Uitgaven

1,82%
€ -1.039.856
1,82% Complete

Inkomsten

1,76%
€ 1.044.094
1,76% Complete

Saldo

0,19%
€ 4.238

Programma 3 - Economie en ondernemen

Uitgaven

1,82%
€ -1.039.856
1,82% Complete

Inkomsten

1,76%
€ 1.044.094
1,76% Complete

Saldo

0,19%
€ 4.238

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

3.1 ONTWIKKELING BEDRIJVENTERREINEN

Terug naar navigatie - 3.1 ONTWIKKELING BEDRIJVENTERREINEN

“De terreinen De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld tot bedrijventerreinen, zodat voorzien wordt in de behoefte aan bedrijfsruimte voor ontwikkelplannen van (lokale) ondernemers en aan een goede bereikbaarheid en rol van betekenis in de regio Zwolle. De behoefte aan bedrijfsruimte wordt in samenwerking met het bedrijfsleven, de regio en de provincie Overijssel onderzocht.”

Wat willen we bereiken?
Ondernemers moeten ruimte geboden krijgen om een bedrijf te kunnen starten of om door te kunnen groeien als dit op de huidige bedrijfslocatie niet meer mogelijk is. Er wordt ingezet op toekomstbestendige bedrijventerreinen met kwaliteitsaspecten zoals duurzaamheid, nieuwe energie, circulariteit en klimaatadaptie. Waarbij het gaat om hervestiging van een bedrijf, moet hergebruik van de ‘verlaten’ locatie duidelijk zijn. Dit om de huidige bedrijventerreinen vitaal te houden.

Wat gaan we daarvoor doen?
De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Alle voorbereidende werkzaamheden voor de bestemmingsplanwijziging van Esch 0 zijn inmiddels afgerond. Het ontwerp bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan liggen ter inzage tot en met 16 januari 2024. Hierna kan het bestemmingsplan verder in procedure gebracht worden richting de gemeenteraad. 

3.2 CIRCULAIR ENERGIELANDSCHAP

Terug naar navigatie - 3.2 CIRCULAIR ENERGIELANDSCHAP

“We werken toe naar een circulair energielandschap.”

Wat willen we bereiken?
We putten de aarde uit door te veel grondstoffen te gebruiken en deze vervolgens weg te gooien, met onder andere vervuiling als gevolg. Het is noodzakelijk om anders om te gaan met grondstoffen. We moeten onze systemen zodanig inrichten dat we primaire grondstoffen niet meer weggooien, maar gebruiken als grondstof. Dit is circulaire economie. Duurzaamheid en circulaire economie gaan in de toekomst steeds meer onderdeel uitmaken van verdienmodellen voor ondernemers en coöperaties. De gemeente Staphorst heeft voor 2050 een circulaire economie als doelstelling gesteld.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de omgeving van de Uithofsweg ontwikkelen we gezamenlijk met de Provincie Overijssel een circulair energielandschap. Hier bieden we ruimte aan bedrijven die energie produceren of opslaan én die een concrete bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie. Uitgangspunt is organische groei: de gemeente geeft daarbij kaders aan, maar past geen actief grondbeleid toe.

Stand van zaken jaarstukken 2023
Het ontwerp bestemmingsplan ‘Buitengebied, partiele herziening Uithofsweg 2 te Rouveen is in december ter inzage gelegd.  Daaraan voorafgaand zijn de omwonenden in een aantal bijeenkomsten geïnformeerd door de initiatiefnemers over de plannen. Voor de ontsluiting van de bestaande duurzame initiatieven is een klankbordgroep opgericht met deelnemers uit de omgeving. In deze klankbordgroep zijn maatregelen afgesproken voor ontsluiting van de twee initiatieven via de bestaande infra. Onderdeel van deze maatregelen is het veiliger maken van de zuidelijke aansluiting op de N377.

3.3 EEN AANTREKKELIJK WINKELHART IN STAPHORST

Terug naar navigatie - 3.3 EEN AANTREKKELIJK WINKELHART IN STAPHORST

“Wij zetten in op een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst, waarbij wij letten op wensen van omwonenden, ondernemers en bezoekers van het winkelcentrum.”

Wat willen we bereiken?
Staphorst hecht grote waarde aan een vitale detailhandelstructuur in een aantrekkelijk winkelgebied. In de kern Staphorst bevindt zich het grootste winkelhart van de gemeente. We willen het winkelhart versterken. We streven naar een compleet voorzieningenaanbod in de kern van Staphorst, met meer ruimte om te verblijven en te ontmoeten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We willen de toegevoegde waarde van fysiek winkelbezoek ten opzichte van online winkelen bij de consument duidelijk in beeld gebracht hebben. Dit vereist een samenspel tussen detailhandel, horeca, vastgoedeigenaren en de gemeente. In samenspel met de Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst en andere belangengroepen, wordt gezamenlijk gekomen tot een breed gedragen (centrum)visie met een uitvoeringsprogramma.

