Uitgaven

4,75%
€ -2.716.985
4,75% Complete

Inkomsten

60,98%
€ 36.217.172
60,98% Complete

Saldo

1538,87%
€ 33.500.187

Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Uitgaven

4,75%
€ -2.716.985
4,75% Complete

Inkomsten

60,98%
€ 36.217.172
60,98% Complete

Saldo

1538,87%
€ 33.500.187

Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.1 Bestuur J. ten Kate
0.2 Burgerzaken L. Mulder
0.5 Treasury L. Mulder
0.61 OZB woningen L. Mulder
0.62 OZB niet-woningen L. Mulder
0.64 Belastingen overig L. Mulder
0.7 Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds L. Mulder
0.8 Overige baten en lasten L. Mulder
0.9 Vennootschapsbelasting L. Mulder
0.10 Mutatie reserves L. Mulder
0.11 Resultaat baten en lasten L. Mulder

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

0.1 STRATEGISCHE EN PRAGMATISCHE SAMENWERKING

Terug naar navigatie - 0.1 STRATEGISCHE EN PRAGMATISCHE SAMENWERKING

“Als zelfstandige gemeente werken we strategisch en pragmatisch samen. We bundelen en benutten krachten en kijken naar mogelijkheden om zo goed en efficiënt mogelijk samen te kunnen werken, zowel binnen de eigen organisatie, als met andere gemeenten, partners of andere marktpartijen.”

Wat willen we bereiken?
We willen de opgaven waar de gemeente Staphorst nu voor staat en die nog op ons afkomen in de komende jaren, goed kunnen uitvoeren. Daarbij willen we de kwaliteit van onze producten en diensten en de kracht van de organisatie op peil houden. We staan met ons gezicht naar buiten, richten ons op de regio Zwolle en laten onze meerwaarde door een goede samenwerking in de regio blijken.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat we de huidige processen zo efficiënt mogelijk kunnen blijven uitvoeren binnen de ambtelijke organisatie. We willen kunnen inspelen op maatschappelijke- of overheidsontwikkelingen en de veranderende ambities en prioriteiten die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij gaan we gebruik maken van de uitkomsten van het rapport ‘Op weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ en de strategische personeelsontwikkeling. Daar gaan we mee aan de slag.

In de tweede plaats zullen we actief collega’s van andere gemeenten en samenwerkingspartners in de regio blijven benaderen om opgaven samen op te pakken waar dat mogelijk is. Een zelfstandige gemeente van onze omvang heeft veel baat bij samenwerking. Dit vraagt om onderhoud en eventueel opzetten van nieuwe netwerken of samenwerkingen. Samenwerking vraagt inzet van beide partijen, maar levert ook voor beiden voordelen op. We brengen in beeld wat we (zelf) doen en wat we niet, of laten doen. We kijken vervolgens naar kansen om zo efficiënt en slim mogelijk (samen te) werken.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Met de gemeenteraad is er, tijdens een informerende raadsbijeenkomst, gesproken over regionale positionering. Deze bijeenkomst is voorafgegaan door een tweetal voorbereidende sessies met het college. Uit de bijeenkomsten blijkt een breed politiek/bestuurlijk bewustzijn en groeiend draagvlak voor een meer nadrukkelijke positionering in de regio in relatie tot onze doelen. Zonder regionale medestanders en een goede verbinding met regionale/nationale opgaven gaan wij als Staphorst onze doelen op, vooral, het gebied van bereikbaarheid (A28, spoor) niet halen.  Als gemeente Staphorst hebben wij in 2023 daarom nadrukkelijk geïnvesteerd in, en deelgenomen aan de regionale samenwerking in de regio Zwolle. We hebben, vanuit onze rol als één van de 22 deelnemende gemeenten, actief bijgedragen aan de totstandkoming van de nieuwe meerjarige agenda 2024-2028 en de uitwerking ervan. We zijn bestuurlijk, politiek en ambtelijk goed vertegenwoordigd en hebben een goede positie voor het behartigen van onze (gezamenlijke) belangen. Dit brengen wij ook mee richting de totstandkoming van het Provinciale RMP (Regionaal Mobiliteitsprogramma) waar wij op gebiedsniveau (corridor A28) actief bijdragen aan de verkenningen naar een gezamenlijk (de Provincie, de ZSDZ gemeenten en Meppel) uitwerkingsprogramma.  

