatiebijdragen de Slagen Zonder bestemming     32  
Totaal     556 286 427
Per saldo   -556 -141

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 463  556
Overige:    
Exploitatiebijdragen De Slagen 120  
Verkoop perceel Burgemeester Janssenstraat 35  
Winsten diverse grondexploitaties (Poeleweg, Rouveen-Zuid fase 1) 131  
Totaal incidentele lasten 749 556
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 427 556
Overige:    
Exploitatiebijdragen De Slagen 120  
Verkoop perceel Burgemeester Janssenstraat 35  
Winsten diverse grondexploitaties (Poeleweg, Rouveen-Zuid fase 1) 131  
Totaal incidentele baten 713 556

Programma 9 - Overhead

Terug naar navigatie - Programma 9 - Overhead
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -8.606.897 -1.165.565 -9.772.462 -9.773.387 -924
Baten 108.223 92.000 200.223 486.033 285.811
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.498.674 -1.073.565 -9.572.239 -9.287.353 284.886
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 557.599 737.910 1.295.509 818.298 -477.211
Mutaties reserves 557.599 737.910 1.295.509 818.298 -477.211

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Personeel Loonsom
Het nadeel in programma 9 betreft € 267.000. De totale loonsom heeft een nadeel van € 257.000. Hiervan is een gedetailleerde toelichting gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering, onderdeel personeel-HRM.
267  
  Dotatie voorziening voormalig personeel
In 2023 is er een nieuwe medewerker aangesteld, waarvan het contract na een maand is beëindigd. De gemeente moet de ww-uitkering betalen. De verwachting is dat het ongeveer € 25.000 bedraagt. Dit bedrag is gedoteerd aan de voorziening voormalig personeel. Deze dotatie was niet voorzien waardoor dit heeft geleid tot een nadeel van € 25.000.
25  
  Toevoeging voorziening verlofsparen
Conform de uitspraken van het BBV is een voorziening gevormd voor de uren, die conform de CAO-gemeenten als bron kunnen dienen voor het verlofsparen, van de medewerkers die gebruik maken van verlofsparen. De dotatie is de opbouw van het spaarverlof maal een gemiddeld uurtarief, wat in 2023 heeft geleid tot een dotatie van € 50.000.
50  
  Opleidingen en trainingen
De medewerkers hebben het opleidingsbudget volledig gebruikt. Op het onderdeel loopbaanbegeleiding hebben de medewerkers minder gebruikt dan begroot. Dit leidt tot een voordeel € 34.000.
  34
  ARBO
In 2023 heeft het Periodiek Onderzoek van het personeel plaatsgevonden. Daarnaast heeft de bedrijfsarts eens in de twee weken een spreekuur op het gemeentehuis, dit was voorheen eens in de maand. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 26.000 op het ARBO budget.
26  
  Vitaliteitsbeleid
In april 2023 is het introductieprogramma van Vitaliteit gestart, in augustus zijn de uitkomsten van het onderzoek ontvangen. Vanaf dat moment is er van start gegaan met onder andere elke werkdag vers fruit voor alle medewerkers.
  16
  Reiskosten en vergaderkosten
Er is een toename van het aantal dienstreizen van het personeel. De oorzaak hiervan is een toename aan fysieke bijeenkomsten en een toename van het personeel. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 17.000.
17  
  Vacaturevervulling/werving&selectie
Er zijn hogere kosten gemaakt dan begroot ten behoeve van de overname-fees aan detacheringbureaus. Daarnaast zijn er opnames gemaakt voor de arbeidscommunicatie. Dit leidt tot een  nadeel van € 44.000.
44  
ICT Systeembeheer tbv DOSZ-gem.
Dit betreft de kosten van de gezamenlijke contracten met de Gemeente Dalfsen en Zwartewaterland. Dit leidt tot een nadeel van € 78.000. Deze kosten worden doorbelast naar de twee gemeenten. Het nadeel wordt hiermee volledig verrekend. 
78 78
