Uitbreiding lokaal belastinggebied
In het regeerakkoord van december 2021 wordt tussen rijk en gemeenten gesproken over een nieuwe of aangepaste financieringssystematiek. Vanaf 2026 is het wenselijk om tot een nieuwe wijze van bekostigen te komen, waarbij verruiming van het lokale belastinggebied een te onderzoeken onderdeel is. Het rapport ‘Bepalen betekent betalen’ (2015) beveelt een significante uitbreiding van het gemeentelijk belastinggebied aan. Het gaat daarbij om autonome keuzes, niet om het bekostigen van rijks doelen.
Omgevingswet en leges
De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. De legesverordening is hierop aangepast. De komende tijd wordt bezien of er nog aanvullende wijzigingen nodig zijn.
Vanaf 2024 publiceert de afdeling zelf alle aanslagbiljetten/taxatieverslagen op MijnStaphorst. Zo zijn we niet meer afhankelijk van externe partijen. Inwoners beschikken altijd over alle actuele gegevens.
Ontwikkelingen Wet WOZ
Het is belangrijk om te zorgen voor een transparante en duidelijke WOZ-waardering. De WOZ-uitvoering vraagt voor de toekomst steeds breder gebruik, wat gevolgen heeft voor bijvoorbeeld technische ontwikkelingen en uitgebreidere registratie van gegevens. De WOZ moet meebewegen met vraagstukken die vanuit overheid verplicht zijn. Denk aan modernisering taxatieverslag. Maar ook de toename van de bezwaren en informele aanpak blijven belangrijk aspecten. Deze ontwikkelingen vragen om investeringen van de gemeenten en hebben overigens een breder bereik dan uitsluitend de WOZ-uitvoering. Voorbeelden hiervan zijn:
- verandering van de markt als gevolg van de energietransitie/duurzaamheid;
- ontwikkelingen in de woningmarkt als gevolg van tekort aan aanbod;
- veranderende behoefte van belanghebbenden aan transparantie;
- groeiende behoefte van belanghebbenden aan rechtsbescherming;
- integratie van gegevensbeheer voor WOZ en geo-registraties;
- invoering Omgevingswet;
- groeiend belang voor kwaliteitsbeheer en correcte uitwisseling met de Landelijke Voorziening WOZ.
Het GEO gegevensbeheer is in 2023 binnen het team Publiek en Bestuur belegd waar ook het de uitvoering van de WOZ en het beheer van de BAG plaatsvindt. Dit draagt bij aan de onderlinge afstemming en de kwaliteit van de registraties.
Samenwerking Wet WOZ
Al jaren verzorgt Staphorst de uitvoering van de Wet WOZ voor de gemeente Zwartewaterland. De samenwerkingsovereenkomst is in 2022 geactualiseerd en regelt een continuering van de samenwerking voor de komende 6 jaar. Ook is hierbij rekening gehouden met de benodigde investeringen voor een adequate WOZ-uitvoering.
Samenhangende objectenregistratie
Een samenhangende objectenregistratie (SOR) is één centraal georganiseerde uniforme registratie met daarin basisgegevens over objecten in de fysieke omgeving. Daaronder verstaan we objecten die in het terrein zichtbaar zijn, zoals gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en bomen, aangevuld met enkele basisgegevens, zoals woonplaatsen en openbare ruimten. In de objectenregistratie gaan in ieder geval de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en de basisregistratie grootschalige topografie (BGT) op. Daarnaast is het de bedoeling dat ook het gedeelte van de WOZ-administratie waarin objectgegevens zijn opgenomen en een aantal basisgegevens uit de registraties voor het beheren van de openbare ruimte (BOR) in de objectenregistratie worden opgenomen. Hierdoor wordt dubbele opslag van objectinformatie zoveel mogelijk voorkomen (‘éénmalig registreren, meervoudig gebruik).
Ontwikkelingen GEO-informatie (GeoVisie)
Geografische gegevens worden steeds belangrijker. Om die reden heeft Staphorst een GeoVisie vastgesteld. Deze visie voorziet in het nut en de noodzaak van een kwalitatief goede beheerorganisatie met betrekking tot de GEO-gerelateerde basis- en kernregistraties. Het doel is om een beheerorganisatie te vormen en zo te werken met ‘eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik’. Met de juiste applicaties, koppelvlakken, processen en taakverdeling komt dit tot stand. Op deze manier worden de baten maximaal benut en gebruik gemaakt van de juiste, kwalitatief hoogwaardige gegevens. Overheden zijn verplicht om gebruik te maken van gegevens uit basisregistraties. Een goede beheerorganisatie is belangrijk gelet op het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Onjuiste informatie resulteert in problemen. Gemeente Staphorst heeft voor de gewenste beheersorganisatie diverse stappen gerealiseerd Er is geïnvesteerd in het beheer en de benodigde applicaties/koppelingen. Daarnaast zijn processen vastgelegd en belegd.
Digitalisering producten burgerzaken
Momenteel is het voor inwoners mogelijk om diverse zaken via de website te regelen. Voorbeelden hiervan zijn geboorteaangiftes, overlijdensaangiftes, verhuizingen en aanvragen van uittreksels.
In Staphorst is het vanaf juni 2023 mogelijk om digitaal het rijbewijs te verlengen. Ruim 20% van de aanvragen wordt digitaal gedaan. Fysiek blijft een verlengingsaanvraag natuurlijk ook mogelijk.
Verbeteren Reisdocumentenstelsel
De komende jaren wordt landelijk gewerkt aan een toekomstbestendig stelsel van paspoorten en identiteitskaarten. In het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) wordt het stelsel geleidelijk aangepakt. Het doel is: de kwaliteit, fraudebestendigheid en betrouwbaarheid van het stelsel naar een hoger niveau tillen.