0.2 ONDERSTEUNING INITIATIEVEN SAMENLEVING

Terug naar navigatie - 0.2 ONDERSTEUNING INITIATIEVEN SAMENLEVING

“We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving. Wij stimuleren het functioneren van wijk- en dorpsraden en hechten waarde aan het betrekken van inwoners bij beleid (burgerparticipatie). De ondersteuning van initiatieven komt ook tot uiting in het Stimuleringsfonds. Het Stimuleringsfonds wordt na vaststelling van de nota Burgerkracht 2.0 door de raad geïntroduceerd.”

Wat willen we bereiken?
We willen goed in verbinding staan met inwoners, ondernemers, verenigingen, kerken, maatschappelijke organisaties, partners en ruimte geven voor goede, en bij Staphorst passende, initiatieven. We geven ruimte aan initiatieven en streven naar minder belemmerende regels. Daarmee willen wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat gaan we daarvoor doen?
Initiatieven vanuit de samenleving geven we de ruimte en faciliteren we. We versterken de verbinding en het gesprek met de samenleving en staan open voor nieuwe vormen van samenwerking. Bij belangrijke onderwerpen staan wij in goed contact met onze inwoners en betrekken we daarbij de wijk- en dorpsraden. We zullen actief terugkoppelen wat de stand van zaken is, zowel bij grote als kleine onderwerpen.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Hoewel de verwachting was dat de nota Burgerkracht in het laatste kwartaal van 2023 in het besluitvormingsproces kon worden gebracht, heeft dit proces enige vertraging opgelopen. De reden hiervoor is dat er een aantal (extra) stappen met de werkgroep zijn doorlopen om ieders verwachting van de nota duidelijk op tafel te krijgen. In 2023 is niet het volledige budget besteed om initiatieven vanuit de samenleving te faciliteren. In de nota Burgerkracht zal een voorstel voor een Stimuleringsfonds worden gedaan voor grotere inwonersinitiatieven.

0.3 EEN DIENSTBARE EN DIENSTVERLENENDE GEMEENTE

Terug naar navigatie - 0.3 EEN DIENSTBARE EN DIENSTVERLENENDE GEMEENTE

“We zijn een dienstbare en dienstverlenende gemeente. Dat betekent onder meer goed bereikbaar en laagdrempelig toegankelijk. We spelen in op de verschillende behoeften van inwoners, ondernemers en andere partijen waarmee we in verbinding staan. De coronapandemie heeft een versnelling van de digitale dienstverlening teweeggebracht. De digitale dienstverlening blijven we (door-)ontwikkelen en de fysieke dienstverlening ontwikkelt daar in mee.
We willen een toegankelijk gemeentehuis houden. De mogelijkheid voor direct contact is en blijft waardevol. We richten ons daarom op een toekomstbestendige hybride dienstverlening, zodat daarmee zoveel mogelijk in de verschillende behoeften en ontwikkelingen wordt voorzien.”

Wat willen we bereiken?
De gemeente heeft van alle overheden het beste zicht op wat zich bij haar inwoners afspeelt. De gemeente heeft de rol van eerste overheid en is ook eerste aanspreekpunt voor de overheid. Om die rol goed uit te kunnen voeren, moet de gemeente laagdrempelig en goed te bereiken zijn.

We willen dat onze bereikbaarheid, beschikbaarheid en dienstverlening op een bij Staphorst passend (ambitie)niveau is. Dat we doen wat we beloven en dat inwoners weten wanneer en wat zij van de gemeente kunnen verwachten. Wij informeren actief en tijdig over de voortgang, we communiceren daarover helder door middel van een bij de aanvrager passend communicatiemiddel. Fysieke dienstverlening vanuit het gemeentehuis blijft het uitgangspunt. Dienstverlening op afspraak in spreekruimten verlenen we als dat mogelijk is. Huisbezoeken worden, waar nodig en mogelijk, geïntensiveerd. We passen digitale dienstverlening toe als dit voor de inwoner leidt tot betere dienstverlening of als dit wettelijk noodzakelijk is en sturen, zonder iemand daartoe te verplichten, aan op zoveel mogelijk laagdrempelige digitale communicatie en informatievoorziening.