  Wet open overheid
Aan de eerste verplichtingen rondom de implementatie van de Woo is voldaan. Er is er een nulmeting in gang gezet die o.a. een beeld moet geven van de huidige situatie en de te verwachten veranderingen. Inmiddels is gebleken dat het landelijke platform waarop alle openbaargemaakte documenten moesten samenkomen niet haalbaar blijkt en dat de minister van BZK op zoek gaat naar een eenvoudiger alternatief. Staphorst wacht, net zoals bij de meeste Nederlandse gemeenten, op de uitkomsten van dit onderzoek en nader advies. Dit heeft geleid tot een voordeel van € 25.000.
  25
  Incidenteel budget Wet open overheid
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2022 is er een bedrag van € 43.000 beschikbaar gesteld voor de verwachte toenemende kosten in 2023. Inmiddels is gebleken dat het landelijke platform waarop alle openbaargemaakte documenten moesten samenkomen niet haalbaar blijkt en dat de minister van BZK op zoek gaat naar een eenvoudiger alternatief. Staphorst wacht, net zoals bij de meeste Nederlandse gemeenten, op de uitkomsten van dit onderzoek en nader advies.  Hierdoor zijn de  toenemende kosten die werden verwacht geen werkelijkheid geworden in 2023. Dit leidt tot een voordeel van € 42.000.
  42
  Doorbelasting directe kosten
Dit betreffen diverse doorbelastingen waaronder de kosten van software, abonnementen, cursussen en opleidingen. Deze worden doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben. 
  64
Huisvesting / gebouwenbeheer Catering
De overschrijding van € 10.000 is toe te rekenen aan de eenmalige kosten voor het aanschaffen van een nieuwe koffiemachine en de overgang van plastic bekers naar mokken.
10  
  Tegemoetkoming van gestegen energiekosten door opzegging contract SEFE
In de voortgangsrapportage 2023 is er een opbrengst begroot van € 92.000 voor de tegemoetkoming vanuit het RVO voor de meerkosten die zijn gemaakt door de opgelegde sancties vanuit het rijk om alle contracten met Russische partijen op te zeggen. Inmiddels is de aanvraag ingediend en blijkt dat de daadwerkelijke tegemoetkoming € 64.000 bedraagt. De reden dat de tegemoetkoming lager is dan verwacht heeft te maken met het werkelijk verbruik. Het werkelijk verbruik van het gas is lager dan het uitgangspunt bij de raming in de voortgangsrapportage. Dit is de grootste oorzaak van het nadeel van € 20.000.
20  
Publiek en bestuur Bezwaarschriften
In 2023 is er ten opzichte van 2022 en 2021 sprake van een verdubbeling van het aantal ingediende bezwaarschriften. De ingediende bezwaarschriften hadden voor een aanzienlijk deel betrekking op het besluit om vergunning te verlenen voor de huisvesting van statushouders. 
Ook zijn er in 2023 twee gerechtelijke procedures op gebied van de Wet open overheid gevoerd bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, waarbij rechtsbijstand door advocaten is verleend.
13  
Werkplaats openbare werken Dotatie voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
Door een wijziging in de onderhoudskosten van de gemeentewerf is de dotatie aan de voorziening groot onderhoud lager dan geraamd. Dit leidt in totaal tot een voordeel van € 105.000.
  105
  Boekwinst voertuig
In januari 2023 is een bus met open laadbak verkocht voor iets minder dan € 12.000. Het voertuig was al afgeschreven waardoor een boekwinst is behaald. De nieuw aangeschafte bus is geactiveerd en hierop wordt jaarlijks afgeschreven. 
  12
  Voertuigen
Er zijn meer reparaties uitgevoerd dan verwacht. Doordat materieel is toegenomen, vallen de verzekering en belasting ook hoger uit en verder wordt het materieel maximaal ingezet, wat heeft geleid tot een overschrijding op brandstof.
39  
Overige Overige voor- en nadelen   21
    589 397

