Uitgaven

6,61%
€ -3.779.373
6,61% Complete

Inkomsten

5,1%
€ 3.026.990
5,1% Complete

Saldo

34,56%
€ -752.382

Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Uitgaven

6,61%
€ -3.779.373
6,61% Complete

Inkomsten

5,1%
€ 3.026.990
5,1% Complete

Saldo

34,56%
€ -752.382

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

8.1 BESCHERMINGSMAATREGELEN BESCHIKBAARHEID WONINGEN BENUTTEN

Terug naar navigatie - 8.1 BESCHERMINGSMAATREGELEN BESCHIKBAARHEID WONINGEN BENUTTEN

“Het recht om te wonen is een grondrecht. Er is veel urgentie bij de aanpak van de krapte op de woningmarkt. Er is woningnood onder meerdere doelgroepen, zoals starters, gezinnen, ouderen, inwoners met een beperking, inwoners die aangewezen zijn op een sociale (huur-)woning, arbeidsmigranten en statushouders. We willen al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben, een plek kunnen bieden en voelen de urgentie.
We willen de woningbouw versnellen en voeren daarvoor – daar waar het kan – een actief grondbeleid. Wettelijke mogelijkheden op een krappe woningmarkt om onze inwoners te beschermen tegen beleggers, benutten we, bijvoorbeeld door een zelfbewoningsplicht op te leggen bij de koop van een woning. Wij zetten ons in om kavels uit te geven waardoor er zelf (CPO) gebouwd kan worden.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat er meer en voldoende woningen gebouwd worden om in de behoefte te voorzien van al onze eigen inwoners en mensen die nog niet in de gemeente (kunnen) wonen, maar die daar wel een sociale of economische binding mee hebben. Binnen de wettelijke instrumenten willen we dat de woningen die gebouwd worden, ook benut kunnen worden door mensen die binding hebben met de gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan onderzoek doen naar de behoefte en daarop beleid vaststellen. We voeren een actief grondbeleid en we ondersteunen initiatieven die leiden tot een versnelling van woningbouw. Daarnaast zullen we gevalideerde instrumenten inzetten – met mogelijk differentiatie naar kernen – om te borgen dat woningen die gebouwd worden, ook door de doelgroepen kunnen worden benut. We willen voorkomen dat woningen in handen komen van beleggers en daardoor niet in de behoefte van onze doelgroepen wordt voorzien. We staan hier in nauw contact met het Rijk en de Provincie Overijssel en volgen de ontwikkelingen op de voet.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Op dit moment is het niet mogelijk om op de kopersmarkt mensen met een sociaaleconomische binding voorrang te geven bij de koop van een woning. Met de wet 'versterking regie op de volkshuisvesting' komt deze ruimte er mogelijk wel en dan specifiek voor nieuwbouw. Vanwege de val van het kabinet is de ontwikkeling van de wetgeving onduidelijk. Bij dit onderwerp kunnen we concluderen dat er nog niets is veranderd ten opzichte van begin 2023. De nieuwe wet is namelijk nog niet ingevoerd.

8.2 WONINGBOUW VOOR ALLE DOELGROEPEN IN ALLE KERNEN

Terug naar navigatie - 8.2 WONINGBOUW VOOR ALLE DOELGROEPEN IN ALLE KERNEN

“We zetten ons ervoor in dat er voor alle doelgroepen in alle kernen gebouwd wordt, zowel op inbreidings- als op uitbreidingslocaties. Het college krijgt de opdracht om inzet te plegen om dit te realiseren. Voor de sociale woningbouw werken wij nauw samen met onze partner Woonstichting Vechthorst.”

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Het college heeft de ambitie om in alle kernen van de gemeente Staphorst woningen te bouwen voor alle doelgroepen. Dat betekent zowel koop- als huur woningen, waarbij het streven is om het aandeel sociale koopwoningen in de nieuwbouwplannen te verhogen. Ook zet het college in op het realiseren van een substantieel aantal flexwoningen. Conform de woonvisie en prestatieafspraken die de gemeente heeft gemaakt met Woonstichting VechtHorst, zet het college erop in om voor minimaal 300 (flex)woningen plannen uit te werken en dat een substantieel deel daarvan daadwerkelijk is gerealiseerd. In 2023 wil het college samen met Woonstichting VechtHorst de behoefte onderzoeken en herijken. Door middel van een Aanjaagteam gemeentelijke woningbouw, waarin betrokken partijen deelnemen, maar waarin de gemeente de lead heeft, willen we ervoor zorgen dat de plannen worden (door)ontwikkeld en uitgevoerd. Begin 2023 wordt een actieprogramma woningbouw aan de raad voorgelegd.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Tot en met november 2023 zijn er volgens de gemeentelijke BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen) registratie 69 woningen toegevoegd in de 4 kernen van Staphorst (inclusief buitengebied). Hierbij moet worden opgemerkt dat de BAG niet een dynamische lijst is. Het gaat uit van objecten waarvoor een vergunning is verleend. Los van het feit of het object dan ook al gerealiseerd is. In 2024 werken we toe naar een gemeentelijke plan/woningbouw monitor die meer 'real time' informatie kan geven.

