Toelichting op de balans per 31 december 2023

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding
De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften, zoals opgenomen in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
De waardering van de activa vindt plaats op basis van verkrijgingsprijs (is: inkoopprijs en bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (is: aanschaffingskosten en de overige kosten welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend ). Passiva worden opgenomen tegen nominale waarden.

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden, overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. 

De algemene uitkering is opgenomen conform de best mogelijke inschatting gebaseerd op basis van de laats beschikbare informatie.

Dividenden zijn verantwoord in het jaar waarin het besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van de vennootschap is genomen.

Met betrekking tot de WMO- eigen bijdragen van het CAK is bij alle gemeenten sprake van een onzekerheid. Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming is op grond van de WMO een eigen bijdrage verschuldigd (abonnementstarief). In de wet is bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage niet wordt uitgevoerd door de gemeente zelf, maar door het CAK. Door privacyoverwegingen is de gegevensverstrekking van het CAK aan de gemeente Staphorst ontoereikend om de volledigheid en juistheid van de eigen bijdragen te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is.

Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording
De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de financiële verordening en op basis van de kadernota rechtmatigheid. Dat betekent dat:

  • De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties, alsmede de baten en lasten inzake de specifieke uitkeringen op grond van art. 17 Financiële-verhoudingswet;
  • De financiële rechtmatigheid waaronder het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik & oneigenlijk gebruik criterium omvat:
    • Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 12 december 2023 door de raad is vastgesteld;
    • Voor het begrotingscriterium geldt dat alle overschrijdingen van lasten en investeringskredieten onrechtmatig zijn, waarbij voor een aantal scenario’s in de financiële verordening is beschreven wanneer deze overschrijdingen acceptabel zijn. Voor over- en onderscheidingen van baten, onderschrijdingen van lasten en onderschrijdingen van investeringskredieten geldt dat deze als onrechtmatig zijn aangemerkt indien ze niet tijdig aan de raad zijn gemeld;
    • Ten aanzien van het M&O criterium is de nota M&O beleid van onze organisatie leidend bij het voorkomen en opsporen van misbruik en oneigenlijk gebruik. Omdat alleen bij misbruik sprake is van een onrechtmatigheid zijn eventuele gevallen van misbruik (mits cumulatief met andere fouten of onduidelijkheden boven de verantwoordingsgrens) opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
  • De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld binnen de kaders van de kadernota rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV alsmede onze eigen financiële verordening. Dit betekent dat:
    • Een verantwoordingsgrens van 3 % van de totale lasten inclusief dotaties reserves (zijnde € 1,7 miljoen) is gehanteerd waarboven cumulatieve fouten en onduidelijkheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen;
    • Een rapporteringstolerantie van € 100.000 is gehanteerd waarboven fouten en onduidelijkheden in de paragraaf bedrijfsvoering worden opgenomen.

Activa
Vaste activa (met economisch nut)

Overige investeringen met economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven.

Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur, waarbij rekening kan worden gehouden met een eventuele restwaarde. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt. Dit betreft met name investeringen in (school)gebouwen en riolering.

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

  (Onder)gronden van activa met een meerjarig economisch nut Geen afschrijving
  Aanschaffingen en restant-activa met een boekwaarde < € 10.000 Eenmalig afboeken
Gebouwen: Stichtingskosten: scholen, peuterspeelzalen 40 jaar
  Stichtingskosten: sportaccommodaties 30 jaar
  Stichtingskosten overige gebouwen: gemeentehuis, gemeentewerf, bibliotheek, dienstencentrum, mortuarium e.d. 40 jaar
  Groot onderhoud, renovatie, uitbreiding van bestaande (hoofd)gebouw Afhankelijk van de resterende looptijd van het (hoofd)gebouw met een minimum van 15 jaar
Rioleringswerken: Technische installaties 15 jaar
  Pompputten 45 jaar
  Drukriolering 60 jaar
  Vrijverval riolering 70 jaar
  Begraafplaatsen (aanlegkosten) Afhankelijk van de te verwachten looptijd
Sportvelden: Vervanging drainage 12 jaar
  Renovatie toplaag 12  jaar
  Lichtmasten 20 jaar
  Technische installaties en machines Afhankelijk van het object: 5 - 15 jaar
  Vaste inventaris, veiligheidsvoorzieningen, groot onderhoud voor zover niet opgenomen in beheerplannen Afhankelijk van het object: 5 - 10 jaar
  Voertuigen, gereedschappen en overig materiaal Naar gangbare ervaringsnormen of voorgeschreven normen over de gebruiksduur (meestal 5 tot 10 jaar)
  Automatiseringsapparatuur/-software 3 - 5 jaar
  (Kantoor)meubilair 10 - 20 jaar
  Aandelen Geen afschrijving
  Diversen Op basis van verwachte economische levensduur
Wegen, geen wegbeheer:  Betonverharding 25 - 30 jaar 
  Asfaltverharding  10 - 20 jaar 
  Klinkerverharding  10 - 15 jaar 
  Openbare verlichting 10 - 20 jaar
  Rotondes 15 jaar
  Verkeersremmende maatregelen 10 - 15 jaar
  Bruggen, viaducten en overige grote kunstwerken Max. 40 jaar

