Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.417.816 | 1.781.512 | -2.636.304 | -2.601.606 | 34.698 | |
Baten | 33.327.201 | 2.110.205 | 35.437.406 | 36.148.505 | 711.099 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 28.909.385 | 3.891.717 | 32.801.102 | 33.546.899 | 745.797 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -115.379 | -115.379 | |
Onttrekkingen | 31.370 | 86.630 | 118.000 | 68.667 | -49.333 | |
Mutaties reserves | 31.370 | 86.630 | 118.000 | -46.712 | -164.712 | |
Gerealiseerd resultaat | 28.940.755 | 3.978.347 | 32.919.102 | 33.500.187 | 581.085 |
Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2023
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Bestuur | Raad en Raadscommissie De overschrijding wordt veroorzaakt door de vergoeding aan raadsleden in verband met het uitbetalen van de vergoeding ao-voorziening voor zowel 2022 als 2023. Deze vergoeding is niet opgenomen in de raming. Daarnaast is er sprake van een overschrijding door het raadsinformatiesysteem in verband met vervanging, aanvulling en updates van het systeem. |
57 | |
Onttrekking pensioenvoorziening (voormalig en huidige) wethouders
|
130 | ||
Accountantscontrole De overschrijding van € 17.000 is toe te rekenen aan de kosten voor de aanvullende SiSa-werkzaamheden die de accountant heeft uitgevoerd in verband met de vele Spuk-regelingen in de jaarrekening 2022. In de raming van de accountantskosten is geen rekening gehouden met de kosten voor de aanvullende werkzaamheden, omdat die destijds nog niet bekend waren. |
17 | ||
Burgerzaken | Verkiezingen en referenda In 2023 hebben drie verkiezingen plaatsgevonden, waarvan twee gecombineerd. In maart waren de verkiezingen voor de leden van het algemeen bestuur van het Waterschap, leden van PS en in november extra verkiezingen voor leden van de Tweede Kamer in verband met de val van het kabinet. De verkiezingen voor de leden van de Tweede Kamer werd niet vergoed vanuit de rijksoverheid. De kosten zijn uit eigen middelen gedekt. Daarentegen zijn de vergoedingen voor leden en tellers bij de laatste verkiezingen verhoogd, er is centraal geteld en de CRAFT-telmethode is aangeschaft. Door alle extra's is er meer uitgegeven dan begroot. |
33 | |
Reisdocumenten Het aantal aanvragen van reisdocumenten is hoger dan verwacht. Dit komt doordat een paspoort benodigd is om te kunnen reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor zijn de opbrengsten en kosten voor de reisdocumenten hoger dan begroot. Dit leidt per saldo tot een voordeel van € 22.000. |
17 | 39 | |
Basisadministratie De verklaring omtrent gedrag (VOG) wordt vaker digitaal aangevraagd. Hierdoor is er sprake van minder opbrengsten dan begroot. Dit leidt tot een nadeel van € 7.000. De lagere kosten leiden tot een voordeel van € 17.000. |
7 | 17 | |
Burgerlijke stand In het jaar 2023 is de Babsendag georganiseerd in de Gemeente Staphorst. Hierdoor zijn de kosten hoger uitgevallen dan begroot. Dit leidt tot een nadeel van € 15.000. |
15 | ||
Treasury | Rente op schatkistbankieren De ééndagsrente op de schatkist was in januari 2023 ongeveer 1,9%, in de maand maart heeft de rente een sprong gemaakt naar 2,9%. In de zomermaanden is het rentepercentage toegenomen en was eind september het hoogtepunt van 3,9% bereikt. In de laatste maanden van het jaar bleef het percentage schommelen tussen 3,8% en 3,9%. Het saldo op de schatkist over heel 2023 fluctueerde tussen de € 28 miljoen en € 21 miljoen. Over het jaar 2023 is een renteopbrengst van € 896.000 gerealiseerd, terwijl € 730.000 begroot was. Dit leidt tot een voordeel van afgerond € 166.000. |
166 | |
OZB woningen | Wet WOZ Zwartewaterland De kosten van het taxatiebureau en de proceskosten vielen hoger uit dan begroot. Deze kosten zijn doorberekend aan de Gemeente Zwartewaterland. Het voordeel van € 29.000 is toe te rekenen aan de meerkosten die zijn doorbelast. |
29 | |
Doorbelasting directe kosten Dit betreffen diverse doorbelastingen, waaronder de kosten van software, abonnementen, cursussen en opleidingen. Deze worden doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben. |
19 | ||
Algemene uitkering |
Decembercirculaire gemeentefonds In de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor o.a. invoeringskosten Omgevingswet, energietoeslag 2023 en een uitkering voor zgn. nazorg van evacués uit Soedan en meerkosten Oekraïne. De extra middelen voor evacués uit Soedan en de meerkosten Oekraïne zijn toegevoegd aan de reserve vluchtelingen, statushouders en Oekraïners. Daarnaast is er sprake van een negatieve correctie door actualisatie van de maatstaven, deze heeft gevolgen voor de uitkeringsfactor. |
365 | |
165 | 746 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten | |||||
Nota burgerkracht | Zonder bestemming | 25 | 13 | ||
Ondersteuning K80 | Zonder bestemming | 93 | 55 | ||
Overige: | |||||
Verschuldigde VPB grondexploitatie | Grondexploitatie | 1 | |||
Decembercirculaire 2023 - meerkosten Oekraïne sociaal domein | Vluchtelingen, statushouders en Oekraïners | 32 | |||
Decembercirculaire 2023 - Nederlands-Soedanese repatrianten | Vluchtelingen, statushouders en Oekraïners | 82 | |||
Totaal |
118 | 115 | 68 | ||
Per saldo |
-118 | -47 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 68 | 118 |
Overige: | ||
Verschuldigde VPB grondexploitaties | 1 | |
Decembercirculaire 2023 - meerkosten Oekraïne sociaal domein | 32 | |
Decembercirculaire 2023 - Nederlands-Soedanese repatrianten | 82 | |
Totaal incidentele lasten | 184 | 118 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 68 | 118 |
Overige: | ||
Verschuldigde VPB grondexploitaties | 1 | |
Totaal incidentele baten | 70 | 118 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.508.058 | -142.603 | -1.650.661 | -1.649.292 | 1.369 | |
Baten | 58.715 | 16.865 | 75.580 | 68.310 | -7.270 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.449.344 | -125.738 | -1.575.082 | -1.580.983 | -5.901 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 28.182 | 60.000 | 88.182 | 23.182 | -65.000 | |
Mutaties reserves | 28.182 | 60.000 | 88.182 | 23.182 | -65.000 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.421.162 | -65.738 | -1.486.900 | -1.557.801 | -70.901 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Openbare Orde en Veiligheid | Integrale veiligheid Er is extra ingezet op veiligheid met cameratoezicht en bewaking. Ook is de raad bijgepraat over het onderwerp polarisatie door een externe partij, hetgeen extra kosten met zich mee heeft gebracht. |
32 | |
Algemene plaatselijke verordening & Drank en Horeca Er zijn een aantal woningontruimingen geweest, waarbij de gemeente Staphorst onkosten heeft moeten maken. Wettelijk is de gemeente verplicht om deze op zich te nemen. De onkosten zijn niet volledig vergoed. Verder zijn rondom de jaarwisseling een tweetal voertuigen afgevoerd en in bewaring genomen. Deze onkosten waren niet begroot. |
26 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 13 | |
71 | 0 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Regionale veiligheidsdag | Zonder bestemming | 15 | 15 | ||
Controleren drank- en horecavergunningen | Zonder bestemming | 20 | |||
Rioolwateranalyse en veiligheidsscan | Zonder bestemming | 45 | |||
Overige: | |||||
Afschrijvingen brandweerkazerne | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 8 | 8 | ||