8.3 HERIJKING OMGEVINGSVISIE AGENDEREN VOOR RAADSAGENDA

Terug naar navigatie - 8.3 HERIJKING OMGEVINGSVISIE AGENDEREN VOOR RAADSAGENDA

“De in 2018 vastgestelde Omgevingsvisie 'Staphorst voor elkaar' wordt herijkt. Door uitstel van de invoering van de Omgevingswet is de herijking uitgesteld naar 2023. We willen de herijking van de Omgevingsvisie als onderwerp voor een raadsagenda agenderen. De mogelijkheden om vergunningstrajecten te vergemakkelijken verkennen we, die deels ook door de nieuwe Omgevingswet worden voorzien.”

Raadsagenda
Herijking van de Omgevingsvisie brengen wij als suggestie in om door de raad op te pakken in de raadsagenda.

Stand van zaken jaarstukken 2023
De herijking van de omgevingsvisie is in 2023 getemporiseerd om prioriteit te kunnen geven aan de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 en de bijbehorende minimale invoeringseisen. Dit betekent niet dat de herijking van de Omgevingsvisie op de lange baan geschoven wordt. De Omgevingsvisie wordt in het stelsel van de Omgevingswet een belangrijke rol toegedicht als sturingsinstrument voor de raad. De concrete uitwerking van de visie zien we terug in het Omgevingsplan. Voor de omzetting van de bestemmingsplannen in een Omgevingsplan is een Transitieplan opgesteld. Daarin is het proces beschreven dat uiterlijk 1 januari 2032 moet resulteren in één Omgevingsplan voor het gehele grondgebied van de gemeente Staphorst. Uit het transitieplan volgt wat een goed moment is om de Omgevingsvisie te herijken. 

8.4 OPWAARDERING MARKTPLEIN IN KERN STAPHORST

Terug naar navigatie - 8.4 OPWAARDERING MARKTPLEIN IN KERN STAPHORST

“Wij willen het Marktplein opwaarderen, waarbij er meer ruimte is voor groen en het plein meer gericht is op beleving en ontmoeting. Dit onderwerp willen we ook onderdeel laten uitmaken van een raadsagenda.”

Dit willen we betrekken bij de totstandkoming van een centrumvisie, zie hiervoor onder speerpunt 3.2 ‘Een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst’.

Stand van zaken jaarstukken 2023
De gemeenteraad heeft dit thema zelf opgepakt en vormgegeven. In 2023 is er een participatieproces georganiseerd waarbij inwoners en stakeholders betrokken zijn geweest. De input die hierin opgehaald is wordt begin 2024 behandeld in de gemeenteraad. 

8.5 KIJKEN NAAR MOGELIJKHEID VOOR EEN AFSCHEIDSHUIS IN KERN STAPHORST

Terug naar navigatie - 8.5 KIJKEN NAAR MOGELIJKHEID VOOR EEN AFSCHEIDSHUIS IN KERN STAPHORST

“De komende periode onderzoeken we de mogelijkheden voor een afscheidshuis in de kern Staphorst.”

Wat willen we bereiken?
We willen de behoefte voor een afscheidshuis in de kern Staphorst peilen en de mogelijkheden daarvoor in beeld brengen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan hiervoor een (verkennend) onderzoek doen.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Er is prioriteit gegeven aan de ontwikkeling van woningbouw en bedrijfslocaties. Dat maakt dat nog niet begonnen is aan de verkenning van de mogelijkheden voor een Afscheidshuis in Staphorst.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -4.229.813 -477.274 -4.707.087 -3.492.562 1.214.525
Baten 3.269.134 -11.084 3.258.050 2.600.392 -657.658
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -960.679 -488.358 -1.449.037 -892.170 556.867
Stortingen 0 0 0 -286.811 -286.811
Onttrekkingen 160.000 395.210 555.210 426.599 -128.612
Mutaties reserves 160.000 395.210 555.210 139.788 -415.422

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Bouwleges
Er zijn een aantal grote aanvragen geweest, waardoor er meer (bouw)leges zijn ontvangen. Gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er aan het eind van 2023 ook meer aanvragen ingediend. Het hoger aantal aanvragen heeft ook geleid tot hogere kosten. 
16 136

Voor een gedetailleerde verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.