Wat gaan we daarvoor doen?
De visie op dienstverlening zal worden herijkt. Dit doen we met de ambtelijke organisatie en betrokken inwoners (burgerpanel/burgerparticipatie). Op basis hiervan stellen we een activiteitenplan op, waarin ook is aangegeven welke middelen nodig zijn. Acties betreffen een mix van systeem- en procesinrichting, optimalisatie daarvan en investeringen in opleiding van medewerkers (kennis en competenties, houding en gedrag).

We zorgen er ook voor dat informatie digitaal beschikbaar is en dat telefonische bereikbaarheid, binnen vooraf vastgestelde en gecommuniceerde tijden, op orde is.

Stand van zaken jaarstukken 2023
In 2023 is in het kader van het programma Lokale Democratie onderzoek onder inwoners, raadsleden en ambtenaren verricht. Dienstverlening van de gemeente kwam daarbij nadrukkelijk aan de orde. De (visie op) dienstverlening maakt onderdeel uit van de kerntakendiscussie. De visie op dienstverlening wordt op basis van de uitkomsten van de kerntakendiscussie (waar nodig) aansluitend nader uitgewerkt.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -4.417.816 1.781.512 -2.636.304 -2.601.606 34.698
Baten 33.327.201 2.110.205 35.437.406 36.148.505 711.099
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 28.909.385 3.891.717 32.801.102 33.546.899 745.797
Stortingen 0 0 0 -115.379 -115.379
Onttrekkingen 31.370 86.630 118.000 68.667 -49.333
Mutaties reserves 31.370 86.630 118.000 -46.712 -164.712

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Decembercirculaire gemeentefonds
In de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor o.a. invoeringskosten Omgevingswet, energietoeslag 2023 en een uitkering voor zgn. nazorg van evacués uit Soedan en meerkosten Oekraïne. De extra middelen voor evacués uit Soedan en de meerkosten Oekraïne zijn toegevoegd aan de reserve vluchtelingen, statushouders en Oekraïners. Daarnaast is er sprake van een  negatieve correctie door actualisatie van de maatstaven, deze heeft gevolgen voor de uitkeringsfactor. 
  365

Onttrekking pensioenvoorziening (voormalig en huidige) wethouders
De actuariële waardeberekeningen van de pensioenverplichtingen worden altijd achteraf ontvangen, op basis van deze overzichten wordt de mutatie aan de voorziening bepaald. Er zijn twee externe variabelen die de jaarlijkse toevoeging of onttrekking sterk beïnvloeden.

1. Dit betreft onder andere de pensioenstijging. De ABP-pensioenen worden met ingang van 1 januari 2024 verhoogd met 3,03%, deze stijging moet volgens het BBV ook gehanteerd worden als richtlijn voor wethouders. Dit zou (bij een gelijkblijvende rekenrente) moeten leiden tot een toevoeging aan de voorziening.
2. De grootste variabele is de rekenrente. De rekenrente eind 2022 ten opzichte van eind 2023 is met afgerond 0,7% toegenomen. De rekenrente was namelijk ongeveer 2,5% en is nu ongeveer 3,2%. Dit heeft een exponentieel effect op de berekening van het doelvermogen en daarmee de jaarlijkse mutatie in de voorziening. Dit leidt tot een onttrekking aan de voorziening.

  130
Rente op schatkistbankieren
De ééndagsrente op de schatkist was in januari 2023 ongeveer 1,9%, in de maand maart heeft de rente een sprong gemaakt naar 2,9%. In de zomermaanden is het rentepercentage toegenomen en was eind september het hoogtepunt van 3,9% bereikt. In de laatste maanden van het jaar bleef het percentage schommelen tussen 3,8% en 3,9%. Het saldo op de schatkist over heel 2023 fluctueerde tussen de € 28 miljoen en € 21 miljoen. Over het jaar 2023 is een renteopbrengst van € 896.000 gerealiseerd, terwijl € 730.000 begroot was. Dit leidt tot een voordeel van afgerond € 166.000.
  166

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.