Totaal |
88 | 23 | |||
Per saldo | -88 | -23 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 15 | 80 |
Totaal incidentele lasten | 15 | 80 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 15 | 80 |
Totaal incidentele baten | 15 | 80 |
Programma 2 - Verkeer en vervoer
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.133.252 | -642.096 | -3.775.348 | -4.036.790 | -261.442 | |
Baten | 108.701 | 21.000 | 129.701 | 587.891 | 458.190 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -3.024.551 | -621.096 | -3.645.647 | -3.448.899 | 196.748 | |
Stortingen | -1.095.000 | -333.000 | -1.428.000 | -1.465.606 | -37.606 | |
Onttrekkingen | 1.479.353 | 420.657 | 1.900.010 | 1.761.972 | -138.037 | |
Mutaties reserves | 384.353 | 87.657 | 472.010 | 296.366 | -175.644 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.640.198 | -533.439 | -3.173.637 | -3.152.533 | 21.104 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Verkeer & Vervoer | Elementenverharding Door de natte weersomstandigheden eind 2023 is er minder (klein) onderhoud uitgevoerd. |
17 | |
Betonverharding Meer kosten gemaakt dan begroot door diverse betonspattingen. |
13 | ||
Zandwegen Minder uitgegeven doordat de meeste werkzaamheden met eigen personeel en materieel van de buitendienst is uitgevoerd. |
13 | ||
Doorbelasting directe kosten Dit betreffen diverse doorbelastingen waaronder de kosten van software, abonnementen, cursussen en opleidingen. Deze worden doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben. |
17 | ||
Coördinatie kabels en leidingen Conform de algemene verordening ondergrondse infrastructuur ontvangt de gemeente een vergoeding per meter voor aanleg van kabels en leidingen. Vooral nutsbedrijven en telecombedrijven hebben hiervoor een vergoeding betaald. Deze was fors hoger dan begroot. |
75 | ||
Bermen, greppels en sloten In verband met veiligheid zijn meer bermen afgeschraapt dan geraamd. |
18 | ||
Gladheidbestrijding Een gsm kast voor bewaking gladheid is compleet vervangen, verder zijn er overstapkosten geweest naar een andere weerkamer. |
14 | ||
Openbare verlichting De kosten zijn hoger dan begroot, dit komt met name door het herstellen van schade aan masten. |
17 | ||
Overige | Saldo overige voor- en nadelen | 5 | |
84 | 105 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Fietsoversteek zwembad | Zonder bestemming | 25 | |||
Projectgelden aanjaagteam A28 | Zonder bestemming | 50 | 38 | ||
Onderzoek ontsluiting Rouveen | Zonder bestemming | 10 | 4 | ||
Inspectie kunstwerken | Zonder bestemming | 5 | 4 | ||
Onderzoek op- en afritten A28 |
Verkeersontsluiting | 5 | 4 | ||
Onderzoek fietspadenplan | Zonder bestemming | 65 | |||
Overige: | |||||
Reservering uitvoering wegenbeheersplan |
Wegenbeheer |
1.408 | 1.408 | 1.408 | 1.388 |
Opbrengsten degeneratiekosten | Wegenbeheer | 20 | 25 | ||
Reservering zandput Hooidijk | Zandput Hooidijk | 33 | |||
Afschrijvingen wegen, kunstwerken, openbare verlichting, straatmeubilair, parkeren |
Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut | 300 | 292 | ||
Afschrijvingen middelen gladheidsbestrijding | Afschrijvingen vervoermiddelen | 32 | 32 | ||
Totaal | 1.428 | 1.900 | 1.466 | 1.762 | |
Per saldo | -472 | -296 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 50 | 160 |
Overige: | ||
Reservering uitvoering wegenbeheersplan | 1.408 | 1.408 |
Opbrengsten degeneratiekosten | 25 | 20 |
Reservering zandput Hooidijk | 33 | |
Totaal incidentele lasten | 1.516 | 1.588 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 50 | 160 |
Overige: | ||
Reservering uitvoering wegenbeheersplan | 1.388 | 1.408 |
Totaal incidentele baten | 1.438 | 1.568 |
Programma 3 - Economie en ondernemen
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -9.341.162 | -87.375 | -9.428.538 | -755.539 | 8.672.998 | |
Baten | 9.340.541 | 5.785 | 9.346.326 | 972.474 | -8.373.852 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -622 | -81.590 | -82.212 | 216.934 | 299.146 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -284.317 | -284.317 | |
Onttrekkingen | 29.000 | 74.076 | 103.076 | 71.620 | -31.456 | |
Mutaties reserves | 29.000 | 74.076 | 103.076 | -212.697 | -315.773 | |
Gerealiseerd resultaat | 28.378 | -7.514 | 20.864 | 4.238 | -16.626 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Economische promotie | Toeristenbelasting In 2023 zijn er minder overnachtingen van toeristen geweest dan verwacht. Dit heeft geleid tot minder opbrengsten uit de toeristenbelasting met een nadeel van € 35.000 als gevolg. |
35 | |
Forensenbelasting Door stijging van de WOZ-waarden vallen een groot deel van de woningen in een hogere tariefklasse voor de forensenbelasting. |
12 | ||
Overige | Saldo overige voor- en nadelen | 6 | |
35 | 18 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Leader III- lokale projectbijdragen | Zonder bestemming | 49 | 42 | ||
Herziening detailhandelvisie | Zonder bestemming | 20 | |||
Agrarische coaching | Zonder bestemming | 29 | 29 | ||
Overige: | |||||
Winst De Esch IV | Grondexploitatie | 157 | |||
Winst Bullingerslag | Grondexploitatie | 127 | |||
Afschrijvingen beveiliging industrieterrein | Grondexploitatie | 5 | |||
Totaal | 103 | 284 | 71 | ||
Per saldo | -103 |
213 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 71 | 98 |
Overige: | ||
Winsten diverse grondexploitaties (De Esch IV, Bullingerslag) | 284 | |
Totaal incidentele lasten | 355 | 98 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 71 | 98 |
Overige: | ||
Winsten diverse grondexploitaties (De Esch IV, Bullingerslag) | 284 | |
Totaal incidentele baten | 355 | 98 |
Programma 4 - Onderwijs
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.744.063 | -133.187 | -1.877.250 | -1.899.770 | -22.519 | |
Baten | 392.777 | 27.727 | 420.504 | 580.677 | 160.173 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.351.286 | -105.460 | -1.456.746 | -1.319.093 | 137.654 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 442.822 | 40.129 | 482.951 | 475.656 | -7.295 | |
Mutaties reserves | 442.822 | 40.129 | 482.951 | 475.656 | -7.295 | |
Gerealiseerd resultaat | -908.464 | -65.331 | -973.795 | -843.437 | 130.358 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Onderwijshuisvesting | Onderwijshuisvesting Met ingang van 2022 zijn de afspraken tussen de gemeente en de peuterspeelzalen gewijzigd. De gemeente ontvangt geen nota meer voor de huur van de peuterspeelzalen, maar het huurbedrag is opgenomen in de subsidie die de gemeente verstrekt. Het huurbedrag stond nog geraamd op het budget onderwijshuisvesting, maar de kosten zijn niet gemaakt. Dit leidt tot een voordeel van € 42.000. |
42 |
|
Onderwijsbeleid+leerlingzaken | Leerlingenvervoer In de voortgangsrapportage is een toename van het aantal leerlingen en de prijsindexatie opgenomen, bij de jaarrekening is een deel van de kosten ad. € 34.000 toegerekend aan de noodopvang Oekraïne, deze kosten hebben betrekking op het vervoer van de Oekraïense leerlingen. Daarnaast is er ook een hogere eigen bijdrage ontvangen door toename van het aantal leerlingen in het vervoer. Per saldo een voordeel van € 17.000. |
17 |
|
