Uitgaven

35,11%
€ -20.090.483
35,11% Complete

Inkomsten

14,36%
€ 8.529.142
14,36% Complete

Saldo

531,08%
€ -11.561.342

Programma 6 - Sociaal domein

Uitgaven

35,11%
€ -20.090.483
35,11% Complete

Inkomsten

14,36%
€ 8.529.142
14,36% Complete

Saldo

531,08%
€ -11.561.342

Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie J. ten Kate / J. Bos
6.2 Wijkteams J. Bos
6.3 Inkomensregelingen J. Bos
6.4 Begeleide participatie J. Bos
6.5 Arbeidsparticipatie J. Bos
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) J. Bos
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ J. Bos
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- J. Bos
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ J. Bos
6.82 Geëscaleerde zorg 18- J. Bos

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

6.1 UITVOERING AMBITIES SOCIAAL BELEIDSPLAN 'IEDEREEN DOET MEE'

Terug naar navigatie - 6.1 UITVOERING AMBITIES SOCIAAL BELEIDSPLAN 'IEDEREEN DOET MEE'

“Op 15 februari 2022 is het integrale beleidsplan ‘Iedereen doet mee’ vastgesteld. We willen uitvoering geven aan de ambities in het beleidsplan, ingedeeld naar de vier pijlers ‘opgroeien en ontwikkelen’, ‘meedoen’, ‘samenleven’ en ‘gezondheid’.”

Opgroeien en ontwikkelen
“We willen graag dat iedereen tussen de -9 maanden en 27 jaar in Staphorst gezond, veilig en kansrijk opgroeit (pijler 1). Dit betekent dat:
- er ruimte is om eigenheid te laten zien, vaardigheden te leren om weerbaar te zijn en dat vroegtijdig preventieve hulp wordt geboden als dat nodig is;
- we voor de opgave staan om huiselijk geweld te voorkomen, terug te dringen en te stoppen. Juist in de privéomgeving moet iedereen zich veilig voelen en veilig zijn. Om veilig op te kunnen groeien is stabiele thuissituatie een belangrijke voorwaarde;
- een goed voorschools aanbod, dat voor iedereen toegankelijk is, is noodzakelijk om alle kinderen een gelijke start op de basisschool te kunnen geven. Voor een kansrijke toekomst in onze maatschappij is het belangrijk om toegerust te zijn op de arbeidsmarkt van nu en in de toekomst.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven, te behalen. Voor de pijler Opgroeien en ontwikkelen betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Gezond opgroeien, Veilig opgroeien en Kansrijk opgroeien.

Wat gaan we daarvoor doen?
We maken concrete afspraken (via de subsidiebeschikking en/of de subsidie-overeenkomst) met organisaties over het realiseren, monitoren (onder andere gesprekstafels en accountgesprekken) en evalueren van indicatoren. Hiervoor zijn we met de ketenpartners in het voorliggende veld in gesprek. Door middel van het nieuw vormgegeven subsidieproces kunnen we scherper sturen op de maatschappelijke resultaten. Dit doen we zowel vooraf (door antwoord te geven op de vragen: Wat zijn de acties die onder de indicatoren hangen? Wat gaan de partijen daadwerkelijk doen? Welke resultaten willen ze daarmee behalen?) als achteraf (door antwoord te geven op de vragen: Wat heeft hieraan bijgedragen? Wat doen we niet meer? Wat moet ontwikkeld worden?). We zitten in de startfase van deze vorm van samenwerken.

Meedoen
“We onderschrijven het belang dat inwoners, op een wijze die bij hen past, kunnen meedoen in de samenleving in Staphorst (pijler 2). Dit betekent dat:
- participatie van belang is om te voorkomen dat onvoldoende financiële mogelijkheden meedoen belemmert. Vroegsignalering moet ervoor zorgen dat inwoners eerder ondersteuning geboden kan worden om te voorkomen dat schulden verder oplopen. Meegaan in veranderingen in de arbeidsmarkt is ook belangrijk. Vrijwilligerswerk is ook een manier om mee te doen in de samenleving en daarom waardevol;
- we prioriteit geven aan vraag- en handelingsverlegenheid (durf te vragen) uit oogpunt van preventie en vroegsignalering;
- het belangrijk is dat inwoners die te maken hebben met onbegrip en uitsluiting gerespecteerd worden en meedoen in onze samenleving (inclusie).”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Meedoen betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Participatie, Durf te vragen en Inclusie. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

