Uitgaven

8,04%
€ -4.597.633
8,04% Complete

Inkomsten

1,75%
€ 1.039.856
1,75% Complete

Saldo

163,43%
€ -3.557.777

Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme

Uitgaven

8,04%
€ -4.597.633
8,04% Complete

Inkomsten

1,75%
€ 1.039.856
1,75% Complete

Saldo

163,43%
€ -3.557.777

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

5.1 OPTIMAAL, FUNCTIONEEL, BREED EN TOEKOMSTBESTENDIG FACILITEITENGEBRUIK VOOR BEWEGING EN SPORT

Terug naar navigatie - 5.1 OPTIMAAL, FUNCTIONEEL, BREED EN TOEKOMSTBESTENDIG FACILITEITENGEBRUIK VOOR BEWEGING EN SPORT

“We hechten, vanuit het belang van gezondheid, veel waarde aan beweging en sport. Vanuit dat belang zien we graag dat bestaande faciliteiten voor beweging of sport optimaal worden benut, waarbij budgetten effectief en doelmatig worden besteed. We starten een verkenning naar mogelijkheden (en initiatieven) om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendig te kunnen benutten en inzicht te krijgen in wat daarvoor nodig is.”

Wat willen we bereiken?
Sportaccommodaties hebben een belangrijke plek in onze samenleving. Naast bewegen en sporten is er ook ruimte voor ontmoeten. Daarom willen we dat de faciliteiten voor bewegen en sporten optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig gebruikt worden.

Wat gaan we daarvoor doen?
We onderzoeken waar mogelijkheden en initiatieven liggen om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendiger te benutten. Dat kan bijvoorbeeld door de faciliteiten voor meerdere doelgroepen toegankelijk te maken door het zogenaamde ‘open club’ concept, waarbij een accommodatie van een vereniging de ontmoetingsplek wordt voor alle buurtbewoners (leden en niet-leden). Dat kan bijvoorbeeld ook door het verduurzamen van gemeentelijke sportaccommodaties (gebouwen en velden). Daarnaast willen we ook kijken of en op welke manier de gemeentelijke accommodaties multifunctioneler kunnen worden ingezet.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Verschillende sportlocaties zijn in 2023 verduurzaamd. De sporthal, gymzalen en de voetbalvelden van Rouveen en Staphorst zijn grotendeels voorzien van LED verlichting.  Ook zijn er initiatieven m.b.t. verduurzaming door sportverenigingen zelf uitgevoerd om verder te verduurzamen. Denk hierbij aan de aanleg van zonnepanelen. Voor het zwembad is een specifieke uitkering bij de overheid aangevraagd die de gemeente aan het zwembad kan uitkeren om verder te verduurzamen. In 2024 verwachten we het verduurzamingsplan van het zwembad. In 2023 zijn gesprekken met VV Staphorst m.b.t. het realiseren van een multifunctioneel veld opgestart.

5.2 INCLUSIEF SPORTEN EN AANJAGEN SPORT- EN BEWEGINGSONDERWIJS

Terug naar navigatie - 5.2 INCLUSIEF SPORTEN EN AANJAGEN SPORT- EN BEWEGINGSONDERWIJS

“We willen dat beweging en sport voor iedereen toegankelijk is. Iedereen moet de mogelijkheid hebben mee te doen, ook mensen met een beperking. Inclusief sporten dragen wij een warm hart toe. We vinden het belangrijk dat in het onderwijs voldoende aandacht is voor beweging en sport. De gemeente heeft een verbindende rol in het stimuleren van kwalitatief goed bewegingsonderwijs.”