Onderwijsachterstandenbeleid en peutergroepen De taalklas (oude stijl) in Staphorst is 31 juli 2023 gestopt. Dit is zichtbaar in de realisatie van de begrote kosten. De taalklas is gestopt, omdat we samen met Meppel het nieuwkomersonderwijs (NKO) gaan inrichten. Na de zomer zijn de anderstalige kinderen uit Staphorst al wel in Meppel gestart, maar het onderwijs is nog in ontwikkeling. In 2024 brengt dit voor Staphorst kosten met zich mee in de vorm van een schakelcoördinator. Daarnaast zijn er middelen begroot om ook Voorschoolse Educatie in de kinderopvang aan te bieden. Dit om het bereik te vergroten en de kwaliteit van kinderopvang te verhogen. Om aanspraak te kunnen maken op deze subsidie moest de kinderopvang aan een aantal eisen voldoen. Dit vroeg scholing voor pedagogisch medewerkers en aanschaf van materialen. Bij één kinderopvang is dit in november 2023 gerealiseerd, bij een andere pas 1 januari 2024. Dit zorgde voor minder uitgaven in 2023. In oktober 2023 is de definitieve beschikking ontvangen voor het onderwijsachterstandenbeleid, deze is € 10.000 hoger dan begroot. |
95 |
||
Nationaal Programma Onderwijs De gemeente heeft vanuit het Rijk middelen ontvangen voor haar rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs. De baten en lasten hiervan zijn gelijk aan elkaar. |
87 |
87 |
|
Overige | Overige voor- en nadelen | 24 | |
111 | 241 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Opstellen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) |
Zonder bestemming |
15 | 15 | ||
Ontwikkelbudget MFA IJhorst | Zonder bestemming | 25 | 18 | ||
Overige: | |||||
Afschrijvingen schoolgebouwen | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 443 | 443 | ||
Totaal | 483 | 476 | |||
Per saldo | -483 | -476 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 41 | 40 |
Totaal incidentele lasten | 41 | 40 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 33 | 40 |
Totale incidentele baten | 33 | 40 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.945.663 | -828.460 | -4.774.123 | -4.597.633 | 176.490 | |
Baten | 201.990 | 73.627 | 275.617 | 287.712 | 12.095 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -3.743.673 | -754.833 | -4.498.506 | -4.309.921 | 188.585 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 439.507 | 618.821 | 1.058.328 | 752.144 | -306.184 | |
Mutaties reserves | 439.507 | 618.821 | 1.058.328 | 752.144 | -306.184 | |
Gerealiseerd resultaat | -3.304.166 | -136.012 | -3.440.178 | -3.557.777 | -117.599 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Sportbeleid en activering |
Sportstimulering |
45 | |
Sportaccommodaties | Kleedkameraccommodaties Er is minder uitgegeven aan schoonmaakkosten en onderhoud aan installaties. Daarnaast is er sprake van een lagere dotatie aan de voorziening groot onderhoud. Dit heeft te maken met de looptijd die gehanteerd wordt in de bepaling van de dotatie aan de voorziening. In totaal is er sprake van een voordeel van € 20.000. |
20 | |
Sportvelden voetbalverenigingen Het nadeel van € 12.000 is toe te rekenen aan hogere onderhoudskosten en het aanschaffen van klein materiaal. |
12 | ||
Gymnastieklokalen In verband met een legionellabesmetting in de gymzaal Van der Walstraat zijn er extra kosten gemaakt om dit te bestrijden. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 23.000. |
23 | ||
Sporthal Staphorst Door een eenmalige upgrade aan de sporthal Staphorst zijn de onderhoudskosten voor de gebouwen en installaties hoger dan geraamd. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 27.000. Daarnaast zijn de gaskosten € 20.000 hoger dan geraamd. Verder is er sprake van een hogere dotatie van € 38.000 aan de voorziening groot onderhoud. Dit heeft te maken met de looptijd die gehanteerd wordt in de bepaling van de dotatie aan de voorziening. Dit leidt in totaal tot een nadeel van € 85.000. |
85 | ||
Openbaar groen en recreatie | Wijkgroen De overschrijding op wijkgroen wordt enerzijds verklaard door extra gemaakte kosten die niet waren voorzien en anderzijds door hogere kosten als gevolg van areaaluitbreiding en prijsstijging. Er zijn bijvoorbeeld extra kosten gemaakt door een extern bureau voor het verwerken van gegevens in ons GBI beheersysteem. De gevolgen van areaaluitbreiding zijn hoger dan ingeschat bij de voortgangsrapportage 2023. Voor wat betreft de areaaluitbreiding moest er extra water gegeven worden in uitbreidingsgebieden en in de Slagen is een ‘nul-beurt’ uitgevoerd, hierbij is het groen op orde gebracht en kan in beheer worden genomen. |
44 | |
Groenvoorziening langs wegen Minder uitgegeven door verschillende onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer in het afgelopen najaar. |
13 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 18 | |
Overschrijding incidentele budgetten programma 5 Zie het overzicht "afgeronde incidentele budgetten 2023" in bijlage 4 van de jaarstukken voor de optelsom van de overschrijding van afgerond € 13.000 op programma 5. |
13 | ||
195 | 78 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Gebiedsontwikkeling en kwaliteitsslag | Zonder bestemming | 77 | 30 | ||
Routenetwerk fiets- & wandelpaden | Zonder bestemming | 60 | 60 | ||
Bijdrage AMBC | Zonder bestemming | 17 | 17 | ||
Meerjarig impuls recreatie en toerisme | Zonder bestemming | 30 | 8 | ||
Particulier bomenbeleid | Zonder bestemming | 13 | 13 | ||
Langjarig beheer landschapsplan | Zonder bestemming | 50 | 31 | ||
Fauna- en florawet | Zonder bestemming | 32 | 32 | ||
Snoeien en rooien bomen | Zonder bestemming | 45 | 45 | ||
Groot onderhoud openbaar groen |
Zonder bestemming |
29 | 29 | ||
Ommetjes speelplaatsen |
Zonder bestemming | 75 | 36 | ||
Boombeheer binnen beb. kom |
Zonder bestemming | 11 | 11 | ||
Boombeheer buiten beb. kom |
Zonder bestemming | 41 | 41 | ||
Opstellen beleidsplan spelen en bewegen | Zonder bestemming | 40 | 16 | ||
Beleid ongewenste soorten en invasieve exoten | Zonder bestemming | 20 | |||
Projectplan permanente bewoning/revitalisering recreatiewoningen | Zonder bestemming | 160 | 84 | ||
Investeringsvergoeding opengestelde schoolpleinen | Zonder bestemming | 52 | 52 | ||
Groenrenovatie bomen (Kastanjelaan, Staphorst-Zuid/Noord, Rouveen) | Zonder bestemming | 50 | |||
Toekomstbestendig maken bibliotheek | Zonder bestemming | 24 | 24 | ||
Cultuurmakelaar | Zonder bestemming | 10 | |||
Overige: | |||||
Breedtesport | Met bestemming | 12 | 12 | ||
Afschrijvingen gymzalen | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 87 | 87 | ||
Afschrijvingen sportaccommodaties voetbal | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 108 | 108 | ||
Afschrijvingen speeltoestellen | Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut | 16 | 16 | ||
Totaal | 1.059 | 752 | |||
Per saldo | -1.059 | -752 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 549 | 842 |
Totaal incidentele lasten | 549 | 842 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 529 | 842 |
Overige: | ||
Breedtesport | 12 | 12 |
Totaal incidentele baten | 541 | 854 |
Programma 6 - Sociaal domein
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -13.157.957 | -6.882.183 | -20.040.140 | -18.524.140 | 1.516.000 | |
Baten | 2.467.304 | 5.602.009 | 8.069.313 | 8.089.259 | 19.946 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -10.690.653 | -1.280.174 | -11.970.827 | -10.434.881 | 1.535.946 | |
Stortingen | 0 | -1.074.784 | -1.074.784 | -1.566.343 | -491.559 | |
Onttrekkingen | 140.491 | 1.644.300 | 1.784.791 | 439.883 | -1.344.908 | |