Samenleven
“We zetten ons ervoor in dat inwoners naar elkaar om kijken, invulling geven aan hun verantwoordelijkheden en zijn betrokken bij hun omgeving (pijler 3). Dit betekent dat:
- mantelzorg belangrijk is voor het kunnen meedoen in de samenleving. Mantelzorg is zorg die mensen vrijwillig en onbetaald verlenen aan mensen met een fysieke, verstandelijke en/of psychische beperking, binnen hun familie, huishouden of sociale netwerk. We kijken naar elkaar om, maar de druk op mantelzorg is groot;
- we vinden het waardevol dat veel inwoners zich (vrijwillig) inzetten voor de eigen leefomgeving. Dat willen we behouden en onze waardering willen we laten blijken. We willen afstand tussen de inwoner en de gemeente verkleinen door ruimte te geven aan burgerparticipatie, waarin verbeteringen mogelijk zijn.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Samenleven betekent dit dat we op twee thema’s actief zijn: Mantelzorg en Voor elkaar, met elkaar. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

Gezondheid
“We zien graag dat inwoners hun leven als gezond ervaren vanuit het gedachtegoed ‘positieve gezondheid’. Dit betekent dat:
- het er niet om gaat wat iemand niet meer kan, maar juist om wat iemand wel kan, belangrijk vindt en eventueel wil veranderen. Vanuit die positieve gedachte werken wij ook met onze partners samen;
- er ook aandacht moet zijn voor mentaal welzijn. Onderdeel daarvan is aandacht voor suïcide preventie. Ook hebben we oog voor vereenzaming, waar blijvende inzet nodig is;
- ingezet wordt op een gezonde leefomgeving, die als prettig wordt ervaren, die uitnodigt tot gezond gedrag en waar de druk op de gezondheidzorg zo laag mogelijk is. In een gezonde leefomgeving is het ook van belang dat drempels voor personen met een beperking zo veel mogelijk worden weggenomen, zodat zij volledig kunnen deelnemen aan de samenleving.”

Wat willen we bereiken?
We zetten ons in om de maatschappelijke resultaten zoals die in het beleidsplan zijn beschreven te behalen. Voor de pijler Gezondheid betekent dit dat we op drie thema’s actief zijn: Gezonde leefstijl, Psychische gezondheid en Gezonde leefomgeving. Zie verder hiervoor bij ‘Opgroeien en ontwikkelen’.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Er zijn dit jaar een aantal stappen gezet. Alle partijen hebben hun outcome beschreven en inzichtelijk gemaakt welke activiteiten de aanbieden. Tijdens de Kwaliteitsdag in juni is hier een start meegemaakt. In 2024 ligt de focus op monitoren

6.2 GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING REESTMONG WIJZIGEN NAAR INKOOPMODEL VOOR DOELGROEP

Terug naar navigatie - 6.2 GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING REESTMONG WIJZIGEN NAAR INKOOPMODEL VOOR DOELGROEP

“We streven naar een andere samenwerking met Reestmond, waarbij een inkooprelatie wordt aangegaan in plaats van een gemeenschappelijke regeling. Het welzijn van de doelgroep staat hierbij voorop en goed overleg is het uitgangspunt.”

Wat willen we bereiken?
We blijven gebruik maken van de diensten van Reestmond, maar zijn geen mede-eigenaar of medebestuurder. De bestuurlijke bemoeienis verdwijnt daarmee. De ambtelijke bemoeienis zal veranderen van een adviserende rol naar een meer juridische rol (inkoop, contract en contractbeheer). Bij dat wat wij voor ogen hebben ten aanzien van de rechtsvorm van Reestmond, staat het welzijn en belang van de doelgroep voorop.

Wat gaan we daarvoor doen?
Het heeft onze voorkeur Reestmond een andere rechtsvorm te geven en de gemeenschappelijke regeling te beëindigen. Daar moeten zowel het bestuur van Reestmond als de gemeenteraden van Meppel, Westerveld en Staphorst mee instemmen. Ons streven wordt ingebracht in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur van Reestmond.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Het college van burgemeester en wethouders ziet geen mogelijkheid om de gemeenschappelijke regeling Reestmond naar een inkoopmodel om te zetten, gezien de te verwachten negatieve financiële consequentie als beschreven in het rapport van Radar Advies (scenario 2).  In 2023 heeft Reestmond conform de begroting kunnen leveren.

