Uiteenzetting financiële positie
Uiteenzetting financiële positie
In dit hoofdstuk is opgenomen:
- het dekkingsplan voor de begroting 2018 - 2021;
- de nieuwe lijst van investeringen voor 2018 - 2021;
- het stoplichtenmodel (voortgangsinformatie) van de lopende investeringen;
- de belastingvoorstellen 2018.
Klik hieronder op een hoofdstuk voor meer informatie.
Dekkingsplan begroting 2018 - 2021
Dekkingsplan begroting 2018 - 2021
Zomernota 2017 aansluiting met uitkomst begroting 2018
In de zomernota 2017 zijn de uitkomsten van de (voorlopige) begroting 2018 en meerjarenraming 2019-2021 gepresenteerd. Daarbij werd een negatieve uitkomst gepresenteerd van € 114.000 in 2018 en oplopend naar 2021 een negatieve uitkomst van € 119.000. Hierbij werd nadrukkelijk opgemerkt dat het nog een concept-uitkomst betrof.
Bij het definitief samenstellen van de begroting 2018 -2021 is gebleken dat de begroting structureel en reëel sluitend is zonder dat er aanvullende dekkingsmaatregelen noodzakelijk zijn. De (forse) verhoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds is hier voor een belangrijk deel debet aan.
Uitkomst begroting 2018 en de meerjarenraming 2019 - 2021
Samenvatting | Begroting 2018 | Meerjarenraming | ||
2019 | 2020 | 2021 | ||
Uitkomst | 38.261 | 47.520 | 64.988 | 171.875 |
Dekkingsplan | - | - | - | - |
Per saldo | 38.261 | 47.520 | 64.988 | 171.875 |
Analyse (globale) begrotingsuitkomst 2018 met begroting 2017 + de meerjarenraming met 2018
Op deze plaats is het gebruikelijk dat er een analyse wordt gegeven van de verschillen met de begroting 2017. In de begroting zijn bij de programma’s de belangrijke afwijkingen toegelicht. Het is daarom niet zinvol deze op deze plaats te herhalen. Volstaan wordt met onderstaande globale analyse.
Analyse begroting 2018 - 2017
Algemeen | Voordeel | Nadeel | |
div | toename personeelslasten (zie voor nadere toelichting paragraaf bedrijfsvoering onderdeel personeel/HRM) | € 1.317.000 | |
div | overgang personeel naar Omgevingsdienst | € 194.000 | |
Programma 0 Bestuur en Ondersteuning | |||
0.1 | gemeenteraad: raadscommunicatie, werkbezoeken, excursie | € 84.000 | |
0.1 | lidmaatschap VNG (gecompenseerd in algemene uitkering) | € 50.000 | |
0.4 | automatisering en onderhoud hard- en software | € 34.000 | |
0.4 | documentatie/vakliteratuur | € 16.000 | |
0.5 | lager dividend nutsbedrijven | € 18.000 | |
0.5 | rentebate leningen korter dan 1 jaar 0,5% | € 100.000 | |
0.5 | lagere rentelasten vreemd geld | € 21.000 | |
0.5 | hoger dividend BNG | € 20.000 | |
0.6 | hogere opbrengst OZB | € 98.000 | |
0.7 | hogere algemene uitkering | € 1.134.000 | |
0.7 | hogere algemene uitkering 3D's | € 25.000 | |
Programma 1 | Openbare orde en veiligheid | |||
1.1 | bijdrage aan Veiligheidsregio IJsselland | € 18.000 | |
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme | |||
5.7 | waterhuishouden- waterschapslasten | € 25.000 | |
5.7 | groenvoorziening langs wegen en bomen | € 16.000 | |
Programma 6 | Sociaal domein | |||
6.3 | inkomensvoorziening | € 38.000 | |
6.3 | minimafonds | € 24.000 | |
div |
Lagere kosten 3D's |
€ 201.000 € 154.000 |
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu | |||
7.1 | jeugdgezondheidszorg CJG | € 13.000 | |
7.4 | juridisch advies | € 60.000 | |
7.4 | hogere bijdrage gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst | € 248.000 | |
7.5 | begraafrechten | € 25.000 | |
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | |||
8.1 | lagere leges bestemmingsplannen | € 14.000 | |
8.3 | omgevingsvergunning afwijking bouwplan | € 40.000 | |
leges bouwvergunningen | 0 | ||
afwijkingen kleiner dan € 10.000 |
|
€ 1.000 | |
Totaal | € 1.996.000 | € 1.992.000 | |
€ 4.000 voordeel t.o.v. 2017 saldo onvoorzien begroting 2017 € 42.301 |
Meerjarenraming afwijkingen met 2018
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 |
Beleggingen | -8 | -70 | -70 |
Rentelasten | 22 | 36 | 39 |
Automatiseringskosten | -6 | -13 | -20 |
Onroerende Zaak Bel. Eigenaren woning | 36 | 74 | 112 |
Onroerende Zaak Bel. Gebruiker niet-woning | 12 | 25 | 38 |
Onroerende Zaak Bel. Eigenaar niet-woning | 20 | 40 | 61 |
Uitkering gemeentefonds | 439 | 800 | 1.116 |
Uitkering gemeentefonds Sociaal Domein | -305 | -357 | -333 |
Veiligheidsregio | -14 | -28 | -42 |
Sociale werkvoorziening (oud) | 35 | 68 | 122 |
Sociaal Domein | -67 | -135 | -204 |
Sociaal Domein extra beschikking reserve | 150 | 100 | - |
Wijkgroen | -14 | -20 | -26 |
Recreatie, toerisme en evenementen | -26 | -27 | -27 |
Algemeen WABO | -7 | -14 | -22 |
Openbare Gezondheidszorg | -3 | -6 | -9 |
Jeugdgezondheid C.J.G. uniform deel |
-7 | -14 | -21 |
Loonkosten: trendmatige verhoging met 1,5% | -135 | -273 | -412 |
Kosten derden: trendmatige verhoging met 1,5% | -114 | -163 | -174 |
Totaal | 8 | 24 | 130 |
Voordelige saldi in de jaren 2019 t/m 2021 | 46 | 62 | 167 |
Voordelig saldo 2018 | 38 | 38 | 38 |
Toename voordelig saldo t.o.v. 2018 | 8 | 24 | 129 |
Meerjarenraming 2019 - 2021
De meerjarenraming toont een gelijkmatig beeld die aansluit bij het begrotingsjaar 2018. Een belangrijke reden daarvoor is dat er voor de jaren 2019 en volgende geen grote investeringen en of projecten zijn geraamd.