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
Infrastructurele werken in de openbare ruimte, zoals bijvoorbeeld groot onderhoud van wegen, pleinen, bruggen, viaducten en parken worden geactiveerd. Voor dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten is de reserve afschrijving investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut gevormd.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen verkrijgingsprijs (inkoopprijs en bijkomende kosten). Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijgingsprijs wordt er tegen marktwaarde gewaardeerd.

Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's ("kapitaal verstrekkingen aan deelnemingen" in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

Bijdragen aan activa van derden worden ineens ten laste van het resultaat of een reserve gebracht. Mochten ze worden geactiveerd dan worden deze geactiveerde bijdragen gewaardeerd op het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met afschrijvingen. De verleende bijdragen worden dan afgeschreven in de periode waarin het betrokken actief van de derde op basis van de door de gemeente gestelde voorwaarden moet bijdragen aan de publieke taak.

Vlottende activa
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
De als 'onderhanden werken' opgenomen bouwgronden in exploitatie (IEGG) zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijp maken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de administratie- en beheerskosten.

Bij de berekening van de winst is met ingang van 2017 conform de BBV voorschriften uitvoering gegeven aan de POC methode (percentage-of-completion) waarbij een nadere invulling is gegeven aan de totstandkoming van de schattingswijziging (conform opmerking in de ACV) waarbij winst wordt genomen naar gelang de voortgang van de realisering van het complex. Bij 50% van de gerealiseerde kosten en 50% van de gerealiseerde opbrengsten wordt 50% x 50% is 25% winst genomen.

Handelsgoederen
De voorraden worden gewaardeerd tegen historische kostprijs. Indien de marktwaarde lager is, dan wordt tegen de marktwaarde gewaardeerd. 

Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs of vervaardigingskosten. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inkomenskansen.

Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Passiva
Eigen Vermogen
Het eigen vermogen bestaat uit de algemene reserves, de bestemmingsreserves en het resultaat na bestemming. De algemene reserve is tot een minimum saldo (minimum bedrag per inwoner) min of meer vrij besteedbaar.

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter op de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting gevormd te worden.

Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. De niet bestede middelen van Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel zijn verantwoord als vooruitontvangen bedragen onder de vlottende passiva. 

Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

Vaste activa

A | Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - A | Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in: 

(x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Investeringen met economisch nut 17.496 20.158
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven 6.564 7.106
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut 5.256 5.760
Terug naar navigatie - A | Materiële vaste activa

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van investeringen met economisch nut gedurende het jaar 2023.

(x € 1.000) 31-12-2022 Herrubricering
Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
MVA-a - gronden en terreinen 5.166   118 1 30   5.254
MVA-b - bedrijfsgebouwen 10.858   2.783   626 1 13.015
MVA-c - grond- weg en waterbouwkundige werken 65   183   6   242
MVA-d - vervoersmiddelen 750   215   179   786
MVA-e - machines, apparaten en installaties 537   346   119   764
MVA-f - overige MVA 119   104   21 104 98
Totaal 17.496   3.749 1 981 105 20.158

De onderstaande overzichten geven de investeringen/desinvesteringen met economisch nut weer.

