Uitgaven

17,08%
€ -9.773.387
17,08% Complete

Inkomsten

2,2%
€ 1.304.332
2,2% Complete

Saldo

389,03%
€ -8.469.055

Programma 9 - Overhead

Uitgaven

17,08%
€ -9.773.387
17,08% Complete

Inkomsten

2,2%
€ 1.304.332
2,2% Complete

Saldo

389,03%
€ -8.469.055

Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.4 Overhead -
onderverdeeld in:






Personeel en Organisatie
H. Brinkman
Gegevensbeheer L. Mulder
Wet open overheid H. Brinkman
Financiën
L. Mulder
Inkoop en aanbesteding J. Bos
Algemene zaken
J. ten Kate
Communicatie
J. ten Kate
Huisvesting
L. Mulder

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

9.1 GOED WERKGEVERSCHAP, EEN TOEKOMSTBESTENDIGE, ADEQUATE EN EFFICIËNTE (AMBTELIJKE) ORGANISATIE

Terug naar navigatie - 9.1 GOED WERKGEVERSCHAP, EEN TOEKOMSTBESTENDIGE, ADEQUATE EN EFFICIËNTE (AMBTELIJKE) ORGANISATIE

“Wij willen een goed werkgever zijn. We investeren in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Er wordt een strategisch personeelsplan opgezet om in te toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent, zijn passende arbeidsvoorwaarden, met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming, belangrijk. We werken zoveel mogelijk vanuit de eigen organisatie, maar als zelfstandige gemeente benutten we ook externe expertise waar dat nodig is.
We streven naar een toekomstbestendige organisatie waarbij optimale dienstverlening richting inwoners, ondernemers en partners vooropstaat. Hiertoe wordt reeds een brede organisatiescan uitgevoerd met daarbij de focus op wat een passende formatieomvang voor een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie zou zijn met de opgaven waar de gemeente Staphorst voor staat, de ambities die we hebben en wat nog op ons af komt in de komende jaren. De uitkomsten van deze organisatiescan vormen het vertrekpunt voor de begroting van 2023 en verder.”

Wat willen we bereiken?
We gaan accuraat om met de veranderde verhouding tussen inwoner en overheid en we willen dat de organisatie aansluit op de veranderde vraag van inwoners. De (ambtelijke) organisatie moet – in een ook veranderde arbeidsmarkt – voldoende toegerust zijn en blijven op een zelfstandig voortbestaan en alle bestaande en toekomstige opgaven het hoofd kunnen bieden. We willen nu en in de toekomst beschikken over een kwalitatief (prestatie, houding, kennen en kunnen) en kwantitatief (aantallen) optimale personeelsbezetting.

Wat gaan we daarvoor doen?
De kernwaarden van waaruit de gemeente haar inwoners tegemoet treedt, zijn neergelegd in een organisatievisie. Dit is visueel vormgegeven in een praatplaat ‘Onze Staphorster stip op de horizon’. Die Staphorster stip is een innovatieve plattelandseconomie en een gezonde en dynamische samenleving met verantwoorde vernieuwing. Met nabuurschap en een no-nonsense mentaliteit als basis: ‘In Staphorst zijn we er voor elkaar en komt het voor elkaar’. Vanuit deze visie wordt met inwoners en medewerkers samengewerkt. Dat vraagt om daarop aansluitende competenties van medewerkers. Om in te kunnen spelen op veranderingen en ontwikkelingen, is een strategisch personeelsontwikkelingstraject gestart.

We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het is, net als voor andere werkgevers geldt, ook voor de gemeente Staphorst lastiger geworden om vacatures in te vullen. Voor werving wordt gebruik gemaakt van de Talentenregio, die een belangrijke rol speelt bij personeelsmobiliteit in de regio Zwolle. We blijven inzetten op het behouden, boeien en binden van kwalitatief goed personeel.

We behouden wat goed is, ontwikkelen door op de ingezette lijnen en denken strategisch na over de stappen die gezet moeten worden. Dit alles om een vitale gemeente te zijn en te blijven.