In 2019 en 2020 wordt uit de reserve sociaal domein eenmalig onttrokken: € 150.000 respectievelijk € 100.000.
Dekkingsplan begroting 2018 en meerjarenraming 2019 - 2021: geen noodzaak
Voor het 3e achtereenvolgende begrotingsjaar, en dat is best wel een unicum, is de begroting 2018 en de meerjarenraming 2019 - 2021 met een positieve saldi afgesloten. Deze begroting voldoet aan de eisen die de Gemeentewet stelt bij de samenstelling van de begroting. De wettelijke bepalingen zijn aanvullend uitgewerkt door de provincie Overijssel in haar rol als toezichthouder. Als basis hanteert de provincie daarbij de beleidsnota 'een kwestie van evenwicht'.
Door deze positieve saldi hoeven er geen aanvullende voorstellen te worden gedaan voor het sluitend maken van de begroting en of meerjarenraming. Het gaat dan om maatregelen zoals verhogingen van inkomsten of verlaging van de uitgaven. In dit verband is het van belang dat deze begrotingsuitkomst mede een gevolg is van:
1e Een effectieve 'stille' bezuinigingsmaatregel
Als algemeen uitgangspunt is bepaald de ramingen voor de kosten van derden in de begroting niet met het prijsindexcijfer te verhogen, tenzij hier contractuele verplichtingen aan ten grondslag liggen. Deze maatregel is al vanaf de begroting 2014 bepaald. Aan dit uitgangspunt is bij de samenstelling van deze begroting niet volledig uitvoering gegeven maar een praktische aanpak. Daar waar bij de rekening 2016 sprake was van een overschrijding of bij de begroting 2018 wordt verwacht is de betreffende raming aan gepast.
2e Uitvoering 3 decentralisaties: budgettair voordeel in begroting 2018
Voor een toelichting wordt verwezen naar paragraaf 8.
Tenslotte en in dit verband zijn er plannen in voorbereiding die bij eventuele realisatie op termijn tot claims op de vrij beschikbare reserves zullen leiden zoals: dekking kosten van huisvesting gemeentehuis, ontsluiting industrieterrein Bullingerslag en aanpassing aansluiting op de A-28.
Lijst van investeringen
Zoals gebruikelijk is het nieuwe beleid opgenomen in de z.g.n. Lijst van Investeringen. Ook uitgaven voor investeringen moeten door de raad worden geautoriseerd.
In de Financiële Verordening (art.5, 2e lid) vastgesteld d.d. 4 juli 2017 is bepaald dat bij de begrotingsbehandeling tegelijk de nieuwe investeringskredieten voor het jaar 2018 worden geautoriseerd. Dit geeft zowel organisatorisch als bestuurlijk een belangrijke efficiencywinst.
