Uitgaven

9,62%
€ -5.502.396
9,62% Complete

Inkomsten

3,96%
€ 2.349.863
3,96% Complete

Saldo

144,81%
€ -3.152.533

Programma 2 - Verkeer en vervoer

Uitgaven

9,62%
€ -5.502.396
9,62% Complete

Inkomsten

3,96%
€ 2.349.863
3,96% Complete

Saldo

144,81%
€ -3.152.533

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

2.1 ONTWIKKELEN PLAN VOOR VERBETERING ONTSLUITING A28

Terug naar navigatie - 2.1 ONTWIKKELEN PLAN VOOR VERBETERING ONTSLUITING A28

“Staphorst groeit. Het aantal inwoners neemt toe, de economie floreert en het aantal bedrijven stijgt. Dat houden we graag zo. Voor Staphorst is het essentieel om een infrastructuur te creëren die bij de ontwikkelingen past. Een wegennet dat de toenemende drukte aankan, onveilige verkeerssituaties in de dorpskernen voorkomt door bijvoorbeeld zwaar verkeer om te leiden, het bedrijfsleven een impuls geeft, het centrum een plek maakt voor ontmoetingen en woonwijken veilig en gezond houdt. Om dit te bereiken willen we de komende bestuursperiode een eenduidig en breed gesteund plan uitdragen voor het (deels) verplaatsen van de toe- en afritten van de A28. Wij zetten krachtig in op een plan om de toe- en afrit aan de noordkant van Staphorst op de A28 te behouden en de toe- en afrit aan de zuidkant van Staphorst op de A28 in zuidelijke richting te verplaatsen naar de Gorterlaan/Dekkersweg. Met dit eenduidig en breed gesteund plan zoeken we de verbinding met medeoverheden zoals de provincie Overijssel voor het verkrijgen van draagvlak voor de uitvoering.”

Wat willen we bereiken?
We willen een veilige en goed bereikbare ontsluiting van de A28 naar Staphorst. Dat betekent onder meer dat de bereikbaarheid van Staphorst voor gemotoriseerd verkeer moet worden verbeterd. We willen dit bereiken met uitvoering van een breed gesteund en eenduidig plan, waarmee we de verbinding zoeken met medeoverheden.

Wat gaan we daarvoor doen?
Er zal eerst tot een gemeentebreed gesteund en eenduidig plan gekomen worden, waarmee we vervolgens bij medeoverheden draagvlak voor de uitvoering zoeken. Daarna volgt concrete planvorming.

Stand van zaken jaarstukken 2023
In 2023 hebben we uitvoering gegeven aan de bestuursopdracht ‘toe en afritten A28’. In dit kader zijn onder andere de volgende werkzaamheden verricht:
-    Inventarisatie lokale, regionale en bovenregionale plannen
-    Expertsessies met ondernemers, provincie, RWS, I&W
-    Aanvullende afspraak met provincie, RWS en I&W 
-    Naar aanleiding van een gebiedsgericht onderzoek (februari 2023) vanuit het, nationale, Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) voor de bereikbaarheid van ‘Zwolle en omgeving’  is de provincie Overijssel gestart nu met een traject om te komen tot een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP). In dit kader hebben we aan de hand van werksessies in beeld gebracht wat de gedeelde belangen zijn ten aanzien van bereikbaarheid in het gebied Zwolle, Staphorst, Zwartewaterland, Dalfsen en Meppel. 

2.2 EEN KRACHTIGE LOBBY VOOR EEN TREINHALTE IN STAPHORST

Terug naar navigatie - 2.2 EEN KRACHTIGE LOBBY VOOR EEN TREINHALTE IN STAPHORST

“Wij zetten in op de realisatie van een treinhalte in Staphorst en gaan door met de ingezette dialoog met betrokken organisaties.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat Staphorst met het openbaar vervoer goed bereikbaar is. Een treinhalte draagt daaraan bij. Hoewel openbaar vervoer niet direct een verantwoordelijkheid van de gemeente is, kan de gemeente wel een belangrijke rol spelen bij het signaleren van knelpunten en het op de kaart zetten van initiatieven.

Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren een krachtige lobby en hebben de NS, ProRail en de Provincie Overijssel nodig voor de gewenste komst van een treinhalte. De ingezette dialoog met deze betrokken organisaties wordt voortgezet, waarbij wij steeds Staphorst actief op de kaart (blijven) zetten.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Op 1 december 2022 is in de tweede kamer een motie aangenomen waarbij het kabinet wordt opgeroepen om “te onderzoeken of station Staphorst van de grond kan komen en te bekijken of en hoe de planning naar voren kan worden gehaald, en de Kamer hierover in het voorjaar van 2023 te informeren”. In de MIRT brief van het voorjaar 2023 geeft de minister hierover het volgende aan: ”Het amendement ten aanzien van Meppel wordt momenteel vorm gegeven door in den brede te inventariseren welke uitdagingen en wensen er liggen rondom Meppel, om zo te zorgen dat we met elkaar de juiste (pre)verkenning door ProRail in gang laten zetten. In deze studie wordt ook direct de inpasbaarheid van station Staphorst meegenomen, waardoor invulling wordt gegeven aan de motie van het lid Pouw-Verweij”. Naar verwachting zijn de resultaten van het onderzoek van Prorail medio 2024 gereed. Ondertussen is 10 oktober 2023 ook de motie over de derde en vierde intercity (per uur) naar Groningen aangenomen. Hierin wordt de regering verzocht om “de derde en vierde intercity naar Groningen op te nemen in de HRN-concessie en de kosten hiervan te dekken uit resterende budgetten van verkenningen uit artikel 11 van het Mobiliteitsfonds”. Met het aannemen van de motie spreekt de Tweede Kamer steun uit voor verdere snelheidsverbetering, betrouwbaarheid en frequentieverhoging op het traject Zwolle-Noord-Nederland. Staatssecretaris Heijnen beschouwt de aangenomen motie als een inspanningsverplichting. Dit betekent dat zij zich zal inzetten en beschikbare middelen zal aanwenden om het beoogde resultaat te behalen. De komende maanden wordt duidelijk of de motie ook uitgevoerd gaat worden. De spoorlijn zal een van de projecten zijn die besproken wordt op het bestuurlijke overleg MIRT in januari 2024.

2.3 FIETSPADENPLAN VOOR DE RAADSAGENDA

Terug naar navigatie - 2.3 FIETSPADENPLAN VOOR DE RAADSAGENDA

“Wij zijn voornemens de uitwerking van het fietspadenplan, met daarin een vaststelling van prioritering, onderdeel uit te laten maken van een raadsagenda.”

Raadsagenda
Het fietspadenplan brengen wij als suggestie in om door de raad op te pakken in de raadsagenda.

Stand van zaken jaarstukken 2023
De raad heeft besloten om vier fietspaden nader uit te werken. Naast de voorgestelde fietspaden is de Stadsweg hieraan toegevoegd.

2.4 HERINRICHTING SCHIPGRAVENWEG IN ROUVEEN

Terug naar navigatie - 2.4 HERINRICHTING SCHIPGRAVENWEG IN ROUVEEN

“De herinrichting van de Schipgravenweg in Rouveen wordt aangepakt. Hierbij wordt zoveel mogelijk gelet op de wensen van de bewoners.”

Wat willen we bereiken?
We willen een veilige wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen. Rouveen groeit en dat betekent dat het drukker wordt op de wegen. Verschillende weggebruikers zoals automobilisten en fietsers delen de wegen. De inrichting van wegen moet voor iedere weggebruiker veilig zijn en verdere groei van Rouveen aankunnen. Dat betekent dat de Schipgravenweg ingericht moet worden voor twee functies: als veilige ontsluitingsweg voor het gemotoriseerde verkeer en als recreatieve route voor wandelaars en fietsers. Ook willen we graag een goede en veilige verbinding richting het activiteitenterrein, de school en het dorpspark.

Wat gaan we daarvoor doen?
In deze bestuursperiode wordt de wegverbinding aan de Schipgravenweg in Rouveen opnieuw ingericht.

Stand van zaken jaarstukken 2023
In 2023 zijn verschillende varianten voor de herinrichting van de Schipgravenweg onderzocht. De raadsleden verkeer zijn daarbij betrokken. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -3.133.252 -642.096 -3.775.348 -4.036.790 -261.442
Baten 108.701 21.000 129.701 587.891 458.190
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.024.551 -621.096 -3.645.647 -3.448.899 196.748
Stortingen -1.095.000 -333.000 -1.428.000 -1.465.606 -37.606
Onttrekkingen 1.479.353 420.657 1.900.010 1.761.972 -138.037
Mutaties reserves 384.353 87.657 472.010 296.366 -175.644

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Coördinatie kabels en leidingen
Conform de algemene verordening ondergrondse infrastructuur ontvangt de gemeente een vergoeding per meter voor aanleg van kabels en leidingen. Vooral nutsbedrijven en telecombedrijven hebben hiervoor een vergoeding betaald. Deze was fors hoger dan begroot.
  75

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.