MVA-a - gronden en terreinen (x € 1.000) 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
De Esch 0 296 93 1     388
Rouveen-Zuid fase 2 2.549 25       2.574
MVA-b - bedrijfsgebouwen (x € 1.000)
31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
Verduurzaming gemeentehuis 779 1.753     1 2.531
Units Oekraïne fase 3   906       906
Energiebesparende maatregelen gemeentelijke gebouwen 11 125       136
MVA-c - grond- weg en waterbouwkundige werken (x € 1.000) 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
Verlichting sportvelden VV Staphorst/SC Rouveen   183       183
MVA-d - vervoersmiddelen (x € 1.000) 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
Grasmaaier 1 groen   29       29
Grasmaaier 2 rood   9       9
Rolbezem t.b.v. trekker   18       18
Bus Mercedes Vito (VJJ-62-Z)   40       40
Kleine trekker   59       59
Sneeuwploeg t.b.v. grote trekker   10       10
Pick-up bus bomenploeg   51       51
MVA-e - machines, apparaten en installaties
(x € 1.000)
31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
Hardware ICT   302       302
Aanleg ventilatiesysteem gymzaal IJhorst   44       44
MVA-f- overige MVA 
(x € 1.000)
31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
Noodlokalen CNS   104     104 0

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven, gedurende het jaar 2023. 

(x € 1.000) 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
Begraafplaatsen  403 191 2 15   577
Riolering 6.161 704   336   6.529
Totaal 6.564 895 2 351   7.106

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut, gedurende het jaar 2023.

(x € 1.000) 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage derden 31-12-2023
Wegen 5.256 945   301 140 5.760
Totaal 5.256 945   301 140 5.760

B | Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - B | Financiële vaste activa

De post financiële vaste activa wordt onderscheiden in: 

(x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Kapitale verstrekkingen aan deelnemingen 184 184
Leningen aan deelnemingen 492 492
Overige langlopende leningen 525 509
Terug naar navigatie - B | Financiële vaste activa

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2023.

(x € 1.000) 31-12-2022 Vermeerderingen Verminderingen Aflossing 31-12-2023
Kapitaalverstrekkingen aan:
Deelnemingen 184       184
Leningen aan:
Deelnemingen 492       492
Overige langlopende leningen 525 9   25 509
Totaal 1.201 9   25 1.185

In onderstaand overzicht worden de mutaties nader gespecificeerd.
Mutaties
Geldleningen i.v.m. exploitatiebijdrage de Baarge 47     5 42
Geldlening stichting zwembad 80     20 60
Startersleningen 398 9     407
Totaal 525 9   25 509

Vlottende activa

A | Voorraden

Terug naar navigatie - A | Voorraden

De post voorraden wordt onderscheiden in:

(x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Bouwgronden in exploitatie (onderhanden werk) 1.219 1.200
Terug naar navigatie - A | Voorraden

De onderverdeling van de in de balans opgenomen bouwgronden in exploitatie is als volgt: 

Bouwgronden in exploitatie (x € 1.000)
31-12-2022 Herrubricering Investeringen Desinvesteringen  Winstuitname
31-12-2023
Industrieterrein Bullingerslag -2.343   97 323 127 -2.441
Woningbouw IJhorst Poeleweg 338   101 311 75 203
Industrieterrein De Esch IV -155     402 157 -401
Woningbouw Rouveen-Zuid fase 1 3.379   772 369 56 3.839
Totaal 1.219   970 1.405 415 1.200

Recapitulatie onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie)

(x € 1.000) 2022 2023
Boekwaarde per 1 januari -186 1.219
 
- Interne doorberekeningen binnen de organisatie 90 89
- Overige bestedingen 5.804 881
- Winstneming 2.147 415
 
- Verkopen -6.638 -1.397
- Inschrijfrechten/pachten etc. 2 -7
Boekwaarde per 31 december van in exploitatie zijnde gronden 1.219 1.200
Vermoedelijk nog te maken kosten 6.401 5.079
Vermoedelijke opbrengsten van nog uit te geven gronden -9.780 -7.892
Geraamd eindresultaat 2.160 1.613
Terug naar navigatie - B | Uitzettingen met een rente-typische looptijd korter dan één jaar

Voor het totaal van de vorderingen op openbare lichamen kan van het verloop in 2023 het volgende overzicht worden weergegeven. 

Vorderingen op openbare lichamen  (x € 1.000) 31-12-2022 Ontvangen bedragen  Toevoegingen  31-12-2023 
Nederlandse overheidslichamen 4.469 4.427 4.604 4.646

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van overige vorderingen gedurende het jaar 2023.