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Uitvoering programma dienstverlening Zonder bestemming   126   3
Doorontwikkeling buitendienst
Zonder bestemming   30   30
Koppeling IJVI/DECOS
Zonder bestemming   62   39
Informatiemanagement Zonder bestemming   346   233
Doorontwikkeling organisatie/onderhoud organisatiecultuur Zonder bestemming   40   40
Zij-klepelmaaier sloten Zonder bestemming   5   5
Rolbezem sneeuwploeg Zonder bestemming   7   7
Hogedrukreiniger Zonder bestemming   4   4
Invoering Wet Open Overheid Zonder bestemming   53    
Contractmanager/kwaliteitstoetser Zonder bestemming   165    
Resultaatbestemming 2022:          
Onderzoek kapitaalgoederen Zonder bestemming   13   13
Invoering Wet Open Overheid Zonder bestemming   43   43
Vergoeding ambtelijke uren vluchtelingen Zonder bestemming   284   284
Overige:          
Afschrijvingen gemeentehuis Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   27   27
Afschrijvingen vervoermiddelen Afschrijvingen vervoermiddelen   91   91
Totaal      1.296   819
Per saldo   -1.296 -819

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 382 838
Resultaatbestemming 2022:    
Onderzoek kapitaalgoederen 4 13
Invoering Wet Open Overheid 1 43
Vergoeding ambtelijke uren vluchtelingen 284 284
Totaal incidentele lasten 672 1.178
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 361 838
Resultaatbestemming 2022:    
Onderzoek kapitaalgoederen 13 13
Invoering Wet Open Overheid 43 43
Vergoeding ambtelijke uren vluchtelingen 284 284
Totaal incidentele baten 701 1.178

Algemene dekkingsmiddelen

1 | Lokale heffingen

Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingen

De gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:

Omschrijving (x € 1.000) Begroting 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023
Forensenbelasting 84 84 95
Hondenbelasting 62 62 62
OZB eigenaar niet woningen 1.264 1.304 1.305
OZB eigenaar woningen 2.211 2.221 2.220
OZB gebruiker niet woningen 839 839 840
Toeristenbelasting 126 126 91

2 | Algemene uitkeringen

Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringen

De verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in januari 2024. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor het bedrag van € 28.093.000 met een uitkeringsfactor van 1,304. In 2023 is er € 29.814.137 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een positieve verrekening opgenomen van € 16.057 over het jaar 2021 en van € 5.249 over het jaar 2022. 

In het jaar 2023 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor invoeringskosten Omgevingswet (€ 210.000), energietoeslag (€ 331.000), Nederlands-Soedanese repatrianten (€ 82.000), leerlingenvervoer Oekraïne, taallessen en meerkosten Oekraïne sociaal domein (€ 99.000). De kosten voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn vergoed middels een specifieke uitkering (zie ook paragraaf 9 Vluchtelingen).

3 | Dividend

Terug naar navigatie - 3 | Dividend

Verantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:

(Bedragen x € 1.000) Begroting primair 2023 Begroting 2023 na wijziging Gerealiseerd 2023
Programma 0 Vitens N.V. 16 0 0
Programma 0 Enexis N.V. - dividend 17 43 44
Programma 0 Enexis N.V. - rente aandh. lening 2 2 2
Programma 0 Rendo N.V. - dividend 238 238 239
Programma 0 Wadinko - dividend 21 21 25
Programma 0 Bank Nederlandse Gemeenten - dividend 61 76 75
Programma 7 Rova N.V. - dividend 80 80 79
Programma 7 Rova N.V. - achtergestelde lening 30 30 30
 Totaal   465 490 494

Het dividend en de rente van de achtergestelde lening Rova wordt als bate meegenomen in de kostendekkendheid berekening van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve/voorziening of een hogere dotatie aan de voorziening tot gevolg.

4 | Saldo financieringsfunctie

Terug naar navigatie - 4 | Saldo financieringsfunctie

Er is geen doorbelaste rente excl. grondexploitatie.

Omschrijving (x € 1.000) Begroting 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023
Baten 6 736 912

5 | BTW-compensatiefonds

Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefonds

De afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.).

(x € 1.000) Rekening 2022 Rekening 2023
Gedeclareerde bedragen 2.955 4.254

6 | Overhead

Terug naar navigatie - 6 | Overhead

De overheadtoerekening wordt bepaald conform de systematiek zoals opgenomen in de financiële verordening 2023.