Lijst van investeringen 2018 - 2021
Lijst van investeringen 2018 - 2021
LIJST VAN INVESTERINGEN 2018 - 2021 PROGRAMMABEGROTING 2018
Omschrijving van de investering | Incidenteel (I) of Structureel (S) | <2017 | 2018 | Meerjarenbegroting 2019-2021 | Last begroting 2018 |
|||
2019 | 2020 | 2021 | ||||||
Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie | ||||||||
Programma 1 | Openbare orde en veiligheid | ||||||||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | |||||||
Regionale veiligheidsdag in Staphorst Jaarlijks wordt door één van de deelnemende gemeenten van de Veiligheidsregio IJsselland een veiligheidsdag georganiseerd. Staphorst is voor 2018 aangewezen. |
I res. zonder bestemming |
15.000 |
0 | |||||
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte | ||||||||
2.1. | Verkeer en vervoer | |||||||
Wegen | ||||||||
Korte Kerkweg, opnieuw inrichten (excl. voorbereidingskrediet €30.000) Het verkeer van de Triangellocatie wordt ontsloten via de Korte Kerkweg en de Gouden-regenstraat. Om een goede en veilige verkeersafwikkeling te realiseren moeten de Korte Kerkweg en de Goudenregenstraat deels opnieuw ingericht worden. Het betreft de inrichting rondom Triangellocatie, parkeren kinderopvang en opnieuw herinrichten Korte Kerkweg. |
S 10 jr. |
170.000 | 0 | |||||
Fietspadenplan: Heerenweg |
S 20 jr. |
1.100.000 | 0 | |||||
Verplaatsen op- en afritten A28 Het verplaatsen van de bestaande op- en afritten is opgenomen in de structuurvisie 2030. Doel: verbeteren leefbaarheid en verkeersveiligheid kernen Staphorst en Rouveen. |
- | - | ||||||
Herinrichten/parkeren 1e deel Ebbinge Wubbenlaan (excl. voorbereidingskrediet €20.000) Verbeteren haaks parkeren t.h.v. de HEMA, en verharding aan laten sluiten op tweede deel van de Ebbinge Wubbenlaan zodat het eerste en tweede deel visueel op elkaar aansluiten. |
S 20 jr. |
117.000 | 0 | |||||
Ontsluiting industrieterrein Bullingerslag: uitvoer (excl. voorbereidingskrediet €20.000) De gewenste ontsluiting van het bedrijventerrein de Bullingerslag is via de Oosterparallelweg, de J.J. Gorterlaan richting de Rijksweg A28 en vice versa. De bestaande spoorwegovergang JJ Gorterlaan vormt een knelpunt in de route. Er is onvoldoende manoeuvreruimte en de overweg is qua breedte onvoldoende. Om deze situatie te verbeteren moet de kruising en de overweg gereconstrueerd worden. |
Ten laste van = bovenwijkse voorziening |
885.000 | 0 | |||||
Herinrichten Staphorst Nrd.-Oost fase 2 (excl. voorbereidingskrediet €35.000) I.v.m. vervanging wordt het straatprofiel incl. beplanting opnieuw ingericht. Ook vinden er rioleringswerkzaamheden uit het GRP plaats. |
S 15 jr. |
100.000 |
0 | |||||
Herinrichten Staphorst Nrd.-Oost fase 3 I.v.m. vervanging wordt het straatprofiel incl. beplanting opnieuw ingericht. Ook vinden er rioleringswerkzaamheden uit het GRP plaats. |
S 15 jr. |
100.000 |
||||||
Herinrichten Staphorst Nrd-Oost fase 4 I.v.m. vervanging wordt het straatprofiel incl. beplanting opnieuw ingericht. Ook vinden er rioleringswerkzaamheden uit het GRP plaats. |
S 15 jr. |
50.000 |
0 | |||||
Renovatie diverse zandwegen Er is achterstand in het onderhoud van de zandwegen. In verband met de begaanbaarheid van diverse zandwegen is deze investering nodig om te kunnen renoveren |
I |
10.000 | 0 | |||||
Herinrichten kruispunten Heerenweg Herinrichting i.v.m. onduidelijke verkeerssituatie. Bij de herinrichting wordt er gekeken naar de verkeersveiligheid, uitstraling en het karakter van de weg. en de omgeving |
S 10 jr. |
p.m. | 85.000 | 0 | ||||
Straatmeubilair centrum Staphorst Nieuwe banken en afvalbakken in verband met vervanging |
S 15 jr. |
33.000 | 0 | |||||
Groot onderhoud bruggen Dedemsvaartweg Bruggen verkeren in een matige onderhoudstoestand. Gem. Dalfsen beheert en onderhoud, gem. Staphorst draagt bij voor 50% van de onderhoudskosten |
I res. grondexploitatie |
30.000 | 0 | |||||
Vrijliggend fietspad Reggersweg Betreft aanleg fiets-/wandelpad bij het gedeelte van de Reggersweg tussen de Reeststouwe tot aan het ziekenhuis, in samenwerking met de gem. Meppel ,en komt voort uit het Inrichtingsplan Stadsrandzone Meppel-Reestdal |
S 15 jr. |
200.000 | 0 | |||||
Afwaardering snelheid Vanuit het verkeersplan worden de Conradsweg en Stadsweg afgewaardeerd |
I res. grondexploitatie |
10.000 | 0 | |||||
Monitoring en evaluatie verkeer Jaarlijks telprogramma, om onderzoeken uit te kunnen voeren voor verkeersvraagstukken en om de verkeersprestaties te kunnen beoordelen |
S |
10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||
Vrijliggend fietspad J.J. Gorterlaan (excl. voorbereidingskrediet € 50.000) Door ontsluiting CZ Rouveen via Gorterlaan is een fietspad langs de Gorterlaan, Dekkersweg en Scholenweg gewenst |
S 15 jr. |
750.000 | 0 | |||||