Stand van zaken jaarstukken 2023
De raad heeft bij de behandeling van de Zomernota 2023 aangegeven een 'kerntakendiscussie' met de organisatie/het bestuur te willen voeren. Deze kerntakendiscussie gaat primair om een weging van publieke waarden. Aan het eind van het project is duidelijk wat voor gemeente Staphorst wil zijn, welke taken we wel en niet uitvoeren en ligt het dienstverleningsniveau per taak vast. 
Op grond van deze uitkomsten wordt bepaald wat de kwantitatieve en kwalitatieve personeelsformatie is die hierbij hoort en wordt het Strategisch Personeelsontwikkelplan opgesteld. 
Eind 2023 heeft de Klankbordgroep de procesbegeleider (BMC) van de kerntakendiscussie aangesteld. 

In november heeft er een gezamenlijke sessie over goed werkgeverschap plaatsgevonden tussen het MT en de OR. Dit krijgt in 2024 een vervolg. 

9.2 EEN DUURZAAM GEZONDE EN ROBUUSTE FINANCIËLE HUISHOUDING EN EEN SLUITENDE MEERJARENBEGROTING

Terug naar navigatie - 9.2 EEN DUURZAAM GEZONDE EN ROBUUSTE FINANCIËLE HUISHOUDING EN EEN SLUITENDE MEERJARENBEGROTING

“Om onze taken, opgaven en ambities te kunnen uitvoeren moeten we beschikken over een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding.”

Wat willen we bereiken?
Een structureel sluitende meerjarenbegroting is voor ons het leidende principe, waarbij we onze ondergrens van € 6,2 miljoen hanteren voor de algemene reserves en investeringen dekken uit de exploitatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Onze taken, opgaven en ambities moeten worden uitgevoerd binnen de middelen die tot onze beschikking staan. We teren niet verder in op onze algemene reserves. Om inzicht te krijgen in de toekomstige vervangingsopgave wordt een inventarisatie van de aanwezige beheerplannen gemaakt en een doorkijk naar de vervangingsopgave voor de komende tien tot twintig jaar. De kosten van deze toekomstige vervangingsopgave worden als structurele kosten verwerkt in de begroting.

Stand van zaken jaarstukken 2023
In 2023 is het onderzoek 'kostendekking instandhouding kapitaalgoederen' afgerond. Dit onderzoek behelsde het inventariseren van de beheerplannen en van de huidige budgetten. En de langetermijn raming voor de (toen bekende) vervangingsopgave is in kaart gebracht. 
De uitkomsten van dit onderzoek zijn verwerkt in de begroting 2024 door een deel van het groot onderhoudsbudget (€ 400,000) toe te voegen aan de reserve wegenonderhoud, voor kapitaallasten voor toekomstige vervangingsinvesteringen. Hiermee sluit de werkwijze weer aan bij het BBV en wordt tegelijkertijd extra investeringsruimte gecreëerd voor vervanging van wegen. 
Dit betreft de uitwerking van motie 131 'zorgen voor voldoende structurele middelen voor toekomstige investeringen'. De uitwerking van de gevolgen van het IHP en andere toekomstige projecten volgt in de Zomernota 2024/de begroting 2025.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -8.606.897 -1.165.565 -9.772.462 -9.773.387 -924
Baten 108.223 92.000 200.223 486.033 285.811
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.498.674 -1.073.565 -9.572.239 -9.287.353 284.886
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 557.599 737.910 1.295.509 818.298 -477.211
Mutaties reserves 557.599 737.910 1.295.509 818.298 -477.211

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Loonsom
Het nadeel in programma 9 betreft € 267.000. De totale loonsom heeft een nadeel van € 257.000. Hiervan is een gedetailleerde toelichting gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering, onderdeel personeel-HRM.
267  
Dotatie voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
Door een wijziging in de onderhoudskosten van de gemeentewerf is de dotatie aan de voorziening groot onderhoud lager dan geraamd. Dit leidt in totaal tot een voordeel van € 105.000.
  105

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.