Overige vorderingen  (x € 1.000)  31-12-2022 31-12-2023 Voorziening oninbaar Gecorrigeerd saldo 31-12-2023
Debiteuren algemeen 307 187   187
Debiteuren gemeentelijke belastingen 1.030 701 39 662
Debiteuren bijstand 139 314 124 190
Debiteuren leenbijstand zelfstandigen (incl. TOZO) 136 125 19 106
Totaal 1.612 1.327 182 1.144

De uitzettingen korten dan één jaar bestaan uit:

  • Vorderingen openbare lichamen betreft onder andere compensabele BTW i.v.m. het BTW-compensatiefonds. Dit bedrag zal in juli 2024 worden ontvangen.
  • Uitzettingen in 's Rijks schatkist betreft de (verplicht) bij het Rijk uitgezette overtollige liquide middelen, in 2023 hebben we hier het gehele jaar rente over ontvangen.
  • Debiteuren gemeentelijke belastingen betreffen grotendeels afvalstoffenheffing 2023 variabel tarief. Deze aanslagen zijn in januari 2024 opgelegd.

D | Overlopende activa

Terug naar navigatie - D | Overlopende activa

De post overlopende activa wordt onderscheiden in:

(x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Van Europese of Nederlandse overheden n.t.o. voorschotbedragen specifieke uitkeringen 620 391
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen 675 1.534
Terug naar navigatie - D | Overlopende activa

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotten op specifieke uitkeringen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Specifieke uitkering  (x € 1.000)  Ultimo 2022 Toevoegingen bedragen Vrijgevallen bedragen Ultimo 2023
Subsidie kwijtschelding kinderopvang (C62) 2   2 0
Subsidie kwijtschelding belastingen (G12) 1   1 0
Provincie Overijssel - verkeersveiligheid 2022 7   7 0
Regeling opvang ontheemden Oekraïne (A16)  610 150 610 150
Provincie Overijssel - fietsstraat Rijksparallelweg gedeelte Boldewijnshuizen   14   14
Provincie Overijssel - fietsstraat Rijksparallelweg gedeelte U-bocht Schuthekkeweg   36   36
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - tegemoetkoming SEFE   66   66
Gemeente Zwolle - nabetaling WEB 2023   3   3
Vangnetuitkering BUIG 2023    121   121
Totaal 620 391 620 391

Onderstaand overzicht geeft een specificatie van de overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen.

Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen (x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Vooruitbetaalde bedragen 343 754
Nog te ontvangen bedragen 315 762
Gemaakte kosten gronduitgifte door derden
17 17
Totaal 675 1.534

Conform de gesloten realisatieovereenkomst met Vechthorst (Berkenlaan 1) heeft de gemeente de plicht om de kosten voor bouwrijp maken (€ 300.000) voor te financieren. De gemaakte kosten zal Vechthorst vervolgens in jaarlijkse termijnen terug betalen. Per eind 2023 bedragen de gemaakte kosten voor bouwrijp maken € 230.000. Om die reden is een vordering van dit bedrag opgenomen onder de nog te ontvangen bedragen.

De gemaakte kosten gronduitgifte voor derden kunnen als volgt worden gespecificeerd. 

Gemaakte kosten gronduitgifte door derden  (x € 1.000)  31-12-2022 31-12-2023
Nog te verrekenen kosten 17 17
Totaal 17 17

Gemaakte kosten gronden uitgifte door derden betreffen de kosten voor het toekomstig in exploitatie te nemen De Esch V. 

Vaste passiva

A | Eigen vermogen

Terug naar navigatie - A | Eigen vermogen

De post eigen vermogen wordt onderscheiden in:

(x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Algemene reserve 13.918 15.624
Bestemmingsreserves 35.909 37.758
Resultaat na bestemming 5.207 2.177
Terug naar navigatie - A | Eigen vermogen

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2023.

Algemene reserves (x € 1.000) Saldo 31-12-2022 Mutaties Resultaat voorgaand jaar Saldo 31-12-2023
Reserves/voorzieningen Toevoegingen Onttrekkingen
Algemene reserve 3.500         3.500
Reserve zonder bestemming 10.418 -693 32 2.839 5.207 12.124
Totaal algemene reserves 13.918 -693 32 2.839 5.207 15.624
             