Wat willen we bereiken?
In de afgelopen periode is samen met partijen in de samenleving het Vitaliteitsakkoord opgesteld. Het Vitaliteitsakkoord geeft invulling aan acht doelstellingen op het gebied van bewegen, sport en preventie. Met de thema’s ‘inclusief bewegen en sporten’ en ‘van jongs af aan vaardig in bewegen’ van het Vitaliteitsakkoord maken we beweeg- en sportaanbod voor iedereen in de gemeente Staphorst toegankelijk. Door ook vanaf jonge leeftijd kwalitatief en voldoende bewegingsonderwijs aan te bieden, willen we iedereen een leven lang laten bewegen en sporten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven verdere invulling aan de uitvoeringsagenda van het Vitaliteitsakkoord. Hierin is de buurtsportcoach onmisbaar. Daarom investeren we in de inzet van de combinatiefunctionaris/buurtsportcoach door minimaal aan de landelijke fte-norm te voldoen. We stellen buurtsportcoaches aan met de focus op verschillende aandachtsgebieden, zoals onderwijs, sportverenigingen, ouderen en inclusief sporten.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Naar aanleiding van het akkoord van de raad m.b.t. de begroting van 2024 zijn er vacatures uitgezet om aan de landelijke fte-norm voor buurtsportcoaches te voldoen. Op 22 december 2023 zijn deze vacatures uitgezet. De profielen die uitgezet zijn passen bij onze doelstellingen van het integrale beleidsplan 'Iedereen doet mee' en de doelstellingen zoals we deze in het sport- en beweegakkoord van 2023 hebben uitgeschreven. In september 2023 is MEE gestart met de uitvoering van het eerste gedeelte van het projectplan 'Inclusief bewegen en sporten'. Voor 2023 zijn de kosten voor de uitvoering van het eerste gedeelte van het projectplan gefinancierd vanuit het sport- en beweegakkoord. Bij de uitvoering van het eerste gedeelte van het projectplan is MEE voornamelijk informatie aan het ophalen door in gesprek te gaan met organisaties en inwoners vanuit de gemeente Staphorst.

5.3 INZET BEHOUD CULTUREEL ERF- EN GEDACHTEGOED

Terug naar navigatie - 5.3 INZET BEHOUD CULTUREEL ERF- EN GEDACHTEGOED

“Cultuur maakt Staphorst uniek en is diep geworteld en verweven in onze samenleving. Onze identiteit en eigenheid willen we behouden. Wij stimuleren deelname aan culturele activiteiten door scholen. Wij willen de krachten bundelen als het gaat om (lokale) initiatieven tot verspreiding van kennis over de Staphorster historie, cultuur en erfgoed, zowel voor onze inwoners als voor bezoekers. We zien graag dat vanuit de samenleving de Staphorster cultuur, erfgoed en cultureel gedachtegoed niet alleen wordt behouden, maar ook wordt meegegeven aan de volgende generaties. We zijn trots op onze cultuur en we willen graag een platform bieden om het behoud ervan te steunen.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat het binnenschoolse aanbod voor cultuureducatie wordt uitgebreid en verdiept en daarnaast ook breder in de samenleving (buiten de school) vorm gaat krijgen.

Wat gaan we daarvoor doen?
Om het uitdragen van onze cultuur te borgen en verstevigen, zullen wij verbinding zoeken binnen het culturele veld en de Staphorster samenleving. Dit kan gerealiseerd worden door de cultuurcoach een bredere rol te geven dan alleen binnen het basisonderwijs, wat nu het geval is. Geïnvesteerd zal worden in de inzet van een cultuurcoach in de positie als verbinder en aanjager van culturele initiatieven binnen de samenleving.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2023.

Stand van zaken jaarstukken 2023
De nieuwe cultuurnota staat voor 13 februari 2024 op de agenda van de raad. Naar verwachting wordt de nieuwe cultuurnota eind februari 2024 vastgesteld in de raad. Door een extra bijeenkomst met het culturele veld en het vertrek van wethouder Mussche is de cultuurnota vertraagd. De huidige cultuurcoach heeft eind 2023 aangegeven dat hij vertrekt in verband met een andere baan. Op 22 december 2023 is de vacature voor cultuurcoach uitgezet, hierbij zijn de ontwikkeling van de cultuurnota in meegenomen. 

5.4 VERSTERKING NATUUR- EN RECREATIEGEBIEDEN, VITALE VAKANTIEPARKEN

Terug naar navigatie - 5.4 VERSTERKING NATUUR- EN RECREATIEGEBIEDEN, VITALE VAKANTIEPARKEN

“We willen toegankelijke natuur- en recreatiegebieden, waarin de beleving, in goede balans voor zowel inwoners als recreanten, wordt versterkt. We zetten ons in voor vitale vakantieparken. Dat kan betekenen dat door de eigenaren een revitaliseringslag gemaakt moet worden. Bij het revitaliseren van vakantieparken staat de functie van recreatie voorop en wordt permanente bewoning aangepakt.”