Renovatie lichtmasten-areaal overgang naar led verl. , verv. lichtm. Betreft een bedrag om lichtmasten te kunnen vervangen waar het noodzakelijk is |
S 25 jr. |
50.000 |
0
|
|||||
Materieel: gladheidsbestrijding | ||||||||
Opzetstrooier nr.1 (t.b.v. vrachtauto) Vervanging i.v.m. technische afschrijving |
S 8 jr. |
42.000 | ||||||
Sneeuwploeg nr.1 (t.b.v. vrachtauto) Vervanging i.v.m. technische afschrijving |
I res. zonder bestemming |
9.500 | ||||||
Aanhangstrooier nr.2 (t.b.v. tractor) Vervanging i.v.m. technische afschrijving |
S 8 jr. |
44.000 | 5.500 | |||||
Sneeuwploeg nr.2 (t.b.v. tractor) Vervanging i.v.m. technische afschrijving |
I res. zonder bestemming |
9.500 | 0 | |||||
Sneeuwploeg nr.4 (t.b.v. tractor) Vervanging i.v.m. technische afschrijving |
I res. zonder bestemming |
10.000 | ||||||
Opslagtank zoutoplossing Vervanging i.v.m. technische afschrijving |
S 20 jr. |
44.000 | ||||||
2.5. | Openbaar vervoer | |||||||
Herinrichting omgeving station De omgeving van het station zal moeten worden aangepast/heringericht |
S 15 jr. |
500.000 | 0 | |||||
Programma 3 | Economie/ ondernemen | ||||||||
3.1 | Economische ontwikkeling | |||||||
Samenwerkingsverband Regio Zwolle |
S | 21.000 | 21.000 | |||||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | |||||||
Beveiliging bedrijfsterreinen Er zal aandacht besteed worden aan camerabeveiliging op de Esch/de Baarge |
S 10 jr. |
50.000 | 5.000 | |||||
Leader III: lokale projectbijdragen Ondersteuning, coördinatie en realisatie van plattelandsvernieuwingsprojecten |
I res. zonder bestemming |
75.000 | 0 | |||||
Herziening detailhandelsvisie Actualiseren detailhandelsvisie in samenwerking met de Provincie Overijssel. Werken aan toekomst-gerichte winkelgebieden |
I res. zonder bestemming |
20.000 | 0 | |||||
Programma 4 | Onderwijs | ||||||||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||||||||
5.5 | Cultureel erfgoed | |||||||
Klok van Wou Burgerparticipatieproject. Er wordt een gemeentelijke subsidie aangevraagd, daarom is er een bedrag opgenomen. |
I res. zonder bestemming |
25.000 | 0 | |||||
5.7 | Openbaar groen en recreatie | |||||||
Herinrichting Boslaan (excl. voorbereidingskrediet €20.000) Betreft herinrichting/renovatie Boslaan vanaf Gemeenteweg tot toegang Notarisbos met als doel de Boslaan meer het karakter van een laantje te geven (groenere uitstraling) |
S 10 jr. |
170.000 | 0 | |||||
Kappen Essen i.v.m. ziekte: 420 bomen De bomen zijn getroffen door de essentaksterfte. De vitaliteit is zodanig achteruit gegaan dat met het oog op de veiligheid de bomen gekapt moeten worden |
I res. zonder bestemming |
28.000 | 0 | |||||
Herplant: 600 bomen Herplantplicht: 50% van 1.200 gekapte bomen in de periode 2015 t/m 2017. Het berekende % is gebaseerd op uitgangspunten uit het Bomenbeleidsplan Staphorst 2016-2030 |
I res. zonder bestemming |
90.000 | 0 | |||||
Flora- en Faunawet: inventarisatie en uitvoerings-maatregelen Betreft verplichting eens per vijf jaar. Daarnaast moeten er maatregelen getroffen worden bij de viaducten om schade door beschermde flora en fauna aan verkeersvoorzieningen te voorkomen |
I res. zonder bestemming |
40.000 | 0 | |||||
Herinrichting groenstroken Staphorst- Zuid 1 Betreft vervanging/renovatie totale openbaar groenvoorziening i.v.m. veroudering en achterstallig onderhoud |
I res. grondexploitatie |
50.000 | 0 | |||||
Opstellen en uitvoeren renovatieplan openbaar groen Na vaststelling van het groenbeleidsplan volgt het renovatieplan omdat er sprake is van een achterstand in renovatie. |
I res. grondexploitatie |
1.000.000 | 0 | |||||
Snoeien en rooien bomen |
I res. zonder bestemming |
50.000 | 50.000 | 50.000 | 0 | |||
Vervangen speeltoestellen |
S 12 jr. afschr. t.l.v. res. zonder bestemming/res. inv. in openb. ruimte met maatsch. nut |
50.000 | 50.000 | 0 | ||||
V.V. IJhorst: renovatie veld incl. uitbr. verlichting Renovatie van de toplaag wegens veroudering |
p.m. | 0 | ||||||
Evenemententerrein Rouveen - aankoop grond - inrichting terrein Vanuit het coalitieakkoord is er de wens uitgesproken tot het nader onderzoeken van een mogelijk evenemententerrein |
geen afschr. last |
130.000 | 0 |
|||||
S 10 jr. |
235.000 | 23.500 | ||||||
Programma 6 | Sociaal domein | ||||||||
6.1 | Samenkracht/burgerparticipatie | |||||||
Nieuw dienstencentrum: onderzoek Conform de politieke wens wordt er een onderzoek uitgevoerd naar het dienstencentrum |
p.m. | 0 | ||||||
6.3 | Inkomensregelingen | |||||||
Nazorg schuldhulpverlening | S t.l.v. exploitatie |
10.000 | 10.000 | |||||
6.2. t/m 6.7 | Diverse onderdelen Sociaal Domein | |||||||
Doorontwikkeling sociaal domein Meer integratie tussen de toegang CJG en specifieke doelgroepen, meer inzet op preventie en opzetten van een brede participatieraad voor de domeinen Jeugd, Wmo en Participatiewet |
I res. sociaal domein |
100.000 | 0 | |||||
