In dit hoofdstuk is opgenomen:
- Aanbieding
- Laatste begroting bestuursperiode 2014 - 2018
- Staphorst toekomstbestendig
- Zomernota 2017
- Financiën
- Begrotingsapp
- Procedure begrotingsbehandeling
-Slot
Klik hieronder op een hoofdstuk voor meer informatie.
Aanbieding en procedure behandeling begroting 2018
Aanbieding
Aanbieding
Terug naar navigatie - AanbiedingHierbij bieden wij uw raad ter behandeling aan:
Document | Welk besluit gevraagd? |
Begroting 2018 | Vast te stellen |
Meerjarenraming 2019 - 2021 | In te stemmen met |
Laatste begroting bestuursperiode 2014 - 2018
Laatste begroting bestuursperiode 2014 - 2018
Terug naar navigatie - Laatste begroting bestuursperiode 2014 - 2018Deze begroting is de laatste van de huidige bestuursperiode 2014 - 2018. In 2014 is uw raad gestart met het uitvoering geven aan het coalitie-akkoord 'Vertrouwen in een dynamisch Staphorst!'.
Hoewel deze bestuursperiode het komende jaar in maart eerst voltooid zal zijn kan worden vastgesteld dat er veel voornemens uit dit akkoord en het naderhand opgekomen nieuw beleid zijn gerealiseerd of tenminste in gang zijn gezet.
Het jaar 2018 staat in het licht van verdere ontwikkeling en afronding van deze zaken en de start van het nieuwe coalitieakkoord. Deze begroting 2018 geeft een leesbare vertaling van de gemaakte afspraken, de nieuwe ontwikkelingen en de financiële uitwerking hiervan.
Staphorst toekomstbestendig
Staphorst toekomstbestendig
Terug naar navigatie - Staphorst toekomstbestendigDe gemeente Staphorst wil een zelfstandige gemeente zijn en blijven. Om dat te kunnen hoort daar een toekomstbestendig beleid bij.
In dit verband constateren en ondersteunen wij een nieuwe ontwikkeling die zich in de afgelopen periode nadrukkelijk aan heeft gediend. Dat is het gegeven dat onze samenleving de gemeente steeds meer gaat zien als adviseur/partner. Hiermee wordt bedoeld dat ons ambtelijk apparaat meer en meer gaat werken vanuit de leefwereld van de inwoner, de ondernemer en de maatschappelijke organisaties. Deze ontwikkeling wordt niet alleen ingegeven vanwege de veranderende behoefte vanuit de samenleving, maar ook onze eigen bestuurlijke ambitie om een kwalitatief goed dienstverleningsniveau te bieden is hierbij een motivator. Voldoende ruimte voor bestuurlijke ondersteuning is dan noodzakelijk wat blijkt uit het feit dat de personele invulling op een adequaat niveau is. Naast het bestuurlijke aspect dient ook de financiële niet te ontbreken. Deze laatste, namelijk de financiële positie van onze gemeente structureel op orde hebben, is mede van belang om de toekomstbestendigheid te realiseren en continueren.
In deze begroting wordt u geïnformeerd over de beleidsvisie op ons personeel en de organisatie.
Zomernota 2017
Zomernota 2017
Terug naar navigatie - Zomernota 2017Als onderdeel van de p & c- cyclus is de zomernota 2017 door uw raad op 4 juli behandeld. Met deze zomernota is uw raad onder andere in de gelegenheid gesteld richting te geven aan de begroting 2018.
Het p & c - instrument van zomernota in deze vorm is dit jaar voor de 3e maal samengesteld en behandeld. Uw raad krijgt op deze wijze tussentijds inzicht in de financiële- en bestuurlijke stand van zaken over het lopende begrotingsjaar = controlerende rol. Ook wordt u op een adequate manier geïnformeerd over het komende begrotingsjaar en heeft daarbij de gelegenheid voor inbreng = kaderstellende rol.
Financiën
Financiën
Terug naar navigatie - Financiën1. Uitkomst begroting 2018 - meerjarenraming 2019 - 2021
A. Begroting 2018
De begroting 2018 sluit met een positief saldo van € 38.000. Een dekkingsplan is voor het derde achtereenvolgende begrotingsjaar niet noodzakelijk. Dit is een vrij uniek gegeven. Geconcludeerd mag worden dat onze gemeente een gezonde begrotingspositie heeft.