Stand van zaken jaarstukken 2023
In 2023 heeft Staphorst deelgenomen aan een landelijk 'koopstromen' onderzoek van I&O research (winkelgedrag van bezoekers van het centrum en -daarmee- het functioneren/de positie van de detailhandel in Staphorst. Ook ten opzichte van andere kernen).  De eindrapportage hiervan wordt februari 2024 verwacht.

3.4 EEN VITALE AGRARISCHE SECTOR

Terug naar navigatie - 3.4 EEN VITALE AGRARISCHE SECTOR

“De agrarische sector is een essentiële bedrijfstak en van wezenlijk belang voor onze gemeente. We willen instandhouding en versterking van een vitale agrarische sector met een goed toekomstperspectief. Wij ondersteunen initiatieven op gebied van innovatie en alternatieve verdienmodellen. Ondanks weinig (speel)ruimte maken wij ons toch sterk om deze sector te ondersteunen.”

Wat willen we bereiken?
We willen een duurzame en sterke agrarische economie met voldoende toekomstperspectief voor onze bestaande agrarische ondernemers, waarbij de balans met de natuurbelangen onze leidraad is. Welke gevolgen het beleid van het Rijk of van de Provincie Overijssel ook krijgen, deze moeten leiden tot instandhouding van het bruto regionaal product, zodat de sociaal economische structuur van onze gemeente in stand blijft en waar mogelijk versterking krijgt.

Wat gaan we daarvoor doen?
Wij blijven een krachtige en proactieve invulling geven aan de gebiedsgerichte aanpak van maatschappelijke opgaven, waterkwaliteit, klimaat, stikstof, leefbaarheid en perspectief voor de landbouw. Dit uit zich bijvoorbeeld in het voorzitterschap van de deelgebiedscommissie Staphorsterveld. We zullen ambtelijk (blijven) deelnemen aan diverse werkgroepen. In de regiegroep zijn wij bestuurlijk vertegenwoordigd.
We blijven open ogen en oren houden voor onze agrarische ondernemers, voeren overleg en helpen hen waar mogelijk. Ook stimuleren en ondersteunen we pilots op het gebied van stikstofreductie en energieopwekking. We hebben een positieve houding ten aanzien van innovatieve initiatieven vanuit agrarische ondernemers en coöperaties, bijvoorbeeld in het kader van gebiedsgerichte aanpak. Daarnaast ondersteunen we de landbouwsector met innovaties zoals windmolens, energieopwekking, agrarisch natuurbeheer en nevenactiviteiten. We maken in overleg met provincie Overijssel een eigen gebiedsplan voor het Staphorsterveld, dat wordt onderdeel van het provinciale plan landelijk gebied (PPLG).

Stand van zaken jaarstukken 2023
Met partijen in het gebied zijn we aan de slag om uitvoering te geven aan het coöperatief plan Staphorst. Hierbij onderzoeken we hoe we een koppeling kunnen maken met de inhoud van het in december 2023 afgesloten convenant 'regieorgaan versnellen innovatie emissiereductie duurzame veehouderij'. Kort samengevat hebben de partijen (LNV, I&W, provincies, VNG, AJK, POV, CoViVa, LTO, platform melkgeitenhouderij, SBK, NMV, DDB en FME) afgesproken dat er een vanuit LNV aangestuurd regieorgaan + projectbureau komt dat aan de hand van praktijkpilots onderzoek gaat doen naar zogenaamde doorbraakinnovaties. Dit zijn oplossingen die “zowel technisch, economisch, juridisch als maatschappelijk haalbaar zijn, en die de potentie hebben om emissies van stikstof, broeikasgas, geur en / of fijnstof substantieel te verlagen”. De pilots hebben betrekking op het versterken van de samenwerking tussen agrarisch natuurbeheer en SSB, praktijkmetingen m.b.t. het waterpeil en methodes om veenoxidatie te verminderen (zoals overlagen en het gebruik van middelen die zuurstofrijke verbeteringen aanbrengen in het kleihumus complex). In samenwerking met de provincie Overijssel is een projectleider aangesteld om deze projecten, samen met de omgeving, verder uit te werken. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 Wijzigingen 2023 Actuele begroting 2023 Realisatie 2023 Voordeel/Nadeel 2023
Lasten -9.341.162 -87.375 -9.428.538 -755.539 8.672.998
Baten 9.340.541 5.785 9.346.326 972.474 -8.373.852
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -622 -81.590 -82.212 216.934 299.146
Stortingen 0 0 0 -284.317 -284.317
Onttrekkingen 29.000 74.076 103.076 71.620 -31.456
Mutaties reserves 29.000 74.076 103.076 -212.697 -315.773

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Toeristenbelasting
In 2023 zijn er minder overnachtingen van toeristen geweest dan verwacht. Dit heeft geleid tot minder opbrengsten uit de toeristenbelasting met een nadeel van € 35.000 als gevolg.
35  

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.