Extra inzet/capaciteit Nodig voor uitvoeren van de opgaven die komen uit de evaluatie sociaal domein |
I res. sociaal domein |
400.000 | 300.000 | 300.000 | 0 | |||
Ontwikkeling van algemene voorliggende voorzieningen m.b.t. de WMO en opzet projecten stimuleren van langer zelfstandig blijven wonen |
I res. sociaal domein |
50.000 | 50.000 | 50.000 | 0 | |||
Programma 7 | Volksgezondheid en milieus | ||||||||
7.2 | Riolering | |||||||
GRP-V: jaarschijf 2018 Uitvoering jaarschijf GRP-V |
S 30 jr afschr. t.l.v. res. rioolbeheer |
550.000 | 0 | |||||
GRP-V: jaarschijf 2019 Uitvoering jaarschijf GRP-V |
S 30 jr afschr. t.l.v. res. rioolbeheer |
325.000 | ||||||
GRP-V: jaarschijf 2020 Uitvoering jaarschijf GRP-V |
S 30 jr afschr. t.l.v. res. rioolbeheer |
776.000 | ||||||
GRP-V: jaarschijf 2021 Uitvoering jaarschijf GRP-V |
S 30 jr afschr. t.l.v. res. rioolbeheer |
671.000 | ||||||
7.3 | Afval | |||||||
Uitzetten ondergrondse containers buitengebied |
I |
24.000 | 0 | |||||
7.4 | Milieubeheer | |||||||
Uitv.progr. duurzaamheid (projectk.) | I res. zonder bestemming |
165.000 | 55.000 | 55.000 | 0 | |||
Energiebesparende maatregelen gemeentelijke gebouwen In het kader van duurzaamheid wordt gekeken waar en op welke wijze er energie-besparende maatregelen genomen kunnen worden. Te denken valt aan het gemeentehuis, MCR en accommodatie Noorderslag |
S 10 jr. |
300.000 | 0 | |||||
7.5 | Begraafplaatsen | |||||||
Groot onderhoud begraafplaats Staphorst Betreft renovatie begraafplaats Staphorst, o.b.v. het renovatieplan. 2018: 2e fase. Herinrichting middengedeelte, kindergraven en reconstructie van het hoofdpad. |
S 15 jr. |
140.000 | 9.300 | |||||
Aankoop grond i.v.m. uitbreiding begraafplaats Rouveen Vanaf 2022 is nieuwe grafruimte nodig in Rouveen. Na aankoop van het aangrenzend perceel kan gestart worden met de voorbereiding |
S niet afschrijven |
190.000 | 0 | |||||
Uitbreiding begraafplaats Scholenweg Rouveen Vanaf 2022 is nieuwe grafruimte nodig in Rouveen. Na aankoop van het aangrenzend perceel kan gestart worden met de voorbereiding |
S 20 jr. afschr. last t.l.v. expl. |
250.000 | ||||||
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | ||||||||
8.3 | Wonen en Bouwen | |||||||
Nieuwe Omgevingswet: implementatie Invoering is gepland op 1 januari 2019 |
I res. zonder bestemming |
200.000 | 0 | |||||
Programma 9 | Overhead | ||||||||
0.4 | Gemeentewerkplaats | |||||||
Groot onderhoud Algehele renovatie van de werf waarbij er aandacht is voor de daken, overheaddeuren en elektrische installatie en groot onderhoud conform gebouwen beheerplan. Klantvriendelijkheid, duurzaamheid en bruikbaarheid zijn hier de thema's |
S 15 jr. afschr. t.l.v. expl. |
120.000 | 8.000 | |||||
I t.l.v. res. gem. geb. |
430.000 | 0 | ||||||
Materieel: transportmiddelen + diversen | ||||||||
Hoogwerker: overgang op huur c.q. samenwerking Betreft vervanging na 12 jaar |
S stelpost | 10.000 | 10.000 | |||||
Pick-up bus groenploeg (8-VHF-35) Betreft vervanging na 8 jaar |
S 8 jr. afschr. t.l.v. expl. |
38.000 | 4.750 | |||||
Bestelbus gesloten (2-VSJ-36) Betreft vervanging na 8 jaar |
S 8 jr afschr. t.l.v. expl. |
40.000 | ||||||
Vrachtwagen (BZ-BH-51) Betreft vervanging na 8 jaar |
S 8 jr. afschr. t.l.v. expl. |
200.000 | ||||||
Grondbak Tot op heden wordt de grondbak geleend om grond te verplaatsen. De mogelijkheid om te lenen stopt |
I res. grondexploitatie |
4.000 | 0 | |||||
Platte wagen T.b.v. vervoer materialen, minder reistijd |
I res. grondexploitatie |
10.000 | 0 | |||||
Winterlogic-systeem Dit systeem houdt bij waar, hoeveel en wanneer er gestrooid is. In het kader van klachten en aan- sprakelijkheidsstelling kunnen we eenvoudig inzien wat er gedaan is |
I res. grondexploitatie |
20.000 | 0 | |||||
Fietspadstrooier I.v.m. realisatie nieuwe fietspaden en verantwoordelijkheid van de gemeente voor het strooien van de fietspaden (incl. fietsbrug Meppel) is er een fietspadstrooier nodig |
S 10 jr. |
29.500 | 2.950 |
|||||
Organisatie | ||||||||
Digitale agenda 2020 Implementatie van een groot aantal verplichte ondersteunings-middelen voor de toenemende digitalisering van de informatie-voorziening/ dienstverlening zoals eIDAS, e-facturen, IPV6, Govroam etc. |
S 5 jr. afschr. t.l.v. expl. |
100.000 | 100.000 | 20.000 | ||||
Bijstelling gebouwenbeheerplan De bijgestelde nota gebouwenbeheerplan brengt een hogere jaarlijkse storting met zich mee |
S | 95.000 | 95.000 | |||||
TOTAAL | 3.481.000 | 3.827.000 | 3.366.500 | 1.340.000 |
731.000 |
225.000 |
Besluitvorming
In de Financiële Verordening (art.5, 2e lid) vastgesteld d.d. 4 juli 2017 is bepaald dat bij de begrotingsbehandeling tegelijk de nieuwe investeringskredieten voor het jaar 2018 worden geautoriseerd. Dit geeft zowel organisatorisch als bestuurlijk een belangrijke efficiencywinst.