Mutaties reserves | 140.491 | 569.516 | 710.007 | -1.126.460 | -1.836.467 | |
Gerealiseerd resultaat | -10.550.162 | -710.658 | -11.260.820 | -11.561.342 | -300.522 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Samenkracht en burgerparticipatie | Nieuwkomers In 2023 is er met betrekking tot de tolkkosten gekozen om deze uitgaven ten laste te brengen van de budgetten waaronder deze feitelijk vallen. Door deze benadering laat het product Nieuwkomers een voordeel zien. |
44 | |
Wet Inburgering Over het jaar 2022 positieve afrekeningen ontvangen voor de wet Inburgering, deze is gebaseerd op het aantal statushouders die inburgeringsplichtig zijn. |
89 | ||
Opvang statushouders en evacués Soedan en Oekraïense ontheemden De lasten en baten zijn opgenomen in programma 6, voor een nadere toelichting wordt verwezen naar paragraaf 9 - Vluchtelingen. |
|||
Accommodatie sociaal cultureel werk Tijdens het opstellen van de begroting 2023 was er € 40.000 extra geraamd aan kosten in verband met het nieuwe dienstencentrum. Door de vertraging van de bezwaarprocedure is er nog geen nieuwe situatie, waardoor de extra kosten in werkelijkheid niet zijn uitgegeven. Dit heeft geleid tot een voordeel van € 40.000. |
40 | ||
Voorliggende maatschappelijke dienstverlening Het voordeel wordt veroorzaakt door een teruggevorderde subsidie over voorgaande jaren. |
31 | ||
Brede SPUK GALA De Brede SPUK GALA is beschikbaar gesteld voor de jaren 2023-2026 voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De specifieke uitkering voor het jaar bedroeg € 291.762, de werkelijke uitgaven bedragen € 223.138. De uitkering en de werkelijke uitgaven zijn volledig verantwoord in programma 6. Op de meeste thema's is actief ingezet in 2023. Op een drietal thema's is minder uitgegeven dan beschikbaar was gesteld. Dit leidt tot een terugbetaling aan het ministerie van totaal € 37.482, voornamelijk op het onderdeel combinatiefunctionarissen (buurtsportcoach en cultuurcoach/-makelaar). Ook mag een deel van de niet bestede middelen overgeheveld worden naar 2024; het gaat hierbij om een bedrag van € 31.142. Er is geen sprake van een voor- of nadeel doordat de niet bestede middelen worden overgeheveld of teruggevorderd. |
|||
Wijkteams | Applicaties en ondersteuning team Samenleving Er zijn o.a. extra kosten geweest voor ondersteuning bij bezwaar- en beroepschriften en monitoring en inrichten van applicaties en processen. |
48 | |
Inkomensregelingen | Inkomensvoorzieningen Het toegekende BUIG-budget voor 2023 is ontoereikend. Voor 2023 wordt daarom een Vangnetuitkering van € 120.000 aangevraagd bij het Ministerie SZW. De stijging van de uitkeringslasten wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal klanten met 13%. Het BUIG-budget is gestegen met 6,7%, omdat het budget mede wordt vastgesteld op het historisch verdeelmodel. Het nadeel van € 55.000 valt lager uit dan het tekort op de BUIG, omdat in de voortgangsrapportage reeds een bedrag van € 140.000 is bijgeraamd. |
94 | |
Bijzondere bijstand. Vanaf oktober 2023 is de energietoeslag 2023 opengesteld voor inwoners uit Staphorst. Er is in totaal een bedrag van € 408.200 (314 aanvragen) uitgekeerd. In de begroting is een bedrag van € 235.000 opgenomen, hetgeen resulteert in een nadeel van € 173.000. Van het Ministerie SZW is er een budget van € 566.239 ontvangen. Het tekort van € 173.000 wordt hieruit gedekt. Omdat er in 2024 ook nog aanvragen ingediend kunnen worden, wordt het restant van € 158.039 overgeheveld naar 2024. |
173 |
||
Arbeidsparticipatie | Participatiebudget Vanuit Uitkeringen Reïntegratie wordt o.a. jobcoaching en begeleidingskosten vergoed, maar ook de aanschaf van werkschoenen. Het verstrekken van loonkostensubsidie valt niet onder deze rekening (of het Participatiebudget). Participatietrajecten, zoals Base to Work, het project bij Noggus & Noggus en de taallessen van Interbeek, worden ook betaald vanuit Uitkeringen Reïntegratie. De verwachting was dat het gereserveerde bedrag voor Uitkeringen Reïntegratie niet de volledige kosten over 2023 zou doen dekken. Hier is een duidelijke reden voor: Er is een toename in het aantal statushouders. Deze doelgroep brengt met zich mee dat er veel meer effort en tijd nodig is om bepaalde doelen na te streven. Statushouders komen uit een andere cultuur met een andere taal en andere normen en waarden. Daarnaast komt psychische problematiek voor. Nederland heeft een hoge werkstandaard. Dit maakt het voor statushouders lastig om meteen mee te draaien binnen de arbeidsmarkt. Opleiding, kennis van de Nederlandse taal en werkmentaliteit zijn voorbeelden van grote verschillen. Hierdoor worden er veel kosten gemaakt voor: taallessen; medische advisering; participatietrajecten; jobcoaching. Waarbij herhaling belangrijk is - wat dus inhoudt dat sommige statushouders deelnemen aan meerdere trajecten - zodat taal en (werknemers)vaardigheden beklijven. |
34 | |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Scootmobielen en individuele vervoersvoorzieningen Naast de toename van complexe voorzieningen zijn de tarieven gestegen. Een extra auto-aanpassing of complexe voorziening heeft direct effect op de realisatie. |
33 | |
Maatwerkdienstverlening 18+ | Individuele hulp bij het huishouden De tarieven zijn fors gestegen. Daarnaast blijft er een toename in aanvragen sinds invoering van het abonnementstarief. |
17 | |
Groepsbegeleiding WMO Sinds de coronacrisis is een trend ingezet en is er jaarlijks een afname van het aantal indicaties dagbesteding geweest. In 2023 is een lichte toename te zien in het aantal indicaties dagbesteding. Dit is echter nog niet terug te zien in de financiële cijfers. |
98 | ||
Individuele begeleiding WMO Er zijn meer indicaties begeleiding licht afgegeven in 2023 dan in 2022. Daarnaast zijn de tarieven aanzienlijk omhoog gegaan door de indexatie. |
86 | ||
PGB WMO Er zijn veel passende zorgaanbieders gecontracteerd, waardoor persoonsgebonden budget (PGB) minder ingezet wordt. |
21 | ||
Schuldregeling De verwachting dat het aantal aanvragen bij de GKB zouden toenemen is niet uitgekomen. Het omgekeerde is juist het geval. Hierdoor ontstaat er een groot positief saldo. |
41 | ||
Maatwerkdienstverlening 18- | Jeugdzorg In 2023 is het nieuwe inkoopmodel voor jeugdzorg in werking getreden. Uitgangspunt van dit model zijn reële tarieven. Om tot deze reële tarieven te komen heeft er een kostprijsonderzoek plaatsgevonden onder regie van het RSJ IJsselland. De nieuwe reële tarieven liggen hoger dan de tarieven die voorheen werden gehanteerd. Dit zorgt voor hogere kosten. Daarnaast speelt er een forse indexatie op de cao’s die worden gebruikt om de tarieven te indexeren. Ook dit zorgt voor een kostenstijging. 2023 is een overgangsjaar, nog niet alle financiële effecten zijn in dit jaar merkbaar. In 2024 verlopen alle trajecten volgens het nieuwe inkoopmodel en bijbehorende tarieven. |
395 | |
Overige | Overige voor- en nadelen | 27 | |
786 | 485 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
De Herberg Zwolle | Zonder bestemming | 10 | 10 | ||
Bijdrage regio Zwolle Human Capital Agenda | Zonder bestemming | 32 | 32 | ||
Projectplan dienstencentrum | Zonder bestemming | 100 | 26 | ||
Tijdelijke opvang gebruikers dienstencentrum | Zonder bestemming | 80 | 35 | ||