Bestemmingsreserves  (x € 1.000) Saldo 31-12-2022 Mutaties Resultaat voorgaand jaar Saldo 31-12-2023
Reserves/voorzieningen Toevoegingen Onttrekkingen
Reserve grondexploitatie 6.429   510     6.939
Reserve grondexploitatie met bestemming 577         577
Reserve afschrijving investering openbare ruimte met maatschappelijk nut 6.901     308   6.593
Reserve onderhoud Conradsweg (zandput Hooidijk) 144   33     177
Reserve rioolbeheer 3.127     94   3.033
Reserve matiging afvalstoffenheffing 378         378
Reserve met bestemming 14     12   2
Reserve wegenbeheer - betonwegen 4.000         4.000
Reserve wegenbeheer - asfalt - en klinkerwegen 1.097   1.463 1.388   1.172
Reserve wegen           0
Reserve verkeersontsluiting 464     4   460
Reserve afschrijving gemeentelijke gebouwen 10.143     673   9.470
Reserve afschrijving vervoermiddelen 507     123   384
Reserve duurzaamheid 663   150     812
Reserve beschermd wonen 1.465   344 44   1.765
Reserve vluchtelingen, statushouders en Oekraïners   693 1.337 35   1.995
Totaal bestemmingsreserves 35.909 693 3.836 2.681 0 37.758
Totaal reserves
49.827
0 3.868 5.520 5.207 53.382
Terug naar navigatie - A | Eigen vermogen

Conform artikel 54.1 besluit begroten en verantwoorden wordt er per reserve een toelichting gegeven. In 2022 heeft de raad, bij het vaststellen van de nota reserves en voorzieningen 2022, het besluit genomen om de minimumhoogte van de vrij besteedbare reservepositie (algemene reserve, reserve zonder bestemming en reserve grondexploitatie) vast te stellen op € 6,2 miljoen.

Reserve Doel Voeding Minimumhoogte
Algemene reserve Deze reserve vormt het weerstandsvermogen en is aan te spreken bij onvoorziene situaties en calamiteiten die niet zijn afgedekt door bijv. verzekeringen N.v.t. € 200 per inwoner af te ronden op € 100.000
Reserve zonder bestemming Vrij besteedbare reserves Het jaarrekeningsaldo
Exploitatiebijdragen De Slagen (€ 3,40 per m2)
€ 0
Reserve grondexploitatie Ter dekking om negatieve grondexploitaties op te vangen c.q. mogelijk te maken door voeding van een alsdan te vormen voorziening grondexploitaties; aanspraken op grond van art. 49 wet RO en milieurisico’s; eventuele risico's opvangen; overige boekverliezen op grondoverdrachten op te vangen Het batige saldi van grondexploitaties
Exploitatiebijdragen De Slagen (€ 6,15 per m2)
Overige boekwinsten op grondoverdrachten
30% van de boekwaarde van de strategische gronden en gronden gebiedsontwikkeling
Reserve grondexploitatie met bestemming Het reserveren van gelden voor uitvoering van kosten die nog moeten worden gemaakt, nadat complexen administratief zijn afgerond De nog te maken kosten van afgesloten en nog af te sluiten complexen in de grondexploitatie N.v.t.
Reserve afschrijving investering openbare ruimte met maatschappelijk nut Dekking van een deel van afschrijvingslasten van investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut, met name wegen  N.v.t. De afschrijvingslasten, waartoe reeds besloten is dit uit de reserve te dekken
Reserve onderhoud Conradsweg (zandpunt Hooidijk) Reserveren van middelen ter dekking van extra onderhoudskosten Conradweg (wegvak gebied Staphorst: Rechterensweg – gemeentegrens Zwartewaterland) als gevolg van zandtransporten vanaf zandput Hooidijk Op basis van het aantal m3 zand die de exploitant (Exploitatie-maatschappij Hooidijk B.V.) jaarlijks vanaf de zandput transporteert stort deze een bijdrage per m3 N.v.t.
Reserve rioolbeheer Kostendekkende uitvoering gemeentelijk rioleringsplan en gelijkmatige kostenverloop rioolheffing N.v.t. N.v.t.
Reserve matiging afvalstoffenheffing Kostendekkende uitvoering afvalinzameling en  gelijkmatige kostenverloop afvalstoffenheffing N.v.t. N.v.t.
Reserve met bestemming Reservering van dekkingsmiddelen die door de raad specifiek zijn aangewezen N.v.t. N.v.t.
Reserve wegenbeheer - betonwegen Uitvoering wegenbeheerplan (geen reconstructies) en egalisatie jaarlijkse kosten Jaarlijkse storting ten laste van gemeentebegroting Benodigd volgens wegenbeheersplan
Reserve wegenbeheer - asfalt en klinkerwegen Uitvoering wegenbeheerplan (geen reconstructies) en egalisatie jaarlijkse kosten Jaarlijkse storting ten laste van gemeentebegroting
Exploitatiebijdragen De Slagen (€ 3,16 per m2)
Benodigd volgens wegenbeheersplan
Reserve wegen Dekking afschrijvingslasten van toekomstige investeringen in wegen vanaf 2024. Nader toegelicht in hoofdstuk 6 van de zomernota 2023 (n.a.v. motie 131 “versneld robuust maken begroting”) Dotatie op basis van het structureel vrijgevallen onderhoudsbudget wegen 2023, doordat er sneller wordt voldaan aan de investeringscriteria N.v.t.
Reserve verkeersontsluiting Dekking deel (onderzoeks)kosten op- en afritten A28 N.v.t. N.v.t.
Reserve afschrijving gemeentelijke gebouwen Dekken deel van de afschrijvingslasten van de gemeentelijke gebouwen N.v.t. De afschrijvingslasten, waartoe reeds besloten is dit uit de reserve te dekken
Reserve afschrijving vervoermiddelen Dekken deel van de afschrijvingslasten van de vervoermiddelen N.v.t. De afschrijvingslasten, waartoe reeds besloten is dit uit de reserve te dekken
Reserve duurzaamheid Middelen reserveren voor diverse projecten in het programma Energie en Klimaat om de klimaatdoelstellingen te halen Overschotten vanuit projecten binnen het programma Energie en Klimaat N.v.t.
Reserve beschermd wonen Reserveren van vrijgevallen middelen beschermd wonen voor de doordecentralisatie van beschermd wonen Vrijgevallen middelen vanuit centrumgemeente N.v.t.
Reserve vluchtelingen, statushouders en Oekraïners Middelen reserveren voor de verschillende opgaven op het gebied van vluchtelingen Niet-gebruikte middelen vanuit bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne N.v.t.
Terug naar navigatie - B | Voorzieningen