Dit betreft een overheaddoorrekening op basis van personeelslasten en ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. Het bijbehorende overheadpercentage (op de directe personele lasten van de taakvelden) betreft 93,93% voor 2023.

Berekening dekkingspercentage
Voor een berekening van de dekkingspercentages rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges burgerzaken, leges lijkbezorgingsrechten en leges omgevingsvergunningen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is). Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend.

In 2023 is aangifte gedaan voor het jaar 2021 en 2022. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2021 is € 90.967 negatief. Het volledige betaalde bedrag van de voorlopige aanslag 2021 à € 22.438 is terugontvangen. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2022 is € 100.509 positief. Dit leidt tot een vpb-last van € 15.075. De voorlopige aanslag 2022 bedroeg € 22.438, waardoor een bedrag van € 7.363 is terugontvangen. Voor 2023 is een voorlopige aanslag betaald van € 28.422. De verrekening van het terugontvangen bedrag 2021 en 2022 en het betaalde bedrag 2023, komt ten gunste van de reserve grondexploitatie.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.

Onderwerp
(x € 1.000)
Primaire begroting 2023 Begrotingswijziging in raadsvergadering d.d. Bedrag begrotingswijziging Bedrag
Stelpost prijsstijgingen van aanvullend 2% 260 14-06-2023 -260 0
Stelpost premiestijging (sociale lasten)  150 14-06-2023 -150  0
Stelpost overige prijsstijgingen (incl. variabele energiekosten: elektra)  1.422 10-10-2023 -1.422  0
Ondersteuning initiatieven/instelling ontwikkelfonds (coalitieakkoord)  10 12-12-2023 -10  0
Versterking dienstverlening  57 10-10-2023 -57  0
Vitaliteitsbeleid 50 10-10-2023 -50 0
Saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar 1.949   -1.949 0

De post onvoorzien fungeert ook als stelpost voor gelabelde middelen waar nog geen concrete plannen voor zijn gemaakt. 

Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
0 Bestuur en ondersteuning
471012 Toev.res. grondexploitatie 0 0 0 -1.379 -1.379
471034 Toev.res. vluchtelingen 0 0 0 -114.000 -114.000
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 118.000 118.000 68.667 -49.333
871012 Bes.res. grondexploitatie 31.370 -31.370 0 0 0
871021 Bes.res. met bestemming 0 0 0 0 0
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning 31.370 86.630 118.000 -46.712 71.288
1 Veiligheid
871011 Bes.res. zonder bestemming 20.000 60.000 80.000 15.000 -65.000
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 8.182 0 8.182 8.182 0
Totaal 1 Veiligheid 28.182 60.000 88.182 23.182 -65.000
2 Verkeer, vervoer & waterstaat
471015 Toev.res. zandput Hooidijk 0 0 0 -32.846 -32.846
471019 Toev.res. asfalt-&elementverh. -1.095.000 -333.000 -1.428.000 -1.432.760 -4.760
871011 Bes.res. zonder bestemming 22.000 132.662 154.662 45.794 -108.868
871014 Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut 300.263 0 300.263 291.513 -8.750
871019 Bes.res. asfalt-&elementverh. 1.075.000 333.000 1.408.000 1.388.488 -19.512
871020 Bes.res. verkeersontsluiting 50.000 -45.005 4.995 4.087 -908
871023 Bes.res. afs.gem.vervoermidd. 32.090 0 32.090 32.090 0
Totaal 2 Verkeer, vervoer & waterstaat 384.353 87.657 472.010 296.366 -175.644
3 Economie
471012 Toev.res. grondexploitatie 0 0 0 -284.317 -284.317
871011 Bes.res. zonder bestemming 24.000 74.076 98.076 71.620 -26.456
871012 Bes.res. grondexploitatie 5.000 0 5.000 0 -5.000
Totaal 3 Economie 29.000 74.076 103.076 -212.697 -109.621
4 Onderwijs
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 40.129 40.129 32.833 -7.295
871021 Bes.res. met bestemming 0 0 0 0 0
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 442.822 0 442.822 442.822 0
Totaal 4 Onderwijs 442.822 40.129 482.951 475.656 -7.295
5 Sport, cultuur & recreatie
871011 Bes.res. zonder bestemming 216.000 618.821 834.821 528.637 -306.184
871014 Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut 16.488 0 16.488 16.488 0
871021 Bes.res. met bestemming 12.000 0 12.000 12.000 0
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 195.019 0 195.019 195.019 0
Totaal 5 Sport, cultuur & recreatie 439.507 618.821 1.058.328 752.144 -306.184
6 Sociaal domein
471011 Toev.res. zonder bestemming 0 0 0 0 0
471029 Toev.res. beschermd wonen 0 0 0 -343.636 -343.636
471034 Toev.res. vluchtelingen 0 -1.074.784 -1.074.784 -1.222.707 -147.923
871011 Bes.res. zonder bestemming 92.000 1.530.000 1.622.000 361.205 -1.260.795
871029 Bes.res. beschermd wonen 48.491 0 48.491 43.920 -4.571
871034 Bes.res. vluchtelingen 0 114.300 114.300 34.758 -79.542
Totaal 6 Sociaal domein 140.491 569.516 429.025 -1.126.460 -1.555.485
7 Volksgezondheid & milieu
471027 Toev.res. duurzaamheid 0 0 0 -149.534 -149.534
871011 Bes.res. zonder bestemming 572.000 35.150 607.150 588.000 -19.150
871016 Bes.res. rioolbeheer 182.607 0 182.607 94.000 -88.607
871017 Bes.res. mat. afvalst.heffing 20.926 0 20.926 0 -20.926
871027 Bes.res. duurzaamheid 0 0 0 0 0
Totaal 7 Volksgezondheid & milieu 775.533 35.150 810.683 532.466 1.343.149
8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord.
471011 Toev.res. zonder bestemming 0 0 0 -32.242 -32.242
471012 Toev.res. grondexploitatie 0 0 0 -224.602 -224.602
471019 Toev.res. asfalt-&elementverh. 0 0 0 -29.966 -29.966
871011 Bes.res. zonder bestemming 160.000 395.210 555.210 426.599 -128.612
871012 Bes.res. grondexploitatie 0 0 0 0 0
Totaal 8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. 160.000 395.210 555.210 139.788 694.998
9 Overhead
471034 Toev.res. vluchtelingen 0 0 0 0 0
871011 Bes.res. zonder bestemming 440.000 737.910 1.177.910 700.699 -477.211
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 26.875 0 26.875 26.875 0
871023 Bes.res. afs.gem.vervoermidd. 90.724 0 90.724 90.724 0
Totaal 9 Overhead 557.599 737.910 1.295.509 818.298 2.113.808

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen

WNT-verantwoording 2023 Gemeente Staphorst

Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2023 Gemeente Staphorst

Het voor de gemeente toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023 € 223.000 (Algemeen bezoldigingsmaximum).

1. Bezoldiging topfunctionarissen

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling

Gegevens 2023
bedragen x € 1 S. Voortman M. Kragting
Functiegegevens Griffier Gemeentesecretaris
Aanvang en einde functievervulling in 2023 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? Ja Ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 82.545 115.284
Beloningen betaalbaar op termijn 12.520 19.539
Subtotaal 95.065 134.823
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 223.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t.
 
Bezoldiging 95.065 134.823
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2022
bedragen x € 1 S. Voortman M. Kragting
Functiegegevens Griffier Gemeentesecretaris
Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? Ja Ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 76.902 109.268
Beloningen betaalbaar op termijn 12.671 20.258
Subtotaal 89.573 129.526
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000 216.000
 
Bezoldiging 89.573 129.526

1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12:
Niet van toepassing

1c. Toezichthoudende topfunctionarissen:
Niet van toepassing

1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.900 of minder:
Niet van toepassing

1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.900:
Niet van toepassing

1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.900 waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is:
Niet van toepassing

1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.900 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is:
Niet van toepassing

2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen

Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt:
Niet van toepassing

3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.