Steunmaatregel energie |
Zonder bestemming | 200 | 16 | ||
Indeling en inrichting dienstencentrum | Zonder bestemming | 965 | 6 | ||
Resultaatbestemming 2022: | |||||
Middelen energietoeslag 2023 | Zonder bestemming | 235 | 235 | ||
Overige: | |||||
Vluchtelingen 2023 (zie paragraaf vluchtelingen) | Vluchtelingen, statushouders en Oekraïners | 1.075 | 114 | 1.223 | 35 |
Beschermd wonen/Kansrijk wonen | Beschermd wonen | 49 | 344 | 44 | |
Totaal | 1.075 | 1.785 | 1.567 | 439 | |
Per saldo | -710 | 1.127 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 125 | 1.387 |
Voorbereidingskrediet Berkenlaan 1 | 123 | 194 |
Resultaatbestemming 2022: | ||
Middelen energietoeslag 2023 | 235 | 235 |
Overige: | ||
Vluchtelingen 2023 | 4.743 | 5.240 |
Beschermd wonen/Kansrijk wonen | 388 | 49 |
Totaal incidentele lasten | 5.615 | 7.105 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 125 | 1.387 |
Voorbereidingskrediet Berkenlaan 1 | 123 | 194 |
Resultaatbestemming 2022: | ||
Middelen energietoeslag 2023 | 235 | 235 |
Overige: | ||
Vluchtelingen 2023 | 4.743 | 5.240 |
Beschermd wonen/Kansrijk wonen | 388 | 49 |
Totaal incidentele baten | 5.615 | 7.105 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -5.654.407 | -539.009 | -6.193.416 | -6.019.930 | 173.486 | |
Baten | 3.605.745 | 429.733 | 4.035.479 | 4.054.305 | 18.826 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -2.048.662 | -109.276 | -2.157.937 | -1.965.625 | 192.312 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -149.534 | -149.534 | |
Onttrekkingen | 775.533 | 35.150 | 810.683 | 682.000 | -128.683 | |
Mutaties reserves | 775.533 | 35.150 | 810.683 | 532.466 | -278.217 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.273.129 | -74.126 | -1.347.254 | -1.433.159 | -85.905 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Volksgezondheid | GGD Het nadeel is ontstaan door hogere personeelslasten. |
47 | |
Openbare gezondheidszorg Een deel van de geraamde uitgaven zijn ten laste van de Brede SPUK gebracht, deze regeling is beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Voor het jaar 2023 is € 291.000 beschikbaar gesteld. Voor het jaar 2023 is € 291.000 beschikbaar gesteld voor de Brede SPUK. |
17 | ||
Lokaal gezondheidsbeleid Een deel van de geraamde uitgaven zijn ten laste van de Brede SPUK gebracht, deze regeling is beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Voor het jaar 2023 is € 291.000 beschikbaar gesteld voor de Brede SPUK. |
36 | ||
Milieu | Hogere kosten Omgevingsdienst IJsselland Overschrijding betreft aantal meerwerkopdrachten en meer adviesverzoeken die zijn uitgezet bij de OD. Vooruitlopend op het aangepast mandaat zijn er door de OD meer juridische werkzaamheden opgepakt. |
23 | |
Specialisme vergunningverlening In 2023 hebben door wisselingen c.q. onderbezetting in het team vergunningverlening Wabo moeten inzetten op inhuur van (externe) vergunningverleners. |
19 | ||
Toezicht en handhaving milieu Er zijn minder toezichtstaken bij de Omgevingsdienst uitgezet en er zijn minder onderzoeken door derden uitgevoerd dan vooraf gedacht. |
18 | ||
Begraven |
Begraafrechten |
64 | 19 |
Groenbeheer begraafplaatsen Hogere kosten groenbeheer van de begraafplaatsen i.v.m. inboet. |
12 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 11 | |
176 | 90 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
E&K budgetten |
Zonder bestemming | 572 | 572 | ||
Permanent meetsysteem Wiede Gat | Zonder bestemming |
13 | 13 | ||
Dynamische geurkaart | Zonder bestemming | 48 | |||
Grondfrees | Zonder bestemming | 4 | |||
E&K budgetten | Duurzaamheid | 150 | |||
Overige: | |||||
Kostendekkendheid riolering 2023 | Riolering | 157 | 94 | ||
Kostendekkendheid afval 2023 | Afvalstoffenheffing | 21 | |||
Totaal | 811 | 150 | 683 | ||
Per saldo | -811 | -533 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 589 | 633 |
Totaal incidentele lasten |
589 | 633 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 589 | 633 |
Overige: | ||
Kostendekkendheid riolering | 94 | 157 |
Kostendekkendheid afval | 21 | |
Totaal incidentele baten | 682 | 811 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.229.813 | -477.274 | -4.707.087 | -3.492.562 | 1.214.525 | |
Baten | 3.269.134 | -11.084 | 3.258.050 | 2.600.392 | -657.658 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -960.679 | -488.358 | -1.449.037 | -892.170 | 556.867 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -286.811 | -286.811 | |
Onttrekkingen | 160.000 | 395.210 | 555.210 | 426.599 | -128.612 | |
Mutaties reserves | 160.000 | 395.210 | 555.210 | 139.788 | -415.422 | |
Gerealiseerd resultaat | -800.679 | -93.148 | -893.827 | -752.382 | 141.445 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Ruimtelijke ordening | Bestemmingsplannen In 2023 zijn veel procedures tot stand gekomen, dit heeft geleid tot hogere opbrengsten. Mogelijk heeft dit verband gehouden met de komst van de Omgevingswet waardoor nog veel mensen een plan hebben ontwikkeld onder het oude recht. De extra opbrengsten brengen ook met zich mee dat het logisch is dat er op bestemmingsplannen meer kosten zijn geweest dan begroot. Er was immers meer werk. |
25 | 61 |
Incidenteel budget implementatie omgevingswet De invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 heeft een lange voorbereidingstijd gevergd. Bij een dergelijke omvangrijke wetgevingsoperatie valt echter niet te voorkomen dat er in de laatste maanden voor de invoering van de wet nog onderwerpen naar voren komen, die om extra aandacht (en dus uren) vragen. Het gaat daarbij om zaken zoals aanpak communicatie naar de burgers, baliebezetting, website EPOS Omgevingsproof maken en testen van het DSO. Daarnaast is in de maand december nog een extra cursusdag georganiseerd voor vergunningverleners, juristen Omgevingswet en RO-medewerkers. In een eerdere stadium is door een brede groep medewerkers al een cursustraject gevolgd, maar door het uitstel van de wet werd het wenselijk geacht de meest betrokken medewerkers een extra cursusdag aan te bieden, waarop voornamelijk ingestoken is op praktische oefeningen. Dit heeft geleid tot een overschrijding van ongeveer € 18.000. Verder zijn er ongeveer € 12.000 aan softwarekosten doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben, in dit geval programma 8, op het budget van de implementatie omgevingswet. |
30 | ||
Grondexploitaties | Nagekomen kosten project levensboomlocatie Het project levensboomlocatie is in 2022 afgerond. In het kader van het bouwrijp leveren van de grond van de gemeente is een onvoorkomenheid tegengekomen in de ondergrond. Deze kosten konden daardoor niet meer meegenomen worden in het project en leiden daarom tot een overschrijding in 2023. |
18 | |
Wonen & bouwen | Bouwleges Er zijn een aantal grote aanvragen geweest, waardoor er meer leges zijn ontvangen. Gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er aan het eind van 2023 ook meer aanvragen ingediend. De kosten waren hierdoor ook hoger. |
16 | 136 |
Omgevingsvergunningen voor afwijkende bouwplannen Er zijn meer vergunningen, mede voor grotere projecten, afgedaan. |
56 | ||
Welstand Er zijn veel aanvragen welstand gedaan door CPOS-professionals, hierdoor zijn er € 16.000 minder inkomsten welstand voor de gemeente. Het Oversticht rekent rechtstreeks af met CPOS-professionals. De kosten voor welstand zijn ook € 9.000 lager. |