De post voorzieningen wordt onderscheiden in: 

 
Voorzieningen (x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Voorzieningen, verplichtingen, verliezen en risico's 1.405 1.341
Voorziening ter egalisering van de kosten 1.060 891
Door derden beklemde middelen 45 55
Totaal 2.510 2.288

De voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico's kan als volgt worden gespecificeerd.

Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico's (x € 1.000)
Saldo 31-12-2022 Mutaties Aanwending Saldo 31-12-2023
Toevoegingen Vrijval
Voorziening pensioenverplichting wethouders 1.348   84 46 1.218
Voorziening voormalig personeel 7 26 1 16 16
Voorziening reparatie 3e ww-jaar
29 7     36
Voorziening verlofsparen 21 58 8   71
 Totaal 1.405 91 93 62 1.341

De voorziening ter egalisering van kosten kan als volgt worden gespecificeerd.
Voorziening ter egalisering van kosten (x € 1.000)
Saldo 31-12-2022 Mutaties Aanwending Saldo 31-12-2023
Toevoegingen Vrijval
Voorziening gebouwenbeheer 616 306 18 498 405
Voorziening rioolbeheer 411       411
Voorziening matiging afvalstoffenheffing 33 42     75
 Totaal 1.060 348 18 498 891

De door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting kunnen als volgt worden gespecificeerd.

Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting (x € 1.000)
Saldo 31-12-2022 Mutaties Aanwending Saldo 31-12-2023
Toevoegingen Vrijval
Voorziening onderhoud Conradsweg 45 10     55
 Totaal 45 10     55

Toelichting
Voor een uitgebreide toelichting op voorzieningen wordt verwezen naar de nota reserves en voorzieningen 2022.

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - A | Kortlopende schulden

Onderstaand overzicht geeft een specificatie van de overige vlottende schulden.

Overige vlottende schulden (x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Crediteuren algemeen 1.032 1.907
Crediteuren bijstand (incl. TOZO) 113 85
Crediteuren jeugdzorg 232 326
Totaal 1.377 2.318

B | Overlopende passiva

Terug naar navigatie - B | Overlopende passiva

De post overlopende passiva wordt onderscheiden in:

(x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Van Europese of Nederlandse overheden ontvangen, nog te besteden specifieke uitkeringen 1.504 1.805
Nog te betalen bedragen 5.924 3.806
Terug naar navigatie - B | Overlopende passiva

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotten op specifieke uitkeringen kunnen als volgt worden gespecificeerd.