Voortgangsinformatie lopende investeringen
Voortgangsinformatie lopende investeringen
Hieronder staan alle programma's uit de begroting. Per programma kan u de voortgangsinformatie (het stoplichtenmodel) van de lopende investeringen inzien. Als u op een programma klikt, kan u zien welke investeringen er op dit moment uitgevoerd worden. Door op de investering te klikken, verschijnt er meer informatie.
Voortgangsinformatie investeringen
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Er zijn geen lopende investeringen voor programma 0.
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Er zijn geen lopende investeringen voor programma 1.
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Hieronder staat het stoplichtenmodel van de lopende investeringen voor programma 2.
Stoplichtenmodel
- Carpoolplaats de Lichtmis: uitbreiding (2015)
- Fietspad Kanlaan/Evenboersweg: uitvoeringskrediet (2017)
- Fietspad Rijksweg (2016)
- Fietspad ZSM (2017)
- Gladheidsmeldsysteem (uitbreiding met 3e sensor in Oude Rijksweg, Rouveen) (2017)
- Groot onderhoud kunstwerken (2016)
- Herinrichting J.C. van Andelweg (2014)
- Herstraten Oosterparallelweg (2017)
- Onderzoek afslag A28 (2016)
- Opstellen verkeerscirculatieplan (2015)
- Uitv. verl. plan: fase 5 oranje naar wit + cofin. "bewust verl." (2015)
- Ver-reiker(2017)
- Voorbereidingskrediet fietspad Heerenweg (2017)
- Voorbereidingskrediet herinrichting Korte Kerkweg (2017)
- Voorbereidingskrediet herinrichting Oosterparallelweg (2017)
- Voorbereidingskrediet herinrichting Staphorst Noord, fase 1 (2017)
- Zuidelijke ontsluiting CZ Rouveen (2016)
Programma 3 - Economie/ ondernemen
Hieronder staat het stoplichtenmodel van de lopende investeringen voor programma 3.
Programma 4 - Onderwijs
Hieronder staat het stoplichtenmodel van de lopende investeringen voor programma 4.
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Hieronder staat het stoplichtenmodel van de lopende investeringen voor programma 5.
Stoplichtenmodel
- Aanvullend krediet particulier bomenbeleid (2017)
- Begr.pl. Rouv.: opnieuw inrichten randen zuid- en westz. (2016)
- Begr.pl. Staphorst: groot onderh. oude gedeelte, 2e fase (2015)
- Begr.pl. Staphorst: inrichting nieuw gedeelte 2e fase (2015)
- Beleid funerair erfgoed (2015)
- Bomenbeleidplan (2012) en Boombeheer fase 2
- Boomveiligheidsinspectie 2017 (2017)
- Evenemententerrein "de Tippe": vervanging asfalt (2015)
- Groenbeleidsplan: opstellen nieuw plan 2016 - 2026 (2016)
- Groot onderhoud hoofdveld en veld 5 Noorderslag (2016)
- Kappen i.v.m. essentaksterfte: 320 bomen (2017)
- Meerjarenimpuls R en T: kwaliteitsverb. toer. routenetw. en recr. voorzieningen (2016)
- Nieuwbouw accommodatie SC Rouveen (2013) incl groot onderhoud 2011
- Noorderslag: groot onderhoud velden fase 1 (2015)
- Openb. Bibliotheek:verv. autom.apparatuur (2017)
- Opstellen groenbeheerbestekken (2017)
- Overige bossages noordelijk deel gem.: groot onderhoud (2016)
- Parkeerplaats SC Rouveen (2016)
- Renovatie groenstroken en boombeheer (2013)
- Skatevoorziening Staphorst/Rouveen (2016)
- Sporthal: vervanging meubilair (2015)
- Subsidie AMBC (2013)
- Uitv. Landschapsplan: houtsingelproj. Rouv. - Staphorst 2017 + 2018 (2017)
- Verduurzaming zwembad (2016)
- Voorbereidingskrediet herinrichting Boslaan (2017)
- Voorbereidingskrediet herinrichting Staphorst Zuid 1 (2017)
Programma 6 - Sociaal domein
Hieronder staat het stoplichtenmodel van de lopende investeringen voor programma 6.
Stoplichtenmodel
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Hieronder staat het stoplichtenmodel van de lopende investeringen voor programma 7.
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Hieronder staat het stoplichtenmodel van de lopende investeringen voor programma 8.