16 | 9 | |
Overige | Overige voor- en nadelen | 16 | |
121 | 262 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging |
Geraamde onttrekking |
Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Implementatie nieuwe omgevingswet | Zonder bestemming | 78 | 78 | ||
Geovisie landelijke voorziening | Zonder bestemming | 62 | 44 | ||
Omgevingsplan | Zonder bestemming | 192 | 192 | ||
Project woonwagenkamp | Zonder bestemming | 138 | 81 | ||
Voorbereidingskrediet flexwoningen | Zonder bestemming | 86 | 32 | ||
Overige: | |||||
Exploitatiebijdragen de Slagen | Wegenbeheer | 30 | |||
Exploitatiebijdragen de Slagen | Grondexploitatie | 58 | |||
Verkoop perceel Burgemeester Janssenstraat | Grondexploitatie | 35 | |||
Winst Poeleweg | Grondexploitatie | 75 | |||
Winst Rouveen-Zuid fase 1 | Grondexploitatie | 56 | |||
Exploitatiebijdragen de Slagen | Zonder bestemming | 32 | |||
Totaal | 556 | 286 | 427 | ||
Per saldo | -556 | -141 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 463 | 556 |
Overige: | ||
Exploitatiebijdragen De Slagen | 120 | |
Verkoop perceel Burgemeester Janssenstraat | 35 | |
Winsten diverse grondexploitaties (Poeleweg, Rouveen-Zuid fase 1) | 131 | |
Totaal incidentele lasten | 749 | 556 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 427 | 556 |
Overige: | ||
Exploitatiebijdragen De Slagen | 120 | |
Verkoop perceel Burgemeester Janssenstraat | 35 | |
Winsten diverse grondexploitaties (Poeleweg, Rouveen-Zuid fase 1) | 131 | |
Totaal incidentele baten | 713 | 556 |
Programma 9 - Overhead
Exploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -8.606.897 | -1.165.565 | -9.772.462 | -9.773.387 | -924 | |
Baten | 108.223 | 92.000 | 200.223 | 486.033 | 285.811 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -8.498.674 | -1.073.565 | -9.572.239 | -9.287.353 | 284.886 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 557.599 | 737.910 | 1.295.509 | 818.298 | -477.211 | |
Mutaties reserves | 557.599 | 737.910 | 1.295.509 | 818.298 | -477.211 | |
Gerealiseerd resultaat | -7.941.075 | -335.655 | -8.276.730 | -8.469.055 | -192.325 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Personeel | Loonsom Het nadeel in programma 9 betreft € 267.000. De totale loonsom heeft een nadeel van € 257.000. Hiervan is een gedetailleerde toelichting gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering, onderdeel personeel-HRM. |
267 | |
Dotatie voorziening voormalig personeel In 2023 is er een nieuwe medewerker aangesteld, waarvan het contract na een maand is beëindigd. De gemeente moet de ww-uitkering betalen. De verwachting is dat het ongeveer € 25.000 bedraagt. Dit bedrag is gedoteerd aan de voorziening voormalig personeel. Deze dotatie was niet voorzien waardoor dit heeft geleid tot een nadeel van € 25.000. |
25 | ||
Toevoeging voorziening verlofsparen Conform de uitspraken van het BBV is een voorziening gevormd voor de uren, die conform de CAO-gemeenten als bron kunnen dienen voor het verlofsparen, van de medewerkers die gebruik maken van verlofsparen. De dotatie is de opbouw van het spaarverlof maal een gemiddeld uurtarief, wat in 2023 heeft geleid tot een dotatie van € 50.000. |
50 | ||
Opleidingen en trainingen De medewerkers hebben het opleidingsbudget volledig gebruikt. Op het onderdeel loopbaanbegeleiding hebben de medewerkers minder gebruikt dan begroot. Dit leidt tot een voordeel € 34.000. |
34 | ||
ARBO In 2023 heeft het Periodiek Onderzoek van het personeel plaatsgevonden. Daarnaast heeft de bedrijfsarts eens in de twee weken een spreekuur op het gemeentehuis, dit was voorheen eens in de maand. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 26.000 op het ARBO budget. |
26 | ||
Vitaliteitsbeleid In april 2023 is het introductieprogramma van Vitaliteit gestart, in augustus zijn de uitkomsten van het onderzoek ontvangen. Vanaf dat moment is er van start gegaan met onder andere elke werkdag vers fruit voor alle medewerkers. |
16 | ||
Reiskosten en vergaderkosten Er is een toename van het aantal dienstreizen van het personeel. De oorzaak hiervan is een toename aan fysieke bijeenkomsten en een toename van het personeel. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 17.000. |
17 | ||
Vacaturevervulling/werving&selectie Er zijn hogere kosten gemaakt dan begroot ten behoeve van de overname-fees aan detacheringbureaus. Daarnaast zijn er opnames gemaakt voor de arbeidscommunicatie. Dit leidt tot een nadeel van € 44.000. |
44 | ||
ICT | Systeembeheer tbv DOSZ-gem. Dit betreft de kosten van de gezamenlijke contracten met de Gemeente Dalfsen en Zwartewaterland. Dit leidt tot een nadeel van € 78.000. Deze kosten worden doorbelast naar de twee gemeenten. Het nadeel wordt hiermee volledig verrekend. |
78 | 78 |
Wet open overheid Aan de eerste verplichtingen rondom de implementatie van de Woo is voldaan. Er is er een nulmeting in gang gezet die o.a. een beeld moet geven van de huidige situatie en de te verwachten veranderingen. Inmiddels is gebleken dat het landelijke platform waarop alle openbaargemaakte documenten moesten samenkomen niet haalbaar blijkt en dat de minister van BZK op zoek gaat naar een eenvoudiger alternatief. Staphorst wacht, net zoals bij de meeste Nederlandse gemeenten, op de uitkomsten van dit onderzoek en nader advies. Dit heeft geleid tot een voordeel van € 25.000. |
25 | ||
Incidenteel budget Wet open overheid Bij het vaststellen van de jaarrekening 2022 is er een bedrag van € 43.000 beschikbaar gesteld voor de verwachte toenemende kosten in 2023. Inmiddels is gebleken dat het landelijke platform waarop alle openbaargemaakte documenten moesten samenkomen niet haalbaar blijkt en dat de minister van BZK op zoek gaat naar een eenvoudiger alternatief. Staphorst wacht, net zoals bij de meeste Nederlandse gemeenten, op de uitkomsten van dit onderzoek en nader advies. Hierdoor zijn de toenemende kosten die werden verwacht geen werkelijkheid geworden in 2023. Dit leidt tot een voordeel van € 42.000. |
42 | ||
Doorbelasting directe kosten Dit betreffen diverse doorbelastingen waaronder de kosten van software, abonnementen, cursussen en opleidingen. Deze worden doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben. |
64 | ||
Huisvesting / gebouwenbeheer | Catering De overschrijding van € 10.000 is toe te rekenen aan de eenmalige kosten voor het aanschaffen van een nieuwe koffiemachine en de overgang van plastic bekers naar mokken. |
10 | |
Tegemoetkoming van gestegen energiekosten door opzegging contract SEFE In de voortgangsrapportage 2023 is er een opbrengst begroot van € 92.000 voor de tegemoetkoming vanuit het RVO voor de meerkosten die zijn gemaakt door de opgelegde sancties vanuit het rijk om alle contracten met Russische partijen op te zeggen. Inmiddels is de aanvraag ingediend en blijkt dat de daadwerkelijke tegemoetkoming € 64.000 bedraagt. De reden dat de tegemoetkoming lager is dan verwacht heeft te maken met het werkelijk verbruik. Het werkelijk verbruik van het gas is lager dan het uitgangspunt bij de raming in de voortgangsrapportage. Dit is de grootste oorzaak van het nadeel van € 20.000. |
20 | ||