Specifieke uitkering: Ultimo 2022 Toevoegingen bedragen Vrijgevallen bedragen Ultimo 2023
Provincie Overijssel - leefbaarheid kleine kernen uitkijktoren 8   8 0
Provincie Overijssel - pilot langdurig landschapsbeheer 18 29   47
Declaratie BBZ (G3)  10 9   19
TOZO (G4)  17   17 0
Provincie Overijssel - cultuureducatie 13   6 7
Provincie Overijssel - uitvoering programma Oldematen en Zwartewaterklooster (L7B) 92   48 44
Toezicht en handhaving (A7) 53   53 0
Inburgering grote gezinnen (A10) 7   7 0
Regeling reductie energiegebruik woningen (C43) 5   5 0
Stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen (C85)  163   163 0
Provincie Overijssel - fietsstraat Rijksparrallelweg gedeelte Boldewijnshuizen  76   76 0
Provincie Overijssel - fietsstraat Rijksparrallelweg gedeelte U-bocht-Schuthekkeweg  174   174 0
Provincie Overijssel - fietspad Gorterlaan  14   14 0
Provincie Overijssel - verkeersveiligheid ontsluiting Rouveen  19   19 0
Provincie Overijssel - verkeersveiligheid Staphorst N.O. fase 3  8   8 0
Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023 (E84)  195     195
Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen (D14)  170   87 83
Aanpak energiearmoede (C55)  85 71 40 115
Wet inburgering (G10)  105 166 105 166
Regeling specifieke uitkering onderwijsroute (G13)  3 14 3 14
Regeling sportakkoord (H8)  18   18 0
Regeling specifieke uitkering lokale preventieakkoorden of preventieaanpakken (H12)  5 9 5 9
Regeling onderwijs opvang ontheemden (D19)  247   166 82
Provincie Overijssel - verkeersplan Rouveen   55   55
Provincie Overijssel - herinrichting Halfweg   81   81
Provincie Overijssel - herinrichting Middenwolderweg   18   18
Provincie Overijssel - herinrichting diverse straten Rouveen (E44B)   128   128
Provincie Overijssel - Staphorsterveld   10   10
Regeling lokale aanpak isolatie (C94)   316   316
Regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (F28)   128   128
Regeling opvang ontheemden Oekraïne (A16)   13   13
Regeling meerkosten energie openbare zwembaden (H32)   206   206
Regeling Brede SPUK (H30)   69   69
Totaal 1.504 1.322 1.021 1.805

Onderstaand overzicht geeft een specificatie van de nog te betalen bedragen.

Nog te betalen bedragen (x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Aangegane verplichtingen 535 457
Overige overlopende passiva 5.389 3.349
Totaal 5.924 3.806

Onder de overige overlopende passiva zijn tevens de schulden in het kader van het faciliterend grondbeleid opgenomen. Zowel bij de Poeleweg als de Esch IV zijn de gerealiseerde opbrengsten hoger dan de gerealiseerde kosten, waardoor per saldo een schuld ontstaat van € 1.630.125 aan de desbetreffende grondeigenaren.  

Overige

A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Terug naar navigatie - A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Kredietfaciliteiten
De gemeente heeft met de BNG een kredietfaciliteit afgesloten, waarbij tot een bedrag van € 0,0 miljoen aan krediet kan worden opgenomen.

Waarborgfonds sociale woningbouw
De achtervang van rijk en gemeenten wordt ingenomen door het sluiten van een achtervang overeenkomst met het WSW. De geborgde leningen hebben betrekking op de in onze gemeente gevestigde woningbouwvereniging. Bij deze garanties loopt de gemeente slechts een tertiair risico omdat eerst de corporatie zelf en daarna het WSW wordt aangesproken bij niet nakoming van financiële verplichtingen.

Verlofuren 
Het saldo per 31 december 2023 van de nog niet opgenomen verlofuren is 18.548 uur tegen € 26,85 is € 498.000. Het saldo per 31 december 2023 van het voormalige personeel van Reestmond is 3.820 uur tegen € 14,22 is € 54.000. Dit verlofsaldo is bepaald op basis van een ontvangen opgave, wat enige onzekerheid met zich mee brengt.