Globaal kan de begroting 2018 ten opzichte van 2017 als volgt worden geanalyseerd:
Voordelen
de belangrijkste inkomstenbron: hogere algemene uitkering uit Gemeentefonds | € 1.100.000 |
een andere wijze boeking loonkosten sociaal domein ( zit in toename loonkosten) | € 253.000 |
geen storting reserve sociaal domein | € 153.000 |
rente uitgezette gelden korter dan 1 jaar | € 100.000 |
hogere opbrengst OZB | € 100.000 |
€ 1.706.000 |
Nadelen
Aan de uitgaafzijde betreft dit:
een toename van de loonkosten met | € 1.100.000 |
bijdrage omgevingsdienst (door overgang loonkosten) | € 200.000 |
hogere kosten juridisch advies | € 60.000 |
kosten gemeenteraad door nieuwe raad | € 85.000 |
hogere bijdrage Reestmond | € 87.000 |
hogere bijdrage VNG | € 50.000 |
lagere opbrengst leges en omgevingsvergunningen | € 40.000 |
diversen | € 84.000 |
€ 1.706.000 |
Provinciaal toezicht
De toezichthouder te weten de provincie Overijssel brengt jaarlijks een zogenaamde begrotingscirculaire uit. In deze circulaire staat relevante en actuele informatie opgenomen over de wijze waarop de provincie vanuit haar wettelijke taak het financieel toezicht op de (meer)jarenbegroting uitoefent. Aan twee belangrijke toetsingsvoorwaarden wordt voldaan namelijk:
1. de begroting is sluitend en de ramingen zijn geloofwaardig;
2. de begroting is structureel in evenwicht; de jaarlijkse structurele lasten worden gedekt door de jaarlijkse structurele baten.
B. Meerjarenraming 2019 - 2021
De meerjarenraming geeft de volgende uitkomsten (afgerond).
2019 | 2020 | 2021 |
+ € 48.000 | + € 65.000 | + € 172.000 |
Nieuw beleid
In de begroting zijn dekkingsmiddelen opgenomen voor nieuw beleid. Het gaat om nieuwe investeringen zoals het in stand houden van de fysieke infrastructuur in de openbare ruimte, vervanging materieel, onderhoud gebouwen, ontwikkeling- en inrichtingskosten met een totaalbedrag van ruim € 7 milj. In dit bedrag zijn, naast de voorgenomen investeringen voor het het begrotingsjaar ook de niet beschikbaar gestelde ramingen uit voorgaande jaren.
In de Financiële Verordening (art.5, 2e lid) vastgesteld d.d. 4 juli 2017 is bepaald dat bij de begrotingsbehandeling tegelijk de nieuwe investeringskredieten voor het jaar 2018 worden geautoriseerd. Dit geeft zowel organisatorisch als bestuurlijk een belangrijke efficiencywinst.
Decentralisaties (3D’s)
In de begroting 2018 en meerjarenraming 2019-2021 is niet meer éénduidig zichtbaar welke uitgaven er voor welke decentralisatie worden gedaan. Dit doordat er verbindingen zijn ontstaan tussen de verschillende domeinen, maar ook door een andere wijze van toerekening van loonkosten (o.a. middels programma overhead).
Door de stijging van de algemene uitkering is de teruggang van het budget in de begroting 2018 gedekt. In 2019 en 2020 vinden nog eenmalige onttrekkingen uit de reserve sociaal domein plaats van € 150.000 respectievelijk € 100.000. Vanaf 2021 is dit niet meer het geval.
Gemiddelde lasten per huishouding: minimale verhoging + € 4
In 2018 worden de gemeentelijke belastingen en heffingen niet reëel verhoogd. Wel wordt, ter compensatie van de prijsinflatie, een verhoging van 1,5% doorberekend. Dat geldt niet voor de afvalstoffen- en rioolheffing; deze blijven gelijk aan die van 2017. Voor het bepalen van de gemiddelde belastingdruk vormen de OZB, de riool- en afvalstoffenheffing de basis. Inclusief de doorberekening van de prijsinflatie geeft dit voor het gemiddelde huishouden een belastingdruk te zien die € 4 hoger is dan 2017.
Lastendruk (gemiddeld per huishouden)
Soort | Begroting 2018 |
Afvalstoffenheffing (vast + variabel) | € 173 |
Rioolheffing | € 230 |
OZB | € 262 |
Totaal | € 665 |
Begrotingsapp
Begrotingsapp
Terug naar navigatie - BegrotingsappDe begroting en meerjarenraming is voor de geïnteresseerde burgers te raadplegen via de begrotingsapp (staphorst.begrotingsapp.nl). Alle drie p & c - documenten (begroting, zomernota en jaarrekening) zijn raadpleegbaar.