Publiek en bestuur | Bezwaarschriften In 2023 is er ten opzichte van 2022 en 2021 sprake van een verdubbeling van het aantal ingediende bezwaarschriften. De ingediende bezwaarschriften hadden voor een aanzienlijk deel betrekking op het besluit om vergunning te verlenen voor de huisvesting van statushouders. Ook zijn er in 2023 twee gerechtelijke procedures op gebied van de Wet open overheid gevoerd bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, waarbij rechtsbijstand door advocaten is verleend. |
13 | |
Werkplaats openbare werken | Dotatie voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen Door een wijziging in de onderhoudskosten van de gemeentewerf is de dotatie aan de voorziening groot onderhoud lager dan geraamd. Dit leidt in totaal tot een voordeel van € 105.000. |
105 | |
Boekwinst voertuig In januari 2023 is een bus met open laadbak verkocht voor iets minder dan € 12.000. Het voertuig was al afgeschreven waardoor een boekwinst is behaald. De nieuw aangeschafte bus is geactiveerd en hierop wordt jaarlijks afgeschreven. |
12 | ||
Voertuigen Er zijn meer reparaties uitgevoerd dan verwacht. Doordat materieel is toegenomen, vallen de verzekering en belasting ook hoger uit en verder wordt het materieel maximaal ingezet, wat heeft geleid tot een overschrijding op brandstof. |
39 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 21 | |
589 | 397 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Uitvoering programma dienstverlening | Zonder bestemming | 126 | 3 | ||
Doorontwikkeling buitendienst |
Zonder bestemming | 30 | 30 | ||
Koppeling IJVI/DECOS |
Zonder bestemming | 62 | 39 | ||
Informatiemanagement | Zonder bestemming | 346 | 233 | ||
Doorontwikkeling organisatie/onderhoud organisatiecultuur | Zonder bestemming | 40 | 40 | ||
Zij-klepelmaaier sloten | Zonder bestemming | 5 | 5 | ||
Rolbezem sneeuwploeg | Zonder bestemming | 7 | 7 | ||
Hogedrukreiniger | Zonder bestemming | 4 | 4 | ||
Invoering Wet Open Overheid | Zonder bestemming | 53 | |||
Contractmanager/kwaliteitstoetser | Zonder bestemming | 165 | |||
Resultaatbestemming 2022: | |||||
Onderzoek kapitaalgoederen | Zonder bestemming | 13 | 13 | ||
Invoering Wet Open Overheid | Zonder bestemming | 43 | 43 | ||
Vergoeding ambtelijke uren vluchtelingen | Zonder bestemming | 284 | 284 | ||
Overige: | |||||
Afschrijvingen gemeentehuis | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 27 | 27 | ||
Afschrijvingen vervoermiddelen | Afschrijvingen vervoermiddelen | 91 | 91 | ||
Totaal | 1.296 | 819 | |||
Per saldo | -1.296 | -819 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 382 | 838 |
Resultaatbestemming 2022: | ||
Onderzoek kapitaalgoederen | 4 | 13 |
Invoering Wet Open Overheid | 1 | 43 |
Vergoeding ambtelijke uren vluchtelingen | 284 | 284 |
Totaal incidentele lasten | 672 | 1.178 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 361 | 838 |
Resultaatbestemming 2022: | ||
Onderzoek kapitaalgoederen | 13 | 13 |
Invoering Wet Open Overheid | 43 | 43 |
Vergoeding ambtelijke uren vluchtelingen | 284 | 284 |
Totaal incidentele baten | 701 | 1.178 |
Algemene dekkingsmiddelen
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen:
- Lokale heffingen
- Algemene uitkeringen
- Dividend
- Saldo financieringsfunctie
- BTW-compensatiefonds
- Overhead
1 | Lokale heffingen
Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingenDe gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Forensenbelasting | 84 | 84 | 95 | |
Hondenbelasting | 62 | 62 | 62 | |
OZB eigenaar niet woningen | 1.264 | 1.304 | 1.305 | |
OZB eigenaar woningen | 2.211 | 2.221 | 2.220 | |
OZB gebruiker niet woningen | 839 | 839 | 840 | |
Toeristenbelasting | 126 | 126 | 91 | |
Gerealiseerd resultaat | 4.585 | 4.636 | 4.612 |
2 | Algemene uitkeringen
Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringenDe verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in januari 2024. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor het bedrag van € 28.093.000 met een uitkeringsfactor van 1,304. In 2023 is er € 29.814.137 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een positieve verrekening opgenomen van € 16.057 over het jaar 2021 en van € 5.249 over het jaar 2022.
In het jaar 2023 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor invoeringskosten Omgevingswet (€ 210.000), energietoeslag (€ 331.000), Nederlands-Soedanese repatrianten (€ 82.000), leerlingenvervoer Oekraïne, taallessen en meerkosten Oekraïne sociaal domein (€ 99.000). De kosten voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn vergoed middels een specifieke uitkering (zie ook paragraaf 9 Vluchtelingen).
3 | Dividend
Terug naar navigatie - 3 | DividendVerantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(Bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Gerealiseerd 2023 | |
Programma 0 | Vitens N.V. | 16 | 0 | 0 |
Programma 0 | Enexis N.V. - dividend | 17 | 43 | 44 |
Programma 0 | Enexis N.V. - rente aandh. lening | 2 | 2 | 2 |
Programma 0 | Rendo N.V. - dividend | 238 | 238 | 239 |
Programma 0 | Wadinko - dividend | 21 | 21 | 25 |
Programma 0 | Bank Nederlandse Gemeenten - dividend | 61 | 76 | 75 |
Programma 7 | Rova N.V. - dividend | 80 | 80 | 79 |
Programma 7 | Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 | 30 |
Totaal | 465 | 490 | 494 |
Het dividend en de rente van de achtergestelde lening Rova wordt als bate meegenomen in de kostendekkendheid berekening van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve/voorziening of een hogere dotatie aan de voorziening tot gevolg.
4 | Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 4 | Saldo financieringsfunctieEr is geen doorbelaste rente excl. grondexploitatie.
Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Baten | 6 | 736 | 912 | |
Gerealiseerd resultaat | 6 | 736 | 912 |
5 | BTW-compensatiefonds
Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefondsDe afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.).
(x € 1.000) | Rekening 2022 | Rekening 2023 | |
---|---|---|---|
Gedeclareerde bedragen | 2.955 | 4.254 |
6 | Overhead
Terug naar navigatie - 6 | OverheadDe overheadtoerekening wordt bepaald conform de systematiek zoals opgenomen in de financiële verordening 2023.
Dit betreft een overheaddoorrekening op basis van personeelslasten en ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. Het bijbehorende overheadpercentage (op de directe personele lasten van de taakvelden) betreft 93,93% voor 2023.
Berekening dekkingspercentage
Voor een berekening van de dekkingspercentages rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges burgerzaken, leges lijkbezorgingsrechten en leges omgevingsvergunningen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.
Vennootschapsbelasting
Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is). Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend.
In 2023 is aangifte gedaan voor het jaar 2021 en 2022. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2021 is € 90.967 negatief. Het volledige betaalde bedrag van de voorlopige aanslag 2021 à € 22.438 is terugontvangen. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2022 is € 100.509 positief. Dit leidt tot een vpb-last van € 15.075. De voorlopige aanslag 2022 bedroeg € 22.438, waardoor een bedrag van € 7.363 is terugontvangen. Voor 2023 is een voorlopige aanslag betaald van € 28.422. De verrekening van het terugontvangen bedrag 2021 en 2022 en het betaalde bedrag 2023, komt ten gunste van de reserve grondexploitatie.