Langlopende contracten 

  • In juli 2023 is een overeenkomst gesloten voor de levering van aardgas en elektriciteit voor de periode 1 januari 2024 t/m 31 december 2025. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 700.000.
  • In april 2022 is een raamovereenkomst gesloten voor leerroutes ten behoeve van wet inburgering (taaldeel B1-route en Taaldeel Z-route) voor de periode van mei 2022 t/m april 2024 met daarna nog een optie tot verlenging van één jaar. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 100.000.
  • In maart 2022 zijn raamovereenkomsten gesloten voor huishoudelijke hulp voor de periode van 1 januari 2022 t/m 31 december 2023 met de optie om drie maal met één jaar te verlengen. In 2023 is de raamovereenkomst voor huishoudelijke hulp verlengd voor de periode van 1 januari 2024 t/m 31 december 2024 met een optie om nog twee maal met één jaar te verlengen. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 750.000.
  • In november 2020 is een overeenkomst gesloten voor de brandverzekeringen voor de periode van 1 januari 2021 t/m 31 december 2023 met daarna nog de optie om twee jaar te verlengen. In 2023 is  de overeenkomst voor brandverzekeringen verlengd voor de periode van 1 januari 2024 t/m 31 december 2024 met een optie om nog één jaar te verlengen.  De jaarlijkse kosten bedragen circa € 110.000.
  • In december 2020 is een overeenkomst gesloten voor het beheer en onderhoud gemalen en minigemalen voor de periode van 1 maart 2021 t/m 28 februari 2023. In 2023 is gebruik gemaakt van de optie tot verlenging van twee jaar, dit betekent dat de overeenkomst is verlengd tot 28 februari 2025. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 370.000.
  • In mei 2020 is een raamovereenkomst gesloten voor de levering en servicedienstverlening van passende WMO hulpmiddelen voor de periode van 1 juni 2020 t/m 31 mei 2023. De raamovereenkomst kan maximaal twee keer verlengd worden, in eerste instantie met 19 maanden en vervolgens met 24 maanden. In 2023 is de raamovereenkomst voor WMO hulpmiddelen verlengd voor de periode van 1 juni 2023 t/m 31 december 2024 met een optie om nog met 24 maanden te verlengen. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 370.000.
  • In juli 2019 is een overeenkomst gesloten voor de accountantsdiensten voor de boekjaren 2020 t/m 2023 met de optie om daarna nog twee maal met twee jaar te verlengen. Van deze optie tot verlengen is gebruik gemaakt. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 100.000. 
  • In februari 2023 is een overeenkomst gesloten voor de WOZ (her)taxaties voor de periode 1 januari 2023 t/m 31 december 2025 met de optie om eenmaal te verlengen met drie jaar en eenmaal met twee jaar. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 50.000.
  • In januari 2024 is een raamovereenkomst gesloten voor de beheersing van eikenprocessierups voor de periode van 1 januari 2024 t/m 31 december 2025 met de optie om daarna nog drie maal met twee jaar te verlengen. De kosten bedragen circa € 110.000.
  • In november 2023 is een raamovereenkomst gesloten voor het cyclisch onderhoud van bomen voor de periode van 1 januari 2024 t/m 31 december 2025 met een optie tot verlenging van de looptijd van het contract van twee keer één jaar.  De kosten over de totale looptijd van vier jaar zullen naar verwachting circa € 400.000 bedragen.
  • In juli 2023 is een overeenkomst gesloten voor het uitvoeren van het gymvervoer voor een periode van 1 augustus 2023 t/m 31 juli 2026 met de optie tot verlenging van drie keer één jaar. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 80.000.
  • In augustus 2023 is een raamovereenkomst gesloten voor de inhuur van locatiebeheerders voor een periode van twee jaar met daarna tweemaal de optie om deze overeenkomst met één jaar te verlengen. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 750.000.
  • In maart 2023 is een overeenkomst gesloten voor de huur van een onzelfstandige woonruimte voor een periode van maximaal 5 jaar of korter, namelijk 2 jaar, ingaande op 1 april 2023 en lopende tot en met uiterlijk 31 maart 2025.  De jaarlijkse kosten bedragen € 378.000.

B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Terug naar navigatie - B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren
Verslagjaar 2023
(1) Drempelbedrag  1.115
  Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 14 25 26 28
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 1.100 1.090 1.089 1.086
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar 2023
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar
55.739
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen
55.739
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat
 
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van € 1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag
1.115

(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
  Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
(negatieve bedragen tellen als nihil)
1.289 2.293 2.372 2.606
(5b) Dagen in het kwartaal 90 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 14 25 26 28
(bedragen x € 1.000)