Procedure begrotingsbehandeling
Procedure begrotingsbehandeling
Terug naar navigatie - Procedure begrotingsbehandelingBegrotingsmarkt 10 oktober
Zoals de laatste jaren gebruikelijk vindt op 10 oktober de technische behandeling van de begroting plaats in een informerende vergadering in de vorm van een begrotingsmarkt. Via de "marktkramen" kunt u zich in technische zin laten informeren en achtergrondinformatie inzamelen.
Begrotingsvergaderingen
Ons college stelt uw raad voor om op basis van bijgaande begroting en meerjarenraming het debat over de vertaling van de bestuurlijke onderwerpen zoals in de programma’s en paragrafen zijn uitgewerkt te voeren. Dit met als doel dat besloten wordt tot de vaststelling van de begroting 2018 en ingestemd met de meerjarenraming 2019 - 2021. De begrotingsvergaderingen zijn gepland op 24 oktober en op 7 november 2017. In de besluitvormende vergadering van 7 november dient de debat-agenda als leidraad.
Nadat besloten is over de begroting 2018 worden aanvullend nog een 2-tal voorstellen ter besluitvorming voor gelegd: vaststelling belastingverordeningen en wijziging op de begroting. Deze 2 besluiten zijn onlosmakelijk verbonden bij het besluitvormingsproces.
De planning opgenomen in onderstaande tabel:
Wie doet wat? | In de periode/ op | Wat moet er gedaan worden? | Voor? |
College van B&W |
3 oktober 2017 | Besluiten om de begroting 2018 en meerjarenraming 2019 - 2021 de raad ter behandeling aan te bieden. | Raad |
College van B&W/ Ambtenaren |
10 oktober 2017 20.00-21.30 uur |
'Begrotingsmarkt' Na een korte inleiding zal er per kraam met ambtenaren per thema/ begrotingsprogramma de mogelijkheid zijn voor uitleg en beantwoorden van technisch informatieve vragen. |
Raad |
Fin. / DIV. via Griffie. met raadsstukken |
6 oktober 2017 | Verzending begrotingen onder embargo (incl. 2 exemplaren voor de schaduwfracties; te sturen naar fractievoorzitters). | Raad |
College van B&W | 10 oktober 2017 | Persbijeenkomst Daarna vervalt embargo. |
Media |
College van B&W/ Ambtenaren |
11 oktober 2017 - 6 november 2017 |
Mogelijkheid tot contact met griffier voor het stellen van informatieve vragen. Vervolgens zet de griffier de vraag uit bij de desbetreffende ambtenaar. |
Raad |
College van B&W | 17 oktober 2017 | In het kader van burgerparticipatie uitbrengen begrotingsspecial in ‘De Staphorster’. Hierdoor wordt de burger actief geïnformeerd wat de gemeente wil gaan doen. Men kan reageren bij de fractievoorzitters (de namen, telefoonnummers en e-mailadressen worden er bij vermeld). | Inwoners |
Voorlichting | 24 oktober 2017 | Herinnering in ‘De Staphorster’ aan begrotingsvergaderingen. | Inwoners |
Raad en College van B&W | 24 oktober 2017 | 1e Begrotingsvergadering - Algemene Beschouwingen - Politieke reacties |
Raad en |
Raad en College van B&W | 7 november 2017 | 2e Begrotingsvergadering - Debatagenda - Besluitvorming |
Raad en College van B&W |
DIV / Financiën | Uiterlijk 10 november 2017 |
Ter goedkeuring verzenden begrotingsstukken aan toezichthouder. | College Gedeputeerde Staten prov. Overijssel |
Slot
Slot
Terug naar navigatie - SlotTot slot spreken wij de wens uit dat uw gemeenteraad, onze medewerkers en wij in het komende jaar onder Gods zegen ons werk mogen doen. Mogen wij allen een open oog hebben voor Zijn opdracht zinvol om te gaan met wat Hij ons in beheer heeft gegeven en verantwoordelijkheid te nemen voor de samenleving.
Staphorst, 3 oktober 2017.
Het college van burgemeester en wethouders van Staphorst
Drs. Th. Segers MBA P.F.G. Rossen MPM
Burgemeester Secretaris