Onvoorzien
In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.
Onderwerp (x € 1.000) |
Primaire begroting 2023 | Begrotingswijziging in raadsvergadering d.d. | Bedrag begrotingswijziging | Bedrag |
Stelpost prijsstijgingen van aanvullend 2% | 260 | 14-06-2023 | -260 | 0 |
Stelpost premiestijging (sociale lasten) | 150 | 14-06-2023 | -150 | 0 |
Stelpost overige prijsstijgingen (incl. variabele energiekosten: elektra) | 1.422 | 10-10-2023 | -1.422 | 0 |
Ondersteuning initiatieven/instelling ontwikkelfonds (coalitieakkoord) | 10 | 12-12-2023 | -10 | 0 |
Versterking dienstverlening | 57 | 10-10-2023 | -57 | 0 |
Vitaliteitsbeleid | 50 | 10-10-2023 | -50 | 0 |
Saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar | 1.949 | -1.949 | 0 |
De post onvoorzien fungeert ook als stelpost voor gelabelde middelen waar nog geen concrete plannen voor zijn gemaakt.
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reservesExploitatie | Begroting 2023 | Wijzigingen 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Voordeel/Nadeel 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 Bestuur en ondersteuning | ||||||
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -1.379 | -1.379 |
471034 | Toev.res. vluchtelingen | 0 | 0 | 0 | -114.000 | -114.000 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 118.000 | 118.000 | 68.667 | -49.333 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 31.370 | -31.370 | 0 | 0 | 0 |
871021 | Bes.res. met bestemming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning | 31.370 | 86.630 | 118.000 | -46.712 | 71.288 | |
1 Veiligheid | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 20.000 | 60.000 | 80.000 | 15.000 | -65.000 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 8.182 | 0 | 8.182 | 8.182 | 0 |
Totaal 1 Veiligheid | 28.182 | 60.000 | 88.182 | 23.182 | -65.000 | |
2 Verkeer, vervoer & waterstaat | ||||||
471015 | Toev.res. zandput Hooidijk | 0 | 0 | 0 | -32.846 | -32.846 |
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | -1.095.000 | -333.000 | -1.428.000 | -1.432.760 | -4.760 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 22.000 | 132.662 | 154.662 | 45.794 | -108.868 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 300.263 | 0 | 300.263 | 291.513 | -8.750 |
871019 | Bes.res. asfalt-&elementverh. | 1.075.000 | 333.000 | 1.408.000 | 1.388.488 | -19.512 |
871020 | Bes.res. verkeersontsluiting | 50.000 | -45.005 | 4.995 | 4.087 | -908 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 32.090 | 0 | 32.090 | 32.090 | 0 |
Totaal 2 Verkeer, vervoer & waterstaat | 384.353 | 87.657 | 472.010 | 296.366 | -175.644 | |
3 Economie | ||||||
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -284.317 | -284.317 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 24.000 | 74.076 | 98.076 | 71.620 | -26.456 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | -5.000 |
Totaal 3 Economie | 29.000 | 74.076 | 103.076 | -212.697 | -109.621 | |
4 Onderwijs | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 40.129 | 40.129 | 32.833 | -7.295 |
871021 | Bes.res. met bestemming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 442.822 | 0 | 442.822 | 442.822 | 0 |
Totaal 4 Onderwijs | 442.822 | 40.129 | 482.951 | 475.656 | -7.295 | |
5 Sport, cultuur & recreatie | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 216.000 | 618.821 | 834.821 | 528.637 | -306.184 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 16.488 | 0 | 16.488 | 16.488 | 0 |
871021 | Bes.res. met bestemming | 12.000 | 0 | 12.000 | 12.000 | 0 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 195.019 | 0 | 195.019 | 195.019 | 0 |
Totaal 5 Sport, cultuur & recreatie | 439.507 | 618.821 | 1.058.328 | 752.144 | -306.184 | |
6 Sociaal domein | ||||||
471011 | Toev.res. zonder bestemming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
471029 | Toev.res. beschermd wonen | 0 | 0 | 0 | -343.636 | -343.636 |
471034 | Toev.res. vluchtelingen | 0 | -1.074.784 | -1.074.784 | -1.222.707 | -147.923 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 92.000 | 1.530.000 | 1.622.000 | 361.205 | -1.260.795 |
871029 | Bes.res. beschermd wonen | 48.491 | 0 | 48.491 | 43.920 | -4.571 |
871034 | Bes.res. vluchtelingen | 0 | 114.300 | 114.300 | 34.758 | -79.542 |
Totaal 6 Sociaal domein | 140.491 | 569.516 | 429.025 | -1.126.460 | -1.555.485 | |
7 Volksgezondheid & milieu | ||||||
471027 | Toev.res. duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | -149.534 | -149.534 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 572.000 | 35.150 | 607.150 | 588.000 | -19.150 |
871016 | Bes.res. rioolbeheer | 182.607 | 0 | 182.607 | 94.000 | -88.607 |
871017 | Bes.res. mat. afvalst.heffing | 20.926 | 0 | 20.926 | 0 | -20.926 |
871027 | Bes.res. duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 7 Volksgezondheid & milieu | 775.533 | 35.150 | 810.683 | 532.466 | 1.343.149 | |
8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | ||||||
471011 | Toev.res. zonder bestemming | 0 | 0 | 0 | -32.242 | -32.242 |
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -224.602 | -224.602 |
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | 0 | 0 | 0 | -29.966 | -29.966 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 160.000 | 395.210 | 555.210 | 426.599 | -128.612 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | 160.000 | 395.210 | 555.210 | 139.788 | 694.998 | |
9 Overhead | ||||||
471034 | Toev.res. vluchtelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 440.000 | 737.910 | 1.177.910 | 700.699 | -477.211 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 26.875 | 0 | 26.875 | 26.875 | 0 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 90.724 | 0 | 90.724 | 90.724 | 0 |
Totaal 9 Overhead | 557.599 | 737.910 | 1.295.509 | 818.298 | 2.113.808 | |
Gerealiseerd resultaat | 2.988.858 | 2.705.099 | 5.693.957 | 1.652.030 | -4.041.926 |
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2023 | 49.827 | |
bij: jaarresultaat 2022 | 5.207 | |
bij: toevoegingen | 3.868 | |
af: onttrekkingen | 5.520 | |
3.555 | ||
Stand 31-12-2023 | 53.382 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2023 | 2.510 | |
bij: toevoegingen |
450 | |
af: onttrekkingen |
671 | |
idem t.g.v. reserves | ||
-221 | ||
Stand 31-12-2023 | 2.288 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
WNT-verantwoording 2023 Gemeente Staphorst
Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2023 Gemeente StaphorstHet voor de gemeente toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023 € 223.000 (Algemeen bezoldigingsmaximum).
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling
Gegevens 2023 | ||
bedragen x € 1 | S. Voortman | M. Kragting |
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris |
Aanvang en einde functievervulling in 2023 | 01/01-31/12 | 01/01-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 82.545 | 115.284 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 12.520 | 19.539 |
Subtotaal | 95.065 | 134.823 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 223.000 | 223.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
Bezoldiging | 95.065 | 134.823 |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2022 | ||
bedragen x € 1 | S. Voortman | M. Kragting |
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris |
Aanvang en einde functievervulling in 2022 | 01/01-31/12 | 01/01-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 76.902 | 109.268 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 12.671 | 20.258 |
Subtotaal | 89.573 | 129.526 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 216.000 | 216.000 |
Bezoldiging | 89.573 | 129.526 |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12:
Niet van toepassing
1c. Toezichthoudende topfunctionarissen:
Niet van toepassing
1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.900 of minder:
Niet van toepassing
1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.900:
Niet van toepassing
1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.900 waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is:
Niet van toepassing
1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.900 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is:
Niet van toepassing
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt:
Niet van toepassing
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.