6.3 DEELNAME AAN MAATSCHAPPELIJKE ACTIVITEITEN DOOR JONG EN OUD

Terug naar navigatie - 6.3 DEELNAME AAN MAATSCHAPPELIJKE ACTIVITEITEN DOOR JONG EN OUD

“Deelname aan maatschappelijke activiteiten, door jong en oud en in welke vorm dan ook, juichen we toe. Wij stimuleren dat jongeren en ouderen bij elkaar komen en elkaar versterken.”

Wat willen we bereiken?
Doelstelling van de ambities in het integrale beleidsplan ‘Iedereen doet mee’ is gericht op het mee kunnen doen van inwoners in de samenleving. Maatschappelijke activiteiten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen in het sociaal domein. Dit zouden niet alleen activiteiten moeten zijn die voor speciale doelgroepen zijn, zoals jongeren of ouderen, maar ook voor jongeren én ouderen. We willen ook dat jong en oud elkaar ontmoet.

Wat gaan we daarvoor doen?
We zullen maatschappelijke activiteiten stimuleren die de verbinding tussen jong en oud kunnen versterken. De intensievere samenwerking tussen Stichting Welzijn Staphorst en SAAM-Welzijn draagt hieraan bij. Het personeel van beide organisaties wordt bij elkaar gehuisvest waardoor er intensiever contact ontstaat. Ook de directeur en de coördinator zijn voor beide organisaties werkzaam. Dit leidt tot betere samenwerking, afstemming en verbinding met het oog op de te organiseren activiteiten. Een voorbeeld is de verbreding van de doelgroep met betrekking tot het project inloop en ontmoeten (voorheen Het Klaverblad). Ingezet wordt nu op oud én jong, waarbij activiteiten niet naast elkaar maar gezamenlijk georganiseerd worden. Afspraken hierover worden vastgelegd in de subsidieovereenkomsten.

Wanneer gaan we dat doen?
Dit is al in gang gezet en hier wordt de komende jaren extra op gestuurd.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Er zijn dit jaar verdere stappen gezet in de samenwerking tussen het welzijnswerk en het jongerenwerk. Ook wordt verdere uitvoering gegeven aan het werken met het Kwaliteitskompas.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -13.157.957 -6.882.183 -20.040.140 -18.524.140 1.516.000
Baten 2.467.304 5.602.009 8.069.313 8.089.259 19.946
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.690.653 -1.280.174 -11.970.827 -10.434.881 1.535.946
Stortingen 0 -1.074.784 -1.074.784 -1.566.343 -491.559
Onttrekkingen 140.491 1.644.300 1.784.791 439.883 -1.344.908
Mutaties reserves 140.491 569.516 710.007 -1.126.460 -1.836.467

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Bijzondere bijstand
Vanaf oktober 2023 is de energietoeslag 2023 opengesteld voor inwoners uit Staphorst. Er is in totaal een bedrag van € 408.200 (314 aanvragen) uitgekeerd. In de begroting is een bedrag van € 235.000 opgenomen, hetgeen resulteert in een nadeel van € 173.000. 
Van het Ministerie SZW is er een budget van € 566.239 ontvangen. Het tekort van € 173.000 wordt hieruit gedekt. Omdat er in 2024 ook nog aanvragen ingediend kunnen worden, wordt het restant van € 158.039 overgeheveld naar 2024.  
173  
Jeugdzorg
In 2023 is het nieuwe inkoopmodel voor jeugdzorg in werking getreden. Uitgangspunt van dit model zijn reële tarieven. Om tot deze reële tarieven te komen heeft er een kostprijsonderzoek plaatsgevonden onder regie van het RSJ IJsselland. De nieuwe reële tarieven liggen hoger dan de tarieven die voorheen werden gehanteerd. Dit zorgt voor hogere kosten. Daarnaast speelt er een forse indexatie op de cao’s die worden gebruikt om de tarieven te indexeren. Ook dit zorgt voor een kostenstijging. 2023 is een overgangsjaar, nog niet alle financiële effecten zijn in dit jaar merkbaar. In 2024 verlopen alle trajecten volgens het nieuwe inkoopmodel en bijbehorende tarieven.
395  

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.