Wat willen we bereiken?
Natuur- en recreatiegebieden moeten voor zowel inwoners als recreanten toegankelijk zijn. We willen een beter toeristisch recreatief klimaat, waarbij er meer samenhang is tussen samen doen en ambitie en waarbij de belangen van inwoners en recreanten met elkaar in evenwicht zijn. Een actualisatie van het fiets- en wandelnetwerk dat de komende tien jaar meekan, draagt hieraan bij. We hanteren het uitgangspunt dat vakantieparken hun recreatieve functie behouden en dat alle vakantieparken een kansrijk en vitaal niveau bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen?
Om de niet-vitale vakantieparken te versterken, wordt een provinciedekkende aanpak gehanteerd. Het expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel biedt daarbij ondersteuning. Eigenaren van vakantieparken zullen in bepaalde gevallen een vitaliseringsslag moeten maken en daarin hebben wij een sturende en aanjagende rol.

Binnen het Project Vitale Vakantieparken gaan we verder op het reeds ingeslagen pad tot vitalisering van de vakantieparken in IJhorst. We gaan in gesprek met de verschillende (verenigingen van) eigenaren en ondernemers en we stimuleren uitvoeringsgerichte vitaliseringsplannen per park. We komen met een voorstel tot aanpak van permanente bewoning.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Om het toeristisch-recreatief potentieel van de gemeente Staphorst te verbeteren is een revisie uitgevoerd van de routenetwerken, een gezamenlijke opdracht met 4 omliggende gemeenten. In IJhorst is een start gemaakt met de aanleg van het fietspad langs de Heerenweg en is in samenspraak met Staatsbosbeheer en de provincie Overijssel een verkenning gestart naar de mogelijkheden het zwemwater in de Zwarte Dennen te verbeteren. Met de Stichting Ontdek Staphorst is de samenwerking geïntensiveerd. Dat heeft o.a. geresulteerd in een vernieuwde website en een meer bekendheid via social media. Ook ondersteunt SOS de vitalisering van de vakantieparken.

5.5 VERLAGEN ADMINISTRATIEVE LASTENDRUK

Terug naar navigatie - 5.5 VERLAGEN ADMINISTRATIEVE LASTENDRUK

“We kijken naar mogelijkheden om de administratieve lastendruk voor passende initiatieven door verenigingen op gebied van sport, cultuur, recreatie en toerisme te verminderen.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat administratieve lastendruk geen belemmering vormt voor (het indienen en ontplooien van) passende initiatieven op gebied van sport, cultuur, recreatie en toerisme. Daar waar de lastendruk als fors wordt ervaren, willen we onderzoeken waarin en op welke manier we de lastendruk kunnen verlagen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan met organisatoren van evenementen of andere initiatiefnemers in gesprek om hun ervaringen op te halen. We willen inzicht in hoe zij de administratieve lastendruk ervaren en waar die lastendruk het grootst is en mogelijk zelfs belemmerend. Vervolgens onderzoeken we waar lastendruk weggenomen of verlaagd kan worden. Daarbij nemen we het gehele vergunningproces in ogenschouw, vanaf het eenvoudig(er) aanvragen van een vergunning, tot het verstrekken van de eenvoudig(ere) vergunning – alles binnen de mogelijkheden en kaders die er zijn.

Stand van zaken jaarstukken 2023
In 2023 hebben wij een memo evenementenbeleid opgesteld waarbij ook rekening is gehouden met de vermindering van de lastendruk. In 2024 gaan wij in gesprek met de gemeenteraad om te kijken welke mogelijkheden er zijn tot het eventueel dereguleren van de regels m.b.t. evenementen. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -3.945.663 -828.460 -4.774.123 -4.597.633 176.490
Baten 201.990 73.627 275.617 287.712 12.095
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.743.673 -754.833 -4.498.506 -4.309.921 188.585
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 439.507 618.821 1.058.328 752.144 -306.184
Mutaties reserves 439.507 618.821 1.058.328 752.144 -306.184

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel

Sportstimulering
De buurtsportcoach wordt deels gefinancierd vanuit de Brede SPUK-regeling, deze regeling is beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis.

In de jaarrekening 2022 zijn er middelen van het sportakkoord overgeheveld naar het jaar 2023.
  45
Sporthal Staphorst
Door een eenmalige upgrade aan de sporthal Staphorst zijn de onderhoudskosten voor de gebouwen en installaties hoger dan geraamd. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 27.000. Daarnaast zijn de gaskosten € 20.000 hoger dan geraamd. Verder is er sprake van een hogere dotatie van € 38.000 aan de voorziening groot onderhoud. Dit heeft te maken met de looptijd die gehanteerd wordt in de bepaling van de dotatie aan de voorziening. Dit leidt in totaal tot een nadeel van € 85.000.
85  

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.