Stoplichtenmodel
- B.p. de Slagen: maatr. verb. leefbaarheid (2016)
- EPOS (Efficiënte Procesinrichting Omgevingsrecht Staphorst) (2016 + 2017)
- Kadernota buitengebied: herziening (2015)
- Onderzoek art. 213A GW - RO (2015)
- Startersleningen VROM (2008+2012)
- Structuur/omgevingsvisie (2017)
- Tijdelijke stimulering woningbouw 3e tranche (2010)
- Woonservicegebieden: uitv.plan (2011)
Programma 9 - Overhead
Hieronder staat het stoplichtenmodel van de lopende investeringen voor programma 9.
Stoplichtenmodel
- Aanhangstrooier nr. 3 t.b.v. ingehuurde trekker (2014)
- Aanschaf Management Info Syst. (2016)
- Aanschaf trekker en toebehoren (2014+2015) inclusief borstelbak
- Calamiteiten-aanhanger (2017)
- Containerbak vrachtwagen (2017)
- Digitalisering archieven vanaf 1940 (2016)
- Doorontwikkeling organisatie (2016 + 2017)
- Egem I: aanschaf hard en software = I-NUP (2016)
- EGEM I: opl.kosten en implement.: € 50 per inw. = I-NUP (2016)
- Electr. Voert. (2) t.b.v. particip. medew. (2017)
- Gemeentehuis: vervanging meubiliar (2015)
- Huisstijl: aanpassing (2015+2017)
- Kipper (3-zijdig) t.b.v mini-tractor (2017)
- Mercedes Vrachtauto vevanging container laadklep (2016)
- Pick-up bus service-ploeg (1-VFL-00) (2017)
- pickup bussen (2x) serviceploeg (2014)
- Project dienstverlening (procesoptimalisatie) (3 jr.) (2016)
- Strategisch communicatieplan: uitvoering (2016)
- Telefooncentrale vervanging (2014)
- Veegzuig-combinatie t.b.v. mini-tractor (2017)
- Vervanging aanhangstrooier nr. 4 (2015)
- Vervanging bestelbus gesloten: 76-BK-FX (2015)
Belastingvoorstellen 2018
Belastingvoorstellen 2018
Voor het jaar 2018 worden de volgende belastingmaatregelen voorgesteld.
Soort heffing | % | In € per gemidd. huish. |
Trendmatige verhoging belastingen, leges en heffingen | 1,5% | div. |
Rioolheffing | geen verhoging | € 230 |
Afvalstoffenheffing | geen verhoging | € 191 |
1 | Toelichting op de heffingen
Ad. 1. Trendmatige verhoging belastingen, leges en heffingen
In verband met de prijsinflatie worden alle gemeentelijke belastingen, leges en heffingen met 1,5% verhoogd. Deze trendmatige verhoging is bedoeld om de nadelige gevolgen van de inflatie te compenseren en daarom noodzakelijk. Een uitzondering hierop vormen de riool- en afvalstoffenheffing (zie hieronder).
Ad. 2. Rioolheffing
De hoogte van de rioolheffing blijft gelijk aan die van het vorige jaar en bedraagt: € 230. Dit is conform het vastgestelde GRP-V beleidsplan waarbij besloten is dat deze heffing niet wordt verhoogd gedurende de looptijd (tot en met 2020) van het beleidsplan. Feitelijk is de heffingshoogte sinds 2012 niet meer verhoogd. Door het gelijk blijven van de heffingshoogte neemt de hoogte van de reserve rioolbeheer minimaal af doordat geraamde werken later worden uitgevoerd dan geraamd.
Ad. 3. Afvalstoffenheffing
De gemiddelde heffingshoogte: totaal € 191 bestaat uit 2 componenten:
a. Vastrecht tarief: € 140
De afvalstoffenheffing voldoet niet aan het uitgangspunt van een kostendekkende heffing; de opbrengst is onvoldoende om de kosten te dekken. Bij de begroting 2016 is als beleidslijn bepaald om uitvoering te geven aan het besluit, genomen bij de invoering van de 2e fase omgekeerd inzamelen, het vastrechttarief de komende jaren telkens met € 6 te verhogen. Gelet echter op de stand van de reserve matiging afvalstoffenheffing: geraamd per 1 januari 2018 op € 400.000 (afgerond) is het verantwoord deze verhoging van € 6 voor 2018 niet te effecturen. Op begrotingsbasis wordt er jaarlijks afgerond € 200.000 aan deze reserve onttrokken. Gelet op dit gegeven zal de stand van de reserve voor het jaar 2019 een zodanige stand hebben bereikt dat er geen onttrekkingen meer kunnen worden gedaan. Een voorstel om de heffingshoogte bij de begroting 2019 aan te passen zal dan worden gedaan. Hierbij wordt opgemerkt dat in de afgelopen de afname meestal lager was dan geraamd door o.a. een hoger dividendopbrengst.
b. Variabel tarief: € 51
Het variabele tarief, kosten voor het aanbieden van de grijze container, blijft gelijk aan vorig jaar (= € 9,21 per aanbieding). Doordat naast het plastic ook metaal en drankverpakkingen in een aparte container worden ingezameld is het gemiddeld aantal aanbiedingen berekend op 3,6 per aansluiting.
Ter vergelijk:
De gemiddelde heffingshoogte afvalstoffenheffing is bij de begrotingen 2016 en 2017 ook berekend op € 191.
Afvalstoffenheffing | Raming 2018 (x 1.000) | Raming 2017 (x 1.000) |
Kosten ophalen huisvuil | € 1.139 |
€ 1.266 |
Kosten overhead | € 21 |
€ 26 |
Kosten straatvegen (25%) | € 18 |
€ 20 |
Doorberekening BTW-aandeel door invoering BCF | € 233 |
€ 245 |
Kwijtschelding | € 27 |
€ 28 |
Baten afvalstoffenheffing | € 957- |
€ 1.052- |
Baten afvalstoffenheffing: verhoging vast-recht + € 6 (5.500 aansl.) | € - |
€ - |
Overige baten (o.a. vergoeding verpakkingsafval en dividend) | € 285- |
€ 385- |
Saldo | € 196 |
€ 148 |
Onttrekking reserve matiging afvalstoffenheffing | € 196- |
€ 148- |
Saldo van de reserve matiging afvalstoffenheffing per 31 dec. begr. jaar | € 216 |
€ 537 |
2 | Reserve matiging afvalstoffenheffing
De raming voor 2018 is: vaste kosten per aansluiting (5.500) € 176
Inclusief gratis container voor:
- GFT;
- Oud papier;
- Kunststoffen, drankkartons en blik (PMD);
Kosten kwijtschelding afvalstoffenheffing en 25% kosten straatreiniging
Minus:
Uit reserve matiging tarief afvalstoffenheffing € 27 -
Vastrecht 2018 € 140
Conclusie
De reserve matiging afvalstoffenheffing moet een minimale stand te hebben van plm. € 200.000. Op basis van deze begroting is de stand van deze reserve per 1 januari 2018: € 410.000. Te verwachten onttrekking op begrotingsbasis in 2018: € 195.000. Op 1 januari 2019 is dan bijna de ondergrens bereikt. In de praktijk blijkt dat de werkelijke daling minder sterk is dan geraamd omdat er sprake is van meevallers bijv. hoger dividend of subsidies Nedvang.
Daar staat tegenover de in de begroting 2017 melding is gemaakt dat er rekening mee moet worden gehouden dat het scheiden van pmd-afval (plastic, metalen en drankverpakkingen) duurder gaat worden voor gemeenten. Eind september 2017 worden de gemeenten door de ROVA over deze ontwikkelingen geïnformeerd.
Een verhoging van het vast-recht per aansluiting met € 6 geeft een structurele extra opbrengst van afgerond € 35.000 per jaar.
Op basis van deze informatie zal bij de begroting 2019 een daartoe strekkend voorstel worden gedaan met hoeveel het vast recht en in welk tempo de verhoging moet worden doorgevoerd om te kunnen blijven voldoen aan het criterium van kostendekkendheid.
3 | Gemiddelde belastingdruk
De gemiddelde lastendruk waarbij de 3 gebruikelijke belastingen (OZB, riool- en afvalstoffenheffing) de basis voor de berekening vormen geeft als uitkomst voor het komende jaar een stijging van € 4 per per gemiddeld huishouden. Dit is uitsluitend het gevolg van de compensatie voor de prijsinflatie.
Met als basis 2017 komt de gemeente Staphorst daarmee op de 7e plaats in de rangschikking van de Overijsselse gemeenten (gerekend van laag naar hoog). Zie ook programma 8. Wordt de gemiddelde waarde van een woning als basis genomen dan wordt de 9e positie ingenomen. Dit effect wordt veroorzaakt doordat de gemiddelde waarde van een woning op de gemeente Dalfsen na in Staphorst hoger is dan alle andere gemeenten in Overijssel. Met name in steden is deze gemiddelde waarde belangrijk lager.
Opmerking: in de berekening van COELO wordt de gemiddelde hoogte van de afvalstoffenheffing gesteld op € 258. Of dit ook voor andere gemeenten in de provincie Overijssel geldt is niet bekend. Op basis van 2015 (heffingshoogten van andere gemeenten 2016 worden niet meer door de provincie Overijssel bekend gemaakt) van gemeenten in onze provincie bedraagt de gemiddelde belastingdruk € 698 (is in 2016 € 694). Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.
4 | Leges ruimtelijke ordening – implementatie EPOS
Eind juni 2015 is door uw raad besloten om een aanvullend krediet beschikbaar te stellen voor uitvoering van een zogenaamde art. 213A Gemeentewet onderzoek. Het betrof een onderzoek naar de doelmatigheid waarmee de ruimtelijke procedures (afhandeling aanvragen omgevingsvergunning, inclusief de vereiste herziening bestemmingsplan, toezicht en handhaving) worden uitgevoerd. De werkgroep RO, die is ingesteld naar aanleiding van een vastgestelde bestuursopdracht in december 2014, is betrokken bij het onderzoek.
De uitkomsten van dit onderzoek hebben geresulteerd tot het EPOS-project: Efficiënte Proces-inrichting Omgevingsrecht Staphorst. Het implementatietraject loopt van 2016 – 2018. EPOS is veelomvattend. Het is niet alleen een betere stroomlijning van de bestaande processen met nieuwe instrumenten en functies, maar door het werken met het nieuwe gedachtegoed, ontstaat een nieuwe verhouding tussen gemeente en de initiatiefnemer binnen het domein van de fysieke leefomgeving. Hiermee wordt al vast ingespeeld op de invoering van de nieuwe Omgevingswet, het levert minder (werk)last op voor burger en gemeente, leidt tot een hogere dienstverlening.
EPOS zal ook leiden tot aanpassing in de hoogte van de leges en daarmee de opbrengsten. In het jaar 2018 krijgt de implementatie van het EPOS-traject verder vorm.